אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

ראלי אינטלקטואלי - ב.מ.וו BMW R1200GS Rallye

ב.מ.וו מתחה שרירים ובולמים השנה עם דגם ראלי לרב המכר שלה, ה- R1200GS. יצאתי לבדוק עד כמה עוד ניתן למתוח את השימושיות של ספינת דגל ההרפתקאות של ב.מ.וו


לרוץ אתו

גיסר, חברי הטוב שרץ מרתונים להנאתו, סיפר לי פעם שכשאתה רץ וקשה לך וחם, אתה רגיש אפילו לדברים הכי קטנים. אין שום הנחות. גם תפר בגרב יכול, לדבריו, להעביר אותך על דעתך. באחד הימים היותר חמים יצא לי לרוץ עם ה- R1200GS בכביש ובשטח כדי לבחון את כל הדברים הקטנים שעושים את כל ההבדל.

ב.מ.וו השיקה לשנת 2017 דגם R1200GS קרבי מהרגיל, הנהנה מעבר למראה הקרבי, מקפיצי בולמים קשיחים יותר, מהלך מתלים ארוך יותר, משקף קצר, מגני מצנן, מגני שלדה, מגני ידיים, משכך היגוי, רגליות רחבות ומשוננות וגלגלי שפיצים טיובלס.

כולנו מזמן מבינים, שאופנוע היא רכישה שהרבה מעבר לרציונאל הפונקציונאלי שלה. רוכבים רבים מאוהבים במותג ב.מ.וו ולעתים נדמה שיש ביניהם מכנה משותף של טעם, אסתטיקה ואפילו אופי. ב.מ.וו ניצבת על רף מכירות נאה ועדיין שואפת להגדיל את חוג לקוחותיה. בדגם הראלי היא פונה לגרעין היותר קשה של שוחרי השטח.

פינוק זוגי

כבר ממבט ראשון נראה ה- GS מצוין בעיניי. לא בכדי, נוטים לא מעט יצרני אדוונצ'רים לחקות פרטים מעיצובו. משהו במראה הגמלוני, הלא מלוקק שלו עושה לי את זה. ובדגם הראלי בכלל, עם צבעים חזקים, משקף קצר וצמיגי שטח, הוא בעיניי חטוב מתמיד.

מעבר למערכות הבטיחות כגון בקרות בלימה ובקרת אחיזה, נהנה ה- GS משלל פינוקים מוכרים כמו חימום לידיות, כיווני גובה למושב ולמשקף. לוח השעונים הדיגיטלי מאוד ברור ומפורט, עד כדי מידות לחץ האוויר בגלגלים. מדי המהירות והסל"ד האנלוגיים פחות ברורים. השליטה מהכידון על הבקרות, מצבי המנוע ומתגים אחרים מאוד נוח, נעים ויעיל. לסיכום, כל החבילה מוגשת בגימור הגבוה ביותר שקיים.

הישיבה על האופנוע נוחה מאוד והאופנוע נעים לתנועת תיור בכביש. המנוע הגדול עדיין מפיק 125 כוחות סוס ומושך חזק וחלק למהירויות גבוהות. את גובה מגן הרוח הקצר ניתן לשנות ביד אחת, אלא שבכביש גם המצב הגבוה ביותר אינו יעיל במהירויות גבוהות. צמיגי קוביות פוגעים מעט בחלקות התנועה בכביש ובאופן טבעי רועשים יותר. אגב, למי שזה רלוונטי, רכיבה על צמיגי קוביות מגבילה את השימוש בכביש למהירות של 170 קמ"ש. צמיגי המבחן בעלי חתך הנוטה יותר לכביש והרכיבה עליהם בכביש נותרה נוחה ונעימה.

ה- GS מצויד במערכת זינוק בעלייה, המשהה את שחרור הבלם הקדמי ומאפשרת יציאה מהמקום בעלייה מבלי להתדרדר. חכם ועובד נחמד. ברכיבת לילה התרשמתי מאוד מתאורת הלד המדהימה בחזית. המתלה הקדמי עובד טוב מבלי לצלול תחת עומס בלימה.

