שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

סיכום טיול מהמכתש הגדול לשדה בוקר - שבת, 25/11/17

קבוצה גדולה התייצבה לטיול מהמכתש הגדול לשדה בוקר דרך מעלה אברהם (בעלייה) והר צרור. חבורה נהדרת + נהגים טובים + מזג אוויר נפלא הם מתכון לטיול משובח.

סוף נובמבר אמור להיות כבר חורף גם במדבר, עם קור, רוחות וגשמים. אבל השנים האחרונות בישראל שחונות למדי ואת מזג האוויר בתקופה הזו אפשר להגדיר מקסימום כ''סתווי''. אז לחקלאים המצב אולי לא מעודד, אבל לטיולי שבת מדבריים זה נפלא. השמש בשמיים בתוספת ענני צירוס גבוהים ומרהיבים שיוצרים מסגרת עוצרת נשימה ששובה את ליבו של כל מי שאוהב לצלם. לא חם ולא מזיעים גם אחרי עבודות מע''צ במעלה כזה או אחר ומכיוון שבכל זאת טיפטף קצת גשם פה ושם בשבועות האחרונים, גם כמויות האבק שאנחנו רגילים אליהן בכל מסלול מדברי, ירדו למינימום לא מזיק ולא מציק.

כנראה שרשימת היתרונות הנ''ל לא נעלמה מעיניהם של אוהבי הטיולים וכך הטיול שלנו שנקבע לבוקר שבת ה-25/11/17 התמלא במהירות עד הסוף ונאלצנו אפילו להשיב לכמה מתעניינים שאיחרו להירשם שהטיול מלא עד הפקק...

המסלול שנקבע חוצה את המכתש הגדול, מטפס במעלה אברהם לבורות חצץ ומשם להר צרור. מהיכרות קודמת חלקים ממנו הם בעבירות שעשויה להיות קשה מהממוצע ועל כן הגבלנו את הטיול לכלי רכב בעלי הילוך כוח – וכך בתחנת הדלק בירוחם התקבצה החבורה חיש מהר עם כלי רכב טובים וחזקים שמתאימים למשימה – רנגלרים, ג'ימנים, לנדקרוזר, דיסקברי, טרופרים, רודאו אחד, ניסאן פאת'פיינדר אחד ואפילו האמר H3. כולם יסעו בשיירה ארוכה אחרי הפאג'רו דקאר-פרו הלבן החדש שהתייצב אצלי בסופ''ש לטיול שיהווה מבחן דרכים ראוי עבורו.

תדריך, הוראות בטיחות ונהלי שיירה, חלוקת מכשירי קשר ואנו יוצאים לדרך. חולפים דרך רחובות ירוחם המנומנמים ויורדים בכביש מפותל אל המכתש הגדול. עצירה ראשונה לאחר כמה מאות מטרים באתר העצים המאובנים להסברים ולהפחתת לחץ אוויר מהצמיגים. הפחתת הלחץ תשפר את נוחות הנסיעה ואת אחיזת הצמיגים במדרגות הסלע בקטעים היותר מאתגרים של המסלול. מצד שני יש להקפיד לא להפחית יותר מדי את הלחץ כי אנחנו לא נוהגים כאן בחול טובעני ולחץ אוויר נמוך מדי חושף את דופן הצמיג לצביטות וקרעים.

עצרנו לארוחת בוקר בחולות צבעוניים ולאחר מכן יצאנו אל האתגר הראשון והגדול שלנו להיום – מעלה אברהם. השביל נפרץ בשנות ה-60 ע''י חיילי חטיבת הצנחנים שקראו לו ע''ש אברהם קריניצי, ראש עיריית רמת גן שהיא העיר המאמצת של החטיבה. השביל נועד לתת אפשרות לירידה ברכב מאיזור שדה בוקר למכתש הגדול ועם השנים, שיירות הג'יפים שעוברות בו וחוסר התחזוקה, הלך מצבו והתדרדר. הוא אינו תלול כל כך אך יש בו קטעי מדרגות וטרשים חדים מלאים בדרדרת שדורשים ניתוב זהיר ותשומת לב ואחרי פניה חדה ימינה מגיעים לגולת הכותרת – מדרגה גדולה אלכסונית. מעלה אברהם אינו משתייך ל''חבורת החוד'' של המעלות הקשים המפורסמים בנגב אבל כבודו עדיין במקומו מונח וביום רע שלו הוא בהחלט מסוגל להקיז אדרנלין די והותר מנהגים חובבי עבירות ואת אלה שלא מגלים רגישות, אולי גם להפתיע בשבירת מכלולים. אנחנו לא הגענו עד כאן כדי לשבור משהו ולכן ניגשנו אל המדרגה בזהירות וירדנו לבדוק אותה רגלית. התברר שמצב המעלה לא עד כדי כך רע - חבורות שנסעו כאן לפנינו השאירו אחריהן ''בניית מע''צ'' שנראתה מספיקה על מנת שנהג טוב ונחוש שיודע לתכנן קו התקדמות נכון ולשמור על מומנטום, יוכל להתגבר על המדרגה גם ללא נעילה אחורית ו/או בקרת משיכה.

עבור הפאג'רו דקאר-פרו החדש הממוגן היטב, עם בקרת משיכה ונעילה אחורית, הגבהה של 2 אינץ' וצמיגי שטח טובים, המדרגה לא היוותה מכשול משמעותי. מעט נחישות העבירה את היפני הנוצץ בקלות מעל למדרגה ויכולתי להתפנות לכוון מבחוץ את שאר החבורה. לזכותם ייאמר שציפיתי לקצת יותר קשיים אבל לשמחתי נפלה בחלקי קבוצה מצויינת של נהגים טובים במכוניות טובות שלא התרגשו מגודל המעמד ולא התעכבו על המדרגה יותר מדי. גם חסרי הנעילות/בקרת משיכה שלא הצליחו בנסיון הראשון, הקשיבו טוב-טוב להוראות ולכיוונים ועלו בקלות בנסיון השני. וכך – בניגוד לחששות המוקדמים, התייצבו כולם בזריזות, ללא נזקים ועם חיוך גדול של שביעות רצון, ברחבת התצפית שבראש המעלה לנשום קצת אוויר פסגות ולהתבשם מנופו המרהיב של המכתש הגדול.

מכאן המשכנו לבורות חצץ לביקור בבורות אגירת מי הגשמים הנבטיים ולארוחת צהריים והיה גם מספיק זמן לג'וניור שלי להשתעשע קצת בדיפנדר-צעצוע על שלט-רחוק. מכאן יוצאים דרומה לדרך המטפסת להר צרור וטומנת בחובה שני טיפוסים תלולים עם מדרגות ודרדרת מול שמש מסנוורת. בשניות הראשונות נדמה שזה מעלה קשה ומסוכן ושנצטרך כאן כיוונים ונתעכב קצת, אבל מתברר שהמעלה נראה הרבה יותר קשה ממה שהוא במציאות ולמרות שצריך כאן הילוך כוח וקצת מומנטום, הוא לא מאתגר אף אחד. עוד תצפית מרהיבה – הפעם על בקעת צין. וכמובן אי אפשר בלי מרינה שמראה לכולם מה זה כושר גופני ונחישות ויוצאת למסע רגלי קצר אבל אינטנסיבי על פי תהום לנקודת תצפית הרבה יותר מעניינת...

סוף הטיול. השעה כבר ארבע וקצת, השמש מתחילה לשקוע אבל אנחנו פיקס בזמנים - סיימנו את הטיול בתמונה קבוצתית ליד מיצד צין שבקצה המנחת של שדה בוקר. עוד טיול בא על סיומו המוצלח כשהפעם ראויים לציון הרבה מאוד דברים – נהיגה מצויינת של כולם ללא יוצא מן הכלל, משמעת, עמידה בזמנים שתרמו את שלהם לטיול רגוע ונינוח ללא עיכובים וללא נזקים. הרבה אנרגיה טובה, מזג אוויר מושלם ונוף מטמטם חושים והעיקר – קבוצה נהדרת של אנשים טובים שכיף לטייל איתם. כיף של טיול.

נהניתי להוביל אתכם. מקווה שנהניתם כמוני. נתראה בטיולים הבאים!



























































הטיולים שלנו בסוף השבוע הקרוב:

כוכב הירדן, נחל תבור, רמת סירין ומורדות הירדן - לפרטים הקלק כאן
מהר כמריר לסכיני דימונה - לפרטים הקלק כאן
טיול אל צפון מדבר יהודה מנזר המרסבא ומצוק ההעתקים - לפרטים הקלק כאן

לעוד מסעות בארץ ובעולם

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

3 תגובות

1

monder

28 בנובמבר 2017 ב 13:33

היה יום כיפי עבר בלי תקלות . קבוצה נחמדה ובעיקר דרור המדריך אני נותן לו ציון 10 . תודה ונתראה שוב 

2

teperedi

28 בנובמבר 2017 ב 14:47

יופי!! אנחנו נהננו.. הילדה נהנתה.. הכלב נהנה.. והכי חשוב שבנו הביתה בשלום ללא נזקים :-)
דורון - אחלה מוביל!

תודה.

3

teperedi

28 בנובמבר 2017 ב 15:21

דרור כמובן.. דרור הגדול! 
התיקון האוטומטי.. חחח..