שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת מעלות קשים ביער בן שמן 13/11/20

הדרכת מעלות קשים ומורדות תלולים הוא אחד הפרקים בסדרת הדרכות נהיגת שטח מתקדמות. יצאנו להדרכה במעלות ובמורדות של יער בן שמן, היה מאתגר!
צילמו במהלך ההדרכה: גבי מיוחס ואמיר נחומי

כבכל הדרכת נהיגה בשטח של אתר השטח הישראלי, אנו מתכנסים על קפה ומתחילים את היום בהדרכה תיאורטית. בתחילה היכרות בין האנשים והמדריך, עם דגש על נסיון ובמקרה של הדרכה מתקדמת, מציג המשתתף את רכבו, שיפוריו וכו'.
לאחר שהתמונה לגבי המשתתפים וכלי רכבם ברורה, ניגשים לעבודה. בהדרכה מתקדמת זו נעזרנו הפעם גם במצגת הכוללת סירטונים.

הדרכת התאוריה באמצעות מצגת אור קולית

הדרכת התאוריה באמצעות מצגת אור קולית

החברים מרוכזים בסירטון (רענון מבנה הרכב)

החברים מרוכזים בסירטון (ריענון מבנה הרכב)

החלק התיאורטי

בחלק התיאורטי בוצע רענון לנלמד בהדרכות הבסיסיות שמתקיימות כמעט מידי שבוע ע"י מדריכי אתר השטח הישראלי. הסברנו את מאפייני הנסיעה בשטח - אחיזה, דיפרנציאל, בקרת אחיזה, נעילות דיפרנציאל, אמצעי בטיחות ABS, ESP שיפועי צד.

מאפייני הנהיגה בשטח

מאפייני הנהיגה בשטח

מהו מעלה קשה?

בחלק ההדרכה המתקדמת התמקנו בהדרכה זו במעלות קשים ומורדות תלולים. ראשית אפיינו מהו מעלה "קשה" והגדרנו מרכיבים, שלאחר מכן תרגלנו בשאיפה כל מרכיב בנפרד. לאמור:
1. שיפוע המעלה לפחות 30 מעלות
2. שיפוע תלול (>30 מעלות) וקרקע תחוחה ("פודרה" בלשון הג'יפאים)
3. שיפוע תלול ומהמורות עמוקים
4. שיפוע תלול ומדרגה אחת, ריבוי מדרגות
5. שיפוע תלול ושיפוע צד.
6. שיפוע תלול קרקע תחוחה ומהמורות
7. סלעים גדולים ומהמורות בגודל של מעל חצי קוטר גלגל

איך משפיעה זווית המעלה על קושי הטיפוס עליו:

איך משפיעה זווית המעלה על קושי הטיפוס עליו

לכל בעיה במעלה טכניקת נהיגה מומלצת

לאחר שהבהרנו את משמעות השיפוע של המעלה עברנו על הטכניקה המומלצת לנהיגה בכל סוג של בעיה במעלה והראנו סרטים המדגימים את הטכניקה. לדוגמא:
טכניקה של זחילה המתאימה לרכב עם נעילה כפולה, וגלגלים יחסית גדולים, מרווח גחון גדול, וזוויות גישה ונטישה גדולות. הצגנו את טכניקת הנהיגה המומלצת במדרגות הגבוהות מחצי קוטר גלגל (עד כדי קוטר גלגל מלא). הסברנו את הטכניקה המומלצת לעליה בקרקע תחוחה ודרדרתית, לרבות סוגיית לחץ צמיגים, טכניקה המומלצת למעלה רווי מהמורות ובולדרים. ולכל טכניקה הראנו סרטון המדגים את הטכניקה.

דוגמא להסבר הבעיה במדרגה הגבוהה מחצי קוטר גלגל וקרקע תחוחה

דוגמא להסבר הבעיה במדרגה הגבוהה מחצי קוטר גלגל וקרקע תחוחה

הבעיה הנוצרת בהגעת הסרן האחורי למדרגה והפתרון באינרציה

הבעיה הנוצרת בהגעת הסרן האחורי למדרגה והפתרון באינרציה

מעלה "שנכשל"

מעלה שנכשל הוא מעלה בו הרכב הגיע למצב בו אינו מתקדם יותר חרף המאמצים המשותפים של הנהג והמנוע. הסברנו והראנו מספר סרטים המדגימים את הסכנה בהתנהגות לא נכונה במקרה הזה.
הסברנו היטב את ה"אל תעשה" ואת ה"עשה", גם תובנה זו תורגלה הלכה למעשה.

פעולות תומכות

הסברנו לחברים את הפעולות שמחוץ למושב הנהג שמסייעות להתגבר על מעלה קשה, בין היתר ה"מכוון" שהוא מרכיב תומך מרכזי וחשוב בהצלחה במעלות קשים.
פעולות אחרות כמו סיור רגלי מקדים, ניקוי סלעים מכיסוי אבקתי (פשוט מטאטא כביש), בניית סוללות אבנים לפני מדרגות או בתוך חריצים, מהמורות ועוד.

המורדות התלולים

הסברנו את השוני המרכזי בין מעלה למורד - מעלה יכול להכשל ואז אמא אדמה מקבלת בזרועות פתוחות את החוזר אחורה (לפי הכללים כמובן!), במורד אי אפשר לחזור אחורה באופן בטוח לנקודת המוצא ולכן נדרש תכנון מדוקוק של הירידה (גלגלים במקומות הנכונים), ובעית ראות נפתרת ע"י מכוון.
הזכרנו עזרים טכנולוגיים ברכבים מודרניים והדרך הפשוטה והבטוחה - לאט.

התרגול המעשי

בתרגול המעשי תכננו 7 מעלות שונים אשר כל אחד מכיל אלמנט אחד או שניים מתוך מאפייני המעלות שתודרכו, והשתדלנו כמיטב האפשרות בשטח (זמינות המעלות ע"י קבוצות אחרות), להתקדם מהקל אל הקשה.

מעלה מס 1 בתרגול - מעלה בשיפוע 25 מעלות עם מדרגה ובור בצידה

מעלה מס 1 בתרגול - מעלה בשיפוע 25 מעלות עם מדרגה ובור בצידה

מעלה מס 1 - חניך מתרגל

מעלה מס' 1 - מעלה שנכשל

מעלה מס 2

מעלה מס 2 עונה על הקריטריון של מעלה תלול זווית מעל 30 מעלות. יחד עם זאת, על מנת להתחיל מהקל לכבד נבחר מעלה סלעי שבו האחיזה טובה ובסופו מדרגה קטנה שאחרי השיפוע התלול.

מעלה מס 2 - חניך מתרגל מעלה תלול

מעלה מס 2 - חניך מתרגל מעלה תלול עם מדרגה קטנה

מעלה מספר 3

מעלה מספר 3 הוא מעלה עם מהמורות וקרקע סלעית. החניכים תרגלו ללא הדגמה עם הכוונה צמודה ועלו כולם בהצלחה.

מעלה מס 4

מעלה מספר 4 הוא מעלה קשה המאגד שיפוע סלעים גדולים ומהמורות. המעלה תורגל לאחר הדגמה של המדריך באמצעות הכוונה צמודה.

מעלה קשה מהמורות וסלעים חניך מתרגל

מעלה מספר 4 חניך מתרגל

מעלה מספר 5 - חניך מתרגל הצלחה לאחר מעלה שנכשל

מעלה 5 - חניך ומדריך תחקרו כשלון המעלה - חניך מיישם עם הרבה מטיבציה

מעלה מס 6

מעלה מספר 6 הוא מעלה עם מדרגה נמוכה יחסית והיווה הכנה למעלה מס 7 שהיה מעלה עם מדרגה גבוהה. החניכים עברו את מעלה 6 ללא צורך בהדגמה בהצלחה.

מעלה מס 6 - חניך מתרגל בהצלחה מדרגה נמוכה

סירטון מס 14 מעלה 7 חניך מישם בהצלחה

חניך מתרגל מעלה תחוח עם מדרגה גבוהה תוך ניצול יפה של דופן השביל

מורדות

בסה"כ תורגלו שלושה מורדות תלולים עם מדרגות, המורדות כאמור הם אתגר נשלט באמצעות נסיעה איטית והכוונה.

מורד עם מהמורה ומדרגה חניך מתרגל עם הכוונה צמודה

סיכום

1. בוצע רענון מקיף ליסודות התאוריה של נהיגת שטח
2. ניתנה הדרכה מקיפה על מעלות קשים - תאוריה וטכניקות נהיגה
3. נבחרו 7 מעלות המדגימים מאפיין אחד או יותר של מעלות קשים
4. התנסות בוצעה עד כמה שניתן לפי קושי עולה בוצעו 7 מעלות בדרגות קושי שונה.
5. מעלות כיסו את כל מאפייני "מעלה קשה" שתודרכו.
6. בוצעו שלושה מורדות תלולים שהספיקו להבנת התדריך

תודה רבה לכולם, היה יום הדרכה נהדר!
נתראה בשטח.

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

1 תגובות

1

שלמה

16 בנובמבר 2020 ב 18:24

כל הכבוד למדריך כתבה מעולה הדרכה טובה!