שטח 4X4 > מסלולי טיול > בקעה ומדבר יהודה

מסלול טיול ג'יפים - מדבר יהודה קלאסי

להיכן אפשר לצאת שעה וחצי מהכרך העמוס ולהגיע לאזור מנותק לגמרי - שהשיממון, הבדואים, בורות המים וסלעי המדבר הם נתיניו ושליטיו הכמעט בלעדיים?
התשובה היא ברורה – המסלול הקלאסי של מרכז מדבר יהודה.

ואם בוחרים גם בשבילים היותר צדדיים – זה הופך למסלול חובה לג'יפאי המחפש ניקוי ראש וניתוק מוחלט מהשגרה הסואנת.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה עד בינונית, מתאים לכל סוגי רכבי 4X4 ללא חובה של הילוך כוח אבל נדרש ידע וניסיון בנהיגה במדבר והכי חשוב במסלול זה – לצאת לשטח עם שני רכבים לפחות, רצועת גרירה ושאקלים מתאימים לכל מקרה של תקלה/חילוץ.
חלק ממסלול הטיול עובר בתוך שמורות טבע ויש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים או על השבילים הברורים בשטח. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול חוצה שטחי אש פעילים של צה''ל ואפשר לטיול בו רק בסופי שבוע.
אורכו של המסלול 90 ק''מ ומתאים ל-6 עד 9 שעות של טיול.
המסלול מתחיל כ-120 ק''מ מתל אביב על כביש 90 (כשעה וחצי נסיעה).

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

כביש 90, מצוקי דרגות, נחל דרגה, נחל תקוע, נחל חצצון, רוג'ום א-נקה, מצפה ערוגות, מצפה עין גדי, הר ישי, מצפה קדם, מצוק ההעתקים, ראש חצצון, מצפה מכוור, מצפה שלם.
ועוד מספר בורות מים לאורך הדרך...

שיטת הניווט:

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.
מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.
בסוף הכתבה טבלה של 16 נקודות ציון וקובץ TWL להורדה למחשב ולמכשירי GPS.

מה עושים בניווט:

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול

ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS – חשוב

מפת סימון שבילים מספר 8 (צפון מדבר יהודה וים המלח)
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים
מים ומזון ליום טיול בשטח

תחילת המסלול:

בצומת דרגות שעל כביש 90 לצד ים המלח כשמדרום מצפה שלם עין גדי ומצפון קיבוץ קלייה ואלמוג (מדרום לאבן דרך 259 ק''מ שעל כביש 90). שימו לב כי בצומת מחסום צבאי ושילוט ברור המפנה מערבה למצוקי דרגות.

נ.צ. 1 - צומת דרגות

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים מערבה בצומת לכיוון המצוק.

5.1 ק''מ צומת הכניסה למצוקי דרגות וסוף האספלט בו ממשיכים ישר לשביל הירוק.

5.5 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים שמאלה עם השביל הראשי המסומן בירוק.

6.6 ק''מ צומת הכניסה למצפה נחל דרגה.

נ.צ. 2 צומת שבילים

מתחילים ומאפסים מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה לכיוון המצפה.
0.6 ק''מ מצפה נחל דרגה. גבוה בראש המצוק, מעל ערוץ הנחל 3 מצבות לזכרם של הנופלים במקום ולייתר דיוק – הנופלים מהמצוק הגבוה – שימו לב! והיזהרו מרוחות חזקות!! יצחק אקשטיין – צנחן וסייר שנפל מהמצוק בעת שירותו הצבאי, בשנת 1973. יואב הלפנד – לוחם בסיירת שקד שנהרג במקום בעת טיול, בשנת 1974.
אופיר ונחשון ליבוביץ – שני אחים שנהרגו במדבר, בשנת 1993.
נ.צ. 3 מצפה דרגה

1.3 ק''מ בחזרה לצומת של נ.צ. 2

איפוס מד אוץ

אנדרטאות במצפה דרגות

אנדרטאות במצפה דרגותאנדרטאות במצפה דרגותאנדרטאות במצפה דרגותאנדרטאות במצפה דרגות

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה בצומת וחוזרים לשביל הראשי המסומן בירוק.

2 ק''מ צומת שבילים כחול – ירוק, לפני חציית ערוץ נחל דרגה.

חוצים את נחל דרגה ישר עם השביל הירוק.

4.6 ק''מ מעבר טכני של ערוץ נחל תקוע. מומלץ לרדת לערוץ עם מכוון קרקעי.

6 ק''מ צומת שבילים ירוק ומימין השביל האדום.

נ.צ. 4 צומת שבילים

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים ימינה לשביל האדום.

1.2 ק''מ צומת שבילים ללא סימון בו פונים שמאלה.

מימין ומשמאל לדרך אפשר להבחין במשטחי פטינה שחורים ומדהימים ביופיים מעל המדבר הלבן – התחמצנות של סלעי המשקע הימי. וכאן המקום להסביר על חשיבות ההקפדה בנסיעה על השבילים – שכן כל תנועה מחוץ לשביל חורצת את אדמת המדבר ומשאירה סימני גלגלים (קוליסים) לשנים רבות, ללא שהטבע יכול לשקם עצמו (הקוליסים משנים גם את כיווני זרימת מי השיטפונות במדבר ופוגעים בזרימת המים למעט מצמחיית המדבר).

2.7 ק''מ צומת קטן בו ממשיכים שמאלה עם השביל הראשי.

4.3 מימין לשביל ומעט מעליו - בור מים מבוטן.

שימו לב לשיטת איסוף המים במדבר – תעלות הניקוז ואיסוף מי השיטפונות ממדרונות הגבעה – היישר לתוך פתחי הניקוז של בור המים.

4.5 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומזרחה.

4.8 ק''מ צומת בו ממשיכים ימינה ובכיוון מטה.

5.5 ק''מ שימו לב כי השביל מטפס מעלה פונה בחדות ימינה. (ההמשך ישר - הוא דרך ללא מוצא).

6.6 ק''מ השביל פונה בחדות ימינה.

7.9 ק''מ צומת שבילים בערוץ הרחב ובין מתחמי האוהלים של הבדואים שמסביב.

נ.צ. 5 צומת שבילים

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

ממשיכים ישר ודרומה על השביל המרכזי (מסומן במפה באדום).

1.4 ק''מ חוצים את ערוץ נחל חצצון.

2.4 ק''מ מפגש עם השביל המסומן בירוק – בשטח השביל סלול באספלט, כשמימין קידוח מים.

הקידוח מגיע לשכבה עמוקה בה נקווים מי השיטפונות במדבר וממערבה לו ונעצרים בשכבת סלע קשה שאינו מחלחל. זהו פרויקט אמריקאי שמטרתו לשאוב מים עבור האוכלוסייה הבדואית הגרה בספר המדבר.

נ.צ. 6 צומת T

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים ימינה על כביש האספלט.

3.4 ק''מ לאחר שחולפים על קידוח מים נוסף משמאל לכביש, צומת עם שביל מסומן באדום משמאל (ההמשך ישר על האספלט עולה לכיוון מעלה עמוס).

נ.צ. 7 צומת ירוק - אדום

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה על השביל האדום.

1.4 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה.

4.3 ק''מ משטרת רוג'ום א-נקה בראש הגבעה – מבנה בריטי מרשים אשר שימש תחנת משטרה בלב מדבר יהודה.

נ.צ. 8 רוג'ום א-נקה

איפוס מד אוץ

רוגום א-נקה

רוגום א-נקהרוגום א-נקהרוגום א-נקהרוגום א-נקהרוגום א-נקהרוגום א-נקהרוגום א-נקהרוגום א-נקה

איפוס מד אוץ

יוצאים מהמבנה ופונים ימינה לכיוון דרום על השביל הראשי.

0.1 ק''מ פונים ימינה בירידה על השביל הראשי לתוך הערוץ.

0.7 ק''מ צומת בו פונים ימינה עם השביל המסומן באדום וממשיכים כל הדרך על השביל המרכזי.

3.9 ק''מ על שלוחת הנוצה המקסימה מתחילה ירידה, מעט טכנית לאחד היובלים של נחל ערוגות.

4.7 ק''מ חוצים את ערוץ הנחל.

6.5 ק''מ צומתT בערוץ הנחל במפגש השביל האדום עם שביל ירוק.

נ.צ. 9 צומת אדום - ירוק

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן באדום

0.4 ק''מ צומת עם שביל שחור משמאל לדרך (עוד נחזור לצומת הזה בהמשך הטיול).

נ.צ. 10 צומת אדום - שחור

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

ממשיכים ימינה וישר עם השביל האדום.

0.6 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה.

0.7 ק''מ צומת בו פונים ימינה למצפה ערוגות (שביל מסומן בירוק).

1.3 ק''מ צומת בו פונים שמאלה עם השביל הירוק.

1.5 ק''מ בראש המצוק מעל נחל ערוגות.

נ.צ. 11 מצפה ערוגות

איפוס מד אוץ

חוזרים לאחור לכיוון נ.צ. 10

2.2 ק''מ עד הצומת של השביל הירוק והאדום - הפנייה למצפה ערוגות, בו פונים ימינה לשביל המסומן אדום.

4.1 ק''מ חוצים את השביל השחור של הולכי הרגל וממשיכים מזרחה לכיוון מצפה עין גדי.

4.5 ק''מ בראש מצוק ההעתקים בתצפית מדהימה לים המלח כשלמרגלותיו קיבוץ עין גדי.

נ.צ. 12 מצפה עין גדי

חוזרים לאחור לכיוון נ.צ. 10

חוזרים לאחור על השביל האדום לכיוון הצומת של נ.צ. 10

6.8 ק''מ צומת T עם הירוק בו פונים ימינה לשביל האדום לכיוון נ.צ. 10.

6.9 ק''מ צומת עם השביל השחור בו ממשיכים ישר וימינה על השביל האדום.

7.6 ק''מ צומת שבילים אדום ושחור.

נ.צ. 10 צומת אדום-שחור

חוזרים לאחור על השביל האדום לכיוון הצומת של נ.צ. 10

איפוס מד אוץ

פונים ימינה על השביל השחור.

1.9 ק''מ השביל השחור פונה שמאלה ומשנה כיוון ממזרח לצפון.

3.4 ק''מ חוצים את השביל הרגלי להר ישי.

4.9 ק''מ בדיוק בעיקול הדרך, מעל מצוק ההעתקים - תצפית מקסימה לים המלח.

8 ק''מ חוצים שביל אדום רגלי.

10.4 צומתT מעל ערוץ נחלקדם במפגש עם השביל הכחול.

נ.צ. 13 צומת T

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים ימינה וצפונה עם השביל השחור.

לאחר כ-100 מטר במעבר הערוץ הקטן אפשר לעצור ולראות מימין לשביל, כ- 10 מטרים בור מים יבש המנקז את המדרון הקטן. ומשמאל לשביל כ-50 מטרים בור מים גדול בתוך מערה מבוטנת מלא במים הנאספים בערוץ הנחל.

3.1 ק''מ לאחר חציית ערוץ הנחל צומת עם שביל ירוק.

נ.צ. 14 צומת שחור-ירוק

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים ימינה ומזרחה לשביל הירוק, המוביל לשפת המצוק ויש להקפיד בנסיעה על השביל הראשי.

4.2 ק''מ בקצה הצפוני מזרחי של השביל - ראש חצצון. תצפית מדהימה על נחלי ים המלח והישוב מצפה שלם שלמרגלות המצוק.

אפשר לטפס כ- 350 מטרים לתצפית מדהימה בקצה המצוק.

ממשיכים מערבה עם השביל המסומן בירוק.

7.5 ק''מ צומתT עם שביל מסומן בשחור.

נ.צ. 15 צומת ירוק-שחור

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

1.4 ק''מ צומת ימינה עם השחור.

2.2 ק''מ צומת T עם ירוק.

נ.צ. 16

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים ימינה וצפונה עם השביל הירוק.

0.5 ק''מ צומת גדול עם שביל כחול המוביל למצפה מכוור.

2.4 ק''מ פניה לשביל האדום - נ.צ. 4 מתחילת הטיול.

6.3 ק''מ מעבר נחל וצומת בנחל דרגה עם השביל כחול.

9.8 ק''מ עולים על הכביש בכניסה לכפר מצוקי דרגות ויורדים למטה עם כביש האספלט.

14.8 ק''מ – צומת T על כביש 90.

נ.צ. 1- כביש 90

איפוס מד אוץ

סוף הדרך - סה''כ כ-90 ק''מ של מסלול הטיול

לירושלים, תל אביב ומרכז הארץ פונים שמאלה וצפונה על כביש 90.

למלונות ים המלח, ערד וכביש הערבה פונים ימינה ודרומה על כביש 90.

להתראות בטיול הבא...

סוף הדרך  - סה''כ כ-90 ק''מ של מסלול הטיול

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

נקודות הציון - הקואורדינאטות הן ברשת ישראל הישנה


נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1109908

188681

2

1110900

186226

3

1110405

186033

4

1109662

183573

5

1108440

177964

6

1106568

179140

7

1104552

176978

8

1102081

179873

9

1098885

184116

10

1098501

184146

11

1097100

184080

12

1097025

185926

13

1103045

184028

14

1105401

185470

15

1106203

184916

16

1107732

184462




קובץ TWL להורדה לתוכנת נביגייד ולמכשירי GPS

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL להורדה לתוכנת נביגייד ולמכשירי GPS

תגובות

16 תגובות

1

מדר זיו

31 במרץ 2012 ב 06:45

מחכים למסלול של עופר וקיבלנו !!!!

עכשיו נישאר רק לצאת אליו.

2

harelsh

01 באפריל 2012 ב 11:13

רס חממה

איך הירידה כרגע של מעלה רס חממה- השביל האדום, שיורד מרוגום א-נקה, אפשר לרדת עם כיוון טוב בלי low ..? והאם ראית גבים בחצצון?
תודה,
אגב אחלה מסלול

3

Ogash Ofer

02 באפריל 2012 ב 15:00

רס חממה

harelsh כתב/ה:
"איך הירידה כרגע של מעלה רס חממה- השביל האדום, שיורד מרוגום א-נקה, אפשר לרדת עם כיוון טוב בלי low ..? והאם ראית גבים בחצצון?
תודה,
אגב אחלה מסלול "
לירידה אין צורך בהילוך כוח אפשר ''לרדת על הבלמים''. כל שנדרש הוא גובה - וכל רכב 4X4 גם ג'יפון יעשה זאת עם זהירות ובהצלחה. ראה טיפ שטח לירידת ירידה - קישור. לגבי הגבים - אנחנו צלמנו (במקרה) מיד לאחר השיטפון הגדול אז המדבר היה מלא במים. אבל זה כמובן נדיר.    

4

מדר זיו

06 במאי 2012 ב 22:08

3-5 מאי

עשינו את המסלול אתמול,מסלול ארוך מאוד ויפה עם חסרון שאין נקודת יציאה באמצע ואז חייבים לעשות הכל ביום אחד ואם לא יצאת מוקדם בבוקר אתה נכנס לחושך וזה לא סימפטי לנסוע על המצוקים בחושך.שמתי לב שאני מדפיס מסלולים מהאתר נעלמות לי שורות ופניות וזה ממש מבלבל וזה קרה לי מספר פעמים בכמה מסלולים.אני ממליץ לעבור על ההדפסה במקביל למה שכתוב באתר ולראות שהכל מודפס.שוב תודה ענקית לעופר אוגש וכרגיל אנחנו ממתינים למסלולים נוספים.מה עם הבקעה ?

5

tamir.tal5

08 במאי 2012 ב 20:18

נקודות יציאה

האם המסלול עובר קרוב למצוקים שטעות של נהג צעיר בשטח יכולה לגרום לנפילה..??
מה זאת אומרת שאין נקודות יציאה??

6

Ogash Ofer

09 במאי 2012 ב 01:33

מסלול טיול ג'יפים - מדבר יהודה קלאסי

השבילים לאורך המסלול רחבים ובאופן יחסי בטוחים לשבילי מדבר.
ואין נקוטדת יציאה... זאת אומרת שיש להתחיל ולסיים את המסלול במלואו או בקיצור אין כביש באמצע שעליו אפשר לקצר (אלא אם עוונתך לקצר לשטחי הרשות הפלסטינית).

