כביש / ספורט > כתבות

החשמלית החדשה של לקסוס בהופעת בכורה עולמית

הרכב הפנאי החשמלי החדש של לקסוס - ה-RZ 450e הוצג בהופעת בכורה עולמית, כשהוא בנוי על פלטפורמה ייעודית לרכב חשמלי (BEV), ועם מערכת היגוי אלקטרונית אופציונלית עם גלגל הגה קטום, לראשונה בעולם

image

לקסוס RZ 450e הוא רכב פנאי חשמלי חדש המונע על ידי סוללה. זהו הרכב החשמלי הייעודי הראשון של מותג היוקרה היפני שפותח כרכב חשמלי מההתחלה.

ה-RZ, המתאפיין בביצועים עם אפס פליטות, יסייע ללקסוס להתקדם לקראת ניטרליות פחמנית וחברת ניידות בת קיימא. ההתמקדות כאן אינה רק בביצועי הרכב על הכביש, אלא בכל מחזור החיים של הרכב: מרכש חלקים, ייצור ובעלות ועד להשלכה בסופו של דבר.

עיצוב חיצוני

לקסוס נטלה חופש עיצובי המתאפשר במכוניות חשמליות כדי ליצור רכב שנראה שונה ממכוניות רגילות, ואשר מבטא את "השלב הבא" בעיצוב (Next Chapter) של לקסוס. הקונספט העיצובי הוא “seamless E-motion” (תנועה/תחושה חשמלית חלקה) המבטא את המומנט וההאצה של רכב חשמלי.

מגריל שעון חול קדמי למרכב בצורת שעון חול - העיצוב הקדמי מבדל בצורה ברורה את ה-RZ כרכב חשמלי. מכיוון שאין לו מנוע בעירה פנימי, מכסה המנוע הונמך ופתחי היניקה הופחתו. בעשור האחרון הגריל הקדמי בצורת שעון חול היה סימן ההיכר של דגמי לקסוס. ב-RZ צורת הגריל התפתחה לצורת שעון חול תלת ממדית ויושמה במקום זאת על המרכב כולו. "מרכב שעון החול" יהפוך לאייקון העיצובי החדש של לקסוס בדגמים העתידיים.

יחידות תאורה בעיצוב חדש מאוחדות עם מרכב שעון החול. העיצוב הדק במיוחד מוסיף ומדגיש את מוטיב ה-L של לקסוס בפנסי היום, ואילו הפנסים המרכזיים ופנסי האיתות פחות בולטים.

image

עיצוב אחורי - אופיו של הרכב החשמלי בא לידי ביטוי גם בעיצוב האחורי של ה-RZ. ספוילר הגג האחורי המפוצל מרחיב את הזרימה לאחור של העיצוב ותורם לביצועים היציבים של הרכב. פס התאורה המאורך הנמתח לרוחב הרכב הפך לסימן היכר עיצובי של לקסוס.

ביצועי נהיגה

יעד מרכזי בפיתוח הביצועים הדינמיים של ה-RZ וחיזוק מאפייני הליבה שלו היה להבטיח את חותם הנהיגה של לקסוס - Lexus Driving Signature - שלוש תכונות ה-C: ביטחון (confidence), שליטה (control) ונוחות (comfort) בכל מצבי הנהיגה. יתרונותיו של רכב חשמלי המונע על ידי סוללה, כמו תגובה מהירה ודיוק רב, נוצלו עד תום.

בקרת רעש ורטט - המהנדסים והמעצבים של ה-RZ נתנו עדיפות לסביבת תא נוסעים רגועה ושקטה, ואימצו אסטרטגיה הכוללת: שליטה על הרעש, מניעה מהרעש לחדור לתא הנוסעים ותשומת לב לרעש במושבים האחוריים. המהנדסים יישמו גם גרסה חדשה של בקרת רעשים פעילה, המייצרת תדרים מבטלי רעשים בתוך תא הנוסעים באמצעות הרמקולים.

יישום ראשון של ה-e-Axle החשמלי החדש של לקסוס - ה-RZ הוא הדגם הראשון בייצור המוני שכולל את ה-e-Axle החדש של לקסוס - יחידה קומפקטית ומודולרית שכוללת מנוע, הילוכים ויחידת בקרה אלקטרונית (ECU) הממוקמת בין הגלגלים. ה-e-Axles שקטים, יעילים ומעניקים הספק מדויק. המנוע הקדמי מייצר 150 קילווט והאחורי 80 קילווט, עם הספק כולל של 230 קילווט.

image

בקרת הנעה של כל הגלגלים עם DIRECT4 - DIRECT4, טכנולוגיה בלעדית של לקסוס, היא מערכת חכמה המאזנת את האחיזה של כל ארבעת הגלגלים ומחלקת את כוח ההנעה באופן אינטואיטיבי ובלתי מורגש. DIRECT4 מחשבת ומיישמת מייד את מומנט הנהיגה המתאים לכל e-Axle כדי למקסם את אחיזת הכביש. ניתן לכוון את חלוקת המומנט הקדמי/האחורי מאפס ל-100 או מ-100 לאפס בתוך אלפית השניה - מהר יותר מכל מערכת מכנית אחרת.

סוללה, טווח נסיעה ויעילות - ה-RZ עושה שימוש בסוללת ליתיום-יון בהתקן הכולל 96 תאים, עם הספק כולל של 71.4 קילווט. הסוללה ממוקמת כולה מתחת לתא הנוסעים ומהווה חלק בלתי נפרד מהפלטפורמה. מיקום זה תורם גם למרכז כובד נמוך. עמידות הסוללה הייתה שיקול מרכזי, ובמיוחד ההספק שניתן לצפות לאחר 10 שנות נהיגה. לקסוס צופה שהסוללה של ה-RZ תשמר יותר מ-90% מהקיבולת שלה במסגרת זמן, הודות לשורה של אמצעים, המבוססים על הניסיון ארוך השנים של לקסוס בטכנולוגיות ניהול סוללה.

