ג'יפים במסע ציד שיטפונות - דצמבר 2013

מזג האוויר הסוער לקראת סוף השבוע הזמין אותנו לטיול ג'יפים במטרה לצוד שיטפון במדבר!!
טיולי שיטפונות הם מסוג הטיולים שיודעים איך ומתי הוא מתחיל אבל לא יודעים איך ומתי הטיול יסתיים...
ובדרך אם ידרוש חילוץ באמצע הלילה...
הדריך: וייזל עדי
הגיעו לחלץ: אמיר נחומי ועופר אוגש

כביש 60 בדרך לקרית ארבע וחברון - ברקע ההרים המושלגים

כביש 60 בדרך לקרית ארבע וחברון - ברקע ההרים המושלגיםכביש 60 בדרך לקרית ארבע וחברון - ברקע ההרים המושלגים

ההחלטה איפה נפגשים - להזכירכם המדובר בשבוע של הסערה הגדולה של 2013

3 ימים לפני היציאה לדרך - התחזית מבשרת על שיטפונות ואני עדיין לא יודע איפה נפגשים ומאיפה מגיעים למדבר יהודה. ההחלטה במקור הייתה פגישה בעמק האלה ומשם לעלות לגוש עציון ולגלוש לכיוון מדבר יהודה וכך להנות משני העולמות - זה הלבן עם השלג ומעולם הקסום של מדבר יהודה בגשם ואינשאאלה שטפונות. למחרת כבר הבנתי שאני לוקח סוג של סיכון כי לאור כל הדיווחים כל הכבישים של ירושלים וסביבתה חסומים לגמרי וככל שנחפש כבישים פחות ראשיים כך פוחתים הסיכויים שידאגו לפנותם. ההחלטה על עמק האלה לכיוון גוש עציון ירדה מהפרק ועברנו למפגש בגוש עציון - אבל מהר דווח באמצעי התקשורת '' כביש 1 חסום!! '' היה לי ברור כי חסימה בכביש אחד לא תאפשר לי להגיע לגבעה הצרפתית ומשם לנחל אוג וגם עלייה דרך '' דרך בורמה '' ירדה מהפרק בשל הזמן הרב שתיערך. בסופו של דבר נפלה החלטה - מפגש בצומת שוקת מתוך כוונה ''להתגנב'' דרך כרמל ומעון לכיוון מדבר יהודה הדרומי לעבר מרכז מדבר יהודה.

נחל ערוגות

נחל ערוגותנחל ערוגות

"נתיב ההתגנבות"

המפגש בצומת שוקת... קצת המתנה למאחרים הצפוניים, חלוקת מכשירי קשר ,הסבר על המסלול ויאללה נוסעים צפונה לכיוון כרמל ומעון. משם נכנסים היישר דרך הכפר הערבי לכיוון אום דראג'. עלייה לתצפית, קצת תמונות, הורדת אוויר מהצמיגים לצורך נוחות הנסיעה ומתגלגלים לכיוון המפגש הראשון עם נחל חבר - ידוע כי הנחל זרם יום לפני בעוצמה אבל כשהגענו הזרימה הייתה רגועה ויפה.

מגבשים מסלול תוך כדי תנועה

לאחר חציית נחל חבר פנינו מועדות לעבר נחל ערוגות, נחל חצצון נחל תקוע ונחל דרגה ושם הוחלט לקבל החלטה אם ממשיכים והכל בהתאם לזמן שיעמוד לרשותנו. את כל הנחלים שפגשנו הצלחנו לחצות בקלות יחסית כי הזרימה הייתה סבירה ולא גועשת - פה ושם נתקלנו בגשם והקרקע מגיבה בהתאם וגורמת לרכבים להחליק. בשעה 15:00 הגענו לנחל דרגה והוחלט כי הזמן מספיק כדי לחצות עוד כמה פעמים את דרגה ולטפס את סיבוב המוות בואך בקעת הורקנייה - ידעתי כי לא יהיה פשוט לחצות את נחל קדרון אבל מאחר ותמיד הצלחנו בטיולי השיטפונות לחצותו האמנתי כי גם הפעם נתגבר על המכשול.

