שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגת בשטח טרשי - 14/8/20

באו להדרכה בעלי רכבים על כל קשת ה-4x4, מפולקסוואגן טיגואן, וטויוטה ראב 4, ועד ג'יפ גראנד צ'רוקי

קבוצה מגוונת מאוד אך בסופו של היום, כל הרכבים הם פלטפורמה עם מנוע, מערכת העברת ההנעה, ארבעה גלגלים ונהג.
כאשר יורד הנהג מן הדרך הסלולה אל שבילי השטח, כל הרכבים נתקלים באותן הבעיות וההתגברות עליהן, כלומר היכולת לנסוע בשטח, היא כמובן תלויה במערכות שהיצרן משלב ברכב, ובעיקר בנהג.
ידידינו שבקבוצה באו ללמוד על מבנה הרכב הבסיסי, הבעיות שמציב השטח לרכב ולנהג הנוהג בו, ואת הפתרונות שמספקים יצרני הרכב, והמלצות מדריכי אתר השטח הישראלי איך לנהוג בשטח.

בשטח הרכב פוגש מצבים בהם הוא נוסע על 3 מתוך ארבעת גלגליו

בשטח הרכב פוגש מצבים בהם הוא נוסע על 3 מתוך ארבעת גלגליו

ראשית דבר הדרכת התאוריה

כבכל הדרכת נהיגה בשטח אנו נאספים אל פיסת צל בין עצי יער בן שמן, להאזין להסברים על ההנדסה הבסיסית של רכב ממונע על 4 גלגלים. הנדסה שפותחה בתחילת המאה הקודמת של האלף הקודם, ועד עצם היום הזה לא השתנתה באופן מהותי.
התבוננות בתמונות רכבים שחורים ועגומים, שהוצעו למכירה לקהל הרחב בשנת 1903, לעומת אלו העומדים נוצצים בשלל צבעים באולמות התצוגה של 2020, מצביעים על התפתחות - בוודאי, מנועים קטני נפח אך רבי עוצמה מנוהלים מחשב, תיבות הילוכים רובוטיות עם 8 הילוכים קדימה, הנעה רב גלגלית מתוחכמת, ועוד עשרות גדג'טים שתופרים לרכב להתמודד בשוק הקשה והתחרותי של ימינו. דבר אחד בסיסי שהומצא בשנת 1909 ולא השתנה עד היום הוא התקן ברכב שמאפשר לרכב עם הנעה לפחות בשני גלגלים לנסוע בכל דרך ובכל עיקול הוא הדיפרנציאל. המצאה שאפשרה לייצר רכבים ממונעים שמשמשים את האדם. אבל דא עקע, כאשר הרכב המתוחכם ביותר והמאובזר ביותר נכנס לשטח ומניף אל-על גלגל אחד הדיפרנציאל שבו יגרום לו להעצר מלנסוע. רק מערכות או התקנים המונעים את הגלגל שאיבד אחיזה "לינוק" את כל כוח המנוע אליו ולהשאיר את שלושת הגלגלים האחרים חסרי כל מומנט יאפשר לרכב להמשיך ולהתקדם כרצון בעליו או הנוהג בו. בהמשך השיעור סקרנו את כל ההמצאות וההתקנים שמהנדסי הרכב השונים (חלקם הגדול "הועתק" מעולם התעופה), התקינו ברכבים למען לא יעמדו חסרי תכלית עת גלגל אחד בלבד מאבד אחיזה. סקרנו גם מערכות בטיחות שנוספו לרכבים בסוף המאה הקודמת, והיום הן חובה בכל רכב, אשר מצילות חיים בכביש, אך שוב - יכולות למנוע מהרכב להתקדם בשטח. ההסברים ירדו לעומק החוקים הפיסיקליים שמכוננים את התנהגות המאסות בעולם (אל דאגה - פיזיקה של בית ספר תיכון), והם חוקי התנועה של ניוטון, חוקי התרמודינמיקה, וחוקי החיכוך והמומנטים. כאשר מבינים את ה -"למה" יותר קל לשנן ולמוד את ה - "איך".

כיתת יער

כיתת יער

תרגול מצבים בשטח

שבילי היער מספקים לנו כ"מעבדה" את כל המצבים שאנו רוצים להדגים ללומדים ולתת להם להתנסות בהם:
1. אובדן אחיזת גלגל בקרקע
2. שטח מחורץ עם תעלות היוצר גם קשיי אחיזה וגם מכשול לגוף הרכב (פגושים).
3. מעלות בזוויות המאתגרות את המנוע בעיקר לאלה שאין ברכבם הילוך כוח.
4. מעלות משולבים בקרקע תחוחה ("פודרה" ודרדרת בלשון הג'יפאים).
5. שיפועי צד
6. מורדות תלולים.
במשך שלושת השעות הבאות תרגלו החברים את המצבים הללו, וקיבלו את כל "הטיפים" שבארסנל של המדריכים של אתר השטח. למען יאפשרו להם להתגבר על המכשולים - איש איש וריכבו הספציפי.

אובדן אחיזה - רכב לא מתקדם

מערכת בקרת אחיזה טובה - הרכב עובר את המיכשול ללא בעיה

מערכת בקרת אחיזה טובה ומנוע חזק - הרכב נוסע על שלושה גלגלים

מעבר מכשול חריצים ותעלות במעלה

אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר... מעלה עם פני שטח חלקים (פודרה")

מעלה עם מהמורות ופני שטח חלקים (פודרה ודרדרת) אין בקרת אחיזה, אין כוח - עומדים

נסיון נוסף, הפעם עם "כפתור שוונג"

נסיעה זהירה ונכונה בשיפוע צד של 25 מעלות

מורד תלול

שיחה בנושאים של צמיגים, שדרוגים, ציוד וטיולים

בתום החלק המעשי, כאשר כולם התנסו חוו וראו את חבריהם, נסענו בשיירה בשבילי היער לפינת חמד נוספת שם ערכנו שיחה על נושאי צמיגים מבנה, מידות, סוגים וחוקים. דיברנו על שדרוגים, חילוצים, ציוד מומלץ ברכב (ניתן לרכישה בחנות הווירטואלית של אתר השטח) וטיולים.
בסיום החברים מרוצים כי עברו יום של לימוד ונסיון כהכנה לטיולים הבאים.

159752724738615975272496411597527251368

מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

159752725374015975272553461597527256902

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1597527260122159752725841715975272619341597527263522

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

1597527264705159752726621515975272688511597527270179159752727336415975272718331597527275643159752727746015975272789851597527280524159752728382715975272851541597527286882159752728821015975272894461597527290807159752729200615975272935871597527296640159752729845515975273006131597527303403159752730710715975273089311597527311120

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן