שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח: אגם הברבורים

לא, אנחנו לא לוקחים אתכם להופעת בלט אלא לאתר נסתר מעט, ממש בצמוד לכביש 90 ליד מפעלי ים המלח, שבו הטבע מתקן במעט את הנזקים שגורם האדם

בחלקו הדרומי של מאגר אשלים, אליו מתנקזים מי שיטפונות המגיעים מהנחלים אשלים, אדמון, חמרית ועוד, נמצאת נקודת חמד הנקראת בפי העם "אגם הברבורים", אך שמה הרישמי הוא "אגם מלחת סדום". האגם נוצר מהיקוות של מי תהום גבוהים ומי השיטפונות, באתר כרייה ששימש בעבר את מפעלי ים המלח לכריית "חומר נחל" איתו הקימו את הסוללות שמפרידות בין הבריכות של המפעלים.

בשל הימצאות מים באגם לאורך כל השנה, התפתחה במקום מערכת אקולוגית יציבה, הכוללת צמחיה עשירה של קנה, אשלים ועוד. דג נאווית המלחות הובא לאגם והחל לשגשג בו ומגוון רחב של בעלי כנף החלו לפקוד את המקום.

האגם נמצא על תוואי אחד ממסלולי הנדידה העיקריים של הציפורים מאירופה לאפריקה ובחזרה, ולכן הפך לנקודת עצירה ומנוחה עבורן במסען הארוך. צפרים מכל העולם מגיעים אליו ועורכים תצפיות על יותר מ-100 מינים שונים של בעלי כנף שתועדו בו, בין היתר מינים בסיכון כמו צולל ביצות, חופמי גדות, נחליאלי צהוב וזרון סוף.

בשנת 2019 הוקמה נקודת תצפית מסודרת לצד האגם, ביוזמה משותפת של מפעלי ים המלח, המועצה האזורית תמר ורשות הטבע והגנים. מומלץ להגיע למקום בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב, אז פעילות הציפורים בשיאה. ואל תשכחו להביא משקפת.

איך מגיעים: מכביש 90, מעט דרומה ממפעלי ים המלח, פונים אל הכביש המוביל למושבים נאות הכיכר ועין תמר. לאחר כ-200 מטר מהצומת יוצא שביל משמאל לכביש, עם שילוט המכוון לתצפית. ניתן לקפוץ למקום בסיומו של טיול כמו מסלול נחל פרצים עליון (קישור) או המסלול מערד לים המלח דרך הר קומות ומעלה עזגד (קישור).

מהי מלחה

בדרומו של ים המלח נמצא שטח נרחב הנקרא "מְלֵחַת סדום", המשתרע במרחב שבו נחל אמציהו, נחל צין ונחל הערבה נשפכים לים המלח. המלחה נוצרה משילוב של נביעת מעיינות מלוחים, הצפות עונתיות של הנחלים והצפות תקופתיות של ים המלח. בתהליך ארוך-שנים הצטמצם מאוד גודל המלחה, בשל פיתוח האזור לעיבוד חקלאי ולתעשייה.

מלחה היא בית גידול המאופיין במליחות קרקע גבוהה. במקומות המלוחים ביותר אין צמחים יכולים כלל להתקיים. באזורים הפחות מלוחים מתארגנים הצמחים ב”חגורות” צומח בהתאם לרמת המליחות. במעגל הראשון, סביב מוקד המלחה, צומח בן מלח מכחיל. במעגל השני, באזורים הפחות מלוחים, מתקיימת חגורת הצומח של אוכם חד־ביתי ואשל מרובע. במעגל השלישי, בשטחים שאינם מוצפים, צומחים אוכם שיחני ושנהבית הרוזמרין וברביעי, בשוליים היבשים, נפוץ ימלוח פגום.

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - Geva Dover

27 בפברואר 2023 ב 04:58


רק תיקון קטן לכתבה: מלחת סדום נוצרה כתוצאה ממפלס מי תהום גבוה. שטח המלחה הינו שטח המחצבה הישנה על המפעלים ונוצר כתוצאה של " צביטה" של שכסת מי התהום כתוצאה מעומק החפירה. הדבר גרם למים לצאת החוצה מהשכבה בעקבות השוואת לחצים וככה נוצר האגם.
המפעלים החליטו לשמר את המלחה כפרוייקט ירוק והוא נהפוך למערכת אקולוגית שלמה