הקבוצה חוצה את נחל ערוגות

הקבוצה חוצה את נחל ערוגות הקבוצה חוצה את נחל ערוגות

מפל ערוגות

מפל ערוגותמפל ערוגות

מפל ערוגות ממצפה ערוגות - נקודת תצפית מהממת

מפל ערוגות ממצפה ערוגות - נקודת תצפית מהממתמפל ערוגות ממצפה ערוגות - נקודת תצפית מהממת

היופי שבטבע - לא נגענו...נחל ערוגות אחרי המפל

היופי שבטבע - לא נגענו...נחל ערוגות אחרי המפלהיופי שבטבע - לא נגענו...נחל ערוגות אחרי המפל

מטפסים מעלות כדי להכניס עוד קצת עניין למסלול

מטפסים מעלות כדי להכניס עוד קצת עניין למסלולמטפסים מעלות כדי להכניס עוד קצת עניין למסלול

יוסי בגראנד שירוקי המפלצתית מטפס את מעלה חממה

יוסי בגראנד שירוקי המפלצתית מטפס את מעלה חממה יוסי בגראנד שירוקי המפלצתית מטפס את מעלה חממה

וגם הפאגרו מצליחה ותמיד בפוזות פוטוגנייות

וגם הפאגרו מצליחה ותמיד בפוזות פוטוגנייותוגם הפאגרו מצליחה ותמיד בפוזות פוטוגנייות

מעלה דרגה או בשמו המוזר '' סיבוב המוות ''

מעלה דרגה או בשמו המוזר '' סיבוב המוות ''מעלה דרגה או בשמו המוזר '' סיבוב המוות ''

נחל קדרון האיום - החילוץ!

