שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול המטפס את מעלה עזגד

לאחר שהיה סגור במשך כשנה, בגלל קריסת בריכת הגבס של מפעלי רותם אמפרט היישר לערוץ נחל אשלים, נפתח מעלה עזגד המטפס ממישור עמיעז לבמת ההר.
מסלול טיול ג'יפים שכולו שבילים מסומנים בעבירות קלה עד בינונית - נחל סדום, מישור עמיעז עד מעלה עזגד

אבני דרך לאורך מסלול טיול ג'יפים בשטח:

צומת זוהר, נחל חמר, נחל לוט, הר סדום, נחל סדום - "נחל פרצים תחתון", שביל הדגים, מישור עמיעז, מעלה עזגד, נחל אשלים, נחל חמרמר, כביש צפית-חתרורים, מפעלי פריקלס, מפעלי רותם אמפרט, ערד.

טיול ג'יפים - עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול נוסע על שבילים טובים ומסומנים בתחום של שמורות טבע ובעבירות קלה לרכב שטח עם הילוך כוח ועבירות בינונית ומחייבת נהג עם ניסיון בנהיגה לרכבי שטח רכים (ג'יפונים) ללא הילוך כוח.

שמירת טבע - המסלול נוסע רק על שבילים ברורים ומסומנים בתחום שמורות טבע מדבריות מיוחדות. אין כל סיבה וגם אסור ע"פ החוק לרדת מהשבילים המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בשדות.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר ליד או בתוך שטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול ימות השבוע.

כדאי לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

קישור לטיפים לנהיגה בשטח

אורכו של המסלול כ- 31 ק"מ בשטח והוא יארך כ-4 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

שיטת הניווט במסלול טיול הג'יפים

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו.
המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 10 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה.
הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח.
מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .
הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו.
יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול טיול הג'יפים

• גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים,
  • ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,
  • מפות סימון שבילים מספר 11 (דרום מדבר יהודה),
  • מצפן ומכשיר GPS – לא חובה, אך יעזור לשמור על הכיוון,
  • טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,
  • מים ומזון לכחצי יום בשטח.

תחילת מסלול טיול הג'יפים:

בצומת זוהר במפגש של כביש 31 היורד מערד עם כביש 90 המגיע מצומת הערבה וממשיך צפונה לאורך ים המלח.

נ.צ. 1 צומת זוהר

מתחילים ומאפסים מד אוץ

יורדים על כביש 90 לכיוון צומת הערבה.

0.4 ק”מ פנייה ראשונה ימינה היישר לשטח לשביל מסומן בסימון שבילים כחול ולצד קו מתח נמוך.

נ.צ. 2 – ירידה לשטח

פונים ימינה ונוסעים דרומה עם השביל המסומן בכחול.

עוברים שתי תחנות שאיבה של מקורות משמאל לשביל.

0.9 ק”מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובירוק עם תחנה שאיבה (השלישית משמאל) בו פונים שמאלה ודרומה לשביל המסומן בירוק.

1 ק”מ חוצים עם השביל המסומן את הערוץ הרחב של נחל חמר.

1.5 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומזרחה עם השביל המסומן בירוק (הסימון השחור מוביל לנחל פרצים עליון).

2.2 ק”מ עוברים לצד חניון לילה של נחל לוט.

2.5 ק”מ צומת T בגובה מינוס 353 מטרים ובו מפגש שבילים מסומנים בירוק ובאדום.

נ.צ. 3 – צומת ירוק ואדום

פונים ימינה ודרומה לשביל המסומן באדום הנוסע עם ערוץ נחל סדום.

1.1 ק”מ צומת שבילים ונחלים של נחל סדום ונחל פרצים עם שבילים מסומנים באדום ובשחור בו פונים מזרחה לשחור.

נ.צ. 4 – צומת אדום ושחור

נַחַל פְּרָצִים ונחל סדום

נַחַל פְּרָצִים ונחל סדום שזכה לשם "נחל פרצים הקטן", אפילו שהוא מרכזי יותר, הם נחלי אכזב הזורמים לעיתים רחוקות בשיטפון חזק. נחל פרצים מנקז את מישור עמיעז אוסף אליו את נחל עידית ויחד עם נחל סדום, נחל לוט ונחל חימר נשפכים לים המלח מצפון להר סדום. שני הנחלים מתחתרים בתוך הסלע הרך של חוואר הלשון, שכמעט ואין בו צמחייה בגלל המליחות שבו, אבל זרימת המים יוצרת בו צורות וציורים.

פונים שמאלה ומזרחה לשביל המסומן בשחור המטפס במעלה נחל סדום.

4.1 ק”מ חניון שביל הדגים.

שווה לחנות בחניון ולטפס ברגל מזרחה להר סדום, כרבע שעה של הליכה בתוך נקיק מקסים, ועם השביל הרגלי המסומן בכחול, יביא אתכם לתצפית על ים המלח מראש ההר – שווה!!!

