שטח 4X4 > כתבות > בישול בשטח

BBQ אמריקני בסגנון המערב הפרוע

אין ג'יפאי שלא צלה פרגיות על המנגל, והיום אנו משחזרים את המקור האמריקני; שפים עומרי שחר ('הספרדי') ומתן אברמס (היום מסעדת 'הדסון'), לשעבר מ'אודאון' תל אביב, הראו לנו כיצד עושים את זה נכון. ללקק ת'שפתיים!

צילום: רמי גלבוע, דורית פלד. עיבודי מחשב: דודי מוסקוביץ

image

עופות, בני בקר וחזרזיר עולים על המוקד. גם תורם של הסטייקים יגיע

הגריל האמריקני נולד אצל הקאובוייז ששוטטו עם עדריהם ברחבי המערב הפרוע; פה הקריבו עגלה, שם תפסו ארנבת או תרנגול הודו נטוש, לפעמים השביעו את רעבונם עם בטטות רקובות. סיפורנו הדימיוני מתחיל בדרך לערוץ ריו-גרנדה בו מצא 'וויטוריו יד-הנפץ' גרגירי זהב משובחים, כך התגלגלה לה השמועה. היינו רצוצים ועייפים, הסוסים הזיעו את עצמם למוות וקרונות המטען התפרקו לחתיכות. לאחר שבועיים וחצי על שעועית ואורז מעופש, היינו מוכנים לטרוף כל דבר שייקרה על דרכנו. היה זה 'בילי הנער' שמצא את העגל המשוטט, השליך פלצור והביא את בן-הבקר אל המדורה. מכאן קצרה היתה הדרך לארוחת שחיתות שכמותה לא נראתה במערב הפרוע: עמרי ו-מתן צלו לנו המבורגרים עסיסיים, עופות בגריל וצלעות חזיר, בטטות וארטישוק ירושלמי, אפילו פחיות בירה קפואות. לא יאומן, כל זה מאותו עגל ביש-מזל!

image

בזמנו רכבו הקאובוייז על סוסים, ולי היה את הסיקס הלבן. הסיקס והסוסים כבר לא איתנו אבל טעמם הטוב נשאר לתמיד

הדרך אל האושר מתחילה אצל הקצב ממנו נרכוש נתחי בשר טובים, ממשיכה בגיחה אל הירקן, ומשתדרגת באמצעות טיפול מקדים בבשר. התהליך דורש תשומת לב אבל התוצאה עדיפה בהרבה על פני מנגל חפוז, שווה את ההשקעה. המטבח האמריקני יכול לכלול צלעות עגל כשרות, אפשר לצלות על הגחלים אנטרקוטים או סטייקים מודל T, גם נקניקיות איכותיות יישתלבו בארוחה. כל אחד מהמרכיבים דורש זמן צלייה שונה; את הירקות צלו עמרי ו-מתן משך 45-40 דקות, העופות בילו על האש 35 דקות, הצלעות 20 דקות, וההמבורגרים הסתפקו ב-10 דקות בלבד. מכאן נגזר סדר הנחת המנות על שתי רשתות המנגל.

image

גם בארוחת קרניבורים יש מקום לירקות צלויים. שימו לב לרגליים המתפרקות של רשת המנגל, הן מאפשרות הובלה נוחה של הרשת המפוחמת

ירקות חרוכים בנוסח וויטוריו-יד-הנפץ

ראשונים עלו על המוקד בצלים קלופים, בטטות בקליפתן, ארטישוקים ירושלמיים וראשי שום. מתן משח את הירקות בשמן זית+מלח+פלפל (אתם מוזמנים להוסיף שום כתוש ומיץ לימון) והניח אותם על הגריל בלי טקסים מיותרים, ללא נייר אלומיניום. הירקות בילו על המוקד קרוב ל-45 דקות, מדי כמה דקות הפכו אותם מצד לצד. הם נחרכו קלות והצליבו טעמים עם הבשר, נימוחים בפה. מעולה ביותר היה הארטישוק הירושלמי, היכול לתת פתרון נאה לצמחונים.

image

העופות היו עסיסיים וטעימים ביותר, לא חייבים לאכול רק פרגיות

מצרכים לשלושה עופות משוטחים

דקות ספורות לאחר תחילת צליית הירקות הונחו על הגריל שלושה עופות שלמים. בשר העוף בריא ורזה יחסית, זמין וזול לקנייה, מתאים לילדים.

