שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

שבת אתגרית במכתשים הגדולים של הנגב - 11/7/20

טיולנו הפעם התמקד בשני מעלות מהקשים שבנגב שמהווים אתגרי נהיגה רבים - בדיוק כמו שאנחנו אוהבים!
צילמו: ירון שטיין, נתי מילר (רחפן), מיכל דודוביץ, דורון חיים ואמיר נחומי.

מכתשי הנגב - אתרים גיאולוגיים יחודיים

מכתשי הנגב נוצרו בתהליכים גיאולוגיים נדירים לפני כ-90 מליון שנה.
המכתשים כולם, מכתשי סחיפה שנוצרו כתוצאה משחיקת שכבות סלע רכות הנמצאות מתחת שכבות סלע קשות, והם תופעה ייחודית בעולם. המכתש נראה כמו הר שראשו התמוטט לתוכו. שרידי שכבות הסלע הקשה ניכרים היטב לנוסע בתוך המכתשים. נופי המכתשים ומסלולי הנסיעה שנפרצו בהם מזמנים נופים מרהיבים ואתגרי נהיגה המושכים הרבה אוהבי ארץ ישראל לטייל בהם. אנו בחרנו הפעם לחצות את מכתש ירוחם (הידוע גם בשמו מכתש חתירה או המכתש הגדול), ולטפס בציר שנפרץ ע"י חטיבת הצנחנים בפאה הדרום מערבית שלו, במעלה אתגרי שנקרא על שמו של אחד התומכים בחטיבה, מי שהיה ראש עריית רמת גן - אברהם קריניצי.

סימני השבר של "גג" המכתש

סימני השבר של

הטיול

טיולנו הפעם התמקד בשני מעלות מן הקשים שבנגב, מעלה אברהם במכתש ירוחם, ומעלה רמון במעלה רמון. מעלה אברהם מתאפיין במבוא עקלתוני עם מדרגות "light" שכל רכבינו צלחו אותם ללא קושי מיוחד, ומדרגה די גבוהה המצריכה בהחלט רכב עם הילוך כוח ונהג מיומן ומנוסה.
מעלה רמון, הוא מעלה המתאפיין במבוא תלול אך נוח לנסיעה, וחמישה מצבורי סלעים גדולים לאורך נתיב עקלתוני ארוך (2.5 ק"מ), המהווים כל אחד מהם, אתגר נהיגה טכנית מהקשים שיש בארץ. כל ה"מסלעות" הללו יוצרות מכשולים ומדרגות שצליחתן בטוחה יותר עם מכוון מנוסה. שני אתגרי נהיגה אלו היו נושא הטיול שלנו, והחברים שבאו לקרוא תיגר על המעלות צלחו אותם בהצלחה עם הרבה סיפוק של "כיבוש היעד".

מכתש ירוחם

את טיולנו פתחנו בירידה למכתש ירוחם, הדרך הסלולה מימי הבריטים, מתפתלת בירידה תלולה המאפשרת לצפות במכתש במלו הדרו ויופיו. בתחתית המורד פרשנו אל דרך שטח החוצה את המכתש לאורכו, ושם עצרנו לתדריך הטיול וחלוקת מכשירי הקשר.
לאחר שערכנו את סיבוב ההיכרות בו התחלנו ליצור את "הקבוצה" ותחושת הביחד, ניתנו יתר סעיפי התדריך שכללו את המשימות, הנתיבים, שיגרת הנסיעה, עצירות מתוכננות ובטיחות ויצאנו לדרך.

מתארגנים לתדרוך

מתארגנים לתידרוך

יוצאים לדרך

יוצאים לדרך

מעלה אברהם

הדרך במכתש ירוחם חוצה ערוצים, לעיתים עוקפת גבעות ולעיתים מטפסת עליהן - גבעות שהן שיירים של הארוע הדרמטי של התמוטטות גג המכתש לאחר שכל השכבות הרכות שמתחתיו נשטפו לעבר מוצא המכתש.
לבסוף לאחר נסיעה של כ-10 ק"מ מגיעים אל הקיר הדרום מערבי עליו הדרך מטפסת במעלה שנקרא "מעלה אברהם" ע"ש אברהם קריניצי.
קטע העקלתון לא מספק הרבה אתגרים, מספר מדרגות לא גבוהות בסיבובים חדים וכולם התייצבו בסופו של דבר לפני המדרגה הגדולה. כאן כבר נדרשת תשומת לב, בחירת נתיב נסיעה מדוייק, והכוונה צמודה של המדריך - אחד אחד, כל אחד בתורו התייצבו החברים לפני המדרגה ולשמע קולו של המדריך טיפסו את המדרגה. אתגר ראשון עבר בהצלחה.

