שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגה בשטח ללקוחות סובארו - יער בן שמן, 12/6/20

מאז ההקלות בהתנהלות היומית לנוכח נגיף הקורונה, אנו מקיימים בקצב גבוה הדרכות נהיגה בשטח, ללקוחות אשר רכשו רכבי סובארו.
גם בסופ"ש זה התקבצו 22 נהגים ומלוויהם ללמוד את החשוב לנהיגת שטח מפי המדריכים עדי וייזל ואמיר נחומי

כמו בהדרכות קודמות, גם הפעם התכנסנו תחילה בחלקת יער מוצלת, לשמוע מבוא תיאורטי שנועד להסביר מדוע מתנהגים כלי רכב הנוסעים בשטח בשבילים שאינם סלולים ומצופים באספלט באופן כל כך שונה מן האופן בו הם תוכננו ומתנהגים על הכביש הסלול.

במשך, כשעה ניתן הסבר המתבסס על חוקי המכניקה והתנועה המציג את הבעיות שמציב שטח שאינו סלול, ואף יותר מכך, מחורץ, עתיר מכשולים, עם סוגי קרקע שונים, לפעמים סלעית וטרשית, פעמים רכה וטובענית, משופעת, עולה, יורדת, ועם כל אלו צריך הנהג הנוהג ברכב שתוכנן בבסיסו לנסוע על כבישי אספלט סלולים וישרים - להתמודד.
נסקרו גם מערכות הבטיחות המחוייבות כיום בכל רכב, ושלשות של אותיות בלועזית ABS, TRC, ESP, נשמעו לרוב.
הנסיון הרב של מדריכי אתר השטח לימד אותנו כי הבנת הבסיס התיאורטי לרבות חוקי הפיסיקה והתנועה, חיוני להבנת הנהגים הבלתי מנוסים את ההשפעת של מצבי קרקע שונים על התנהגות רכבם החדש והחדיש, בעת שהם עושים את "טבילת האש" הראשונה ויורדים מהאספלט המחבק והבטוח את רגבי וסלעי האדמה החשופה.
את ההדרכה התיאורטית העביר אמיר נחומי.

159215023807815921502358211592150240213159215024524315921502426371592150247173

ההדרכה המעשית

לצורך ביצוע ההדרכה המעשית נחלקנו לשתי קבוצות (יחסית גדולות), בניצוחם של המדריכים עדי וויזל ואמיר נחומי, שכל אחד הוביל את השיירה מ"תחנה" ל"תחנה" בהן הודגמה ותורגלה הנהיגה במצבי הקרקע השונים.
אנו נוהגים להדגים את הבעיות הבאות ופתרונן באמצעים טכנולוגיים וטכניקות נהיגה: 1. אובדן אחיזת גלגל בקרקע
2. התגברות על קמטי קרקע משמעותיים לרבות מדרגות סלע
3. מעלה תלול הכולל בעיית אובדן אחיזה
4. מורד תלול מאוד
5. שיפעי צד
ההדרכה המעשית מתמשכת על פני רוב זמן המפגש, וכוללת התנסות אישית וצפייה תוך קבלת הסברים "בגוף הסרט" של המדריך בהתנסות של חברים אחרים בקבוצה. וכך היה.

ליווי צמוד בביצוע

ליווי צמוד בביצוע

צופים בתירגול ומקשיבים להסברים

צופים בתירגול ומקשיבים להסברים

תחנה ראשונה - אובדן אחיזה

פעמים רבות גורמים פני הקרקע לאובדן אחיזה של אחד הגלגלים. עקב מבנה הדיפררנציאל, שקיים מראשית ימי ה"אוטומוביל" ועד היום, גורמת לאובדן מומנט לגלגלים שעדיין אוחזים בקרקע, והרכב נעצר. בעיה זו פתרונה נעוץ במערכות טכנולוגיות המותקנות ברכבים שעקב תכונותיהם מחית את הנהג לטכניקת נהיגה אשר בכל המקרים, ללא יוצא מן כלל, נוגדת את האינסטיקטים שלו כנהג כביש. תירגלנו רבות את המאבק של הנוהגים ה"הטירונים" בשטח באינסטיקטים שלהם.
התמונות הבאות מדגימות יפה אובדן אחיזה של גלגל

פני קרקע אופייניים לגרימת אובדן אחיזה של גלגל

פני קרקע אופייניים לגרימת אובדן אחיזה של גלגל

ולפעמים זה גלגל אחורי והתוצאה זהה

ולפעמים זה גלגל אחורי והתוצאה זהה

והפתרון?

הרכבים החדישים מצויידים כולם במערכת "בקרת אחיזה" אלקטרו-מכנית, שמונעת מהגלגל "המונף באויר "לשתות" את כל המומנט של המנוע, ולהותיר את הגלגלים הנאמנים שעל הקרקע ללא כל מומנט שמניע אותם קדימה (או אחורה באותה המידה), ולהמשיך ולדחוף את הרכב לפי רצון הנהג.
הבעיה- תכונת זמן השהיה בפעולתה, גורמת לכל הנהגים החדשים שלא לאפשר לה להכנס לפעולה ולפיכך "להיתקע במקום". הסרטון הבא מדגים איך נכון לנהוג במצבים אלו.

התחנה השניה - קפלי קרקע, חריצים ובלשון הג'יפאים - מדרגות

מעבר כל ה"סלט" שנזכר בכותרת עם רכב שזווית הגישה שלו 21 מעלות ומרווח הגחון שלו 21 ס"מ, היא משימה מכובדת שדורשת הכוונה של מכוון (רצוי שיהיה מדריך), ולעיתים אף מילוי אבנים כקרוי בלשון הג'יפאים: "עבודות מע"צ".
הסרטונים הבאים מדגימים את האתגר ופתרונו

התחנה השלישית - מעלה תלול המשובץ ב קפלי קרקע

הסובארו, משיקולי היצרן, הוא רכב שאין לו "הילוך כוח". מה זה אומר? שיהיו בשטח מעלות בזווית שלא לאפשר למנוע של הרכב עם יחס העברה סופי של הילוך רגיל (אפילו נמוך ככל שיהיה) למשוך את הרכב בעליה. אנו מדגימים בהדרכות סובארו מעלה שהוא על מגבלת היכולת של המנוע של הרכב למשוך אותו במעלה, בטכניקת נהיגה שעוזרת למנוע שנותן מומנט עם תנע שצוברים לקראת המעלה, ומכוח ההתמדה התנע הזה מצטרף למומנט המנוע ומסייע לנהג לצלוח את המעלה.
הסרטונים הבאים מדגימים מעלה "שנכשל" עקב העדר תנע מספיק לסיוע למנוע, מעלה שנכשל עקב כישלון מערכת בקרת האחיזה להתגבר על אובדן אחיזת אחד הגלגלים, ומעלה שצלח כאשר ממלאים כלשונן את הוראות המדריך.

התחנה הרביעית - מורד תלול

בהגיענו למורד תלול, אנו פטורים מבעיות כוח מומנט תנע וכו', אבל, אמא אדמה שמושכת כל דבר לעבר מרכז ביטנה, אינה מבטיחה שנגיע למטה ללא פגע. ולכן הירידה במורד תלול היא טכניקת נהיגה והכוונה הבוחרים נתיב נכון ומתאזרים בכל הסבלנות שבעולם לרדת באיטיות תוך מיצוי מערכות בקרת ירידה אם קיימות או שימוש מושכל בבלמים.
אנו תירגלנו מורד ששיפועו 37 מעלות!

מורד ששיפועו 37 מעלות

מורד ששיפועו 37 מעלות

ובתחתיתו "שבירת השיפוע באופן שמסכן את הפגוש הקדמי - מחייב משנה זהירות איטיטות והכוונה לצאת בשלום

ובתחתיתו

התחנה החמישית - שפועי צד

שיפועי צד של שבילים בישראל נובעים מאופן פריצת הדרכים שנעשתה עבור רכבים מבצעיים צבאיים בעיקר, אך גם לרכבים המבצעיים של חברת החשמל.
שיפועי צד טומנים בחובם סכנה ממשית לתאונות בשטח ולנזקים בגוף וברכוש. את הבסיס התיאורטי הסברנו בשיעור התיאורטי. והוא כולל שיווי משקל יציב, שיווי משקל אדיש והתהפכות. בשטח תירגלנו את הנוהגים בשיפוע צד בטוח שבו הרכב בשיווי משקל יציב (בלתי ניתן להתהפך), והסברנו טכניקות וצעדים שנועדו להגביר את הביטחון לאי התהפכות במצבים שבו הרכב מתקרב לשיווי משקל "אדיש"

שיפוע צד מתון למחילים

שיפוע צד מתון למחילים

שיפוע צד של 26 מעלות (רחוק מאוד מנקודת האדישות (מעל 50 מעלות)

שיפוע צד של 26 מעלות (רחוק מאוד מנקודת האדישות (מעל 50 מעלות)

מסבירים את טכניקות ההתנהגות כאשר נקלענו לשיפוע צד

מסבירים את טכניקות ההתנהגות כאשר נקלענו לשיפוע צד

ולסיום כתמיד נסיעה קצרה בשבילי היער להתנסות בשיירה, ומפגש בצל העצים לשיחה

אקורד הסיום של הדרכת נהיגת השטח הוא נסיעה בשיירה בשבילי המקום לפינה מוצלת בקרחת אחד היערות לשיחה בעינייני שידרוג רכבים, צמיגים, טיולים, ציוד ברכב, ותיאור של אתר השטח הישראלי, חנות האתר, ובראש המדריכים המנוסים והאחראיים, מסלולי הטיולים המתוכננים בקפידה ובהתאמה לכלי הרכב המוזמנים לטיולים, והמסקנה מנסיונם של רבים:
הכי זול לטייל עם מדריך (ורצוי באתר השטח הישראלי)

159215433557015921543378041592154340015159215434175515921543430891592154344582159215434658015921543495011592154351046159215435441415921543566161592154358713159215436065215921543625691592154365523159215436762715921543713261592154373551159215437624415921543796431592154381497159215438385215921543864681592154389611

מחוויות החלק המעשי של הקבוצה בהדרכת עדי וייזל

מחוויות החלק המעשי של הקבוצה בהדרכת עדי וייזל

159224049311815922404955431592240497900159224050028815922405026811592240504720159224050754015922405104481592240513574

התמודדות עם עלייה חדה

התמודדות עם עלייה חדה

מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

התמודדות עם ירידה בשיפוע חד במיוחד

התמודדות עם ירידה בשיפוע חד במיוחד

159224111912015922411214961592241129585159224113266415922411363771592241138849

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

159224114391315922411469061592241149839

התמודדות עם הצלבות וחריצים בשביל/ציר

התמודדות עם הצלבות וחריצים בשביל/ציר

159224127784715922412827411592241285785159224128896715922412923311592241294388

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

159224129685115922412993101592241302458159224130617015922413111131592241313497

שיפוע צד

שיפוע צד

159224158214915922415844131592241586882159224158952215922415921831592241595035

ולסיום ד"ש



בפרוס שעות אחה"צ המוקדמות כולם על הכביש חזרה איש איש למחוז חפצו.

הרשם לדיוור מועדון

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

4 תגובות

1

אורח/ת - מרים ברבי

16 ביוני ב 11:07

ראשית ממש תודה רבה מאוד נהנינו,

אני מאוד השכלתי ההדרכה הייתה מרתקת אני באופן עקרוני לא אוהבת כל מה שקשור למכניקה וכו'

המדריך נחומי האיש והאגדה אין דברים כאלה הוא מרתק.

יישר כוח ושתהיה לו בריאות ואורך ימים.

אכן קיבלתי ביטחון .

תודה.

2

אורח/ת - אביב

17 ביוני ב 11:54

תודה,
היה מעניין, מלמד ומפרה.

3

אורח/ת - דניאלה ואלכס

17 ביוני ב 17:59

איך נרשמים להדרכה ומה העלות?
תודה דניאלה ואלכס

4

Ogash Ofer

18 ביוני ב 05:12

אורח/ת - דניאלה ואלכס כתב/ה:
"

איך נרשמים להדרכה ומה העלות?
תודה דניאלה ואלכס

"
הרישום להדרכה וכל הפרטים בקישור:
https://www.4x4.co.il/journey/1018

לבעלי סובארו חדשה מהשנה האחרונה ההדרכה בחינם מטעם היבואן. יש להביא את השובר שקיבלת עם הרכב.
לבעלי סובארו משומשת המחיר 400 שח להדרכה (במקום 500 שח).
אתה יכול להתקשר למשרד וישמחו לעזור:
1-700-700-494