שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום מסע מסכם - קורס נהיגה מתקדמת, פברואר 2019

המסע המסכם של קורס נהיגה מתקדמת של אתר השטח הישראלי הגיע לסיומו.
יומיים בלב הערבה ונגיעה ב"אתרי הקודש" של הג'יפאות הישראלית -
ציר המצלעות, מעלה ורדית מעלה ונחל עשוש והנחלים פארן וצין....
היה מושלם
הדריכו: נמרוד וידר ועדי צפתי

לא ייאמן.... איך עברו להם כבר 4 מפגשים...

והנה הגענו למפגש המסכם והכפול.

במפגשים הקודמים למדנו התמודדות עם תנאי שטח שונים, בוץ, מים, חול, שטח טרשי וחילוצים, והגיע הזמן לצאת למסע המסכם שישלב את כל היכולות שרכשו המשתתפים בקורס עד היום, יביאו אותם לנקודות התמודדות קשות יותר, ברצף, להגיע למקומות רחוקים וכמובן בסופו של דבר לצאת עם תחושת מסוגלות.

התקבצו ובאו כלל משתתפי הקורס ביום חמישי בערב לחניון הלילה של נחל צין, הגענו יום לפני בכדי שנוכל ביום שישי ב-08:00 בבוקר מיד לצאת לשטח ולהרוויח יום עבודה שלם.

נפגשנו בתחנת דלק חצבה, תדלוק אחרון לפני כניסה לשטח ומשם לחניון הלילה של נחל צין.

הרכבים חונים בצורה מסודרת, ערמת עצים דולקת במרכז, מעגל כיסאות עם חברים המתחממים לאורה של המדורה, צוחקים, סיפורים ונשנושים לתוך הלילה.

הירידה לערבה באה אחרי יומיים של מזג אוויר חורפי במיוחד גם בערבה, כל הנחלים שצפו וזרמו, לפי התחזית לא צפוי יותר גשם מה ששכנע אותנו להמשיך ע"פ תכנית.

הלילה עבר טוב, כולם ישנו היטב והקור העז שחששנו ממנו – לא הגיע... כנראה גם הוא חשש לבוא.

בבוקר שישי התעוררו כולם עם חיוך גדול על הפנים, קיפלו וארגנו את האוהלים והציוד ונעמדנו לתדריך בוקר מקצועי ובטיחותי לקראת אתגרי היום הראשון.

יצאנו לדרך בשיירה הכוללת את גיתי נווה מסוויץ' בראש, מכונאי השדה שהצטרף אלינו ואורית גררו האחראית על התיעוד והצילום המקצועי של הקורס.

חצינו את נחל צין (ששוב) סחף את הכביש לכיוון מעלה עקרבים בשל השיטפונות שזרמו בכל הערבה יום לפני.

נכנסנו לציר המצלעות, בשל הזרימות החזקות שהיו יום לפני כל תוואי הדרך נשטף והתחיל לאתגר את הרכבים עוד בדרך למדרגה המיוחלת של המצלעות, נסיעה איטית ומקצועית, לעיתים עם הכוונה, לרוב ללא... קריאת שטח, ערנות ומקצועיות עזרו לכולם לצלוח את הדרך שאתגרה לא פעם את זוויות הגישה והנטישה של הרכבים.

כל מסלול ההגעה למדרגה היווה סיפתח נחמד של נהיגה טרשית בבוקר וחימם את כולם לקראת הצפוי לנו.

בהגיענו למדרגה גילינו כי כל עבודות המע"צ שנבנו פה במרוצת השנים נעלמו כלא היו, כל האבנים נסחפו והשאירו בורות עמוקים וגדולים שעלולים לסכן את הרכבים. גיתי ירד ראשון ע"מ למהר ולסדר שבר שהתגלה לו במתלה הקידמי, בעוד כלל המשתתפים שולפים כפפות עבודה ומתגייסים לעבודות מע"צ העלה גיתי את הסופה שלו על הייליפט והחל לתקן – נחזור אליו בהמשך.

לאחר השקעה מרובה ולא פשוטה בעבודות מע"צ והוספת קרשים (מהמדורה של הלילה) ליצירת גשרים קטנים החלה הירידה, את חלקה כיוון נמרוד את חלקה עדי וכולם נטלו חלק משמעותי בהתבוננות, עזרה ותמיכה.

למדנו כי שילוב של עבודת צוות, ניתוח קרקע ועבודות מע"צ הינן מתכון מנצח במעברים מאתגרים – ואפשר להם. חשוב סבלנות וחשיבה – והכל מסתדר.

בסיום הירידה, התיישבנו כולם אל מול הסופה של גיתי ולמדנו איך מרתחים בשטח באמצעות שני מצברים וכבלים של הנעה, שי הצטרף ועזר לגיתי להשלים את המשימה ופיני הכין פסטה ודאג שאף אחד לא יישאר רעב.

לאחר שהרכב תוקן וכולם שבעו, המשכנו תנועה. התחברנו לנחל צין המדהים וחזרנו דרומה. עצרנו במרכז נחל צין, במדרגת סלע, הורדנו את הג'ימיני וביצענו תירגול של גרירה באמצעות רצועות, כננת מכפילי כוח ושינויי כיוון. היה מאתגר, מעניין ומלמד.

לאחר החילוץ המשכנו בנחל צין עד סופו בהתחברות לכביש.

מאחר והחושך כבר ירד, עצרנו לתדלוק ומילוי אוויר בעין חצבה ומשם עוד 81 ק"מ לחניון לילה אשלים בנחל פארן ע"מ שנהיה קרובים להמשך המסלול בשבת בבוקר.

כשהגענו לנחל פארן שחוצה את הכביש, הנחל עדיין זרם... לא זרימה חזקה ומסוכנת אבל עוצמתית, מי שלא ראה נחל יבש זורם לא יכול להבין את עוצמתו – חויה משל עצמה.

הגענו לחניון לילה אשלים, כל אחד ארגן את ציודו ואוהלו ופתחנו שולחן אחד מרכזי, עם אוכל לכולם ומעגל כסאות סביב מדורה. הבשר, המרק והעוגות היו טעימים ומשביעים ואפילו ציינו את יום הולדתו של פלג שחל היום – היתה אווירת משפחה מדהימה ומחממת.
וגיתי העביר שיעור מקצועי על מכלולי הרכב וניהלנו שיחה ערה בנושא רכבים, שטח ומה שבינהם.

בבוקר שבת, לאחר קיפול ציוד ותדריך מקצועי ובטיחותי יצאנו לדרך.
המסלול בנחל פארן נמחק כלא היה, המים לקחו הכל, מצאנו עצמנו מג'עג'עים בין סלעים ופורצים דרך באפיקו של הנחל בדיוק ע"פ המסלול במפה. גם המשך המסלול לכיוון מעלה ורדית נמחק והדרך היתה מאתגרת ונהדרת.

הגענו למעלה ורדית. כולם חנו למטה, עלינו כמובן ברגל ללמוד את המעלה, למדנו כי הוא נהיה קשה יותר, הבורות עמוקים יותר והסלע חלק יותר (שוב בשל הגשמים שירדו יום לפני). ניתחנו היכן נכון לנסוע, איפה צריך למקם אבנים והתחילה שוב עבודת מע"צ.

ראשון עלה גיתי עם הסופה. גיתי הגיע עד המדרגה הראשונה, עצר והעביר לכולם שיעור על גלי הינע, צלבים, פעמונים ואיך נכון לעלות את המעלה מבלי לעשות נזק לרכב – שיעור מרתק וחובה לכל מטפס סלעים.

לאחר שגיתי עלה ועצר למעלה לשמש כעוגן עם כננת למקרה הצורך, שיפרו החברים את כמות האבנים והגיע יבגני עם הרוביקון, על הריביקון אין מה להכביר במילים, יבגני הוריד מספיק אוויר, נעל את כל הנעילות, שיחרר את כל השחרורים ו..... יצא לדרך... קצת הכוונה, קצת אבנים והרוביקון למעלה.

אחריו הגיעו שאר המשתתפים, התחילו את המעלה, המדרגה הראשונה עמוקה, גבוהה ומסכנת את מכלולי הבטן ברכבים ולכן כאשר הבנו שהגענו אל קצה היכולת של הרכב והנהג ועלול להיגרם נזק אם נמשיך בעליה, יישמנו את שיעורי החילוץ בכננת והכל עבד נפלא! ראינו איך התאוריה עובדת במציאות.

העלייה נמשכה יותר זמן מהצפוי, היא לא פשוטה ומחייבת המון עבודות מע"צ והכווונה נכונה.הזמן התחיל לדחוק בנו ולאחר חמישה רכבים שעלו הוחלט להמשיך לאתגר הבא.

בסיום העליה המשכנו בנסיעה מהירה דרך רמת ברק לכיוון מעלה עשוש. המרחבים, האוויר הנקי והקריר השקט של המדבר, הם עושים רק טוב וממלאים את מצברי המוטיבציה עד הסוף ועוד קצת.

הגענו למעלה עשוש, תדריך קצר, והחבר'ה התחילו לרדת, פה תרגלנו ירידה. הירידה מחייבת שליטה על האוטו, בחירת נתיב, רציפות ללא בלימות מיותרות המייצרות נדנוד של האוטו וע"י כך הורדת המרכב צמצום מרווח הגחון ועלול לגרום לפגיעות.