הר סדום בגובה מינוס 165 מטרים, נמצא כ-255 מטרים מעל ים המלח. הסלעים שמרכיבים את הר סדום מכילים גבס והרבה מלח שעלה מתוך כדור הארץ בתקופה שהאזור היה מוצף במים. כיום כמעט ואין כאן צמחיה ובעלי חיים, בגלל מיעוט הגשם, החום הגבוה והמליחות של הקרקע. בזכות סוג הסלע הנמס במים נוצרו בהר סדום מערות רבות, וכיום ידועות במקום כ-150 מערות שזה ריכוז מערות המלח הגדול ביותר בעולם. המערות הידועות הן: מערת ארובותיים, מערת הקולונל, מערת סדום, מערת מלח"ם שאורכה כ-5.5 ק"מ - המערה הארוכה ביותר בארץ.

ממשיכים ישר ודרומה עם השביל הרחב לכלי רכב המסומן בכחול.

5.4 ק”מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובשחור.

נ.צ. 5 – צומת כחול שחור

פונים ימינה ומערבה עם השביל המסומן בשחור ללב מישור עמיעז.

0.9 ק”מ צומת שבילים עם שביל מסומן בירוק (מימין זו אחת הכניסות לנחל פרצים) בו ממשיכים ישר ומערבה עם השביל המסומן בשחור לעבר המצוק של מעלה עזגד.

2.4 ק”מ צומת T בכניסה לנחל פרצים עם השביל המסומן באדום.

נ.צ. 6 – צומת T

פונים שמאלה לשביל המסומן באדום עם השלט לכביש 90.

0.9 ק”מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור בו פונים ימינה ומערבה, עם הסימון האדום, לכיוון מעלה עזגד (ומיד משמאל לצד הדרך חניון לילה מאושר).

2.3 ק”מ בערוץ של נחל עזגד פונים שמאלה ומטפסים עם השביל המסומן

מחוץ לנחל.

2.9 ק”מ עוברים לצד תחנת שאיבת מים של פריקלס/מפעלי ים המלח.

3.3 ק”מ צומת שבילים, מסומנים באדום ובשחור, למרגלות מעלה עזגד.

נ.צ. 7 – תחתית מעלה עזגד

האסון האקולוגי בנחל אשלים

נחל אשלים מתחיל את דרכו במישור רותם, בגובה של 480 מטרים, וזורם מזרחה כשהוא מנקז לתוכו את נחל עמיעז, ונחל חמרמר עד לים המלח, בעומק של מינוס 420 מטרים.

בסוף חודש יוני 2017 דלפו כ-100 אלף קוב שפכי גבס חומציים מבריכת הגבס של מפעלי רותם אמפרט וזיהמו כ- 20 קילומטרים בנחל אשלים, דבר שהביא להשמדה של צמחיית מדבר ייחודית ולהרג של חיות רבות בעלי חיים, בכללם כשליש מהיעלים בנחל אשלים. כחצי שנה לאחר מכן נראה שתהליך הטיהור לקראת סופו, וזו הסיבה שמעלה עזגד נפתח לתנועה מחדש.

פונים ימינה ולמעלה לשביל המסומן בשחור (ישר לתוך נחל אשלים, עדיין חסום) ומתחילים לטפס. מומלץ לשלב הילוך כוח, כדי להקל על הנהג.

3.7 ק”מ חולפים על פני הירידה הרגלית, המסומנת כשביל אדום, לנחל אשלים (נכון לפסח 2018 השביל חסום עדיין בגלל הזיהום).

9 ק”מ ראש מעלה עזגד בצומת עם שביל הולכי רגל המסומן בירוק.

נ.צ. 8 – ראש מעלה עזגד

ממשיכים מערבה עם הסימון השחןר לכיוון בקעת צבאים.

2.2 ק”מ יוצאים דרך שער חסימה של רשות הטבע והגנים.

3.7 ק”מ יוצאים מתחום שמורת הטבע, כשממול רואים את סוללות העפר של מפעלי פריקלס ורותם אמפרט.

5 ק”מ מגיעים לצומת שבילים גדול של הר קומות (השביל ימינה מוביל למעלה הר קומות עם השביל האדום ושביל ישראל).

נ.צ. 9 – צומת הר קומות

ממשיכים ישר ומערבה עם השחור.

0.3 ק”מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובשביל ישראל הפונים שמאלה, בעוד אנחנו ממשיכים ישר ומערבה על דרך המפעלים הכבושה היטב.

0.8 ק”מ עוברים לצד תחנת גז שפיפון כשמשמאל ומימין לדרך הבריכות החדשות.

1.1 ק”מ צומת בין הבריכות בו ממשיכים ישר לעבר "כביש המפעלים".

1.6 ק”מ כביש 258 המחבר את צומת חתרורים בצפון עם צומת צפית בדרום.

נ.צ. 10 – כביש 258

עד כאן 31 ק”מ של מסלול הטיול בשטח

פונים ימינה לכיוון ערד וים המלח ומגיעים תוך 18.5 ק"מ לצומת חתרורים.

פונים שמאלה לכיוון דימונה ואילת ומגיעים תוך 4 ק"מ לצומת צפית.

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש

מפת מסלול הטיול בקנה מידה 1/250,000

קובץ למכשירי GPS ורשימת נקודות ציון

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''

קובץ בפורמט TWL למכשירי GPS ולתוכנת נביגייד ולעמוד ענן

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנת Off Road

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת