צברת נקודות ורישיונך נפסל מנהלית? אז אין לך ביטוח!
צברת נקודות ורישיונך נפסל מנהלית? אז אין לך ביטוח!

רכב המאזדה של יהושוע אטיאס ניזוק בתאונת דרכים. אטיאס פנה אל חברת הביטוח הראל וביקש להפעיל את פוליסת ביטוח המקיף שלו אצלה. ואז שמע הפתעה...

חברת ביטוח המתעמרת במבוטח שלה
חברת ביטוח המתעמרת במבוטח שלה

ממשאיתו של דניאל ארג'ואן נגנב "מְחַלק הכוח". למי שאינו יודע, "מְחַלק הכוח" (טרנספר או תיבת העברה) מהווה חלק בלתי נפרד, ממערכת ההינע במשאית. משאית בלי מְחַלק כוח, משולה למשאית בלי מנוע ולא יכולה לנסוע ולהתקדם קדימה או אחורה.

גם שימוש ללא רשות הוא גניבה
גם שימוש ללא רשות הוא גניבה

דוד השאיר את רכבו לטיפול במוסך, לאחר שחלפו יומיים הודיעו לו שרכבו ניזוק בתאונה שביצע עובד המוסך עם רכבו, לאחר שלקח את הרכב לנסיעה פרטית. וחברת הביטוח? היא מסרבת לשלם! מה פסק בית המשפט?

פגיעת אבן באגן שמן - האם זו תאונה המכוסה בביטוח?
פגיעת אבן באגן שמן - האם זו תאונה המכוסה בביטוח?

המבוטח חש כי אבן פגעה בגחון רכבו. בדיקתו העלתה כי אין כל פגיעה ברכב ולכן המשיך בנסיעה. רק בתום הנסיעה שמע רעשים והבחין בנזילת שמן מהמנוע. הנזק למנוע הוא "נזק תוצאתי" טענה חברת הביטוח וסירבה לכסות את הנזק למנוע. השופט עידו כפכפי, מבית משפט השלום באשקלון, דן בטענה.

חברת הביטוח: מבוטח המאונן באוטו לא מבוטח
חברת הביטוח: מבוטח המאונן באוטו לא מבוטח

חברות הביטוח ידועות בחוסר הרצון לשלם בקרות תאונה (אירוע ביטוחי) וביצירתיות יתר של הטיעונים של "למה לא". והפעם מביא לנו עו"ד חיים קליר טיעון חדש ופיקנטי מאולם בית המשפט: המבוטח נקלע לתאונה. חברת הביטוח סירבה לשלם, כיוון שזמן קצר קודם לכן נצפה המבוטח כשהוא מאונן ברכבו. השופטת ניצה מימון שעשוע, מבית המשפט השלום בפתח תקווה דנה בטענה.

האותיות הקטנות - פוליסת ביטוח נסיעות לחול
האותיות הקטנות - פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל

חברת הביטוח טענה, כי פוליסת ביטוח הנסיעות לחו"ל שלה מחריגה ביטול של טיול הנובע ממחלה שלא הייתה כרוכה באשפוז בבית החולים של 24 שעות לפחות. החרגה זו מנוגדת לתקנות הפיקוח! האם השופט מנחם מזרחי, מבית המשפט לתביעות קטנות ברחובות יבחין בעובדה זו?

במוסך הסדר לא מתקנים ליקויים בטיחותיים
במוסך הסדר לא מתקנים ליקויים בטיחותיים

מכוניתו של המבוטח ניזוקה בתאונת דרכים. חברת הביטוח שכנעה את המבוטח כי יכניס את רכבו לתיקון במוסך הסדר שלה בתמורה לשורה של הטבות. זמן מה לאחר התאונה, החל המבוטח להרגיש חוסר יציבות במהירויות גבוהות וכן הבחין בליקויים נוספים. המבוטח פנה לחברת הביטוח אך זו התנערה ממנו. המבוטח תיקן את רכבו במוסך מורשה והגיש תביעה לבית המשפט להחזר עלות התיקונים שהשיבו את הבטיחות לרכבו.

ביטוח - לא יודעת שובע
ביטוח - לא יודעת שובע

המבוטח רכש ביטוח מקיף. כחודשיים בלבד לאחר תחילת הביטוח, אירעה תאונה. הרכב ניזוק כדי אובדן מוחלט. חברת הביטוח סרבה לשלם את תגמולי הביטוח, ביטלה את הפוליסה והתכחשה לכיסוי הביטוחי. מצד שני גבתה מהמבוטח כמעט את מלוא הפרמיה, כאילו יש כיסוי ביטוחי ואף הגדילה לעשות כאשר תבעה בבית המשפט יתרת פרמיה עבור ביטוח שלא היה, לטענתה. התביעה הונחה על שולחנו של השופט אייל דורון מבית משפט השלום בחיפה.