פרטים על טווח הנסיעה של הרכב וזמני הטעינה של הסוללה יפורסמו במועד מאוחר יותר, אולם הצפי של לקסוס ל-RZ הוא טווח נסיעה של כ-400 ק"מ במחזור WLTP משולב. הודות להתמקדות בגורמים מרכזיים, כולל משקל רכב, הספק סוללה וביצועים אופטימליים, יעד צריכת ההספק של ה-RZ הוא 18.1 קילווט ל-100 קילומטרים של נסיעה.

image

מערכת היגוי אלקטרונית הראשונה בעולם עם הגה קטום (yoke) - מערכת ההיגוי האלקטרונית One Motion Grip היא אחת הטכנולוגיות החדשות בלקסוס RZ. אין קשר מכני ואין מוט הגה. במקום זאת, המערכת משתמשת בחיבור חשמלי כדי לשלוח פקודות מההגה לגלגלים. התוצאה היא תגובה מיידית ושליטה מדויקת יותר בהגה. מערכת One Motion Grip האופציונלית מגיעה עם גלגל הגה קטום חדש. הטכנולוגיה דורשת פחות מאמץ היגוי מהנהג: כדי לעבור מנעילת הגה אחת לשנייה נדרש סיבוב של 150 מעלות בלבד, ללא צורך בסיבוב יד מעל יד.

נוחות בתא הנוסעים

עיצוב פנימי וקונספט טאזונה - תא הנהג ב-RZ הוא התפתחות של קונספט טאזונה. הוא משלב בין מיקום הנהג ליד ההגה וארגון מדויק של השעונים, הבקרים והתצוגות כדי ליצור חלל שבו נדרשות תנועות ידיים ועיניים קטנות בלבד כדי להפעיל את הרכב. העיקרון נוצר בהשראת כוונונים קלים של המושכות שבהן משתמש הרוכב כדי לשלוט בסוס - משמעות המילה טאזונה ביפנית.

תא הנוסעים מעוצב כחלל פתוח ומואר, בעל תאורת אווירה עם קשת רחבה של צבעים שניתן להתאים למצב הרוח של הנסיעה. לקסוס יצרה גם אפקט תאורה חדש, In-ei, היוצר דוגמה של אור וצל לאורך הפנאלים של הדלתות ואפקטים שונים.

image

תכונות טכנולוגיה מתקדמות

לקסוס הוסיפה מספר תכונות טכנולוגיה מתקדמות הממוקדות באדם, המשפרות את הנוחות, העיצוב הפנימי ומחזקות את רוח אירוח האומטנשי:

גג פנורמי שהופך משקוף לאטום המגן מפני חום -הגג הפנורמי האופציונלי מגביר את תחושת המרחב והאור בתא הנוסעים. לזכוכית יש ציפוי low-e (פליטה נמוכה) שמחזיר קרינת אינפרא אדום ומפחית חום קרינה בימי שמש, ועוזר לשמור על חום בתא הנוסעים במזג אוויר קר. לגג יש פונקציית עמעום חשמלית שעוברת בנגיעה פשוטה ממצב שקוף למצב אטום שחוסם כל אור שמש ישיר. כתוצאה מכך, יש פחות צורך במערכת מיזוג האוויר כדי לשמור על טמפרטורה נוחה.

מערכת מולטימדיה - פלטפורמת המולטימדיה החדשה Lexus Link מתאפיינת בהפעלה מהירה ואינטואיטיבית ופונקציות משופרות של קישוריות, תכנון נסיעה יעיל ומידע. המערכת, שהופיעה לראשונה בלקסוס NX החדש, בעלת סייען קולי חדש בשם “Hey Lexus” בתא הנוסעים, ואינטגרציה של הסמארטפון מתאפשרת באמצעות Apple CarPlay ו-Android Auto.

מערכות בטיחות ועזר לנהג - ה-RZ בעל מערכות מתקדמות של בטיחות אקטיבית וסיוע לנהג הכוללות את הדור השלישי המתקדם ביותר של +Lexus Safety System עם פונקציות מעודכנות ונוספות וטווח זיהוי מוגבר. בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה ומניעת סטייה מנתיב עובדות יחד כדי לספק אפשרות (כתלות בחוקי המדינה) נהיגה ללא ידיים על ההגה במצבים של מהירות נמוכה כמו פקקי תנועה שבהם ההתקדמות איטית. סיוע פרואקטיבי בנהיגה (Pro-active Drive Assist) עושה שימוש במצלמה קדמית כדי לקבוע את זווית עיקול הכביש, ומתאים את ההיגוי כאשר מתקרבים ומבצעים פנייה. כמו כן יושם מוניטור חדש שבודק את התנהגות הנהג כדי לזהות סימני עייפות או הסחת דעת.

image

מערכת e-Latch עם אזהרת יציאה בטוחה - מערכת פתיחה וסגירה אלקטרונית חכמה של הדלת בלחיצה אחת. המערכת מקושרת למערכת זיהוי רכבים בשטח מת (Blind Spot Monitor) ומעניקה יציאה בטוחה מהרכב. היא מבטלת אוטומטית את פתיחת הדלת אם רכב או רוכב אופניים מתקרבים מאחור.

ה-RZ 450e צפוי להגיע לישראל ברבעון האחרון של 2022.

image