שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול מרצדס SUV למצוק ההעתקים

10 מרצדס SUV משובחים מדגמי GLE ו-GLC נפגשו באולם המכירות שבבאר שבע ויצאו למסע שטח לאורך מצוק ההעתקים עד לראש מעלה יאיר.
המרצדסים גמעו 25 ק"מ של שטח בנוחות ובמהירות בעזרת מערכת בקרת האחיזה היעילה של מרצדס ובזכות מערכות המתלים המעולות ועם אפס תקלות!

מיתרונות המרצדס - "גיהוץ" מדהים של השטח


מסלול הטיול

מצוק תמרור ללב מדבר יהודה על השביל החוצה את נחל שעט, ונחל פרסה. לאורך נחל מורג מזרחה עד למצוק ההעתקים שמעל ים המלח ומעלה יאיר.
חזרנו על השביל המסומן הנוסע דרך נחל פרסה וחוצה את נחל בוקק לתצפית שמעל קידוח הנפט של צוק תמרור.

מפת המסלול

ים המלח מתייבש


ים המלח, הנקודה הנמוכה ביותר על פני היבשה בכדור הארץ, נמצא במרכז השבר הסורי- אפריקאי המפריד בין הלוח הערבי ממזרח ללוח האפריקאי עליו נמצאת ארץ ישראל. נכון להיום גובהו של ים המלח הוא מינוס 420 מטרים, מפני הים התיכון, ומכיוון שכל שנה מפלס המים יורד כך מעמיקה הנקודה הנמוכה ביותר. ים המלח מכיל מלח בריכוז גבוה פי עשרה מהים הפתוח, ובמספרים: ריכוז המלחים בים המלח הינו 34% ואילו בים התיכון רק 3.5%. בזכות כך זוכה ים המלח גם לתואר של האגם המלוח ביותר על פני כדור הארץ. רמת המליחות הגבוהה אינה מאפשרת חיים ולכן נקרא ים המלח גם ''ים המות''.
מפלס ים המלח יורד בשנים האחרונות בקצב גבוה ולכך מספר סיבות: סכר דגניה, בדרום הכנרת, מונע ממי הכנרת לזרום לעבר נהר הירדן, נהר הירמוך המתחבר לנהר הירדן מדרום לכנרת סכור גם הוא וזאת על מנת לאסוף מים עבור מדינת ירדן וגם כל הנחלים שזרמו עד לא מזמן לעבר הירדן ולעבר ים המלח, בעיקר מצד מצוק ההעתקים הירדני, סכורים ומימהם מוזרמים לשימוש חקלאי או לשתיה. בנוסף לסכרים האידוי הטבעי על ידי השמש מתוגבר על ידי האידוי בבריכות האשלג של מפעלי ים המלח, הישראלי והירדני. הנסיגה גורמת להיוצרות הבולענים ולחוף הים להתרחק ממתקני החוף. מלונות ים המלח הישראלים סמוכים לבריכות האידוי, שמפלסן דווקא עולה בגלל המלח ששוקע על הקרקעית, סובלים משינוי מפלס הים ועבורם התחיל ''לקצור'' את המלח בקרקעית הבריכות על מנת להוריד את מפלס המים.
התקווה לעתיד ים המלח הוא פרויקט ''תעלת הימים''. הרעיון מאחורי הפרוייקט הוא חיבור בצינור בין ים סוף, ממרץ אילת, צפונה לאורך הערבה ועד לים המלח. הפרויקט הוא מפעל בינלאומי הנועד לייצר חשמל ומים לירדן ולפלסטינאים, בשאיפה גם להאט את קצב ירידת מפלס המים וליצור פרויקט של שלום בין השכנים של ''ים המוות''.

מעלה יאיר


המורד (או המעלה) של דרך יאיר מחברים את ראש מצוק ההעתקים עם ים המלח בדרך אתגרית הקרויה על שם יאיר פלד - מפקד סיירת צנחנים אשר נרצח בשנת 1959 בידי בדואים בניווט בדד בהר הנגב, על גבול מצרים, והשאיר אחריו אישה ובת, שנולדה לאחר הירצחו.
יאיר איתר את הנתיב, שהיה חלק מדרך רגלית שנקראה: נקב אום אל-ביידון, ועמד בראש הצוות שפרץ את הדרך, במטרה ליצר דרך חלופית דרומית מראש מצוק ההעתקים לים המלח וקרא לה: מעלה היעלים. לאחר הירצחו קרא האלוף אברהם יפה את "מעלה יעלים" על שמו: "מעלה יאיר" והקים גלעד בראש המעלה.

ולסיום ארוחת צהרים מהסלסלות המושקעות של ג'סיקה:










תודה רבה לכל המשתתפים ורוח ההרפתקנות