סיכום טיול ג'יפים חוצה רמות מנשה לשמורת הטבע חוף גדור - 9/6/23

זה כבר כמעט אמצע יוני, ונפגשנו בבוקר יום שישי לטיול בעבירות קלה-בינונית, שחוצה את רמות מנשה לאורך של כמעט 100 ק"מ, עם תצפיות נפלאות באזור גלעד, יער עין השופט, והמשך דרך נחל אלכסנדר, לכיוון שמורת חוף גדור הנפלאה עם מזג אוויר מאתגר במיוחד

נפגשים בבוקר

יצאנו ביום שישי, כמעט באמצע יוני לטיול נהיגה ארוך, בשבילים זורמים, באזור רמות מנשה ועד חוף הים בשמורת חוף גדור שבין מכמורת לגבעת אולגה. בבוקר כשקמתי, היתה לי הפתעה של גשם שוטף בהרצליה, מה שבישר קצת על ההפתעה שחיכת לנו בהמשך ממזג האוויר. נפגשנו בתשע, קבוצה קטנה של חבורת נהגות.ים בנקודת המפגש בכניסה לקיבוץ הזורע (על כביש 66), חבורה של 4 רכבי שטח במגוון שנע מסוזוקי ג'ימיני וגראנד ויטארה, ועד ג'יפ גרנד צ'ירוקי עם נהגות.ים מנוסות.ים לעבור ביחד יום של נהיגה כיפית ונופים קסומים בשטח.

התוואי של הטיול מתחיל ליד צומת מגידו ועובר את עמק חפר דרך נחל אלכסנדר לחוף הים, השטח מזמן לנו מסלול נהיגה ארוך בשבילים שרובם נוחים, ומאפשר לנו לחוות את המעבר בין אזור הכרמל הדרומי, דרך הירידה לעמק חפר, מישור החוף ועד חוף הים.
לאחר היכרות מהירה, מעבר כללי על המסלול והאזור ותדרוך קצר על הנהיגה בשטח בשיירה, יצאנו בזריזות לכיוון פארק רמות מנשה ונחל גחר, שהוא נחל קטן ופחות מוכר הנמצא ביער הזורע בפארק רמות מנשה. הנחל מזמן למטיילים בו מסלולי הליכה נחמדים, פינות חמד ובריכות מים קטנות והרבה פחות עמוסות מנחל השופט שבדרך כלל עמוס במטיילים.

בדרך מנדטורית

imageimage

המשכנו בנסיעה בדרך מנדטורית, חצינו בזהירות את הכביש המוביל לג'וערה. שמה העברי של הגבעה הוא "גבעת נח", על שם נח לינדהיים, ארכיטקט שעזר לקבל את האדמות של קיבוץ עין השופט. על ג'וערה דילגנו, שכן המקום שהיה בו מוזיאון יפה למורשת ההגנה והאזור, נסגר זה מכבר, והמקום מוזנח ומלוכלך. המשכנו למצפור עין השופט, שנקרא מצפור אוכברג, על שם יצחק אוכברג (1878-1937), מאומן אוקראינה, שעשה את הונו בנדל"ן ותרם סכום כסף נכבד לקק"ל, שבעזרתו רכשו את אדמות הקיבוצים דליה וגלעד. נקודה עם נוף נפלא לכיוון קיבוץ עין השופט, רמות השופט ויוקנעם ושם עצרנו לארוחת בוקר וכוס קפה.

מצפור עין השופט (אוכברג)

העלייה למצפור קצת יותר מאתגרת ודורשת מיומנות נהיגה, הקבוצה עוברת את העליה בצורה חלקה ללא כל בעיה. עומס החום התחיל לעלות, כשהצפי להמשך היום היה לעומס חום כבד מאוד. אבל בזכות המיקום הגבוה והפתוח, זכינו לבריזה נעימה.