המדרגה של מעלה אברהם

המדרגה של מעלה אברהם

כשמדובר באתגר נהיגה - אין כמו קטעי ווידאו להמחשת הקושי ותחושת ההצלחה

מדרגת מעלה אברהם, לא בלי קצת מאמץ

נהיגה נכונה והמדרגה נכנעת

ההפסקה על ה"מרפסת" של מרום המכתש

לאחר שצלחנו את מעלה אברהם והגענו למרום המצוק של הקיר הדרום מערבי, עצרנו להפסקה על סף המצוק שנראה כמו מרפסת, התארגנו לארוחת בוקר ושמיעת הרצאה קצרה בגיאולוגיה.

על "הוורנדה"


משימה שניה - מעלה רמון

נפרדנו ממכתש ירוחם והמשכנו את דרכנו לעבר מכתש רמון. השעה - קרוב לצהרים, לפנינו מסלול מעורב של שטח וכביש עד למצפה רמון. עצרנו בחורשת קק"ל שבעיר לארוחת צהרים ומיד ירדנו בכביש 40 אל תחתית המכתש לעבר השביל המוביל למעלה רמון.
מעלה רמון, כאמור לעיל הוא נתיב עקלתוני המטפס על קיר המצוק הצפוני של מכתש רמון. הציר ארוך יחסית, ומתאפיין ב"מבוא" שהוא מעלה יחסית תלול, כמעט 30 מעלות זווית טיפוס, שבסופו מצבור של סלעים גדולים בגודל העולה על 50 - 60 ס"מ בגובהם חדים ומשוננים וביניהם אבנים רבות מרפדות את הקרקע, זו ה"מיסלעה" הראשונה. אותה צריכים לעבור בזהירות מרובה על מנת שלא לפגוע בקידמת גחון הרכבים. הכוונה לרכבים הנמוכים סייעה לחציית מכשול זה ללא פגע.

המכשול השני

המכשול השני, לאחר כ-300 מטר שביל נוח יחסית, הוא שוב מצבור סלעים גבוהים שבסופו מדרגת סלע המחייבת הגבהת הקרקע שלפני המדרגה באמצעות אבנים שנמצאות לרוב במקום. שוב, בסיוע הכוונה צמודה צלחו כל הרכבים את המכשול ושינסו מותניים למכשול הבא - השלישי בתור.

המוביל מחשב מסלול במכשול השני

עולים את ההמכשול השני

צליחת המכשול השני

המכשול השלישי

המכשול השלישי הוא שתי מדרגות רצופות שהטבע הניח אותן במרווח הקטלני שהוא זהה למרווח שבין הסרנים של הג'יפים הגדולים. מצב זה מביא לכך ששני הסרנים מגיעים ביחד למדרגה והרכב מתקשה מאוד לדלג בו זמנית על שתי מדרגות (מצב דומה מאוד לתחילת מעלה עשוש). הפיתרון הוא לנתב את הרכב בעקלתון שיוצר אומנם הצלבה מלאה (שני גלגלים מאבדים אחיזה, אך כל סרן "פוגש" את המדרגה בדירוג ולא ביחד. הכוונה נדרשת ומסייעת מאוד לנוהגים.
הרכבים הקצרים שהיו איתנו לא סבלו מתופעת "שתי מדרגות בו-זמנית" אך מכך שהם נמוכים יותר וגלגליהם קטנים יותר, ונדרש עבורם פתרון אחר שהוא נתיב עוקף למדרגה הראשונה ובניה לקראת המדרגה השניה. בסופו של מאבק במדרגות, כולם צלחו את המכשול.

צליחת המכשול השלישי במעלה רמון

המכשול הרביעי

ערמת הסלעים הרביעית שבנתיב מייצרת מדרגה גבוה שלפניה ולאחריה דרדרת משמעותית שמקשה על הרכבים לאחוז בקרקע. הדרך לצלוח את המכשול הזה היא בהתחמקות מכמה אבנים גדולות שלפני המכשול בהכוונה מאוד מדוייקת כדי לא לפגוע בפגושים, ולא להעביר אבן גדולה תחת הגחון. המכשול מונח באמצעיתו של סיבוב חד מה שמקשה על התימרון. אך גם מכשול זה בסיוע הכוונה לכל אחד (חוץ מהרוביקון של ירון שנסע צמוד למוביל וצלח את כל המכושולים בנסיעת "מבנה מכונס" כמו בהופעה של אווירובטיקה במבנה של מטוסים).