7

tamir.tal5

10 במאי 2012 ב 01:01

עוד שאלה

עופר,
לפי המפה המצורפת נראה כי מנ"צ 7 ניתן לקצר ישירות לנ"צ 16 על צל"ש.
או לחלופין בעין גדי לצאת לכביש נכון??
אני שואל כי יהיו ילדים ואם זה יהיה ארוך מידי אז שתהיה אופציה לחתוך..
באופן כללי כמה זמן להערכתך ייקח כול המסלול עם לארוחת צהרים וקפה בדרך..
אני מבין שזה בסה"כ מסלול קליל של נסיעה רצופה.

8

Ogash Ofer

10 במאי 2012 ב 09:28

עוד שאלה

tamir.tal5 כתב/ה:
"עופר,
לפי המפה המצורפת נראה כי מנצ 7 ניתן לקצר ישירות לנצ 16 על צלש.
או לחלופין בעין גדי לצאת לכביש נכון??
אני שואל כי יהיו ילדים ואם זה יהיה ארוך מידי אז שתהיה אופציה לחתוך..
באופן כללי כמה זמן להערכתך ייקח כול המסלול עם לארוחת צהרים וקפה בדרך..
אני מבין שזה בסהכ מסלול קליל של נסיעה רצופה."
אפשר לחתוך על צירים שמסומנים במפה בין הנקודות. בעין גדי אפשר לצאת לכביש רק אם יש ברשותכם מצנח - שכן המלול עובר על מצוק ההעתקים, גבוה מעל ים המלח ואין חיבור של דרך או כביש. ולגבי אורך המסלול כתוב בתחילתו:
אורכו של המסלול 90 ק''מ ומתאים ל-6 עד 9 שעות של טיול.

9

tamir.tal5

20 במאי 2012 ב 21:02

מדהים!

בסופ"ש האחרון עשינו את חלק מהמסלול עד מבנה המשטרה של רוג'ום א-נקה שם אכלו צהרים וחזרנו על עקבותינו עד האספלט משם חזרה עד מצוקי דרגות!
דיסקברי, דיפנדר פאטפיינדר, פאג'רו, לנדקרוזר, גראנד ויטרה והכוכב - פורסטר כולם נהנו!
מסלול ארוך אם עושים עד הסוף.
תודה עופר!!!

10

Shuka

03 באוקטובר 2012 ב 18:17

האם מותר לפתוח מחנה ללילה בשטח?

בסופש כמובן?
תודה מראש

11

antartal

06 בנובמבר 2012 ב 16:54

מתכנן לצאת למסלול בשבת הקרובה

האם יש בעיה של שיתפונות לאורך המסלול ? האם המסלול מסוכן בייתכן גשם?

12

עופר אדר

22 בנובמבר 2012 ב 09:22

מחנות בשטח

יש נקודות בשטחים שהם שמורות טבע שאושרו על ידי רשות הטבע והגנים כחניוני לילה. מקומות אלו מסומנים על גבי מפות הטיולים 1:50,000. בשטחים שאינם שמורות, ייתכן שיש בעלי בית אחרים, כמו הקק"ל, להם יש תורה משלהם לגבי שהיית לילה. בכל מקרה, באזור הדרום מומלץ לישון במתחם מסודר אחרת יש סיכוי שתגלו בבוקר שרכבכם נפרץ, או יותר גרוע מזה - נעלם...

13

אורח/ת

29 בספטמבר 2013 ב 19:30

מישהו עשה את המסלול לאחרונה?

14

אורח/ת

30 בינואר 2014 ב 07:11

עשינו. אחלה מסלול.
מומלץ בחורף.

15

אורח/ת - אורחת

22 באפריל 2019 ב 11:46

היי
איפה אפשר לקבל את המפה למסלול בבקשה?

16

Ogash Ofer

23 באפריל 2019 ב 07:11

אורח/ת - אורחת כתב/ה:
"

היי
איפה אפשר לקבל את המפה למסלול בבקשה?

"
מפה כללית מופיעה בכתבה.
וקח את קובץ נקודות הציון הורד למחשב וטען אותו לאפליקציה כמו עמוד ענן. וראה מפה מפורטת.