שטח 4X4 > כתבות > חדשות

טנדרים לא חייבים לשעמם

פורד ריינג'ר שעבר הסבה להנעה 6X6 היברידית וראם TRX שקוצר באופן דרסטי הם רק שניים מתוך אין ספור מוטציות מוטוריות המבוססות על טנדרים אפרוריים

התדמית שיצאה לטנדרים כסוסי עבודה יעילים ואמינים אבל כל כך משעממים, נכונה רק בחלקה. יש כמה כאלה שגורמים לנו לרייר כמו הרפטור של פורד (קישור לכתבה), ה-TRX של ראם (קישור לכתבה) והגלדיאטור של ג'יפ, שמגיעים מוכנים לדרך ישירות מהיצרן, אבל יש גם לא מעט שהם פרי יצירה חד-פעמית שהיינו שמחים לשים עליהם יד.

אחד מאלו הוא הפורד ריינג'ר שעבר הסבה להנעה 6X6 על יד סדנה בריטית, שמתמחה בתכנון ובהסבות של כלי רכב לצרכים צבאיים ועל הדרך גם מייצרת מנועים עבור המכוניות של מקלארן. מדובר לא רק בהוספה של עוד זוג גלגלים, אלא ב"שתילה" של מערכת הנעה היברידית פלאג-אין שלמה.

בחרטום אמנם נשאר המנוע הסטנדרטי, דיזל v6 בנפח 3.0 ליטר, אך הסרן האחורי מוחלף קומפלט ביחידה הכוללת שני סרנים הנשענים על מתלה דה-דיון, מונעים בעזרת מנועים חשמליים ונתמכים במארז סוללות גדול. כל המערכת הזאת מגיעה "בולט-און", כך שלא נעשים שינויים נוספים בטנדר.

על פי הנתונים שנמסרו, לטנדר המוסב נוספו עוד כ-300 כ"ס ויכולת נשיאת המטען שלו מגיעה ל-3.8 טון, יותר מכפול מיכולת הנשיאה של ריינג'ר רגיל. אין גם נתונים על מחיר ההסבה, אבל ההערכה היא שמדובר לפחות ב-60 אלף דולר מעבר למחירו של הטנדר עצמו. אבל אל תרוצו להכין צ'ק: נכון להיום נבנה רק אב-טיפוס אחד, וכל הטנדרים הבאים ייבנו רק לפי הזדמנות של גופים ביטחוניים שונים.

יצירה חד-פעמית אחרת היא פרי כפיו של פריק מוטורי, שקיצרר את הראם TRX שלו בצורה הכי קיצונית שאפשר. לצורך כך, הוא חתך והסיר חלקים מהשלדה ומהמרכב, שחוברו מחדש בריתוך. על הדרך, הוא גם ביטל את ההנעה הקדמית. כל זאת כדי לקבל מכונת דריפטים, שנעזרת במנוע ה-HEMI המותקן ב-TRX, עם שמונה בוכנות ונפח של 6.2 ליטר, המספק קצת יותר מ-700 כ"ס.