ביטוח - למי שייך המע''מ לחברת הביטוח או למבוטח?
ביטוח - למי שייך המע''מ לחברת הביטוח או למבוטח?

המבוטח רכש רכב בעסקת ליסינג. בהתאם לדרישת חוזה הליסינג, רכש המבוטח ביטוח מקיף לרכב. הרכב נגנב. חברת הביטוח אמנם שילמה את תגמולי הביטוח, אולם השמיטה מן התשלום את רכיב המע''מ. המבוטח פנה לבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב, שם דן בסוגיה השופט גיא הימן.

ביטוח - שקר של אם אוהבת
ביטוח - שקר של אם אוהבת

המבוטחת רכשה עבור בנה החייל תוספת כיסוי לנהג צעיר. הבן יצא לחופשה. במהלכה נהג במכונית המבוטחת וארעה תאונה. המבוטחת חששה כי התאונה תזיק לבנה בשירותו הצבאי. לכן דיווחה לחברת הביטוח כי היא זו שנהגה ברכב בעת קרות התאונה. חברת הביטוח עלתה על השקר ודחתה את התביעה בטענה כי המבוטחת רמאית. האם השקר של המבוטחת אכן מפקיע את הכיסוי הביטוחי? השופט אורן שוורץ, מבית משפט השלום בראשון לציון, עונה על השאלה.

ביטוח - להרגיש עם לנסוע בלי (ביטוח)
ביטוח - להרגיש עם לנסוע בלי (ביטוח)

אדם שכר רכב. לתשלום דמי ההשכרה נוסף תשלום עבור ''תוספת ביטוח''. באחד הלילות, הרכב נגנב כשהמפתחות שלו במתג, אולם כשלשוכר היה קשר עין עמו. השוכר גם ניסה בגופו למנוע את הגניבה.

ביטוח - תקווה לשנה החדשה: גלו לנו את הסוד, איפה כדאי לבטח?
ביטוח - תקווה לשנה החדשה: גלו לנו את הסוד, איפה כדאי לבטח?

במהלך השנה שחלפה, נחשפנו למדיניות חסרת רסן ואכזרית של תאגידי הביטוח בארץ ואולי נכון יותר לקרוא להם טייקוני הביטוח. הבאנו עשרות מקרים מזעזעים, של מבוטחים שנפל עליהם אסון והם נכתשו בין כתלי בתי המשפט על ידי טענות מקוממות. כיצד הגענו למצב עגום שכזה? איך ייתכן שגופים עסקיים המתפרנסים מכספנו, אינם חוששים לנהוג בנו כך? על כך ננסה להשיב להלן.

ביטוח - נהיגת אקראי בכל גיל
ביטוח - נהיגת אקראי בכל גיל

המבוטח מסר את רכבו לעובד מתקן שטיפה. ביציאה ממתקן השטיפה ארעה תאונה. חברת הביטוח סרבה להעניק כיסוי ביטוחי בטענה שהפוליסה מכסה רק נהגים מעל שלושים וגיל עובד מתקן השטיפה היה מתחת לשלושים. השופט יחזקאל קינר, מבית משפט השלום בראשון לציון, דן בשאלה אם המבוטח חייב לבדוק בכל נהיגת אקראי את גיל הנהג

ביטוח - יש ביטוח גם אם אין פוליסה
ביטוח - יש ביטוח גם אם אין פוליסה

מנהל חברה סגר טלפונית, עם סוכן הביטוח, עסקת ביטוח לרכב משא שבבעלות החברה. שבוע ימים לאחר מכן, המשאית נגנבה. חברת הביטוח: טרם הופקה פוליסה, לכן אין ביטוח. האם נכרת חוזה ביטוח בין הצדדים על אף שלא הופקה פוליסת ביטוח? השופט שלמה לבנוני, מבית משפט השלום בחיפה, מכריע בשאלה

ביטוח - בית המשפט: AIG הטעתה את המבוטח
ביטוח - בית המשפט: AIG הטעתה את המבוטח

נהג אופנוע עבר תאונה קשה. לאחר מספר חודשים של התמודדות עם פציעתו הקשה, נפטר והוא בן 26 בלבד. אביו של המנוח רכש, עוד בטרם התאונה, ביטוח תאונות אישיות עבור כל בני המשפחה, שעסקו בתחביב הרכיבה ודווקא בשל הסיכון שבתחביב זה. חברת הביטוח דחתה את הבקשה בטענה כי הביטוח אינו מכסה 'תאונה ברכב דו גלגלי'. השופט אליהו קידר, מבית משפט השלום בתל אביב, דן בתוקף החריג כאשר הוא סותר את מטרת רכישת הביטוח.

