שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מרוקו

1350 ק"מ בהרי האטלס ומדבר הסהרה של מרוקו

מזג אוויר בהזמנה בשילוב קבוצה טובה ותומכת אפשרו השלמה של מסלול טיול אתגרי לפי התכנון המקורי (ועוד קצת בדיונות...), גם אם ארוחות הצהרים התקיימו לעיתים לקראת ערב וארוחות הערב באמצע הלילה.
בוץ, שבילי עפר, טרשים, דיונות, שבילים חוליים, כבישים מפותלים ורק כמה צמיגים קרועים - יומן מסע של טיול ג'יפים אתגרי הנכנס ללב ההרי האטלס, לבתי הבוץ של הברברים והטוארגים ולעומק הדיונות של מדבר הסהרה, היכן שאף אחד לא מטייל שם! וכול יום שונה מקודמו.
צילמו: יורם מובשוביץ מתל אביב, איברהים מאימליל ועופר אוגש גם מתל אביב.
גלריה מיוחדת של צלם אומן (ומטייל): אלעד קורן.

ביצוע מרשים בלב הדיונות בסהרה (גם אם לא ממש מתוכנן)

וידאו: רני קולנדר

היום הראשון - טיול ג'יפים מרוקו:

לפנות בוקר מתחילים בטיסות דרך רומא לקזבלנקה. הליך מהיר של החתמת הויזה בדרכון ועוד בטרם סיימו כל המגיעים בטיסה מרומא לעבור ביקורת גבולות אנחנו כבר הגענו למזוודות.
יוצאים לדרך הארוכה דרומה ומזרחה לפאתים של הרי האטלס. הדרך מהירה, כשל כביש 6, עד אשר יורדים במחלף ופונים מזרחה. הדרך הופכת צרה וחשוכה, התנועה מתמעטת ולאחר כ-4 שעות חוצה האוטובוס של העיירה דמנאט ומטפס לעבר הבית בו נישן את הלילה.
קבלת פנים עם ארוחת ערב מקומית, מתחלקים לחדרים השונים (וכל חדר שונה מקודמו), מקלחת ולילה טוב מרוקו.

פסגת הרי האטלס - ג'בל מאגון, בסוף העונה המושלגתפסגת הרי האטלס - ג'בל מג'ון, מושלגת

היום השני - טיול ג'יפים מרוקו

10 ג'יפים (רכבי שטח) הגיעו לפנות בוקר ומחכים לנו לחתימה - 7 טויוטה לנדקרוזרים קשוחים, 2 ג'יפ גרנד צ'רוקי מפנקים ו-1 טוארג שחוץ משמו המחייב הוא בעיקר מחייב משנה זהירות והחלפה בדחיפות (לנדקרוזר שמיני יגיע אלינו להחליפו למחרת בבוקר).
יורדים לעיירה דמנאט לתדלק ולהצטייד קצת, וקדימה לשטח!
מזג האוויר בהיר, השמים כחולים ומרחוק רואים את פסגתו המעט מושלגת של ג'בל ראט. השביל (אותו לא הצלחנו לעבור בתחילת נובמבר האחרון - קישור) נראה טוב ועביר, אבל רועה מקומי מסמן לנו להסתובב כי השביל חסום.
אבל אנחנו 10 כלי רכב ולהסתבובב על שביל צר זה לא משהו... מהר מאוד אנו מבינים את "הרמז"! השביל נסחף ולרוחבו בקעים לא עבירים. קצת עבודת צוות (חצי שעה) ובנייה עם הרבה סלעים ואנו מסדרים מעבר ראוי לכלי רכב ומתקדמים הלאה.
ככול שמטפסים בגובה השמים מתכסים עננים וגשם קל מתחיל לרדת, השלוליות מלאות ומספקות "שפריצים" מהנים ומכובדים.
את ארוחת הצהרים אנו עושים לצד הדרך, ברגע של הפוגה בטפטוף.
מתקדמים דרך כפרים שכלי רכב אינם נוסעים בהם וחוצים את קו פרשת המים המקומי צפונה לעבר עמק האושר.
השביל מטפס לתוך כפר והופך להיות צר ותלול ונזקי החורף ברורים. בלב הכפר חסימה של ערוץ שסחף את הדרך והמקומיים מתנדבים לבוא עם אתי חפירה וליצור לנו דרך, שבקיץ הקרב תשמש גם אותם.
עוד גשרון ועוד מעבר מאתגר ואנו חוזרים לדרך המלך מזרחה.
מסמנים לנו כי הדרך לא עבירה וכלי רכב האים ממול מסמנים כי הסתובבו שכן לא הצליחו לחצות את הזרימה. רק דיפנדר גיבור מודיע לנו כי חצה את הזרימה, אבל מכריז בגאווה כי רק דיפנדר יכול. אבל איזו ברירה יש לנו לאחר שהשמש כבר שקעה ולא מתחשק לנו לבצע הקפה של כמה שעות לעבר מקום הלינה? נוסעים לעבר החסימה הזורמת, ולא כצעקתה! מתכננים מסלול וחיש קל חוצים את הזרימה.
בחושך מוחלט (יש אור בלוח שעונים ברכב) אנו מגיעים לג'יט שלנו (שזו המילה הצרפתית ל"חדר" או כפי שמוכר לנו יותר המילה צימר בגרמנית), הנמצא במעלה עמק האושר.
מתחלקים לחדרים, בכול מיני תצורות והרכבים ומגיעים לארוחת ערב טעימה ביותר, מעשי ידיה של בעלת הבית.

בוץ, ירוק, כחול וגם קצת לבן של שלג בהרי האטלס

היום השלישי - טיול ג'יפים מרוקו

בוקר קריר בארוחת הבוקר בלב הרי האטלס. מחזירים בשלמות את הטוארג (תודה על שירותך המפנק) ומחליפים אותו בלנדקורזר קשוח, נוסעים לחפש לו דלק וממשיכים בדרכנו צפונה.
מטפסים למעב הרים בגובה 2,600 מטרים הצופה על ג'בל מגון - חלק משיא הגובה של הרי האטלס ויורדים מהדרך הראשית לעבר כפר נידח הנמצא בסופו של השביל. המקומיים אשר מתלהבים משיירת הג'יפים המגיעה לכפרם מזמינים אותנו לאירוח בבית של הראיס המקומי, חוויה מיוחדת!
ממשיכים בשביל צר המטפס ויורד מסביב לצוק של הקתדרל ומסיימים למרגלותיו. זה הזמן לארוחת צהרים על הנהר!
נכנסים לשביל במקביל לאסיף מלול המטפס לעבר קו פרשת המים של האטלס. השביל צר והסלעים חדים וקורעים לנו 2 צמיגים, אבל ב"עדר" הלנדקרוזרים שיש לנו זה לא נורא.
קפה בכפר ואנו על הדרך לעבר המלון, עוד כשעתיים של נהיגה בכפרים קטנים וחשוכים ולבסוף עולים על הכביש הראשי החוצה את האטלס, כך שבשעה 21:00 (סביר!) אנו מגיעים למלון שלנו באימלשיל - המקומיים טוענים שו העיירה הגבוהה באטלס (ויש גם את הכפר הגבוה על הרכס, בו נעבור מחר).

למרגלות הקתדרל

בלב הרי האטלס הגבוה

הרי האטלס באביב

הרי האטלס - צילם: אלעד קורן

היום הרביעי - טיול ג'יפים מרוקו

קר בחוץ אבל במלון חם ונעים ואנו "קופצים" להחליף שני צמיגים במרכז הכפר ויוצאים לדרך לעבר הכפר אגודל - הוזכה לתואר: הכפר הגבוה באטלס.
מהכפר מטפסים לראש הרכס, כמעט 3,000 מטרים. השביל טוב, מעט בוץ ומסביב מדבר, שכן אנו כבר מדרום וממזרח לקו פרשת המים. מהפסגה יורדים בשביל טוב לעבר הכביש / שביל המתפתל עם נהר הדאדאס ומוביל אותנו לעבר הקניון הצר של הדאדס ולעבר הפיתולים המפורסמים המטפסים את הקניון.
ארוחת צהרים במסעדה על הנהר וממשיכים בירידה עד לעמק הורדים המפריד בין רכס האטלס הגבוה לרכס האנטי אטלס שמדרום.
השמש עוד זורחת וזו סיבה טובה להמשיך ע"פ תוכנית ולחצות את ג'בל סהרו / האנטי אטלס בשטח.
חלק מהדרך כבר סלולה או נמצאת בסלילה ואני מצליחים למצוא את המעקף שיעשה לנו טוב ועם חשיכה ולאחר עצירת קפה וניפוח צמיג מגיעים לכביש.
עוד חצי שעה בחושך על הכביש ואנו מגיעים למלון בקצה הצפוני מערבי של מדבר הסהרה ובארוחת ערב חוגגים יום הולדת לעופר בן צבי.

קניון הדאדס במלוא הדרו

קניון הדאדס

הצד המדברי של הרי האטלס הגבוה

היום החמישי - טיול ג'יפים מרוקו

הבוקר זהו יום חמישי בשבוע ובישראל מציינים את יום הזכרון לשואה ולגבורה. אנחנו התחלנו את היום בטקס משלנו בספר מדבר הסהרה שבמרוקו. בשעה 08:00 של מרוקו זה בדיוק 10:00 בישראל ואנחנו עמדנו דקותיים לזכר ששת המיליונים הנרצחים בשואה, דיברנו על השורדים ויעל וגנר אביטל הפילאה בשירתה.

לאחר הטקס אנו יוצאים לעיר הקרובה לתקן פנצ'ר ולקצת קניות ומשם היישר לעומק מדבר הסהרה. כפרים מנותקים המפתחים חקלאות מדברית, שואבים מים מבארות ומשקים בתעלות פתוחות. הטוארגים שחיים כאן נחמדים ומתעניינים בתיירים שמגיעים רכובים על ג'יפים גדולים. כיתת לימוד לגיל הרך, המתקיימת לצד המסגד - המבנה היחיד בכפר שלא בנוי מבוץ, מזמינה אותה להכנס לשעור חשבון. חוזרים לשדות ומוצאים טוארגי במקשה אבטיחים שמוכר לנו כמה אבטיחים מתוקים היישר מהאדמה.
נוסעים לעמק הדרא - מליון דקלים ובניהם טוארגים החיים בבתי בוץ. לנו זו הזדמנות להפסקת קפה ואבטיח וסיור בסמטאות הצפופות של הכפר.
לאחרוחת הצהרים הנמצאת בלב הדיונות, רק כ-5 ק"מ מהכביש, אנו מגיעים אחר הצהרים (כך זה בתוכנית!) ונהנים מאוכל טעים בלב הדיונות. לאחריה עוד 70 ק"מ של נהיגה בדיונות המשולבות בקטעים טרשיים, טיפוס מעלות ושבילים חוליים מהירים בערוצי הנחלים, כשמדי פעם מגיעה באר מים ולבסוף נאת מדבר מקסימה.
כאן אנו מקבלים את החושך ולאחר שברור שחייבים להדליק אורות יוצאים לדרך ובפחות משעה מגיעים למאהל מקסים בלב המדבר.

