שטח 4X4 > כתבות > טכני

שיפורי רכב שטח - פרק ג'

אחרי שיש בידינו את כל הנתונים לגבי השיפורים האפשריים, עלינו להכניס למשוואה מספר גורמים נוספים: מה יהיה השימוש שלנו ברכב, מהו אופי הנהיגה שלנו, כמה נוסעים/ציוד יהיו על הרכב וכיצד אנו פוגעים בצורה הכי מינימלית בתכנון המקורי של הרכב

עקרונות מנחים לשיפור הרכב

אחרי שיש בידינו את כל הנתונים לגבי השיפורים האפשריים, עלינו להכניס למשוואה מספר גורמים נוספים: מה יהיה השימוש שלנו ברכב, מהו אופי הנהיגה שלנו, כמה נוסעים/ציוד יהיו על הרכב וכיצד אנו פוגעים בצורה הכי מינימלית בתכנון המקורי של הרכב. זכרו : לכל שינוי יש השפעות על מרבית מכלולי הרכב. תמיד נשאף לשמור על הפרופורציה המקורית של הרכב, גם מבחינת מידות וגם מבחינת מכלולים.

עקרונות מנחים לשיפור הרכב

הגבהות

יציבות הרכב נובעת מהיחס בין גובה/אורך/רוחב לבין מיקום מרכז הכובד שלו. אם נגביה את הרכב (אפילו ע''י החלפת קוטר הגלגל) נפר את האיזון ביחס הזה. ניתן אומנם לפצות על זה ע''י שינוי נוסף של היחס - לדוגמה הרחבת הסרנים או הארכת בסיס הגלגלים - אבל הצורה הנכונה היא לטפל בשניהם.

צמיגים

החלפת צמיגים היא אולי השיפור הבודד הטוב ביותר, אבל גם להם יש השפעה על כמה מערכות חיוניות ברכב. צמיגים במידה מקורית, אבל בחתך קרבי יותר, ישפיעו על התנהגות הרכב אך לא יפרו את האיזון בין מערכותיו. אם אנו עולים במידות, יש לקחת בחשבון מספר דברים: דבר ראשון, הגבהנו את הרכב - על כל מה שמשתמע מכך. בנוסף, אנו מגדילים בצורה משמעותית את העומס על מערכת ההגה, מערכת הבלימה ועל מערכת ההנעה של הרכב. כאשר מגדילים צמיג, יש לחזק את המכלולים הללו ולדאוג להגבהה ע''מ להשאיר את הרכב באותה פרופורציה שקבע לו היצרן.

מערכת ההנעה

מערכת ההנעה מורכבת מהחלקים הבאים: מנוע, מצמד/ממיר מומנט, תיבת הילוכים, תיבת העברה, גלי הינע, דיפרנציאלים, ציריות וצלבים. חוזקה של מערכת זו נמדד תמיד בנקודה החלשה ביותר שלה: בדרך כלל בצלבים. מכיוון שהם החלק הזול ביותר במערכת, הצלב משמש למעשה כעין ''פיוז''. מערכת זו עומדת בעומסים מכמה כיוונים: המנוע, הצמיגים, וממשקל הרכב. אני אתייחס בכתבה זו רק לעומסים שבאים מכיוון המנוע ומכיוון הצמיגים. המנוע מוציא מומנט מסויים, מעביר אותו לתיבת ההילוכים, שם מוגדל המומנט בהכפלה לפי ההילוך בו נמצא הרכב, מוגדל שוב בתיבת ההעברה, אחר כך גם בדיפרנציאלים, ומגיע לגלגלים דרך הציריות. את החישוב עושים תמיד לפי המומנט המקסימלי אליו מגיע המנוע ולפי ההילוכים הכי נמוכים (בתיבת הילוכים אוטומטית יש להוסיף מכפלה עקב ממיר המומנט). מומנט המנוע נקרא קג''מ.

מערכת ההנעה

ניתן לראות בטבלה 1, איך המומנט מוכפל ומתקבל נתון סופי עצום. צריך לזכור, כי ישנם מנועים רבים שמוציאים מומנט גבוה בהרבה מהנתון שהוכנס בטבלה. אותו מומנט גם חוזר מהגלגלים לכיוון המנוע ולכן יש לדאוג שכל המכלולים יעמדו במקסימום המומנט המתפתח ברכב, בנקודה שלהם. בטבלה 2 ניתן לראות את החזרה של המומנט אל המנוע וההפחתה שלו בדרך (חשוב לזכור, שזה נכון בתנאי מעבדה. בשטח, כאשר רכב נוחת מקפיצה, זה כבר סיפור אחר לגמרי).

כאשר אנו רוצים לשפר את מערכת ההנעה של הרכב, יש לבדוק את כל המכלולים בו, האם הם יכולים לעמוד בעומס נוסף או שיש להחליף גם אותם. אפילו שינוי קטן, כמו החלפת יחסי-העברה, יכול להתגלות כקריטי ביותר במידה והמערכת שלנו גבולית. כמו כן, מומלץ תמיד לקחת מרווח בטיחות ולא להיות על הגבול. קחו בחשבון ששיפורי מנוע למיניהם משפיעים על הספק המנוע, כך גם סוג ואיכות הדלק, גילו של המנוע ועוד.


שיפורי רכב - חלק א
שיפורי רכב - חלק ב
על יחסי ההעברה

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת

02 במרץ 2002 ב 14:31

זו טבלה

של הכפלת המומנט מהמנוע ועד הגלגל. מומנט של 30 קג''מ מוכפל בראשון של הגיר,דרך הטרנספר וכן הלאה... לרדו

2

נמרוד

02 במרץ 2002 ב 14:56

נו בסדר...

נו בסדר אמיר, ברור מה זה אמור להיות... איך יתכן שהשורה השנייה שונה מהראשונה? תבדוק טוב למה אתה מתכוון.