- שלושה עופות טריים ומנוקים, כ-1.5 ק"ג כל אחד. אפשר לבחור קטנים יותר או חלקי עוף ממויינים (כרעיים, חזה, נתחי פרגית). מכינים אחת מהמרינדות הבאות:

מרינדת קארי אדום עוף מזרחי עוף בעשבי תיבול
2 כפות ממרח קארי תאילנדי אדום 2 כפיות פפריקה מתוקה צרור רוזמרין קצוץ
1/2 כף כורכום 1 כף פפריקה חריפה צרור טימין קצוץ
6 שיני שום קצוצות 1 כף כמון טחון קליפת לימון מגוררת
3 כפות דבש 4 שיני שום קצוץ מיץ מ-2 לימונים
1/2 כוס שמן זית 1 כף שמן זית 6 שיני שום קצוצות
1 כף גרגרי כוסברה, כף שמן זית

image

עמרי תיזמן היטב את צליית המאכלים השונים; הוא לא הצליח לבלום את הסתערותנו על המנגל...

הכנה

עמרי בחר לצלות את העופות בשלמותם. הוא חרץ חתכים עמוקים בכרעי העוף; זהו הנתח העבה ביותר והחתכים מאפשרים צלייה עסיסית לעומק, בלי לייבש את שאר חלקי העוף. את העופות המנוקים חותכים לאורך הגב, ומשרים במרינדה; כדאי להטביל אותם יום מראש, או לפני היציאה לשטח. מוציאים את העופות מהקירור כמחצית השעה לפני התייצבות הגחלים, ואז מניחים אותם שטוחים על הגריל. מכיוון שעור העוף עתיר שומן, יש להגביה אותו 20-15 סנטימטרים מעל לאש. יש להפוך את העופות כל כמה דקות, בעיקר את גירסת הקארי הכוללת דבש באוקטן גבוה. כ-20 דקות לאחר תחילת הצלייה הפריד עמרי את הכרעיים משאר חלקי העוף; את הכרעיים השאיר מעל אש חזקה, את שאר החלקים העביר לאיזורים פחות לוהטים. סך הכל בילו העופות כ-35 דקות על האש. יצא טעים רצח!

image

הצלעות דורשות הכנה מוקדמת בבית אבל טעמן מדהים, סביב המדורה

ספריבס בנוסח ג'ימי-עין-הנץ

זוהי קלאסיקה אמריקנית, המבטיחה קרב יריות עצבני בין הסועדים; חיוני להכין כמות מספקת של צלעות, כדי לוודא שהמסע יימשך ברוח טובה... עמרי ממליץ לתת לצלעות בישול מקדים בבית, ולהשלים בשטח בצלייה קצרה. הצלעות היו משובחות, נימוחות בפה וטעימות להפליא; הן לא זכו להגיע לצלחות, בלסנו אותן כהרף עין! ניתן לוותר על הבישול המקדים בבית אבל זה ידרוש צלייה ממושכת יותר, והבשר יהיה קצת יותר צמיגי.

image

קשור את הסוס לאיזה חפץ יציב, בוא לנגוס איזו צלע

מצרכים עבור שישה קאובויס מורעבים

- גוש של 13 צלעות חזיר, במשקל כ-2.0 קילו

- בישול מקדים: מייצרים סירופ על ידי הרתחת 1 ק"ג סוכר + 1 ליטר מים. את הסירופ מכניסים למעבד מזון עם 6 שיני שום, 1/2 צרור כוסברה, 1 לימון בפלחים על קליפתו, 3 עגבניות, 1 כוס חומץ יין אדום, 1 כוס קצ'ופ, 2 כפות קפה שחור, 1 כוס רוטב צ'ילי תאילנדי, 1 כוס דבש. מערבבים וקוצצים קלות, והנוזל מוכן. העצלנים יכולים להשתמש ברטבי BBQ מוכנים מראש.

image

מתן אברמס מלהטט בגחלים. את רשת הצלייה נעמיד על רגליים מתפרקות או אבנים, כך יהיה קל יותר לשנע אותה. ניתן להעמיד את הרשת על שיפוד אנכי מסיבי

הכנה

- בישול מקדים: בבית מבשלים את גוש הצלעות בשלמותו, מכוסות בתערובת הכוללת 50% מהנוזל הנ"ל + 50% מים. הצלעות צריכות להיות מכוסות לחלוטין בנוזל. מבשלים שעתיים בסיר מכוסה, עד שהבשר רך. לאחר הבישול מוציאים את הצלעות מהנוזל, ומצננים לקראת היציאה לשטח. את שארית נוזל הבישול מביאים לשטח, להשקיית הצלעות בזמן הצלייה.

