שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

מנחל סכר לדיונה הגדולה בגבולות

אחרי הרבה זמן בו לא יצא לי לפקוד צירי דיונה, בחרתי לצאת למסלול המשלב היסטוריה/ארכיאולוגיה ( חורבות חלוצה ורחובות בנגב ), דיונות ( נחל סכר חולות חלוצה/עגור ) והרבה שעשועים לילדים
הדריך: וייזל עדי

אחד המבנים בחורבות חלוצה

אחד המבנים בחרובות חלוצה

המפגש

נפגשנו בשעה 09:00 בתחנת הדלק באזור רמת חובב. האופק הדרומי כולו מספר "חולות" . 3 המפות נפרסות על השולחן הקטן שברחבת התחנה וציר המסלול שורטט עליהן. מכשירי הקשר כוילו ויוצאים לדרך לא לפני שמורידים לחץ אוויר בצמיגים. 5 דקות מהיציאה וכבר חוצים את נחל סכר ומתחילים להשתעשע בעליות והירידות במקום שקיבל את השם "גן השעשועים של נחל סכר". מגוון רכבים היו איתנו ולחלק היה הטיפוס דבר פשוט וקליל ולחלקם נדרשו מספר ניסיונות. מה שחשוב זה שהניסיונות עצמם היו מהנים.
חצי שעה של שעשוע ונכנסים לעומק השטח לכיוון דרום מערב, כיוון כללי קיבוץ רביבים - תא שטח מעורב בדיונות ושבילי חול וכן צירי כורכר. העצים הסמוכים לנחל סכר הולכים ונעלמים והנוף מתחלף לכמות גדולה של שיחים נמוכים.
עצירה לארוחת בוקר מאוחרת בחורשה סמוכה לרביבים וממשיכים לחלקו השני של הטיול.

העצים בסמוך לנחל סכר

העצים בסמוך לנחל סכר

קצת ארכיאולוגיה והיסטוריה - חלוצה + רחובות בנגב

מבלי לפרט הרבה אודות המקום שממש נמצא מרחק יריקה מכביש 40 והגישה אליו אפשרית, אפילו, ברכב רגיל - אומר כי חלוצה היא עיר נבטית עתיקה, אחת משש ערי הנבטים בנגב ובה ניתן למצוא שרידים חשובים מהתקופה הביזנטית. אכן המקום העזוב והשקט הזה צועק היסטוריה, מבנים מיוחדים שהצליחו לשרוד לצד מבנים הרוסים. ניתן להתעמק מעט וממש לדמיין עיר שוקקת חיים. עיר שהוקמה על ציר דרך הבשמים פחות או יותר במאה ה-3 לפנה"ס ושגשגה בתקופה הנבטית. ארכיאולוגים ויודעי דבר יודעים לומר כי העיר לא נהרסה אלא נקברה, במהלך השנים, מתחת להררי הדיונות שבמקום. בשנת 2005 הוכרזה חלוצה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו

חלוצה ברוב תפארתה

רחובות בנגב

ציר היסטורי ישר חולי מחבר בין חלוצה לרחובות בנגב - גם רחובות בנגב הייתה עיר נבטית משגשגת ויש לומר, גדולה יחסית לערים הנבטיות באותה תקופה.
במהלך המאה ה-5 הגיעה העיר לשיאה ומנתה כ-10,000 תושבים חשיבותו של היישוב הייתה בגלל מיקומו במרכז קו הסחר חלוצה-סיני .
מרחובות בנגב שעטנו מערבה,דרך קניון הלס המדהים עד לדיונה הגדולה בגבולות ומשם, דרך בני נצרים, הביתה.
יום גדוש בחוויות.

שועטים מערבה לדיונה הגדולה

שועטים מערבה לדיונה הגדולה

תצפית ואח"כ ביקור בקניון הלס סמוך להר קרן

תצפית ואחכ ביקור בקניון הלס סמוך להר קרן

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן