שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

איים בזרם - סקודה קארוק Skoda Karoq

אנשי האי קודיאק בחרו בשם ואנחנו יצאנו לאי סיציליה כדי לנהוג בקארוק – יורשו של סקודה ייטי, שבניגוד לקודמו נוסע בדרך המקובלת בפנאי
מבחן דרכים: Skoda Karoq

שם טוב, הטוב משמן טוב, לימד קהלת ולמדו מחלקות השיווק של יצרני הרכב, הוא נכס, והדרך לבחירה בשם Karoq נשמעת כחלום יחצ"ני. אנשי האי קודיאק שבאלסקה, ההוא מהסיפור על אחיו הגדול של הקארוק, הם־הם שבחרו בשם הדגם החדש. וקארוק, כך ההסבר, הוא חיבור של שתי מילים בשפת השבטים הילידים, האלוטיקים; האחת מכונית (קאראק) השנייה חץ (רוק). ולא רק שחץ הוא דימוי אהוב בעולם הרכב, הוא מופיע גם בסמלה של סקודה, ובאנגלית קארוק נשמע כצירוף נוסף, של מכונית וסלע... ממש חגיגה.

בכל מקרה נראה שמה שהיה חשוב לצ'כים, שנטשו את השם "ייטי", הייתה העובדה שלרכב הפנאי החדש יש K בתחילת שמו ו־Q בסופו, שילוב המתאים לקו העכשווי של כינויי דגמי הפנאי שלה.

מיישרים קו

כשהופיע הייטי ב־2009, תחום רכבי הפנאי היה הרבה פחות מפותח, וסקודה הכניסה רגל לעפר עם רכב מקורי בתפישה, בעיצוב ובבסיס, שהורכב מהארסנל של פולקסווגן (קישור למבחן דרכים ליטי). אבל היורש, אותו יצאנו לפגוש באי סיציליה, מתיישר עם הקו הנוכחי של רכבי הפנאי בדרכים רבות. מעבר לשם, המציין כי מדובר בסדרת דגמים ולא במשהו ייחודי, העיצוב כמקובל כיום ברכבי פנאי והממדים תואמים לאלה שבקטגוריה הקומפקטית.

הקארוק, שאורכו 438 ס"מ, ארוך מהייטי ב־16 ס"מ אך בסיס הגלגלים שלו (264 ס"מ), גדול מקודמו רק ב־6 ס"מ, מה שיוצר פרופורציות כבדות יותר. עם זאת, הקארוק רחב מהייטי ב־5 ס"מ, ל־184 ס"מ, ונמוך ממנו ב־9, ל־160 ס"מ. תא המטען גדל באופן משמעותי מאוד מ־321 ליטר ל־521 ליטר. מרווח הגחון דומה לזה שהיה לייטי, ונע בין 17.2 ס"מ לגרסאות ההנעה הקדמית ועד 18.3 לכפולה עם החישוקים הגדולים.

אחים בדם

לקארוק אחים רבים. הוא נשען על פלטפורמת MQB של קבוצת פולקסווגן, שבגרסתה הקומפקטית משמשת שפע רכבי פנאי, מטיגואן (קישור) ועד אודי Q2 (קישור). האח הקרוב הוא סיאט אטקה, שדומה לקארוק בממדיו וברוב המכלולים (יש הבדל בחטיבות הכוח) ומיוצר על אותו פס ייצור בצ'כיה (קישור למבחן דרכים לאטקה).

יש כמובן דמיון בעיצובו של הקארוק ביחס לאטקה, אבל במבט שטחי יותר, נראה שהקרבה היא דווקא לאח הגדול, קודיאק (קישור). כמובן שאם תלחצו על הצ'כים אחרי מספר כוסיות, הם יטענו שאם כבר אז האטקה הוא שדומה לקארוק, ורק שיקולים אסטרטגיים הם שגרמו לקבוצה להציגו קודם ("לא היה להם רכב פנאי").

"יש לנו היסטוריה בתחום והקארוק תואם ל־DNA שהראינו בקודיאק. הוא בבירור אח קטן לקודיאק" מציין באוזני דניאל לייכט ממחלקת העיצוב. "אנחנו מנסים ליצור הבדל בין קו הפנאי למכוניות הרגילות". מה מאפיין את קו הפנאי? "המיקום העילי של פנסי הערפל מתחת לפנסים הראשיים, הרצועה המשופעת שמקיפה את מכסה המנוע, ושריגים שמסודרים בזוגות בשבכה. מאחור החלק התחתון של הפגוש שחור — אבל זה אופייני לרכבי פנאי בכלל. קו הכתף בדופן שמדגיש את הרוחב אופייני לכל מכוניות סקודה". התוצאה הסופית פחות מושכת מאשר בקודיאק אבל מאוד מנומקת, והקארוק נראה חסון וגדול למדי.