ביטוח - משפט אינו משחק שחמט
ביטוח - משפט אינו משחק שחמט

המבוטח רכש ביטוח מקיף לרכב. בעת רכישת הביטוח סיכם עם סוכני הביטוח, כי תיקון הרכב יבוצע בחלקים מקוריים וחדשים בלבד. בשנה הרביעית לביטוח, אירע מקרה ביטוח. חברת הביטוח הודיעה למבוטח כי סוכני הביטוח כופרים בסיכום שתיקון הרכב יבוצע רק בחלקים מקוריים וחדשים. המבוטח פנה לבית משפט השלום והציג מכתבים אותם שלח לסוכני הביטוח בכל פעם שחידש את הפוליסה. במכתבים אלו הוזכר בכל פעם מחדש הסיכום בין המבוטח לסוכנים. השופטת דורית קוברסקי, מבית משפט השלום בתל אביב, סרבה לקבל כראיה את המכתבים. המבוטח ערער לבית המשפט המחוזי בתל אביב. השופט גדעון גינת מכריע לגבי קבילות המכתבים ותוקף הסיכום הרשום בהם.

ביטוח - סוכן הוא סוכן גם אם קורא לעצמו מפיץ
ביטוח - סוכן הוא סוכן גם אם קורא לעצמו מפיץ

מבוטח שביקש לבטח את רכבו פנה אל סוכן ביטוח. סוכן הביטוח צירף את המבוטח למועדון חברים המספק לחבריו שירותים ובהם ביטוח רכב. רכבו של המבוטח נגנב. או אז התברר לו כי הביטוח נעשה בחברת ביטוח זרה שאינה משלמת. השופטת מירב בן ארי, מבית משפט השלום בכפר סבא, דנה בטענת הסוכן כי בכלל לא פעל כסוכן ביטוח אלא כמפיץ חברויות במועדון רכב.

ביטוח - גם תאונה קלה יכולה לגרום טלטלה
ביטוח - גם תאונה קלה יכולה לגרום טלטלה

יומיים לאחר שמכוניתו עברה תאונת דרכים קלה, חש המבוטח כאבים בחזה וקוצר נשימה. הוא פנה לקופת החולים. משם הופנה למיון ושוחרר לביתו. חלפו עוד יומיים. המבוטח שוב חש ברע והובהל לבית החולים. הפעם אובחן אצלו אוטם בשריר הלב. חברת הביטוח: תאונת דרכים קלה אינה גורמת התקף לב. השופטת דורית קוברסקי, מבית המשפט השלום בתל אביב, דנה במחלוקת.

ביטוח - שקר לא רלבנטי
ביטוח - שקר לא רלבנטי

המבוטח מסר למוקדן של חברת הביטוח, כי הוא נהג ברכב בעת התאונה. בהמשך השיחה, כאשר התברר למבוטח, שגם אם אחיו נהג ברכב, נזקי התאונה מכוסים, שינה את טעמו ומסר את האמת, כי האח נהג. האם השקר שנמסר למוקדן הביטוח בתחילת השיחה שולל מהמבוטח את מלוא תגמולי הביטוח, למרות שכך או כך הוא זכאי להם? השופטת ניצה מימון שעשוע, מבית משפט השלום בפתח תקווה, עונה על השאלה.

ביטוח - אליהו, הסכמים יש לכבד!!!
ביטוח - אליהו, הסכמים יש לכבד!!!

רכבו של המבוטח ניזוק בתאונה. המבוטח הגיע להסכם עם חברת הביטוח: היא תשלם לו את שווי הרכב, בניכוי שווי שרידי הרכב לפי הערכת שמאי הביטוח. השרידים יעברו למבוטח והוא ימכור אותם בעצמו למרבה המחיר. בסופו של דבר, המבוטח הצליח למכור את שרידי הרכב במחיר גבוה מהערכת שמאי הביטוח. האם חברת הביטוח רשאית לחזור בה מההסכם? השופטת מלכה אביב מבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, דנה בשאלה.

