שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

הסנה הבוער ביום הקצר בשנה - הר כרכום 2012

שתי קבוצות מטיילים נחושים, שלא נרתעים ממזג אוויר, משעת מפגש מוקדמת בדרום הארץ, מקוצר זמן, מלוח זמנים צפוף ומחוסר וודאות, התייצבו בחשיכה ובקור מקפיא במצפה רמון כשמטרה אחת משותפת לכולם - לראות את הסנה הבוער בהר כרכום - ביום הקצר בשנה.
הערכתי את המשתתפים, לא פחות משנהניתי לטייל עמם ושמחתי שהמטרות הושגו למרות כל החששות.
טיול שהוא אירוע של פעם בשנה!

צילום: כירסטי ומשה רועה, ירון שניר, יבגני ורובל, ג'ורג' בן חיים.

במשך כל השבוע החולף, ירד גשם ברב חלקי הארץ. הספקות החלו לקנן, שכן הסנה הבוער, לא בוער אם העננים מסתירים את השמש. הסברתי לכל המתעניינים שאיני יכול להבטיח שנצליח לראות את התופעה ובעצם בטיול שלנו, כולנו לוקחים סיכון. אבל נחושים כבר אמרתי? כ- 30 ג'יפים (ביומיים רצופים) מלאים במטיילים שהיו מוכנים להשקיע ולקום בבוקר ולנסוע רחוק, רק בשביל הסיכוי לראות את התופעה המדהימה, שנקראת הסנה הבוער.

ממצפה רמון ירדנו בכביש 40 למכתש ועצרנו בכניסה לנחל ציחור לתדריך,הסברים כלליים וארוחת בוקר קצרה. על מנת להשיג את מטרות הטיול ולהספיק לצאת מהשטח בשעת אור, היה עלינו להתמקד בהגעה להר בשעה סבירה. שיתוף הפעולה של הנהגים היה תנאי להצלחת הטיול ולשמחתי הדרך הלוך עברה ללא תקלות. הגענו להר בזמן.

imageimageimageimage

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

עם זריחת השמש והתפזרות מעט העננים בשמים, היה ניתן לראות שבניגוד לסוף השבוע הסוער במרכז ובצפון הארץ, מצפים לנו ימים קייציים ושטופי שמש וכאמור, רק בתנאי שמיים בהירים ושמש זורחת, הסנה בוער. כל מבט לשמיים הבהיר למשתתפים כי ההשקעה השתלמה. התנאים באיזור ההר מושלמים.

הר כרכום היה מרכז פולחני במשך אלפי שנים. על ההר פזורים אלפי ציורי סלע, מזבחות, מצבות וסלעים דמויי אדם. מסביב להר יש שרידי התיישבות מתקופות שונות. מקוצר הזמן, הוגבל הסיור בהר למספר ממצאים הקשורים לסנה הבוער. סיור מקיף יותר, דורש זמן ממושך ולשם כך אנו מקיימים טיול בן יומיים להר כרכום כולו.

הבעירה של הסנה מתרחשת כשקרני השמש נשברות בצמוד לפתח עגול בקיר במצוק ממול. הקרניים מאירות את שפת הפתח באור צהוב-כתום חזק, הדומה לצבע להבות אש.

imageimageimageimageimageimageimageimage

עכשיו, אחרי שראינו את הסנה הבוער אפשר להירגע. ירידה מההר, הפסקת צהרים ארוכה ותחילת תנועה בדרך הארוכה הבייתה.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

לסיום הטיול בבארות עדה, הגענו באור אחרון. הטיול לסנה הבוער הוא טיול לא שגרתי ואינו דומה לטיולים אחרים. זהו טיול ארוך, שמתחיל בשעות הקטנות של הלילה, (גם למי שלן לילה קודם במצפה רמון) לא קל, ללא הפסקות מיותרות, תוך הצמדות לתוכנית ולמטרה. כפי שכתבתי בתחילה, אני מוריד את הכובע בפני כל המשתתפים, שגילו דבקות במטרה ולא נרתעו מהשעות ובעיקר ממזג האויר. אמרתי בתחילת כל טיול, כי שיתוף הפעולה של המשתתפים הוא חיוני להצלחתו. התמונות מוכיחות, כי כך קרה ובזכותם, ראינו את מה שבאנו לראות. תודה רבה לכולכם, שבאתם, התעניינתם וסייעתם. אני באופן אישי שמח, שהמאמץ שלכם לא היה לשווא. כפי שאמרתי - טיול של פעם בשנה!