שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מונטנגרו

פתיחת ציר - טיול ג'יפים מונטנגרו

ההכנות למסע פתיחת הציר במונטנגרו החלו מספר חודשים לפני הנסיעה. שעות רבות של מחקר, אין ספור מיילים ותיאומים שונים ולבסוף אנחנו בשדה התעופה. השעה מוקדמת בבוקר והמסע מתחיל.
יומן המסע המסכם את מסע פתיחת הציר של מדריכי אתר השטח בטיול ג'יפים למונטנגרו

עונת התיירות במונטנגרו נפתחת באופן רשמי בתחילת מאי ומכיוון שרצינו באתר השטח להיות מוכנים יצאנו לסיור ציר עוד באפריל כך שבכל מקום שהיינו אי אפשר היה שלא לחוש בתכונה קדחתנית לקראת בוא התיירים. כולם מתקנים את מה שהחורף הרס, מנקים את הבתים והדרכים ובקיצור, מתאמצים להשיג את השעון ומוודאים שכשנגיע הכל יהיה מושלם.
התוכנית שלנו היא להציע מסע שטח 4X4 במסלול ייחודי לאתר השטח, כמוקבל בשאר הטיולים שאנו מציעים בעולם - קישור לכל טיולי הג'יפים של אתר השטח בעולם.
מכיוון שמסע הכנה זה התקיים בשיאו של האביב במונטנגרו חווינו שלג עמוק, שירד רק כשבוע לפני הגעתנו, וחסם חלק גדול מהדרכים שמעל 1700 מטר - מאכזב מעט, אבל ככה זה שאתה מתכנן את מעשיך בטבע, הוא זה שקובע את הכללים ושבילים אלו יחכו לנו למסע פתיחת ציר שנעשה עם הלקוחות הראושנים של אתר השטח למונטנגרו - קישור לפרטים ראשונים על המסע.

מסע ג'יפים למונטנגרו - היום הראשון

הטיסה בת השעתיים וחצי חולפת במהירות ואנו בשדה התעופה בעיר טיווט (TIVAT) בטרמינל קטן ויעיל. תהליך הכניסה עבר במהירות ובחוץ ממתינים לנו המלווים שלנו לאורך המסע. קפה קצר ויצאנו לעיר קוטור (KOTOR) בדרך צרה ופתלתלה המקיפה את המפרץ ומעט הופתענו לראות יאכטות ענק שבלתי ניתן להתעלם מיופיין.
נכנסנו אל העיר העתיקה המוקפת חומות, סיור קצר, ארוחת צהריים במסעדה שווה וחזרנו לג'יפים כדי להתחיל בטיפוס להרים שכל כך קרובים לקו החוף.

מונטנגרו היא מדינה הררית החל מקו החוף ועד 2600 מטר בפסגות ההרים המושלגים ולכן הנהיגה בדרכים (כביש ושטח) מעניינת ויפה. טיפוס של 25 סרפנטינות חדות הביא אותנו בסופו של דבר לכפר קטן המפורסם בפרושוטו המשובח והלכנו לראות את הנתחים שכמעט מסיימים את ששת החודשים של העישון הקר שלהם לקראת שיווק. את המשך היום המשכנו בנסיעת שטח בשבילי היער. לקראת ערב הגענו לעיר החוף בודווה (BUDVA) לבית המלון עייפים אך מרוצים.

מסע ג'יפים למונטנגרו - היום השני

את היום השני התחלנו בשייט רגוע באגם סקאדר (SKADAR) ונסיעת שטח בין כפרים מבודדים לאורך הדרך. בעודנו מטפסים בשבילי ההרים ומנסים להגיע למקומות הבאמת גבוהים כששוב ושוב אנחנו מגיעים לדרכים מכוסות שלג המונעות מאיתנו להגביה יותר מדי. לקראת ערב הגענו לעיירה קולאשין (KOLASIN), עיירה מרכזית בצפון מונטנגרו המונה כ- 10,000 תושבים. סיירנו בעיירה הציורית שמסביב לה פסגות הרים מושלגים וריח העשן היוצא מארובות הבתים מחמם את הלב. התמקמנו במלון מפנק לארוחת ערב וסיכומים של היום שעבר עלינו (לא לפני ביקור בפאב המקומי).

מסע ג'יפים למונטנגרו - היום השלישי

את הבוקר של היום השלישי פתחנו בטיול טרקטורונים קצר סביב העיירה בשבילי ההרים כשהנופים והנחלים הזורמים מספקים לנו התחלה מצוינת ליום חדש. ביקרנו באתר סקי חדש וטיילנו בשבילי האזור וביערות המדהימים. הנהיגה באזורים האלה בעונת האביב ובזמן המסת השלגים מאתגרת ואנחנו כמובן נהנים מכל רגע. ביקרנו בבית של משפחה אותנתית המכינה מיגוון של מאכלים מקומיים (ברובם טעימים) וטעמנו גבינות, פרושוטו וגם את השיכר המקומי הלא הוא הראקיה (משקה על בסיס תפוחים המכיל 40% אלכוהול וצפונה). נכנסנו לביקור קצר בפארק הלאומי ביורגרצקה (שעדיין לא פתוח לציבור אבל לפטרוננו יש מפתח..) ובאגם הפסטוראלי שבו.

אחה"צ הגענו אל כפר נופש מדהים ביופיו הממוקם על צלע הר אל מול נוף מדהים ומרחבים אין סופיים (אשר מתוכנן להיות חלק מתוכנית הטיול) והתיישבנו לשיחה עם מנהל המקום. המשכנו בדרכנו אל המלון כדי לסכם עוד יום רצוף חוויות.

מסע ג'יפים למונטנגרו - היום הרביעי

בסיום ארוחת הבוקר יצאנו להמשך הדרך שחלקה בכביש וחלקה בשטח. התחלנו באגם השחור שבשמורת DORMITOR, צריך להיות שם כדי להבין את היופי של המקום, זה פשוט מקום מהאגדות. בהמשך הדרך טיפסנו למנזר אוסטרוג הייחודי שנבנה צמוד למצוק גבוה וכמעט אנכי בגובה של כ- 900 מטר וככה המשכנו את היום בעודינו מנסים להגיע אל מקסימום האתרים שמתוכננים לטיול.

לקראת צהריים הגענו לפארק לאומי בעל סביבה אקולוגית יחודית. במקום שוכן כפר נופש יחודי בהחלט מקום ששווה לכלול בתוכנית הטיול.

סיימנו את היום והמסע בעיר הבירה פודגוריצה (Podgorica) להתארגנות, סיור בפארקים שבעיר וארוחת ערב.

לסיכום: קשה לתאר במילים את הנופים והטבע המושלם של מונטנגרו, כמה קטנה – ככה יפה, לא שבענו מאתגרי הנהיגה והחוויות שנצברות בטיול שכזה, אנו בצפייה לשוב ממש בקרוב.