המוכר

אבל לא רק העיצוב צפוי, גם מראה סביבת הנהג והחומרים בתא הנוסעים. קווי העיצוב מכובדים ומוכרים, ההופעה מסיבית ודומה לזו שבקודיאק, אך בביצוע פשוט יותר, כאשר חלק מהפלסטיק התחתון ובדלתות קשיח מדי ומזמין פחות. שילובי גוונים בהירים תורמים לאווירה חיובית, כך גם צג המולטימדיה הגדול והחדש של קבוצת פולקסווגן, וריפוד דמוי־עור ותפעול חשמלי לכיוון מושבים בגרסאות היקרות. הגרסאות שנבחנו צוידו בתשע כריות אוויר ובשפע מערכות בטיחות — בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, ניטור שטחים מתים, תיקון סטייה ועוד — בהחלט חשוב כאשר נהגי סיציליה רואים בקו לבן המלצה.

ממושב הנהג הקארוק נראה גדול וקשוח מהייטי, ותנוחת הנהיגה דוברת פנאי. מאחור המרחב נאה, ובסקודה גאים במיוחד בסידור מושבים גמיש שהוצע גם בייטי (ואריו־פלקס), המאפשר כיוון זווית ומרחק, פירוק נפרד לשלושת המושבים, ומעבר לתצורת שני מושבים אחוריים; סידור זה, כך נראה, לא יוצע בגרסות שיגיעו לישראל. כיאה לסקודה, בקארוק פנס בתא המטען, מטריה מתחת למושב ומגשים נשלפים, ובתא המטען הגדול כיסוי חכם שמחובר לדלת שמתרוממת חשמלית. בגרסאות ואריו־פלקס ניתן לשחק בין 479 ליטר ל־588 ליטר ולהגיע ל־1810 ליטר עם פירוק המושבים.

יוצאים לדרך

אני מתחיל עם גרסת ה־1.0 ליטר; לרוע המזל שני הכלים האוטומטיים שהגיעו לסיציליה ניזוקו ואנחנו נאלצים להסתפק בגרסה ידנית שאיכשהו פחות מרשימה בביצועים. בדרך המטפסת משדה התעופה של פאלרמו, בירת האי, לחוף הדרומי, הרכב דורש עוד קצת מאמץ מהמנוע, והמחסור בכוח בסל"ד נמוך מורגש מדי. בסופו של דבר הוא "עושה את העבודה" רוב הזמן, ונתוני ההאצה ל־100 קמ"ש נאותים ועומדים על 10.6 שניות (טוב מאשר בייטי 1.2 ל').

בצד השני של האי אני עובר לגרסת ה־1.5 ליטר שיודעת לנתק שני צילינדרים. היא משודכת לתיבת ה־DSG ומציגה יכולת גבוהה יותר משמעותית. היא חזקה, מהירה (8.6 ש' ל־100 קמ"ש) ונעימה יותר, פחות מתאמצת ויותר הולמת לרכב.

בהמשך אעבור לגרסאות הדיזל החזקות שנסמכות על מנוע ה־2.0 ליטר. לראשונה 150 כ"ס והיא שרירית (9.3 ש' ל־100 קמ"ש), אך פחות זורמת וזריזה מה־1.5 ליטר. רעש הדיזל מורגש מדי בעמידה ובזחילה, ופעולת ה־DSG אינה חלקה. לו אני היבואן, הייתי משתדל להביא את גרסת ה־190 כ"ס, עימה אני מקנח בטיפוס לסנטה אנה הציורית. היא הרבה יותר חזקה ומהנה, והמנוע נושם היטב, נשמע טוב ומושך בכל מצב. זו הגרסה הזריזה בהיצע (7.8 ש' ל־100 קמ"ש) וזה מורגש.

בדרך לסנטה

בכביש המתפתל מפגין הקארוק ניהוג צפוי ובטוח והיגוי עם פעולה עקבית ומשקל סביר; בגרסאות בהן ניתן לבחור במצבי ניהוג ניתן לקבל משקל נכון יותר להגה. הגומי הנדיב שהגיע לסיציליה (215/50-18) העניק אחיזה טובה, וגם אם ההתנהגות אינה מהנה במיוחד, הקארוק טוב מבחינה דינמית. מערכת ההנעה הכפולה, בגרסאות הדיזל, זורמת ומתמודדת היטב עם הכוח ביציאה מפניות ובזינוקים, וגם הבלמים תפקדו היטב.

