הדרכת מעלות קשים ומורדות תלולים הוא אחד הפרקים בסדרת הדרכות נהיגת שטח מתקדמות. יצאנו להדרכה במעלות ובמורדות של יער בן שמן, היה מאתגר!
צילמו במהלך ההדרכה: גבי מיוחס ואמיר נחומי
מאת: אמיר נחומי
16/11/20
בחלק התיאורטי בוצע רענון לנלמד בהדרכות הבסיסיות שמתקיימות כמעט מידי שבוע ע"י מדריכי אתר השטח הישראלי. הסברנו את מאפייני הנסיעה בשטח - אחיזה, דיפרנציאל, בקרת אחיזה, נעילות דיפרנציאל, אמצעי בטיחות ABS, ESP שיפועי צד.
בחלק ההדרכה המתקדמת התמקנו בהדרכה זו במעלות קשים ומורדות תלולים. ראשית אפיינו מהו מעלה "קשה" והגדרנו מרכיבים, שלאחר מכן תרגלנו בשאיפה כל מרכיב בנפרד. לאמור:
1. שיפוע המעלה לפחות 30 מעלות
2. שיפוע תלול (>30 מעלות) וקרקע תחוחה ("פודרה" בלשון הג'יפאים)
3. שיפוע תלול ומהמורות עמוקים
4. שיפוע תלול ומדרגה אחת, ריבוי מדרגות
5. שיפוע תלול ושיפוע צד.
6. שיפוע תלול קרקע תחוחה ומהמורות
7. סלעים גדולים ומהמורות בגודל של מעל חצי קוטר גלגל
לאחר שהבהרנו את משמעות השיפוע של המעלה עברנו על הטכניקה המומלצת לנהיגה בכל סוג של בעיה במעלה והראנו סרטים המדגימים את הטכניקה. לדוגמא:
טכניקה של זחילה המתאימה לרכב עם נעילה כפולה, וגלגלים יחסית גדולים, מרווח גחון גדול, וזוויות גישה ונטישה גדולות. הצגנו את טכניקת הנהיגה המומלצת במדרגות הגבוהות מחצי קוטר גלגל (עד כדי קוטר גלגל מלא). הסברנו את הטכניקה המומלצת לעליה בקרקע תחוחה ודרדרתית, לרבות סוגיית לחץ צמיגים, טכניקה המומלצת למעלה רווי מהמורות ובולדרים. ולכל טכניקה הראנו סרטון המדגים את הטכניקה.
מעלה שנכשל הוא מעלה בו הרכב הגיע למצב בו אינו מתקדם יותר חרף המאמצים המשותפים של הנהג והמנוע. הסברנו והראנו מספר סרטים המדגימים את הסכנה בהתנהגות לא נכונה במקרה הזה.
הסברנו היטב את ה"אל תעשה" ואת ה"עשה", גם תובנה זו תורגלה הלכה למעשה.
הסברנו לחברים את הפעולות שמחוץ למושב הנהג שמסייעות להתגבר על מעלה קשה, בין היתר ה"מכוון" שהוא מרכיב תומך מרכזי וחשוב בהצלחה במעלות קשים.
פעולות אחרות כמו סיור רגלי מקדים, ניקוי סלעים מכיסוי אבקתי (פשוט מטאטא כביש), בניית סוללות אבנים לפני מדרגות או בתוך חריצים, מהמורות ועוד.
הסברנו את השוני המרכזי בין מעלה למורד - מעלה יכול להכשל ואז אמא אדמה מקבלת בזרועות פתוחות את החוזר אחורה (לפי הכללים כמובן!), במורד אי אפשר לחזור אחורה באופן בטוח לנקודת המוצא ולכן נדרש תכנון מדוקוק של הירידה (גלגלים במקומות הנכונים), ובעית ראות נפתרת ע"י מכוון.
הזכרנו עזרים טכנולוגיים ברכבים מודרניים והדרך הפשוטה והבטוחה - לאט.
בתרגול המעשי תכננו 7 מעלות שונים אשר כל אחד מכיל אלמנט אחד או שניים מתוך מאפייני המעלות שתודרכו, והשתדלנו כמיטב האפשרות בשטח (זמינות המעלות ע"י קבוצות אחרות), להתקדם מהקל אל הקשה.
מעלה מס 2 עונה על הקריטריון של מעלה תלול זווית מעל 30 מעלות. יחד עם זאת, על מנת להתחיל מהקל לכבד נבחר מעלה סלעי שבו האחיזה טובה ובסופו מדרגה קטנה שאחרי השיפוע התלול.
מעלה מספר 3 הוא מעלה עם מהמורות וקרקע סלעית. החניכים תרגלו ללא הדגמה עם הכוונה צמודה ועלו כולם בהצלחה.
מעלה מספר 4 הוא מעלה קשה המאגד שיפוע סלעים גדולים ומהמורות. המעלה תורגל לאחר הדגמה של המדריך באמצעות הכוונה צמודה.
מעלה מספר 6 הוא מעלה עם מדרגה נמוכה יחסית והיווה הכנה למעלה מס 7 שהיה מעלה עם מדרגה גבוהה. החניכים עברו את מעלה 6 ללא צורך בהדגמה בהצלחה.
בסה"כ תורגלו שלושה מורדות תלולים עם מדרגות, המורדות כאמור הם אתגר נשלט באמצעות נסיעה איטית והכוונה.
1. בוצע רענון מקיף ליסודות התאוריה של נהיגת שטח
2. ניתנה הדרכה מקיפה על מעלות קשים - תאוריה וטכניקות נהיגה
3. נבחרו 7 מעלות המדגימים מאפיין אחד או יותר של מעלות קשים
4. התנסות בוצעה עד כמה שניתן לפי קושי עולה בוצעו 7 מעלות בדרגות קושי שונה.
5. מעלות כיסו את כל מאפייני "מעלה קשה" שתודרכו.
6. בוצעו שלושה מורדות תלולים שהספיקו להבנת התדריך
תודה רבה לכולם, היה יום הדרכה נהדר!
נתראה בשטח.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
1 תגובות
1
שלמה
16 בנובמבר 2020 ב 18:24
כל הכבוד למדריך כתבה מעולה הדרכה טובה!
תגובות