- צלייה: מוציאים את הנתח מהצידנית, כ-15 דקות לפני שהמדורה מוכנה. מניחים את הצלעות על הגריל הלוהט, הופכים ומרטיבים מדי פעם, בנוזל הבישול המקדים. לאחר פחות מ-20 דקות הקסם כבר מוכן – צלעות מדהימות, עבורן שווה לפרוץ בקרב יריות!

image

רק כאשר העופות והצלעות היו כמעט מוכנים, הנחנו את ההמבורגרים על הרשת

המבורגר בנוסח צ'יף וונטו

אין מאכל אמריקני יותר מהמבורגר; ההמבורגרים שלנו שודרגו בעזרת תוספות המתחבאות בתוך הקציצה - נתחי כבד אווז, גבינת קממבר / כחולה, או כל הפתעה אחרת.

מצרכים ל-6 מחפשי זהב
- 1.0 ק"ג בשר בקר טרי ואיכותי, טחון עם שומן (למשל, נתח אנטרקוט או מקביל)

- 120 גרם כבד אווז, חתוך לקוביות בגודל 1X1 ס"מ (או קוביות גבינה חריפה)

- 10 גרם מלח

- 3 גרם פלפל

image

ההמבורגר ייצא מדהים, עם או בלי לחמניה וצלחת

הכנה

מערבבים היטב את החומרים, צרים קציצות; גודל נאה הוא 12-13 סנטימטר ועובי 2.5-2.0 ס"מ. ההמבורגרים בילו על האש 12-10 דקות בלבד, מתהפכים מצד לצד... הם היו חרוכים מעט מבחוץ ועסיסיים מבפנים. נתחוני האווז הוסיפו טעם עשיר, במרקם נימוח ומעודן.

image

חלת הבצל טעימה ומנחמת; רק להוסיף מיונז וקטשופ, והשחיתות מלאה

חלת הבצל של מחפשי הזהב

לא תמיד משחק המזל בשדות הציד הנצחיים, ולעתים חוזר 'בילי הנער' בידיים ריקות - לא בן בקר, לא אפרוח, כלום. בימים כאלה אנו נוברים בירכתי קרון העץ, מחפשים תפודים מוריקים, פיסת בשר עבשה? באחד הימים התמזל מזלו של ג'ימי עין הנץ, הוא מצא בצלים מרקיבים, חופן קמח וקמצוץ תבלינים. "שבו בשקט, חברים, תרגעו - אכין לכם מאכל תאווה, בצבעם של גרגרי הזהב אותם באנו לחפש!".

מצרכים לחלת כורי זהב
- 2 כוסות קמח לבן, מנופה (2 x 200 סמ"ק)

- 1 כוס חלב

- 1 ביצה

- 5-4 בצלים בינוניים

- 1 כף סוכר, 1/2 כפית מלח, קמצוץ אגוז מוסקט מגורד

- 1/2 כפית אבקת סודה לשתייה (או 50 סמ"ק משקה סודה מוגז).

image

חומרי גלם הכי פשוטים וזמינים, אפשר לנסות גם בבית

הכנה

חלת בצל היא מאכל קל ומהיר להכנה; פחות מתריסר דקות חלפו מהרגע בו התחלנו לטגן, עד לשליית הבצל מהשמן. צעירים וילדים ישמחו להטביע את הזהב המטוגן בשלולית קטשופ, מיונז, או רוטב מזוויע אחר. הנישנוש יסייע להעביר את הזמן, עד שהתבשיל העיקרי יהיה מוכן.

image

עמרי שחר ומתן אברמס נאבקים בלהבות, קאובוייז עירוניים

מרתיחים על האש שמן עמוק - בסיר, ווק או מחבת. מקציפים את הביצה עם מלח וסוכר. קוצצים את הבצלים - בצורת טבעות, כפיסים, איך שבא לכם. מוסיפים לבלילה את החלב והסודה, מקציפים נמרצות לקבלת בועות קטנות. מוסיפים את הקמח ואת הבצל, מערבבים היטב. התערובת צריכה להיות נוזלית למדי, ברמה דומה לזו של טחינה דלילה.

בעזרת מצקת יוצקים כפות גדושות של תערובת אל השמן הרותח. העיסה צריכה לצוף על פני השמן ולבעבע במרץ רב. לאחר כשתי דקות הופכים את חלת הבצל ועם קבלת צבע זהוב משני הצדדים, שולפים אותה מהשמן. מניחים על נייר סופג ומעטרים בירקות ורטבים אמריקניים, ממתינים להצטננות ונוגסים בתיאבון.

בשקט שאחרי הגריל אפשר לשמוע רק את נגיסות הקאובוייז, ואת צליל ליקוק האצבעות

image