לזכור ולא לשכוח - טקס יום הזיכרון לשואה במרוקו

נכנסים למדבר הסהרה

כיתה במסגד בכפר של טוארגים בקצה הסהרה

מדבר הסהרה - צילם: אלעד קורן

היום השישי - טיול ג'יפים מרוקו

דיונות, דיונות ועוד דיונות!
על הבוקר לאחר תדריך קצר במאהל יצאנו ללב הדיונות של הסהרה. גבעות החול האדירות "בלעו" אותנו לתוכן, כשאנו מתקדמים מ"סכין" אל "סכין" - 10 ג'יפים מתמודדים בנהיגה אתגרית, שוקעים, מחלצים, מתסערים שוב ולבסוף חוצים. כמו תולעת אדירה שנפתחת עד למרחק של שני קילומטרים מהראשון לאחרון ומדי פעם כשהדיונה מאפשרת זאת מתכווצת שוב, נושמת, נרגעת ושוב נפתחת!
שיא ההרפתקה וחווית הנהיגה - הכין שאף רכב לא נוסע ואין נהגים הרוצים להתמודד עם האתגר - מבחינתנו זו הנהיגה האולטימטיבית ושיא הכייף והסיפוק. כולנו וכולן נהגו, נתקעו ולבסוף אף חולצו ולכלי הרכב אף שלום (למעט כמה נזקים שנסדר מחר עם מברג וכמה ברגי פח).
היה לנו כייף אדיר בלב הדיונות ובאיחור (הפעם לא אופייני) של 4 שעות ורק אחר הצהרים מחליטים לעזוב את המקום המדהים בלב הדיונות ולצאת לנחל שגאגה המהיר וממנו לימת איריקי השטוחה והמהירה, בואכה הטרשים עד חזרה לכביש, כשעתיים משם בפום-זגוויד.
מנפחים אוויר, אוכלים ארוחת צהרים לעת ערב (כדי לשמור על הכבוד המקצועי - הפרסטיז' של המדריך) ועוד שעתיים צפונה ובשיא ההתלהבות על הכביש עד למלון.
המחיר על אורך היום ביונות הוא השעה 1 בלילה! בה אנו מגיעים למלון מפנק בווארזאזת, אבל שהאדרנלין בשיאו מי מסתכל בשעון... ספרטה זה כאן! ובענק!!!

בלב הדיונות של הסהרה - אין כאלו דברים!

בלב הדיונות של הסהרה

דיונות במדבר הסהרה

מישהו ביקש "השפרצת חול" ? אז קיבל ובגדול!

היום השביעי - טיול ג'יפים מרוקו

הבוקר התעורננו בנחת במלון מפנק בווארזאזת. התחלנו בשעתיים של טיפול בכלי הרכב, שטיפה מהבוץ האדיר שדבר בהם מהרי האטלס, ניקוי של כמויות החול שאספו פנימה מהדיונות של הסהרה וקצת ברגי פח כדי להחזיר עטרה ליושנה ובשיא המקצועיות להחזיר את כלי הרכב בריאים, שלמים ומוכנים להמשך עבודה לחברת ההשכרה.
חוצים את הרי האטלס על הכביש הסלול הגבוהה ביותר במרוקו ודרך - טיזי טישקה יורדים לעבר המישור של מרקש - כאן מחכה לנו מלון מפנק של 5 כוכבים בשדרות מוחמד השישי.
כלי הרכב חוזרים בערב לחברת ההשכרה עם אפס טענות! וזהו הישג אדיר למסע אתגרי וציון לשבח למקצועיות הנהגים / המשתתפים במסע! לילה טוב ורגוע מרקש.

היום השמיני - טיול ג'יפים מרוקו

יום חדש ומקום חדש - מרקש! בירת התיירות של מרוקו, העיר שמשלבת חדש וישן, היסטוריה ועכשוויות מטורפת, שילוב של מקומיים אוטנטיים עם תיירים מכל העולם, כל הצבעים בהמון ריחות. קסם של מקום! ובטח ובטח לחבורה שסיימה מסע אתגרי.
אנו יוצאים לסיור הליכה בין המקומות העיקריים (לדעתו של הח"מ) בלב העיר העתיקה ובתוך החומות - ממסגד הכתוביה העתיק עם הצריח בגובה 77 מטרים, דרך ארמון המלך ושומריו הרבים, לסמטאות ולקניות, לחנות התבלינים והתרופות עם "ההצגה הכי טובה בעיר", לרובע היהודי העתיק - המלאח, כשכבר ריק מתושביו, לבית הכנסת שהוקם עם גירוש ספרד - מרגש ביותר, ארוחת צהרים במסעדה אקזוטית, הגלב המסורתי (תספורת וגילוח עם סכין ותער) בלב כיכר השוק ההומה - ג'מע אל פנא וכמובן עוד קניות ודוכנים ומופעי רחוב. חוויה רב חושית מיוחדת!

למחרת היום ולאחר ארוחת בוקר על שפת הבריכה במלון נוסעים צפונה בהסעה לשדה התעופה ומתחילים בשתי הטיסות הבייתה. כייף אדיר לנו!