המדריך לביטוח - אמת או שקר, מה עדיף?
המדריך לביטוח - אמת או שקר, מה עדיף?

ברוסיה הצארית, בתביעות שבין פשוטי העם לאצילים, היה נהוג כלל בבתי המשפט: אם השופט היה מגלה אצל בן העם הפשוט סתירות, אפילו ביחס לעניינים שלא היו רלבנטיים לתביעתו, הוא היה מאבד את כל זכויותיו. כלל זה מצוי אצלנו בדמותו של סעיף 25 לחוק חוזה הביטוח. זה קובע כי מבוטח המוסר לחברת הביטוח עובדות כוזבות 'בכוונת מרמה' מאבד את כל זכויותיו. גם אם הן צודקות.

תשלום לסוכן הביטוח כמוהו כתשלום למבטח
תשלום לסוכן הביטוח כמוהו כתשלום למבטח

בתה התינוקת של מרינה נפגעה בתאונת דרכים עת הוסעה ברכבה של מרינה. מרינה הייתה בטוחה שרכבה מבוטח בביטוח חובה ובביטוח צד ג' בחברת הביטוח הכשרת הישוב, באמצעות סוכן הביטוח חיים אמיד. כך היה שנה קודם לכן.

שטח הפקר
שטח הפקר

לרופא העיניים משה קינק היכרות ארוכת שנים עם בעל המוסך ניסן קרוסט. בחצר המוסך עמדה למכירה רנו סניק. בהסתמך על המידע שקיבל מקרוסט, אודות תאונה שעברה המכונית ומבלי לבצע בדיקה עצמאית, הסכים קינק לרכוש את המכונית בתמורה ל- 100,000 ש'ח. במחיר גולמה הפחתה של 16% ממחיר המחירון.

המבוטח רשאי להסתמך על סוכן הביטוח
המבוטח רשאי להסתמך על סוכן הביטוח

כאשר משווים בין הסופרלטיבים שחברות הביטוח מדביקות לעצמן, לבין התנהגותן בעת סילוק תביעות, מתגלה פער בלתי נסבל, מקומם. לעיתים נדמה כי חברות הביטוח חושבות אותנו למי שקל לעבוד עליהם בעיניים.

סע לשלום, הביטוח כלול
סע לשלום, הביטוח כלול

רכב נמכר. במעמד המכירה סיכמו הצדדים כי הביטוח יוותר על כנו. כעבור יומיים הרכב נגנב. חברת הביטוח סירבה לשלם את תגמולי הביטוח, בטענה כי כרתה חוזה אישי עם המוכר, ועם מכירת הרכב הפוליסה פקעה. השופט יחיאל ליפשיץ, מבית המשפט השלום בחיפה, דן בתוקפה של פוליסה שנמכרה עם הרכב.

בית משפט: נהיגה ספורטיבית אינה תחרות!
בית משפט: נהיגה ספורטיבית אינה תחרות!

רוכב אופנוע החליק על כביש, בעת טיול אופנועים בצפון הארץ. 'אין כיסוי ביטוחי לתאונה בעת תחרות' ענו נציגי חברת הביטוח לפניית הרוכב למימוש ביטוח החובה. השופטת סבין כהן, מבית המשפט השלום באשקלון, בוחנת האם השתתף רוכב האופנוע הפצוע בתחרות אופנועים (ואז אין לו ביטוח) או בטיול אופנועים (כי אז הוא מבוטח).

טעות בתדלוק מכוסה בביטוח מקיף
טעות בתדלוק מכוסה בביטוח מקיף

אשתו של המבוטח תדלקה את הרכב בבנזין במקום בסולר. המנוע נהרס. עלות התיקון הוערכה ב 50,000 ש"ח. חברת הביטוח טענה כי הפוליסה אינה מכסה נזק הנובע מתדלוק שגוי. השופטת ישראלה קראי-גירון, מבית משפט השלום בחיפה, בודקת אם הטעות בתדלוק מכוסה בביטוח מקיף.

העיקר הכוונה
העיקר הכוונה

צעיר רכש אופנוע. כדי שיוכל לשחררו מסוכנות האופנועים, פנה לסוכן ביטוח ושילם במקום את תעודת ביטוח החובה. עוד באותו היום, בנסיעתו הראשונה, נפגע בתאונת דרכים. המבטחת סירבה לפצותו בטענה שעל פי הרשום בתעודה, הביטוח נכנס לתוקף רק למחרת התאונה. השופטת זהבה אגי, מבית המשפט השלום בתל אביב, דנה בשאלה ממתי הביטוח נכנס לתוקף.