אז חצינו את נחל דרגה, טיפסנו את מעלה דרגה - סיבוב המוות לא היווה עבורנו מכשול רציני. הדרך מסיום מעלה דרגה לכיוון בקעת הורקנייה היה מלווה בלא מעט גשם. השבילים היו בוציים וחלקים מאוד והרכבים עושים כרצונם . החריצים מהזרימות נתנו את אותותיהם והרכבים כאילו נשאבים לתוך החריצים כשאין לנו אפשרות, כמעט, לשלוט בהגה. ממש 20 דקות לפני החשיכה המוחלטת הגענו לנחל קדרון הזרימה בו הייתה מפחידה!!! אני מכיר את המקום הזה וחציתי אותו הרבה פעמים בשטפונות אבל הפעם המדובר במשהו מפחיד. איתרנו נקודה בה ניתן לנסות לחצות את הנחל אבל לא ידענו מה העומק. הגדה של הנחל קרסה במקומות רבים. הזרימה המשיכה לנגוס בצידי הגדה והרכבים מתרחקים מהגדה שמה תקרוס והרכב ייזרק לנחל. האמת שכבר בשלב הזה ידעתי שאנחנו בבעיה אבל לא איבדתי תקווה ושמרתי על קור רוח. כל הניסיונות למדוד את עומק הנחל בנקודת המעבר עלו בתוהו - אבן כבדה ככל שהייתה כבדה וקשורה לחבל, מייד נסחפה. מדידות של מביני עניין הובילה למסקנה כי החצייה מסוכנת!!! לא היה צריך להיות גאון כדי להבין כי ייתכן ונצליח לחצות אבל האחוז שבסיכון לא משתלם! כולם הבינו כי מספיק שרכב אחד יחצה את הנחל שרוחבו כ-3 מטר בנקודה הספציפית ובכך כל שאר השיירה יכולה לחצות בבטחה שכן מספיק שהרכב שיהיה בגדה השנייה יתחבר לכל רכב אחר שחוצה ובכך הרכב מאובטח. למרות שחששתי - יואל התנדב להיכנס עם הטויוטה לנסות לחצות. הגלגלים הקדמיים של הטויוטה מתקדמים אט אט לגדה ומייד הרכב נופל למים - גובה המים 70 ס''מ לפחות והלחץ של הזרימה על דופן הרכב מובילה אותי למסקנה כי הרכב עלול להיסחף ואני לא מוכן לקחת סיכון!!! טוב - עכשיו צריך למשוך את יואל החוצה מהזרם לפני שלא יהיה טוב אבל הרכב לא מצליח בכוחות עצמו להחלץ מהמים והזרימה. גרא מתחבר עם הרוביקון ומנסה למשוך את הטויוטה של יואל אבל הכוח לא מספיק, הקרקע חלקה והגלגלים של הרוביקון מסתובבים במקום. גיל פלצ'י עם הדיסקברי מתחבר לרוביקון והרוביקון מתחבר לטויוטה של יואל ובקיצור שניים מושכים והרכב נשלף מהנחל השוצף - הסכנה חלפה. קיבלתי החלטה- ממתינים!! מחיר ההחלטה היה ברור לי - אנחנו נשארים בשטח עד שהזרימה נחלשת או מפלס המים יורד ובשום פנים ואופן לא נותן לאף אחד לקחת סיכון שיכול לעלות בחיי אדם!! גרא ואני יצאנו לחפש דרכים חלופיות לצאת ולחצות את הנחל מתוך הבנה כי לחזור את הדרך לנחל דרגה ולצאת דרך בית ספר שדה היא בלתי אפשרית בשל העליות הרבות ( שבדרך לכאן היו ירידות תלולות ומחליקות עד פחד) אין סיכוי שנעלה אותם מה גם שבחוץ חושך וגם עדיין יש איזשהי קליטה לחלק ממכשירי הטלפון מה שלא יהיה לנו אם ננוע חזרה לדרגה. כל המקומות שאיתרנו לחצייה היו מסוכנים אף יותר והוחלט להזעיק בנתיים עזרה . השעה 18:30 הצלחנו להשיג את עופר אוגש ואמרתי לו שאני חייב שיגיע ( ובטח לא לבד ) כדי להמתין לנו בגדה השנייה ולאבטח את הרכב הראשון שחוצה. בשעה 19:30 עופר מודיע לי כי הוא ואמיר נחומי יצאו מת''א דרך חצה שומרון בדרך אלינו שכן דרך כביש 1 אין טעם - חסום! הקבוצה נכנסה לתרדמת בתוך הרכבים המחוממים ופשוט ישנו כאשר מסביבנו הנחל גועש, מלמעלה הגשם מכה בנו והרוח...אחח הרוח..קרררררר. מידי פעם מנסים להשיג את עופר ולהבין איפה הוא ומתברר שהם נוסעים על כביש חוצה שומרון אחרי אריאל וממש מפלסים עם הרכבים את השלג שהיכה בהם בחוזקה ונערם על הדרך - כ- 40 ס''מ שלג והם מפלסים את דרכם אלינו. נסיעה של שעתיים ארכה להם 4 שעות ובשעה 23:30 עופר הגיע לנחל קדרון. אני, צועק לעופר שאמנם הזרימה נחלשה אבל עדיין מסוכן לחצות שיזרוק לנו רצועה וימשוך את הרכב הראשון - ועופר מבלי לחשוב פעמיים משלב להילוך ראשון, לוקח סיכון וחוצה את המים - לי לא היה האומץ, לא הסכמתי בשום פנים ואופן לתת למישהו מהקבוצה לסכן את עצמו ולנסות לחצות מה שחשוב שלמרות שסיימנו מאוחר את הטיול, סיימנו אותו בריאים שלמים וללא נזקים.

שיחת סיכום והבייתה

השיירה נוסעת על ציר הורקנייה ונעצרים בתחנת דלק אלמוג - כמה כוסות שתייה חמה בקיוסק, נכנסים לאוהל המחומם מעט ומסכמים את הטיול בהרבה מילות תודה לעופר ולנחומי - בהרבה מילות תודה על הסבלנות וההבנה שגילו חברי הקבוצה ועל כך שהיו ממושעים והבינו את השיקולים שעמדו מאחורי קבלת ההחלטות שלי. בסיום השיחה יש לקבל החלטה איך חוזרים הביתה? דרומה לא ניתן כי כביש 90 לדרום חסום - ערד ירדה מהפרק. ירושלים חסומה, דרך אריאל - כרגע עופר ונחומי מספרים כי זה יהיה נחמד אבל סוג של הרפתקאה והשעה כבר 01:00 ואנחנו לא בנויים לזה. אז נוסעים לבית שאן ומשם מדרימים. לאחר שכולם יוצאים לדרך נותרנו עופר נחומי ואנוכי ותוך כדי נסיעה לבית שאן ממש דקותיים לפני הפנייה לחוצה שומרון אמרתי - יאללה לוקחים סיכון - אנחנו 3 רכבים חזקים - 3 נהגים מקצועיים - עולים בחוצה שומרון. כמות השלג שפגשנו הייתה מדהימה - הנסיעה איטית ושקולה לתנאי הדרך התמונות אומרות הכול! אני מודה לחברי הקבוצה על הכול ובמיוחד לעופר ונחומי על הסיוע בהתראה כה קצרה

נחומי בצומת תפוח

נחומי בצומת תפוחנחומי בצומת תפוח

צומת תפוח

צומת תפוחצומת תפוח

בעליה מצומת מעלה אפרים לצומת תפוח - 40 ס''מ שלג

בעליה מצומת מעלה אפרים לצומת תפוח - 40 ס''מ שלגבעליה מצומת מעלה אפרים לצומת תפוח - 40 ס''מ שלג

סופת השלג מכסה את הדיפנדר על חוצה שומרון בדרך לחילוץ

סופת השלג מכסה את הדיפנדר על חוצה שומרון בדרך לחילוץסופת השלג מכסה את הדיפנדר על חוצה שומרון בדרך לחילוץ

מה שרואים משם לא רואים מכאן...

יום שישי, חם בבית, בחוץ משתוללת סערה, כבישים חסומים, שלג מטורף בהרי ירושלים. הקבוצה של יחיאל חזרה בשלום מטיול מושלג (קישור) והקבוצה של עדי לקראת סיום... 18:30 טלפון מעדי וייזל - ''אנחנו בקדרון תקועים חייבים משיכה מהצד השני!''. קצת בדיקות - מי נמצא שם? איך אפשר להגיע? מה המצב בדרכים? האם אפשר לעקוף? ואני מבין - אם לא אצא לדרך - אין מי שיעשה זאת! אמיר נחומי (קישור) מסכים מיד לצאת לחילוץ ואנו נפגשים על כביש 5 בדרך לחצות את ההר.  בשעה 20:00 אנו עוצרים באריאל המושלגת והכול חשוך! מסתבר שיש הפסקת חשמל. ממשיכים לטפס על חוצה שומרון בדרך לצומת תפוח - הדרך חשוכה, אין קליטה בסלולארי (חשבתי שזה בגלל שאנחנו מעבר לקו הירוק - מסתבר שאין חשמל אז אין אנטנות לטלפון!) ובעיקר הכול מושלג! צומת תפוח עמוס בשלג ויש מחסום מזרחה. קצת בירור והתשובה שאנו מקבלים ''הדרך חסומה יש רק כלי רכב ומשאיות תקועות על הדרך''. אין קליטה! ואנו חייבים להמשיך מזרחה. עוקפים את המחסום, נחומי שומר מרחק בשביל חילוץ ואנו נוסעים לאט לאט מזרחה. ''גוויות'' של כלי רכב ומשאיות מכוסים בשלג לצד הדרך ואפילו מעקה הבטחון נראה כמו שפת מדרכה - השלג עמוק! בסופו של דבר אנו מגיעים למעלה אפרים ויורדים מטה בתוך סערה גדולה, כביש הבקעה מוצף והשלוליות מאיימות להטביע אותנו אבל אנחנו מתקדמים דרומה. בצומת אלמוג הכול נרגע, הטלפון חוזר לפעול ותוך עשר דקות אנחנו בנבי- מוסא. ב-23:30 אנו מגיעים לקדרון. האורות מהצד השני של הנחל נדלקים ואני מאתר את נקודת החצייה. משלב להילוך כוח, חוצה 43 מטרים של נחל ומטפס את המדרגה. מה שלא ראו מלמעלה ראיתי טוב מלמטה! הנחל זורם בעוצמה אבל ללא מדרגות בערוץ הזרימה (כך שלא הפחיד אותי להיסחף הצידה) והמדרגה הגבוהה סבירה לטיפוס אם מגיעים במהירות הנכונה. חיש מהר אנו חוצים את הנחל והשאר היסטוריה! תודה לחבורה עם הסבלנות, תודה לנחומי ששמר עלי כל הדרך, ותודה לעדי שהזמין אותנו ליהנות מכל הטוב הזה!

השיירה חוצה את נחל קדרון

השיירה חוצה את נחל קדרוןהשיירה חוצה את נחל קדרוןהשיירה חוצה את נחל קדרוןהשיירה חוצה את נחל קדרוןהשיירה חוצה את נחל קדרוןהשיירה חוצה את נחל קדרוןהשיירה חוצה את נחל קדרוןהשיירה חוצה את נחל קדרון