אבנים משתלבות

החלפתי קסדה וירדתי לשטח. תנוחת הישיבה עדיין נוחה, אולם הכידון המשוך לאחור אינו נוח בעמידה לגבוהים מהממוצע. מנח הרגלים בעמידה נוח בזכות מבנה רזה מאחורי הצילינדרים.

רוכב שאינו מכיר את בולם הטללבר הקדמי יצליח להסתגל אט-אט לתחושה שהבולם אינו צולל בעת בלימה. עם זאת, כשנתקלתי במבוי סתום בשטח, ממנו לא יכולתי להתקדם לצדדים והייתי חייב לשפר לאחור, לא הצלחתי לעשות כן. בבולם טלסקופי רגיל אני דורך במצב כזה את הטלסקופים ובעת השחרור מושך את האופנוע לאחור בסיועה הפוטנציאלי של הרפיית הקפיצים. כאן פשוט עמדתי במקום, נענעתי את הבולם ושום דבר לא זז - לא מעלה מטה ולא הרבע טון לאחור.

אגב הבולם הקדמי, ב.מ.וו הוציאה לפני חודשים ספורים קריאה לתיקון (Recall) לכלל דגמי R1200GS שיוצרו בין נובמבר 2013 ליוני 2017. בב.מ.וו דיווחו כי לאופנועים שעברו רכיבות שטח או נפילה, עלול הבולם הקדמי להינזק ובמקרה הגרוע אף לגרום למזלג להתנתק. ב.מ.וו העולמית הנחתה את היבואנים לפנות לבעלי האופנועים ולבצע החלפה בחינם לחלק משופר שפותר את הבעיה.

המושב כאמור נוח מאוד אך מדורג אל המושב האחורי, דרוג שפחות נוח בהעברות משקל לפנים ולאחור. אגב, דגמי ה- GS ראלי שראיתי בחו"ל מגיעים עם מושב ראלי שטוח וסבל אחורי קטנטן. הדגם בארץ הגיע עם צמיגי קוביות, אולם עתודות הכוח של ה- GS חרפו את נפשם של הצמיגים מהר מדי ואלו הוחלפו לצמיגים דו שימושיים בעליי פרופיל שטח מתון יותר, בין היתר גם לטובת חווית כביש נעימה יותר.

בחזית הפנס הקדמי מיגון שקוף נשלף, למנוע נזק כתוצאה מתעופה של אבן מהרוכב שלפניך. הצילינדרים הבולטים של המנוע, אינם מפריעים ברכיבה בעמידה, אולם בקטעים טכניים בהם נדרש לתמרן בישיבה נתקלו רגליי לא אחת בצילינדרים. מכות דומות ספגתי גם בעת תמרון חנייה לפנים ולאחור בעיר.

האופנוע לא מצליח להחביא את משקלו העצמי הגבוה, אך הבולמים הטובים והצמיגים מעניקים לרוכב שליטה טובה יותר באופנוע. הצלחתי לזרום עם האופנוע מהר מאוד על שבילים, אך גם בביטחון סביר על שבילים זרועי אבנים רופפות. שמחתי מאוד לגלות אופנוע, שכשביטלתי בו את בקרת האחיזה (למשל בשטח), הבחירה שלי אינה מתבטלת גם אחרי כיבוי והדלקה חוזרים – הללויה. תצורת האנדורו במפת ניהול המנוע מאוד חכמה. היא ממתנת את התערבות בקרת האחיזה ומאפשרת נעילות קלות של הגלגל האחורי. ברכיבה מהירה על באמפים, מצליחים הבולמים לספוג היטב את נחיתת האופנוע. סה"כ יכולת השטח טובה יותר.

תעוזה ספורטיבית

רוכבים שאוהבים את ה- R1200GS, אבל רוצים ממנו קצת יותר שטח אתגרי, ייהנו על ה- GS הכי ספורטיבי שיצא אי פעם ביצור סדרתי. גם רוכבים שרוצים את האדוונצ'ר הכי גדול, מבלי לוותר על רכיבת שטח טובה, ימצאו את הראלי כבן זוג מצוין. הוא נראה מעולה, גבוה יותר ומצויד במגנים. הוא עדיין די כבד, אבל לא ניתן שלא להתרשם מהיכולת המשודרגת שלו בשטח. אהבתי את דגם הראלי, אך יותר מזאת אהבתי את רוח התעוזה והנכונות של ב.מ.וו למתוח עוד ועוד את גבולות האופנוע הכול יכול שלהם.
גיסר ממשיך לרוץ, אבל כבר יודע שהדברים הקטנים כה חשובים. ב.מ.וו שולטת מזמן בפרטים הקטנים והמפנקים, עם ה-
GS ראלי הצליחו כמה פרטים כאלו להביא את האופנוע רחוק יותר בשטח.


מפרט טכני - ב.מ.וו BMW R1200GS Rallye

מנוע

ארבע פעימות בנפח 1170 סמ"ק, שני צילינדרים בתצורת בוקסר אופקי, 4 שסתומים לצילינדר

מהלך X קדח 101 x 73 מ"מ

קירור אוויר ונוזל

מצמד הידראולי

הספק 125 כ"ס ב- 7750 סל"ד

מומנט 125 נ"מ ב- 6500 סל"ד

תמסורת גל הינע

מכל דלק 20 ליטר

שלדה

צינורות פלדה סביב מנוע נושא עומס, זנב אלומיניום וזרוע אחורית חד צדית

בולם קדמי ב.מ.וו טללבר, מהלך של 210 מ"מ

בולם אחורי ב.מ.וו פרלבר, מהלך של 220 מ"מ

בלם קדמי שני דיסקים בקוטר 305 מ"מ, קליפרים של ברמבו עם 4 בוכנות. ABS

בלם אחורי דיסק בקוטר 275 מ"מ, קליפר עם 2 בוכנות. ABS

גלגל קדמי 120/70 – 19

גלגל אחורי 170/60 – 17

מידות

בסיס גלגלים 1510 מ"מ

גובה מושב 890 מ"מ

גובה 1450 מ"מ

רוחב 980 מ"מ

אורך 2250מ"מ

משקל רטוב 260 ק"ג

תגובות

7 תגובות

1

אורח/ת - א

16 בנובמבר 2017 ב 11:50

מיכל 20 ליטר

2

צביקה כהן השטח

16 בנובמבר 2017 ב 15:07

אכן, תוקן.
תודה

3

אורח/ת - ניר

16 בנובמבר 2017 ב 16:33

צביקה אחלה כתבה ושאפו על התמונות ושוב תודה על הדיווח של כל הפרטים הקטנים והחשובים לשני הצדדים.

4

אורח/ת - עמית

16 בנובמבר 2017 ב 20:49

יפה צביקה. אחלה כתבה. יש למפלץ יתרונות וחסרונות ורשמת אותם נכון. זה עדיין gs אך עם יכולות שטח מעט יותר טובות מהדגמים האחרים. טוב מה  gs הרגיל בגלל בולמים טובים יותר, וטוב מהאדוונצר בזכות מימדים יותר קטנים.

5

אורח/ת - יגאל

18 בנובמבר 2017 ב 06:47


בקיצור, למתחרים יש עוד הרבה מה ללמוד, ובכלל.......האירופאים מס' 1 בעולם בכל מה שקשור לארגונומיה

6

Ogash Ofer

18 בנובמבר 2017 ב 07:09

אורח/ת - יגאל כתב/ה:
"


בקיצור, למתחרים יש עוד הרבה מה ללמוד, ובכלל.......האירופאים מס' 1 בעולם בכל מה שקשור לארגונומיה

"
אני מניח שהתכוונת לכתוב KTM 1290 ...

7

אורח/ת - ירון פיזיו

16 בינואר 2018 ב 18:29

תמיד כיף לקרא .