עין שולמית

בסיום ארוחת הבוקר ירדנו חזרה לעין שולמית שהינו מעיין קטן שימש את הישוב העתיק שבחירבת בית ראש. לצערנו הבריכה של המעיין כבר פחות מלאה ומעט מאוד מים זורמים אליה מהצינור ששמו ביציאה מהמעיין, צינור שאוסף את המים למערכת המים הארצית. המקום עצמו יפה וירוק.

16871083889321687108387751168710839013216871083914981687108392366

משם עלינו בזהירות לסיבוב בחירבת בית ראש שנמצאת בגבעה שלטת בסביבתה. הגבעה שימשה "כמשלט" של כוחותינו במלחמת השחרור, וסייעה רבות לעמידתו של משמר העמק בקרבות על קיומה. ממנה יש תצפית מרהיבה לכיוון מישור החוף ועד ארובות תחנת הכוח בקיסריה. אולם הפעם בשל האובך והחום, קשה היה לראות עד חוף הים.

אנדרטת הקיבוצים

הנקודה הבאה בה ביקרנו היא אנדרטת הקיבוצים, שהוקמה לזכר חברי הקיבוצים שנפלו במערכות ישראל. הביקור באנדרטת הקיבוצים תמיד מרגש ומזכיר לכולנו את המורשת וההקרבה של הישוב למען תקומת וביסוס המדינה באזור. המיקום של האנדרטה נבחר בעיקר מאחר שהוא מהווה נקודת תצפית נוחה על עמק יזרעאל, שהיה אזור בו הייתה התיישבות קיבוצית ענפה בשנים הראשונות להקמת קיבוצים בישראל ובשל הקרבה לג'וערה ומערת הפלמ"ח.

42 מעלות וגשם שוטף

החום בחוץ התחיל להיות כבד והטמפרטורות טיפסו כבר ל-42 מעלות! נסענו בחלונות סגורים עם מזגנים עובדים והמשכנו לכיוון השבילים של רמות מנשה וגלעד. עלינו לגבעת האוטובוס לתצפית נפלאה נוספת על האזור, אבל איך שהגענו לגבעה נפתחו ארובות השמים והחל גשם זלעפות שלא איפשר לנו אפילו לרדת מהרכבים, עשינו סיבוב קצר בגבעה והמשכנו בדרכנו בזהירות רבה בשל הגשם השוטף והבוץ הדביק שהתהווה במהירות. למזלנו אפיזודת הגשם הייתה רק של מספר דקות. המשכנו בשבילים היפים. חלפנו על פני גבעת הרקפות ונכנסנו לדרך נוף גלעד היפה ובמהרה הגענו לירידה לעין ניל"י , מעיין נסתר ונעים ליד המושב גבעת ניל"י , שם עשינו עצירה קצרה ונהנינו מהמקום, על אף שהייתה בו קבוצה גדולה של ילדים.

לאחר העצירה, טיפסנו חזרה מעין נילי בשביל קצת יותר מאתגר לנהיגה לכיוון אנדרטת משמר הגבול דרך עמק אלונה. עצרנו באנדרטת משמר הגבול לשיחה על המקום ולהפסקת קפה נחמדה בצל עצי החרוב שליד האנדרטה.

גן לאומי מבצר קקון

מפה עברנו לאזור שנקרא עמק חפר, ולכיוון הגן הלאומי מבצר קקון שבו יש שרידי מצודה צלבנית-ממלוכית. בראשית שנות ה-30 של המאה הקודמת החלה התיישבות יהודית במזרח עמק חפר, תחילה הוקם קיבוץ עין החורש ולאחר יותר מעשור גם קיבוץ המעפיל. תושבי הכפר הערבי במקום התנכלו להתיישבות החדשה ובמהלך מלחמת העצמאות הוחלט לכבוש את המקום. המשימה הוטלה על חטיבת אלכסנדרוני, ולאחר קרב קשה שנמשך ימים מספר מול כוח מצבא עיראק שישב בכפר, נכבש המקום. במקום יש אנדרטה לזכר לוחמי חטיבת אלכסנדרוני.
הטיפוס לשרידי המצודה הוא שביל עם עבירות קשה עם הצלבות, והירידה ממנה היא ירידה מאתגרת עם מדרגות ולכן לא טיפסנו למצודה, עצרנו לזמן קצר להתרשם מאנדרטת אלכסדרוני והמשנו בדרכנו לכיוון נחל אלכסנדר.

שביל נחל אלכסנדר

נסענו על דרך המוביל וחצינו את אפיק הנחל של נחל שכם שהוא אחד מיובליו העיקריים של נחל אלכסנדר וזורם מהשומרון, מאזור העיר שכם. הנחל היה אחד הגורמים הראשיים לזיהום של נחל אלכסנדר, ובשנת 1996 הוקמה רשות לביצוע פרויקט גדול לשיקומו של נחל שכם ונחל אלכסנדר שהצליח לשפר את איכות המים בנחלים.

מצפור וויקר

נכנסנו לשביל נחל אלכסנדר, ולאחר נסיעה קצרה מהכניסה לנחל, עצרנו במצפור וויקר שנבנה סביב מאגר משמר השרון. בעונת הנדידה ניתן לראות בו להקות ענק של שקנאים. ליד המצפור יש פינה יפה עם עצים ושולחנות, שם עצרנו לארוחת הצהריים תחת צל העצים והבריזה שהתחילה להגיע ולהוריד קצת את הטמפרטורות.

168710877262416871087736681687108774788168710877589816871087769251687108777996

גשר הצבים

הנהיגה בשביל לאורך נחל אלכסנדר נפלאה. השביל זורם ומהנה, עם פינות חמד שנבנו לאורכו. המשכנו עד לגשר הצבים, שגם להם היה מאוד חם והם לא ממש רצו לצאת מהמים, אבל בכל זאת הצלחנו לראות אותם שוחים הלוך חזור לאורך הנחל.

16871088739771687108870490168710887145116871088724211687108873058

שמורת חוף גדור

המשכנו לכיוון שמורת נחל אלכסנדר שליד נחל חדרה, חלפנו על פני חורבת סמארה שנמצאת ממש ליד כביש החוף ושימשה בית מכס ליצוא אבטיחים לנמל הקטן שהיה במכמורת בתקופה העות'מנית.
המשכנו בקטע קטן נוסף עד הגשר מתחת לכביש החוף ועלינו על הכביש למכמורת. עברנו את החוף של כושי ונכנסנו עד הכניסה של שמורת חוף גדור.

הקבוצה נהגה נפלא בקצב נהדר והגעו לשמורת חוף גדור באזור 17:00. מזג האוויר נהייה יותר נעים, אבל עדיין היה חם מאוד. עשינו תמונת פרידה קבוצתית. חלק מהקבוצה ירדה לחוף הים הנפלא להתרענן וגם אני ירדתי למים הנהדרים והצלולים של השמורה להוריד את אבק הדרכים והחום הכבד (למרות הקטעים של הגשם השוטף) שליווה אותנו במהלך היום. נפרדנו לשלום לקראת ערב שישי וקבלת השבת.

חברות.ים, היה לי כיף גדול להכיר אתכן.ם בטיול חוצה רמות מנשה לחוף גדור. קיבלנו נופים נפלאים, גשם שוטף יחד עם חום של 42 מעלות, ויחד עם זאת, הצלחנו למצוא את המקומות המוצלים והקצת יותר קרירים ולהנות ביחד. שאפו על נהיגה חלקה ובקצב נהדר. תודה לכן.ם על יום טיול נפלא ומלא חוויות. היה לי העונג להוביל אתכן.ם. מקווה להיפגש איתכן.ים בקרוב שוב בשטח. סעו בדרכים בטוחות!