כולם עברו יפה ומקצועי. השעה היתה כבר 16:00, החושך החל לדפק על דלתנו ולכן נסענו ישר לעץ של נחל עשוש לסיכום.

בעץ שתינו קפה, החברים נשנשו משהו ועשינו סיכום לקורס ולמסכם.

בסיומו חילקנו תעודות לכלל המשתתפים כולל לאורית הצלמת ולגיתי המכונאי.

היו יומיים אינטנסיביים, נגענו במצלעות, בנחל צין, במעלה ורדית ומעלה עשוש, היה מושלם, מאתגר ואפילו קצת קשה עם כל עבודות המע"צ – אבל היה מושלם.

תודה לכל מי שהשתתף, היה קורס נהדר עם אנשים מדהימים.

המשתתפים קיבלו כלים שיאפשרו להם להגיע רחוק יותר ועמוק יותר לשטח מבלי לעשות נזקים ולחזור בשלום בשביל לספר על זה.
היום יש להם את הכלים לצאת לטייל בבטחה עם המשפחה בזכות הידע שצברו.

בהצלחה לכולם.

לפרטי הדרכת החולות הקרובה - הקליקו כאן
לפרטי הדרכת טיפוס מעלות קשים - הקליקו כאן

imageimageimageimageimageimage

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

אורח/ת - אורית

04 במרץ 2019 ב 17:31

עדי ונמרוד מדריכים מקצועיים עם הרבה סבלנות ודיוק מירבי הצליחו להעביר את הכלים לנהיגה נכונה ומקצועית. כמי שצופה מהצד אני יכולה לומר שרואים את השינוי הגדול של המשתתפים בצורת הנהיגה לאורך הקורס. החוויה היתה נהדרת. תמשיכו כך.

אורח/ת - אורן

04 במרץ 2019 ב 19:24

נמרוד עדי ואתר השטח הישראלי
המון תודה על כך שאפשרתם את הקורס הכל כך מלמד הזה
הסבלנות שלכם והנגשת החומר שעבר בקורס מאפשרת לי לצאת היום לשטח כאשר יש לי ארגז כלים משמעותי לצאת ממצבים שכל אדם שאוהב את הטבע ומטייל יכול להתקל בהם (נהיגה בשטחים שונים ומורכבים וחילוץ עצמי ושל אחרים במצבי קיצון).
המקצוענות שלכם והיכולת להעביר לכל אחד מהמשתתפים את יכולות הכלי שלו ומגבלותיו היו מרשימות. ההכוונה סביב הקשר בין יכולות הרכב עם סגנון הנהיגה הספציפי שלי אפשרה לי להוציא מעצמי והג'יפ את המירב ואיתגרה אותי.
מעבר לכל המקצוענות והלמידה תודה לשניכם על האנושיות שלכם, החברות, האכפתיות ושמחת החיים שאפשרה את כל זה.
ממליץ בחום לכל ג'יפאי ותיק ומתחיל לעבור קורס כזה אצל נמרוד ועדי
תודה מקרב לב
אורן

אורח/ת - שי

04 במרץ 2019 ב 19:44

נמרוד ועדי המון תודה על ההשקעה, ההקשבה והמקצועיות,
בזכות תחושת הביטחון והניסיון שרכשנו הנסיעה בשטח מורכב ואתגרי נראת אחרת מתוך הבנה והכרות של יכולות הכלי וגבולותיו .

pinhasse

04 במרץ 2019 ב 21:25

עדי ונמרוד היכולת שלכם להעביר תכנים תאורטיים ומעשיים ועוד לעשות זאת בקלילות ובכיף ראויה לשבח.
הקורס היה מושקע ומתוכנן נתן אפשרות לחוות את רוב סוגי השטח הקיימים בארץ (נהיגה בשלג אני ממליץ להתנסות בטיול גיפים הבא ליוון).
הכלים שנתתם לי וליתר המשתתפים שיפרו גם את יכולת הנהיגה וגם את הבטחון העצמי והבנת השטח.
תודה מיוחדת לאורית על הצילומים ולגיתאי על תוספת הידע.
ניפגש בקרוב בשטח.

pelegw

06 במרץ 2019 ב 19:56

לא רק המסע, כל הקורס היה מאתגר ומעניין מאוד, למדתי המון בדגש על מתארי נהיגה שלא התנסיתי בהם כגון דיונות או בוץ או מעברי מים עמוקים.
מעבר להכל, הסבלנות, המקצועיות וההקפדה על בטיחות הפכו את הקורס הזה לכלכך טוב. אני בטוח היום הרבה יותר ביכולות שלי ושל הרכב ובהחלט מחכה לטיולים שאיישם בהם את מה שלמדתי.