שטח 4X4 > כתבות > חדשות

ג'יפ "הורגת" את הצ'ירוקי

חברת ג'יפ הודיעה השבוע על הפסקת ייצורו של הצ'ירוקי, כ-50 שנים לאחר הופעת הדור הראשון של הדגם המיתולוגי. עדיין לא ידוע האם השם יישמר גם בעתיד

לאחר כמעט 50 שנים, בגלגוליו השונים, הצ'ירוקי של חברת ג'יפ עומד לרדת מהבמה. השבוע אישרה החברה כי המפעל שלה באילינוי, בו מיוצר הצ'ירוקי, עומד להיסגר וייצור הדגם יופסק.

הדור הראשון של הצירוקי הופיע ב-1974, והוא היה גרסת שתי דלתות של הוואגוניר SJ עם שלדת סולם ושני סרנים חיים. הדגם שהביא לון תהילת עולם היה הדור השני, ה- XJ, שהפתיע את עולם רכבי השטח ב-1984 עם קונספט ייחודי של שני סרנים חיים ושלדה אחודה. וכן, גם היה לו עיצוב מרהיב והוא רכב מבוקש ואהוב עד היום.

הדור הראשון של הצ'ירוקי, גרסת שתי דלתות של הוואגוניר

ב-2001 הופיע הדור השלישי, ה-KJ, שבחלק מהשווקים נקרא גם ליברטי, ובמשך הוחלף על ידי דור רביעי, ה-KK, בעוד ה-XJ ממשיך להיות מיוצר ברישיון בסין עד לשנת 2014. בשנה זו הוצמד השם לדגם חדש לחלוטין, ה-KL, שהיה סוג של קרוס-אובר שנבנה על פלטפורמה שפותחה במשותף עם חברת פיאט, אך שמר על יכולות שטח מכובדות, בעיקר בגרסת הטרייל-הוק (קישור לכתבה על ה-KL).

במידה מסוימת אפשר היה לנחש את הסוף, לאחר שג'יפ הודיעה לפני חודשים מספר כי היא מצמצמת את מספר הגרסאות של הצ'ירוקי לשתיים, עם היצע של מנוע אחד בלבד. ככל הידוע, בחברה עובדים על דגם חדש שיחליף את הצי'רוקי אך לא ברור אם יישא את אותו השם. לפני כשנתיים פנה נשיא שבט הצ'ירוקי בארה"ב אל מנהלי ג'יפ, בבקשה שיפסיקו להשתמש בשם השבט, אך לא ידוע מה היתה תגובתם לכך.

צ'ירוקי KL, הדור החמישי והנוכחי


ג'יפ צ'ירוקי XJ

בכתבה שפרסמנו בעבר על דגמים שהיו אבני דרך בהתפתחות רכבי השטח (קישור לכתבה), התייחסנו גם ל-XJ ואנו מביאים כאן את הדברים.

רכב השטח הראשון שהוכיח שלא חייבים שלדת סולם כדי להיות קשוח, שנבנה עם שלדה אחודה (מונוקוק) ושני סרנים חיים. הצ'ירוקי תוכנן בשיתוף פעולה עם מהנדסי חברת רנו, שתרמו שיק אירופאי לעיצובו. המרכב המרובע, עם 2 ו-4 דלתות, זכה לשבחים רבים על העיצוב ונבחר כ-SUV היפה ביותר שנבנה אי פעם על ידי המגזין Automobile.

הצ'ירוקי היה קטן במידותיו ממה שהיה מקובל באותה עת בתעשיית הרכב בארה''ב, וקיבל בהתאם מנוע קטן יחסית בנפח 2.5 ליטר, אך די מהר הוא צויד במנוע ה-4.0 ליטר המוכר לנו מהסופה. והיתה גם אפיזודה של מנוע דיזל מתוצרת VM.

צירוקי XJ. אהוב ומבוקש עד היום

בתחילה הותקנה בצ'ירוקי הנעה 4X4 לא קבועה, אך בדגמים מאוחרים יותר היתה אופציה למערכת סלקט-טראק, שאיפשרה נסיעה ב-4X4 קבוע, כמו גם 2X4 והילוך כוח. הרכב קנה לו מעריצים רבים והוא מבוקש מאוד גם כיום כבסיס לרכב עבירות או לרכב טיולים מאוזן, למרות שייצורו נפסק כבר ב-2001, עם המעבר של קרייזלר לידי דיימלר.

שנת הופעה: 1984

מנוע (הנתונים הם לדגם המקורי): 2.5 ליטר, ארבע בוכנות בטור, 105 כ''ס

תיבת הילוכים: ידנית, 4 ו-5 מהירויות; אוטומטית, 3 מהירויות

מערכת הנעה:4X4 לא קבוע, עם הילוך כוח