שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח: בריכת גדעונה

עמק חרוד שופע מעיינות מוכרים ואהובים הזורמים לתוך בריכות, כמו עין יזרעאל ועין מודע, שבהם תמצאו מים בכל השנה. הפעם ניקח אתכם לבריכה נוספת באזור, פחות מוכרת אך לא פחות מהנה

בסופו של קיץ, במדינה שחונה כמו שלנו, הנוף במרבית האזורים חום ושדוף, מעורר געגועים לגשמי ברכה המביאים ירוק לעיניים. אבל יש לנו עדיין מחוזות אחדים בהם מפכים מים צלולים ממעיינות, לאורך הקיץ כולו, בחלקם גם ניתן להתרחץ ולהתרענן ביום חם. אחד מאזורים אלו הוא עמק חרוד, אחד מחלקיו של עמק יזרעאל, שנוצר כשלוחה של השבר הסורי-אפריקני.

את עמק חרוד מנקז נחל חרוד, המתחיל את זרימתו באזור גבעת המורה, ונשפך לירדן צפונית לקיבוץ מעוז חיים. לאורכו ולאורך יובליו, תמצאו מספר רב יחסית של מעיינות, המקבלים את מימיהם מהגשמים היורדים על הגלבוע. בין המעיינות האלו תמצאו את עין יזרעאל, עין חרוד, עין עמל (הסחנה), עין שוקק ועוד. מימיהם של מעיינות אלו מוזרמים אל בריכות, המהוות אתרי בילוי נהדרים. הפעם נקפוץ אל בריכה אחרת, בריכת גדעונה, המתאימה מאוד לילדים וגם בה תמצאו מים זורמים בכל השנה.

image

הבריכה, כפי ששמה מעיד עליה, נמצאת ממש לפני הכניסה ליישוב גדעונה, למרגלות הגלבוע. היא ניזונה ממים שמגיעים אליה ממעיין חרוד, ולמבדה יש במקום גם כמה שולחנות פיקניק, שביל הליכה קצר שיוביל אתכם לשרידיהן של שתי טחנות קמח שפעלו בכוח המים ופארק חושים ובו מתקנים לשיווי משקל, מגלשות וקיר טיפוס.

נחל חרוד היה הראשון בארץ שלצורך ניהולו הוקמה רשות נחל, המשותפת לקק"ל, למשרד להגנת הסביבה, לרשות הטבע והגנים ולרשויות המקומיות באזור. היעד העיקרי שלה היה שיקום הנחל והפיכתו לציר מוקדי נופש. כחלק מהשיקום נסללה לאורך חלק נכבד מהנחל דרך נוף העבירה לכל סוגי הרכב, המובילה לאתרים השונים בסביבתו.

ניתן לשלב את הביקור בבריכה באחד מהמסלולים המוצעים מבית שאן לגלבוע (מסלול 1 ומסלול 2). שימו לב שבשטח חלו לא מעט שינויים מאז שפורסמו מסלולים אלה, וחלקים נרחבים ממנו נסגרו לכניסה של כלי רכב בצו של המועצה האזורית. סביר להניח שתצטרכו לאלתר מעקפים במקומות בהם נחסמו דרכים.

איך מגיעים: מכביש 71 (עפולה-בית שאן) פונים דרומה במחלף נבות אל גדעונה, הבריכה נמצאת מצד שמאל, כ-100 מטר לפני הכניסה ליישוב עם השילוט "חורשת גדעון".

image

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - ערן

26 באוגוסט 2021 ב 00:58

קצת מביך לעדכן אתכם שאין כזה דבר עין גדעונה, המצאתם..
מדובר בחורשת גדעון, ומה שזורם שם זה אחד האפיקים של נחל חרוד. הנביעה יוצאת ממעיין חרוד למרגלות הגלבוע, בגן הלאומי, ועובר בצינור מהגן הלאומי 300 מטר לחורשת גדעון, וממשיך משם מזרחה.