אחזקת כננת - למי שאוהב לפרק ורוצה לשמור על תקינות הכננת

שמוליק, מדריך נהיגה באתר השטח ומשתתף קבוע בתחרויות עבירות, אוהב גם לפרק ולשפץ חלקים מיכאניים - מסביר בפירוט איך לפרק ואיך לתחזק נכון את הכננת...

יש ספק... אין ספק!

הכול התחיל מטיול עבירות לילי שבו הייתי צריך את הכננת...
תוך כדי עבודה בשטח שמתי לב שמדי פעם כבל המתכת של הכננת מייצר ניצוצות במגע עם הגלגלות ובנוסף התופעה גרמה לכך שברגע הראשון של הפעלת הכננת מנוע הרכב עמד להיכבות.
מכיוון שמדובר ברכב עם הזרקת דלק ממוחשבת היודעת להתמודד עם עומס על האלטרנאטור באמצעות ייצוב הסל''ד הדבר הפתיע והוסיף להבנה שיש ''קצר'' בכננת... ואין ברירה לפרק!

הכננת

את הכננת קניתי ביחד עם הרכב לפני כשנתיים וחצי וכמו שלא התעסקתי עם הרכב יותר מדי כך גם הכננת לא נבדקה יסודית.
למעט העובדה שהיא עובדת לא ידעתי מה מצבה הפנימי (גיר/מנוע) והחלטתי על פירוק יסודי, ניקוי ובמידת הצורך החלפת חלקים שחוקים.
 
עקרון העבודה של הכננת פשוט :
מנוע חשמלי מעביר את התנועה הסיבובית שלו באמצעות גל הינע שעובר דרך התוף לגיר (לרוב פלנטארי)אשר תפקידו להפחית את מהירות המנוע אבל להגביר את כוחו וכך לשפר את יכולת המשיכה של הכננת.
על מנת לאפשר שחרור מהיר של הכבל החוצה - קיים בין הגיר למנוע סוג של dog clutch קלאץ' שאינו עובד על חיכוך בין משטחים אלא על שילוב / ניתוק בין גלגלי שינים.
הפיקוד על המנוע מתבצע באמצעות ממסרים חשמליים שמופעלים על ידי זרם נמוך אבל מעבירים זרם גבוה מאד המשמש את המנוע החשמלי של הכננת.

קצת קישורים:

נוהל חילוץ כללי בכננת - פרק רביעי בסדרת כתבות החילוץ   - קישור   ילדים, עזבו את הכננת - קישור     WARN  מול RAMSEY  במבחן הכננות הגדול - קישור

עכשיו לעבודה - מתחילים בחשמל

את הפירוק התחלתי בניתוק הכננת מהמצבר ורק לאחר מכן ניתקתי את הכננת מהרכב כשקופסת הפיקוד עדיין מחוברת !!!
בעת ניתוק חוטי קופסת הפיקוד יש חשיבות לסדר החוטים ולכן טוש לא מחיק יעזור בסימון מספר על הכבל ועל ההדק המתאים.
 
כאן מגיע החלק שדורש תשומת לב ­
 בעת הפירוק יש להקפיד על שימוש בשני מפתחות
האחד מקבע את האום התחתון על מנת שלא יזוז בכלל ורק אז פותחים את האום שמעליו.
אי הקפדה על הנ''ל יגרום לניתוק המגעים בתוך המנוע ולנזק גדול למנוע החשמלי של הכננת!!! (תיקון יקר אצל בעל מקצוע).

פרוק הגיר בכננת רמזי RAMSEY REP-9000

פרקו את שש הברגים והסר את המכסה
שימו לב כי על המכסה עשויה להדבק (בגלל הגריז) טבעת החלקה – שמרו עליה שלא תאבד
שלפו את מערכת גלגלי השיניים הפלנטרית הראשונה מבין שלוש – שימו לב לגג''ש הפנימי ולבוקסת הנחושת שלו
כנ''ל לגבי הסט השני והשלישי
שימו לב לכיוון ההוצאה של הגגש''ים מבחינת צד עליון תחתון – אין משמעות לתזמון הגג''שים