איכות הכבישים הסיציליאנית נופלת אפילו מזו הישראלית, ובדרכים משניות פגשנו לרוב אספלט ששקע ויצר הבדלי גובה מפחידים ומאתגרים עבור המתלים. הקארוק נוקשה למדי, בייחוד בגרסאות ההנעה הקדמית, ותכונה זו בולטת יותר בגרסת ה־1.0 ליטר ומכיוון המתלה האחורי, שפה ושם חבט. לכפולות ההנעה (דיזל) שיכוך מעט טוב יותר (בייחוד מאחור), אך הריסון פחות מוצלח. סקודה אפשרה התנסות בשבילי עפר, והקארוק הסתדר היטב עם הבורות ושידר תחושה חסונה.

לפני פרידה

בסקודה מכירים את הנחוץ בתחום והקארוק אינו מאכזב. הוא פחות מיוחד מהייטי אבל מתאים יותר לדרישות העכשוויות בתחום רכבי הפנאי האופנתיים. עיצובו של הקארוק מצהיר פנאי, הוא שימושי ומרווח ויחידות הכוח עושות את העבודה. קל לנחש שמחירו יהיה תחרותי ולו רק בגלל מיקומו ביחס לאח הגדול. עוד סיבה לאופטימיות בסקודה לקראת 2018? בהחלט.

סקודה קארוק - המבחר

לקארוק שפע גרסאות: 4 מנועים ו־2 סוגי הנעה, קדמית וכפולה; לקדמית קורת מתח מאחור ואילו לכפולה מתלה רב־חיבורי. ההבדל במתלים גורם לכך שלהנעה הכפולה בסיס גלגלים קצר יותר (263 ס"מ לעומת 263.8 ס"מ) ומיכל דלק מוקטן (50 ל' לעומת 55 ל').

מבחר המנועים מוצע עם תיבה ידנית (6 הילוכים) או דו מצמדית (7 הילוכים) עם מצמדים רטובים בהנעה הכפולה ויבשים בקדמית.
הוא כולל שני לוגמי סולר: 1.6 ליטר ו־115 כ"ס (קדמית, ידני), 2.0 ליטר עם 150 כ"ס (אופציה לכפולה בידנית, רק כפולה באוטומטית) או 190 כ"ס (דו־מצמדית והנעה כפולה).
בתחום הבנזין מוצעים מנועים מוגדשים: 3 צילינדרים 1.0 ליטר, 115 כ"ס או 1.5 ליטר החדש (150 כ"ס).
בעתיד תוצע גרסת 1.5 ליטר אוטומטית עם הנעה כפולה. כמו כן תוצע אפשרות לשליטה אלקטרונית בשיכוך — בהשקה הייתה אפשרות לבחירה במצבי ניהוג ללא השפעה על המתלים. עוד בתוכניות: מהדורות 'ספורטליין' בהופעה ספורטיבית יותר ו'אאוטדור' עם קוסמטיקת שטח.

סקודה קארוק Skoda Karoq נפח 1.5 ל' טורבו, אוט'
(הנתונים בסוגרים של: מנוע 1.0 ל' טורבו, ידני)

מנוע טורבו-בנזין, 4 ציל', קדמי, רוחבי, 1498 סמ"ק (3 ציל', 999 סמ"ק)

תזמון 16 שס', גל זיזים עילי כפול (12 שס')

הספק/סל"ד 150 כ"ס/5000-6000 (115 כ"ס/5000-5500)

מומנט/סל"ד 25.5 קג"מ/1500-3500 (20.4 קג"מ/2000-3500)

תמסורת רובוטית דו-מצמדית 7 היל', הנעה קדמית (ידנית 6 היל')

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 10.9 מ'

מתלים קדמיים מקפרסון

מתלים אחוריים קורת פיתול

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה ותיקון סטיה מנתיב

צמיגים 215/60-16

בסיס גלגלים 264 ס"מ

אxרxג 438x184x160 ס"מ

משקל 1393 ק"ג (1340 ק"ג)

תא מטען 521 ל'

מיכל דלק 50 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 203 קמ"ש (187 קמ"ש)

0 ל-100 קמ"ש (יצרן) 8.6 שנ' (10.6 שנ')

צריכת דלק (ממוצע יצרן) 18.2 ק"מ/ל' (18.9 ק"מ/ל')

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) - טרם נבחן