שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול ג'יפים לגבים המלאים בנחל צין וסביבותיו - 23/11/19

חודש נובמבר לא היה גשום, אך ממש בסוף אוקטובר אירוע גשם הוביל לשטפונות באיזור נחל צין לכל אורכו ויובליו.
אירוע קטן יותר ומקומי כשבוע לפני מועד הטיול שטף את יובליו של נחל צין ממורדות מצלעות המכתש הגדול, ביניהם נחל זרחן שממלא שני גבים אהובים, הגב בעין אום תינה וגב זרחן היפה

לפני חודש סיימנו מחזור נוסף של טיול ירח ובאופן טבעי כמו מחזור הירח חשבנו לנצל את מזג האוויר הטוב למחזור נוסף אבל אז, אז ירד גשם ובטלפתיה מלאה היה ברור לעודד ולי שהטיול הקרוב יורד לאחד הנחלים הגדולים בדרום, זה שיודע לזרום יפה ולמלא את גביו במים הלא הוא נחל צין.

כמה הודעות ווטסאפ עם מסלולים ורעיונות והנה נקבע התאריך, עלה הפרסום והחלה ההרשמה. אלא שאז התראות על מזג אוויר גשום וסכנת שיטפונות אילצו אותנו לשנות שוב את התוכניות, הפעם את התאריך וכך בתזוזה של שבוע אחד קדימה נקבע הטיול ל-23 לחודש נובמבר ושוב עלה הפרסום והחלה ההרשמה.

האמת, איזה מזל, הכל הסתדר (טוב לא לגמריי הכל....כפי שתקראו בהמשך) וזכינו בקבוצה "פיצוץ" עם תמהיל מגוון של ג'יפים: מטויוטה לנדקרוזר ועד סובארו פורסטר, פג'ארו, טנדר נאוורה וכמובן ייצוג מושלם של ילדים חמודים.

את המפגש קבענו לשעה תשע בבוקר בתחנת הדלק פז בכניסה לדימונה.
ואז, על הבוקר מצבר חלש ברכב שלנו - הג'יפ המוביל. אני מתקשר לעודד שמגיע מיד עם הרכב המשפחתי, מניעים עם כבלים, בונים על טעינת המצבר בדרך ויאללה יצאנו. כולם מגיעים בזמן, מכשירי קשר מחולקים לרכבים, תדריך על המסלול הצפוי לנו, נוהל שיירה ובטיחות ואנחנו מתחילים בנסיעת כביש עד לכניסה למסלול שבמפעלי צין.

בנסיעה על שביל אפר מהודק אנחנו מתקרבים ועוצרים לתצפית באגם המים הצובר את מי השיטפונות. האגם פשוט עצום, אסור להיכנס מחשש לטביעה וגם מהקרבה המוזרה מדיי למפעלים והחשש מזליגת מים מהמפעלים למצבורי מים אלו. לכן אנחנו מסתפקים בתצפית נהדרת והסבר על נחל צין עצמו וכיצד השתנה נתיב זרימתו עם השנים ועם התופעות האקולוגיות באזור.

האגם בסמוך למפעלי צין

לאחר התצפית אנחנו חוזרים לרכבים להמשך נהיגה לעבר הקניון הלבן. רגע רגע רגע, הקניון הלבן? זה לא זה שבנחל שגיא עוד הרבה דרומה מכאן? אז זהו, שגם הקניון אליו הגענו נקרא הקניון הלבן. נכון, פחות מוכר ופחות מטויל ולמרות שהוא מחכה לכם המטיילים ממש 30 מטר מהנתיב "הראשי" הוא לרוב נזנח וכן, גם לנחל צין יש קניון לבן משלו, יפה, קסום ומאוד מאוד מזמין.

חונים במסודר ברחבה מעל הקניון ויורדים לתור את הקניון מי מתצפת מלמעלה ומי שיורד לטייל בתוך ערוץ הקניון.

מנצלים את העצירה גם לארוחת בוקר חטופה, עוד כמה תמונות וקדימה ממשיכים.

הקניון הלבן בנחל צין

משם המשכנו מערבה על המסלול האדום בנחל צין ופנינו צפונה למסלול הכחול של נחל זרחן לעבר עין אום תינה (אם התאנה, וכן, היא עוד שם, קטנה ונחבאת אבל שם). כל הדרך אנחנו מקווים שהגב יחכה לנו בודד בלי הרבה מטיילים שכן המקום יחסית קטן ואנחנו רוצים אותו כולו בשבילנו. את החנייה תכננו מראש במדף שמעל עין אום תינה וכבר לאחר הסיבוב ראינו שאכן הגב לא רק שמלא אלא שמחכה רק לנו.

כולם יוצאים מהרכבים והמקום מנוצל לארוחת צהריים וטבילה במים. היו אפילו שקפצו למים מראש הגב וכולנו נהנים ממזג אוויר נהדר, מים מלאים בגב וארוחת צהריים לצילו של המצוק שמעל הגב.

היות והיה מדובר בעצירה יחסית ארוכה וכבר עשינו כברת דרך לא מבוטלת אנחנו מחליטים לכבות גם את הג'יפ שלנו מה שהתברר כמצבר גמור לחלוטין וככזה גם לא נטען, מניעים עם כבלים ויוצאים לעבר המדרגה שבנחל זרחן בדרך לגב זרחן.

לאחר אירוע מצבר שני (כשלא הולך אז לא הולך) ולאחר שכולם עלו יפה בלי נגיעות וללא נזקים, מה שמראה שעם הכוונה טובה, נהגים טובים והקשבה אפשר בהחלט להתגבר על לא מעט מכשולים ןאנחנו ממשיכים את דרכנו לגב זרחן.

בדרך אני מרגיש שהג'יפ לא מגיב כמצופה ואנחנו מחליטים לאפס את המחשב שלו ולכן אני נשארתי עם הג'יפ, עודד עבר לרכב של יניב (ניסאן נווארה) והשיירה ממשיכה. בזמן שאני בודק אם הנשרים מתחילים להסתובב מעליי לחכות שאתפגר החבורה מגיעה לגב זרחן שכבר מזמן לא נראה מלא כל כך. הגב עצמו מלא, הגבים הקטנים שלמרגלות הגב גם כן והשמחה בשיאה.

כאמור כדי להגיע לגב זרחן החבוי בתוך צלע ההר יש צורך לטפס, המים קרים אבל יש אמיצים בחבורה ויש גם מים למרגלות הגב - שם גם הילדים נהנים משכשוך במים.

גב זרחן

כאן המקום להגיד שבדרך חזור שמחנו על ההחלטה לטייל באזור כי אכן הגבים פשוט מלאים וחבל לא לנצל ולהינות מהזדמנות שכזו ועוד בשבת כל כך יפה כמו שיצא לנו.

בעוד שהחבורה מתארגנת לחזרה, צביקי יצא חלוץ לעזור להניע את הג'יפ שלנו, כאן נגמר המזל של הנשרים שיחכו כנראה למישהו אחר, כי המחשב התאפס כמוהו הרכב ומיד לאחר ההתנעה הרגשתי שהרכב חזר לעצמו.

כמה דקות וכל השיירה מופיעה, עודד חוזר אליי לרכב ואנחנו כבר לאחר חישוב הזמן מתאימים את המסלול ושמים את כיווננו ליציאה דרך נחל מדור אליו פנינו מיד מתחת לגשר. מרווחים נסיעה בחושך (באזור שאינו שמורת טבע מה שבדיוק היה השיקול בבחירת הנתיב שכן הנסיעה בשמורת טבע אסורה בחושך) ויוצאים ליד מפעלי אורון שם עוצרים ברחבה שבחניון בכניסה למפעלים להתכנסות לסיכום הטיול.

לאחר סיכום קצר של הטיול והיום המהנה שחלקנו יחדיו אנחנו אוספים מכשירי קשר אומרים יפה שלום, את חלק מהמטיילים כבר פגשנו בעבר (תמיד כיף לראות אתכם שוב), חלק כבר הודיעו שיצטרפו אלינו עוד פחות מחודש למסע להר הקדוש (הסנה בוער) הוא הר כרכום, מחכים לכם. וחלק פגשנו פעם ראשונה ותמיד כיף להכיר אנשים חדשים ולהרחיב את המעגל.

טרם התפזרה החבורה גילנו שיש קבוצה של שביליסטים המטיילים בשביל ומיד כל האוכל הנותר עבר אליהם והם זכו לארוחת מלכים והמטיילים שלנו זכו להיות מלאכי שביל. כיף לראות נוער ואנשים צעירים שלאחר הצבא מטיילים כך לאורכו של השביל, סיום נהדר ערכי וממלא ליום מדברי נהדר שכזה.
מאתנו המדריכים: עודד ורמון - הרבה תודה על ההזדמנות לטייל אתכם, נהנינו מאוד ושנפגש עוד בדרכי הארץ היפה שלנו. (וכן, עד שעלתה הכתבה המצבר כבר הוחלף ....) להתראות.

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן