שטח 4X4 > כתבות > שטח

שיפור ג'יפים בהמשכים

רכישת רכב שטח חדש ונוצץ היא תחילתו של רומן עתיר תקציב ביניכם לבין סדנת השיפורים הקרובה.
מדוע צריך לשפר כלי רכב שעולה שליש מיליון שקלים (ויותר) וכמה זה יעלה לכם?

אומרים שג'יפ הוא צעצוע למבוגרים. זה נכון, כי לרוב רכב שטח ייקנה ממניעים אמוציונליים ולא פונקציונליים. העניין הוא שבניגוד לצעצועים וגאדג'טים אחרים, רכישת רכב שטח היא רק קצה הקרחון, אשר במהרה יהפוך לקרחון בגודל מלא, שישאב את כרטיס האשראי שלכם למעמקי המצולה. אז רגע לפני שאתם מעמיסים את הילדים על הג'יפ החדש והנוצץ, בדרך לטיול הפסח שלכם, נציע לכם כמה תובנות על שיפור רכבי שטח בני זמננו והתאמתם למשימות שתטילו עליהם.

מה רע בג'יפ החדש שלי?

שום דבר רע, אחלא אוטו, באמת. תתחדשו. אם אתם רוצים לנסוע על כביש כל חייכם, הג'יפ הזה נהדר. בעצם, אם אתם רוצים לנסוע בכביש, כדאי לבחור במכונית משפחתית רגילה, שתהיה בטוחה יותר, זולה יותר, חסכונית וידידותית לסביבה יותר מקרנף השטח גדול המידות שאתם רוצים לשים בחניה. הבעיה עם מכוניות מהזן הזה, היא שהן לא יכולות לקחת אתכם אל תוך המדבר ולחזור בחתיכה אחת. בשביל זה צריך רכב שטח, נכון?

מה רע בג'יפ החדש שלי?

אבל, והרגשתם שמגיע אחד כזה, רכבי השטח הגיבורים שמוצגים לראווה באולמות תצוגה עתירי תמונות של מדבר, הם במקרה הטוב פשרה טובה בין עלות ייצור, דרישות עיצוביות ומגבלות תקינה לבין יכולת בשטח. במקרה הגרוע הם פשרה גרועה. קחו למשל את פגושי הפלסטיק של הג'יפ שלכם, שמגיעים בצבע תואם לשאר הג'יפ (בניגוד לג'יפ של השכן שהתקמצן, קנה את הגרסה הזולה ואצלו הפגושים בצבע שחור מזעזע). הפגושים הללו נמצאים שם כי מעצבי המכונית חשבו שפלסטיק ימשוך יותר לקוחות באולם התצוגה מאשר ברזל חשוף. הברזל נדחה עוד קודם על ידי מהנדסי הבטיחות, שהעדיפו שבהולך הרגל שתדרסו יפגע חומר אלסטי ולא ברזל קשיח.

רתיעה ממתכת אפשר לזהות במקומות נוספים – באזור גחון כלי הרכב, למשל. מגיני גחון מאלומיניום הם פריט חובה עבור מי שרוצה לבלות הרבה בשטח ולצאת משם בשלום, אבל יצרני הרכב פוסלים אותם על הסף, בעיקר משום שהם יודעים שרוב לקוחותיהם נוסעים בכביש בלבד. וטרם דיברנו על שיקולי עלות - בולמי הזעזועים והקפיצים שנבחרו על ידי יצרן כלי הרכב, הם לאו דווקא הסחורה המשובחת ביותר, בלשון המעטה, והם נבחרו משום עלותם הנמוכה ליצרן הרכב ולא משום שהם גורמים לרכב להתנהג באופן הנוח ביותר, או הבטוח ביותר.

מה צריך לשפר?

כיאה לעם שמשקיע בכלי רכבו כפול ויותר מהנהוג בארצות מתוקנות, עם ישראל אוהב להגן על השקעתו יותר מכל. לכן השיפור הנפוץ ביותר לרכבי שטח הוא מגינים מכל סוג ומין. ראוי להדגיש כבר בתחילת דברי: מגינים אין פירושם קונסטרוקציות הברזל המסוגננות המותקנות בחרטומי רכבי שטח מפונפנים, להם השתרש הכינוי ''מגיני חזירים''. מגינים אלה, תועלתם ויזואלית-ליבידיאלית, בעיקר, וברוב מקרי פגיעה בעצמים אחרים, עיקר פעולתם תהיה לנתץ את פנסי החזית של הרכב שעוטה אותם ולעקור את קרבי הולכי הרגל התמימים שנקרו בדרכם.

מה צריך לשפר?

כמו לאנשים, לכל סוג ודגם של מכונית יש נקודות תורפה משלהם. ככלל, רוב רכבי השטח של העשור האחרון התכנסו לתצורת מתלים נפרדים מלפנים, מה שמחייב מגן גחון קדמי, אשר ימנע מסלעים תועים (ותתפלאו כמה כאלה יש במסלול שגרתי ורגוע) לנפץ את מערכת ההגה, או את אגן השמן של המנוע. עוד אפשר ורצוי להגן על תיבת ההילוכים ועל תיבת ההעברה. אם אנחנו כבר מתקינים ברזלים, אפשר להוסיף צינורות ברזל שיגנו על ספי המרכב, מתחת לדלתות ויאפשרו הרמה וחילוץ עם ציוד ייעודי לכך (ולנושא זה ניכנס בכתבה אחרת). כדי להשלים את הפיכת סייר הקניונים שלכם למשוריין אמיתי, אפשר להחליף את פגושי הפלסטיק החנוניים בפגושי ברזל שיוכלו לנגח סלעים תועים (שוב) ולהמשיך לחייך.

צדי מלר, מסדנת רסטה 4X4 בגדרה, המתמחה בהפיכת מכוניות פלסטיק רכרוכיות ליעד מבוצר, ממליץ לרוב להתחיל עם חבילה בסיסית ולהמשיך קדימה ככל שיגדלו השיגעון והתקציב. חבילת מגיני גחון, גיר וכדומה יכולה עלות החל מ-3,500 שקלים. אם מוסיפים לחבילה זו זוג פגושי מתכת, החור בתקציב יגדל, אבל הרי זו רק תחנה צנועה בדרך החתחתים של שיפורי הקרנף שלכם. צדי מספר על לקוחות שהתחילו עם אוטו מפלסטיק ולאחר שריון מלא, התקנת שנורקל המזכך את האוויר שנושם המנוע והתקנת זוטות כמו מקרר ומקלחת (!), השאירו בסדנתו סכום של 80,000 שקלים.

הכל תלוי

נושא שני בחשיבותו אצל רוב הלקוחות הוא מתלי הרכב. פלטות אלומיניום מבריקות נראות טוב בחניה, אבל מעטים הם עוברי האורח שיעצרו כדי לזחול מתחת לרכבכם ולהתפעל מבולמי הזעזועים המובחרים שהתקנתם. אל תחום שיפורים זה יגיעו לרוב מביני עניין, או לקוחות שנתקלו באנשי מכירות טובים במיוחד, שהצליחו להסביר למשל את הסתירה בכך שכלי רכב שהוגבה, על ידי קפיצים חליפיים, יתנהג בטוח יותר על הכביש מכלי רכב סטנדרטי, הנעזר בסחורה הבינונית שמתקינים בו יצרני הרכב.

הכל תלוי

אז נבהיר זאת חד וחלק: השיפור החשוב ביותר לרכב שטח, הוא החלפת הקפיצים ובולמי הזעזועים המקוריים בסחורה איכותית יותר. הסיבה הראשונה מורגשת מיד – כלי רכב ששופר באופן מקצועי והותאמה לו ערכת המתלים המתאימה יהיה נוח יותר בכביש ובשטח. סיבה שניה וחשובה עוד יותר היא הבטיחות – למרות העלאת מרכז הכובד, קפיץ תחליפי איכותי יתמוך טוב יותר במרכב ובולם זעזועים איכותי ישלוט בתנודות המרכב בפניה באופן הדוק ובטוח יותר.

לדברי אנשי חברת אאוטבק טכנולוגיות, המייבאת ערכות מתלים וציוד אחר לרכבי שטח, ישנן אפשרויות רבות לשיפור המתלים. עלות השיפור בתחום זה תלויה בסוג המתלים והקפיצים (סרן חי, או מתלים נפרדים, קפיצי סליל, או מוטות פיתול). ערכת שיפור מתלים בסיסית (צמד קפיצים ורביעיית בולמים) עשויה לעלות החל מ-5,000 שקלים ויכולה להגיע למחיר כפול. כדי לסבר את האוזן נספר רק כי תחום בולמי הזעזועים נרחב ביותר ואפשר בקלות למצוא בעיקר בתחום מירוצי המדבר בולמים אשר עולים רבבת שקלים לבולם יחיד.

שמי המדבר הם הגבול

אחרי קריאת כל הנ''ל עלול להיווצר הרושם אצל הגולש התמים, כי רכב השטח הנוצץ, אותו רכב במיטב חסכונותיו, הוא אוסף נקלה של פלסטיק מאיכות ירודה, שיתפרק למראה תלולית העפר הראשונה. לא כך הוא הדבר. כאשר יוצאים לשפר כלי רכב, עלולים במהרה לאבד שליטה ולהגיע לגרעון כספי ניכר, לעתים תוך החטאת המטרה המקורית – בסך הכל רציתם לצאת אל המדבר, להשתרע על מחצלת ולספור כוכבים בשמים צלולים ונוצצים.

שמי המדבר הם הגבול

כל רכב שטח יכול לשרת את המטרה הזו בהצלחה, בתנאי שאדם תבוני יושב מאחורי ההגה ולא מנסה לשבור שיאי מהירות, או להוכיח לסלעי ענק מיהו הגבר בסביבה. מסע השיפורים אותו תארתי יתאים למי שיבקש לשפר את איכות חייו ובטיחות הנסיעה, בכביש ובשטח, למי שרוצה לנוע בשטח הרבה, מבלי לחשוש בכל פעם שאבן ניתזת מהגלגלים לעבר הגחון ולמי שרואה בכלי הרכב אמצעי ולא מטרה. רק זכרו שהליכה בדרך זו עשויה להפוך למדרון חלקלק, בו תיכנסו לדנת השיפורים הקרובה כדי לרכוש ערכת קפה ותמצאו עצמכם לאחר כמה ימים במדבר עם מפלצת שטח גבוהה ומשוריינת, תוציאו בירה קרה מהמקרר ותצננו עצמכם בעזרת המקלחת המותקנת בפגוש האחורי. תהנו.

תגובות

4 תגובות

1

גלעד4X4

26 במרץ 2007 ב 21:00

המחיר מתגמד

לדעתי העלויות שמדבר עליהן ylrt מתגמדות לעומת מחיר התיקונים ועוגמת הנפש של סיום טיול על גרר בגלל חיסכון במיגונים, אבל, כמובן שאין תחליף לשכל היישר שיגביל אותנו מלעשות שינויים בעייתים ולא מתאימים.

2

אלדד מ. פורום

26 במרץ 2007 ב 21:26

שיפור הכי חשוב שלא ציון עולם שלם של...

ללא ספק שכול תוספת נכונה היא מבורכת לרכב וכל דבר מורגש ישירות בשטח
אבל הדבר הכי פשוט שמשפיע באפן ישיר והכי מהיר על ביצועי הרכב הוא צמיגי שטח טובים שיפור האחיזה ללא ספק מוסיף המון בנושא מיגון גחון גיר ושות' כל שקל הוצעה חוסך הרבה שקלים ועוגמת נפש לאחר מכאן הלאה ההיתי בוחר במיגון צד ( מדרגות הי ליפט ) שיפור מהלך מתלה כננת והלאה צפונה ככל שהרצון והתקציב נותן

3

אורח/ת

29 בינואר 2011 ב 20:22

בולמים וקפיצים = הגבהת מרווח הגחון ?

4

Ogash Ofer

30 בינואר 2011 ב 06:26

בולמים וקפיצים = הגבהת מרווח הגחון ?

אורח/ת כתב/ה:
""
מרווח הגחון מושפע מהנקודה (נקודות) הכי נמוכות ברכב - ראה: קישור למרווח גחון. ברכבי שטח טובים הנקודה הנמוכה ביותר ברכב היא הקצה התחתון של הדיפרנציאל האחורי (והקדמי) - ה''ביצה'' העגולה שנמצאת על הסרן בין גלגל ימין לגלגל שמאל. לנקודה הזו גובה קבוע מעל הקרקע המושפע רק מגודל (חתך) הצמיג. חוץ מזה - בולמים לא מגביהים בכלל וקפיצים אכן מגביהים את הרכב ומשפרים את זווית הגישה, זווית הנטישה, זווית הבטן ואת המרווח של כלל גחון הרכב מהקרקע.