המדרגה הרביעית במעלה רמון

אחת המדרגות של מעלה רמון

צליחת המכשול הרביעי

המכשול החמישי - אחד לפני הסוף

המכשול החמישי הינו מצבור סלעים לאורך של כ-30 מטר. ערב רב של סלעים משוננים ובולטים שהופכים את הנסיעה עליהם לנזק בטוח לרכב. הפתרון הוא לעקוף על שולי המצבור ברצועת קרקע צרה מאוד קרוב למדרון התלול שבצד השביל, נתיב שיוצר חשש אצל הנוהגים. כאן נדרשת הכוונה סמכותית מטר אחר מטר, עד שצולחים את המכשול. שמונה פעמים חזרנו על התרגיל (שוב אחד נצמד למוביל כמו מבנה מכונס), וכולם צלחו.

159469153544915946915380251594691539828159469154438715946915469751594691548934159469155206115946915545941594691556456159469155853815946915610751594691563689159469156589615946915697051594691571631159469157407615946915764381594691578408159469158102315946915865671594691588017159469159008315946915930951594691594782159469159753315946916000891594691602209159469160391315946916057091594691608963

סיום המעלה - ותיקון דרך

לסיום, מעמיד מעלה רמון אתגר קטן של מדרגה בסיבוב חד על סף המידרון. זהירות ומילוי מדוקדק של הוראות המכוון מעלים את כולם למעלה לישורת ללא פגע תוך תחושה אדירה של סיפוק מהול ברווחה. זהו.
האתגרים מאחורינו, השמש בערוב היום, ואו אז מתלונן אחד המשתתפים שהוא שומע רעש מוזר מגחון הרכב. עצרנו, מצאנו קפל קרקע ששימש לנו כ"בור" תיקונים, ומיד זחלנו תחת הרכב ומצאנו את שאירע - מיגון שסטה ממקומו, לחץ על צינור המפלט, שהגיע למגע עם גל ההנע, ונוצר רעש החיכוך בין שתי המתכות. הבאנו את ארגז הכלים שיחררנו ברגים, הידקנו עם אזיקונים, והרעש חלף לשמחת נוסעי הרכב התקול. ועכשיו סיכום, חילופי ברכות והביתה מלאי חוויות ותחושת הצלחה בביצוע משימה קשה.

תיקון דרך "בבור מאולתר"

תיקון דרך

להתראות בטיולים הבאים

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

7 תגובות

1

eng.shay191

14 ביולי ב 20:26

טיול נהדר, שני מעלות שהיה צריך לסמן עליהם וי. מדריך מעולה עם מורשת קרב מפוארת!!
וחבר'ה טובים ומעניינים באמצע הדרך.
שאפו גדול.

2

אורח/ת - דוד נוח

15 ביולי ב 12:33

דבר מעניין הגרנד ויטארה תיקון דרך לי קרה אות דבר ב ט י ו לארץ הנבטים לפני שבוע. גרנד ויטארה ארוך 2014.
נראה שהרכב נמוך בחלק האחורי
יש פיתרון? הרכב מוגבהה ממוגן מערכת אולדמן צמיגים חצי שטח
הכול חדש את פרצים עליון והר קומות עברתי ללא בעיות.
תודה למגיבים

3

אורח/ת - רון

19 ביולי ב 14:19

המון תודה למדריך והקבוצה

4

אורח/ת - דורון ו.

19 ביולי ב 14:19

אמיר תודה רבה על הובלת הטיול המאתגר בשיתוף הקבוצה המצויינת.

5

אורח/ת - עפר ב.

19 ביולי ב 14:20

המון תודה לך על טיול מקסים ומאתגר יחד עם קבוצה מעולה.

6

אורח/ת - מיכל ד.

19 ביולי ב 14:21

טיול אתגרי מאוד ובמיוחד מעלה רמון- 5 המדרגות. תודה לך , אמיר, על הליווי , ההדרכה והמקצועיות. נשמח להיפגש בטיול הבא.

7

אורח/ת - מרינה ויוחאי

19 ביולי ב 14:21

תודה רבה לאמיר הצעיר שבחבורה, מתרוצץ ממכשול למכשול ובסוף שוכב מתחת לג׳יפ. נשמה ענקית. שאפו ענק. תודה גם לכל המשתתפים. הנאה מושלמת.