לאחר מכן פתחו את ששת ברגי האלן (4 מ"מ)

הדיסקית השחורה מחברת בין ההאוזינג של הגיר לבין ההאוזינג של הקלאץ' כשבתווך ידית הקלאץ'
מאחורי ידית הקלאץ' נמצא בית הקלאץ' שבו יש שישה קפיצים קטנים שגורמים להפרדה
 
תשומת לב נדרשת לידית הקלאץ' שכן יש לה מגרעות אלכסוניות שאחראיות על שילוב/ניתוק וסטייה של שיניים בהרכבה עשויה לגרום לחוסר הפרדה /שילוב או שילוב חלקי כך שמי שחסר את החוש הטכני של לפתור את החידה מוטב שיסמן את מיקום הדסקה ביחס לבית הקלאץ'
 
פירוק בית הקלאץ' משני מוטות הגישור (אלן 4 ממ ואום נעילה) יאפשר שליפת התוף ואז גם יתגלו האומים  הנסתרים שאוחזים במנוע  - ויש לפרק גם אותם!

פירוק המנוע

את המנוע פותחים מחלקו האחורי על ידי פתיחת שני ברגים ארוכים .
המנוע היה נקי לגמרי ועם פחמים במצב מצוין - כך שלמעט גריז על הבוקסת נחושת שבמכסה האחורי לא עשיתי דבר.
 
שכשפירקתי את הכננת ראיתי שמצבה טוב והמנוע במצב מצוין ולא המשכתי לפרק את הברקס של הכננת.
 
מומלץ לנקות היטב את כל החלקים בנפט ולאחר מכן לגרז בגריז טרי בנדיבות אבל לא בהגזמה!
 
מכיוון שכל הפירוק התחיל מבעיית ''קצר'' שלא מצאתיו במנוע - פניתי לעבר קופסת הפיקוד.

קופסת הפיקוד - הממסרים

זו מכילה שני ממסרים כפולים המקבלים ( ) ו (- ) מהמצבר כשה ( ) מחובר לממסרים וה (-) לגוף המנוע/גוף קופסת הפיקוד .
הממסרים גם מקבלים שני חוטים דקים שמגיעים משקע השלט שמספקים את הפיקוד לממסר.
( ) שמגיע מהמצבר מתחבר לאחד הפינים בשקע הפיקוד.
מפסק השלט בעצם מחבר בין ה ( ) לבין אחד הממסרים בלבד בכל רגע נתון ואותו הממסר מספק מתח לשדה של המנוע ובמקביל גם מתח לעוגן של המנוע .
אספקת מתח לשדה השני היא בעצם זו שגורמת להפיכת כיוון הסיבוב של המנוע
 
בכננת שלי מצאתי קורוזיה שעטפה את הדק ה( ) עד לגוף הממסר (להזכירכם מקבל (-)).
ניקוי טוב בעזרת מברשת פלדה (בזהירות על החוטים הדקים ) והרבה ספריי חלודה (אפשר גם ספרי מגעי חשמל) .
על מנת למנוע בלאי מואץ של הממסרים יש חשיבות גדולה למגע איכותי ללא קורוזיה וחיבור הדוק של נעלי הכבל (זהירות שלא לשבור עכב עודף כח).
כמו כן חשוב לשים לב לבידוד מושלם של כבלי המתח.
 
המלצה: להעביר את כל הממסרים לתוך תא המנוע וכך יחסך מהם המגע עם המים אפשר גם להשאירם בתא המנוע ללא המכסה – כי אז ניתן לראות מה מצבם כל הזמן.

לפירוט - הגדילו את התמונה:

לפירוט - הגדילו את התמונה:לפירוט - הגדילו את התמונה:

ההרכבה בסדר הפוך לפירוק

חשוב להקפיד ולתחזק את חלקי הכננת - גירוז ושימון לחלקים המיכאניים. והכי חשוב אחזקה נכונה (ניקיון ומגעים טובים) של מערכת החשמל.

כמה שעות של השקעה ו 0 כסף ייתנו לכם שקט נפשי בחילוץ הבא

תגובות

0 תגובות