גם חצופה וגם פועלת בניגוד להנחיות המפקח
גם חצופה וגם פועלת בניגוד להנחיות המפקח

חברת הביטוח תבעה ממבוטחה פרמיות עבור פוליסה שחודשה אוטומטית. המבוטח התגונן בטענה שהפוליסה חודשה ללא הסכמתו. השופטת לוי, דנה בדרישת חברת הביטוח שהמבוטח יוכיח כי לא חפץ בחידוש

יד קלה על הדק המרמה
יד קלה על הדק המרמה

הרכב המבוטח נגנב מחניון הסמוך למועדון לילה, בו בילתה בעלת הרכב. כעבור מספר שעות, הרכב אותר עם נזקים קשים. חברת הביטוח ייחסה למבוטחת כוונת מרמה. על מה התבססה טעמת המרמה? לא תאמינו כשתקראו

שינוי תנאי מיגון באמצע התקופה
שינוי תנאי מיגון באמצע התקופה

הרכב המבוטח נגנב.חברת הביטוח טענה, כי כיסוי הגניבה בפוליסה בוטל, בטרם הגניבה, באשמת המבוטח. השופטת דורית פיינשטיין, מבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, דנה את חוקיות התנהגות חברת הביטוח.

החצוף לא עזר להוכיח שהוא רמאי - חוק וביטוח
החצוף לא עזר להוכיח שהוא רמאי - חוק וביטוח

האם לגיטימי לחקור מבוטח? ארצנו הקטנטונת חסרה אוצרות טבע, אולם חוקרים יש בה בלי סוף

הרכב הנעלם
הרכב הנעלם

ברכבו של המבוטח ארעה תקלה.המבטוח הזמין גרר. הוא הורה לגרריסט להביא את רכבו למוסך מסוים.מספר ימים חלפו והרכב לא הגיע למוסך - עו''ד חיים קליר בטור אישי על פסיקת בית המשפט

ביטוח  קטנוע - פיצויים בשיעור 125%
ביטוח קטנוע - פיצויים בשיעור 125%

רוכב קטנוע נפגע בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה. הקטנוע היה רשום על שם העובד, אולם הביטוח שולם על ידי חברה, בבעלות רוכב האופנוע, אשר גם העסיקה את רוכב האופנוע

נגנב מתחת לאף
נגנב מתחת לאף

המבוטח החל לתדלק את רכבו וביקש מבתו להישאר באוטו בזמן שהוא נכנס לחנות הנוחות שבתחנת הדלק לקנות דבר מה. לפתע ניגש אלמוני אל האוטו שלף את פיית התדלוק, התניע אותו בעזרת המפתחות שהיו בסוויטש ונמלט.חברת הביטוח סירבה לשלם את תגמולי הביטוח, בטענה כי המבוטח פעל בפזיזות וברשלנות

ביטוח רפואי לחול  - לא למי שיש הורה מבוגר
ביטוח רפואי לחו"ל - לא למי שיש הורה מבוגר

בני זוג רכשו כרטיסי טיסה לסין, יחד עם פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל. 5 ימים לפני היציאה מהארץ, נפטר אביו בן ה-84 של הבעל.הנסיעה כמובן בוטלה. חברת הביטוח סירבה להשיב את מחיר כרטיסי הטיסה, בטענה כי בני הזוג היו צריכים לצפות מראש כי אדם בן 84 עלול למות. שופטת בית המשפט לתביעות קטנות בהרצליה, השופטת אירית מני-גור דנה בטענה

העיקר ההנחה - ביטוח רכב
העיקר ההנחה - ביטוח רכב

נהג חדש רכש פוליסת ביטוח לרכב.ארעה תאונת דרכים. חברת הביטוח סירבה לכסות את האירוע, בטענה כי הפוליסה איננה מכסה נהג חדש. השופט עידו רוזין, מבית המשפט השלום בבאר שבע, דן בקושייה, הכיצד נמכרה למבוטח פוליסה שמראש אינה מכסה אותו.

ביטוח ספורט אתגרי
ביטוח ספורט אתגרי

מבוטח שנעלם במהלך שיט קיאקים באתר נופש בארה'ב נמצא ללא רוח חיים ביום שלמחרת-חברת ביטוח הנסיעות לחו"ל סירבה לשלם את תגמולי הביטוח, בטענה ששיט הקיאקים מוחרג בפוליסה, בהיותו "ספורט אתגרי". השופט אליהו קידר דן בסוגיה

דף 3 מתוך 4