שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה של מועדון רקסטון, הר חורשן 13/11/20

שבילי הר חורשן פראיים ומקסימים כמו תמיד ומקבלים שוב חבורה נחושה של רקסטונים חדשים שהגיעו להדרכת נהיגת שטח בסיסית בשטח טרשי


הר חורשן הוא אחד מתאי השטח היפים בישראל וחביב עלי במיוחד בתקופה הכי טובה בשנה להדרכות – החורף עדיין מבושש להגיע והקרקע עדיין לא בוצית וחלקה, אבל הקיץ כבר מזמן ברח. כבר לא חם, האויר כבר לא לוהט ומאובק, צבע השמיים הוא כחול חגיגי ועמוק, הצמחיה ירוקה ורעננה, לא מזיעים ואפילו בשעות שתיים-שלוש אחה"צ, כשההדרכה מסתיימת, אני לא מותש – וכך, התנאים הסביבתיים הנעימים הופכים את ההדרכה לעוד יותר חווייתית וכיפית.

בוקר של יום שישי, היום אנחנו שוב כאן עם קבוצה של סאנגיונג רקסטון. רוב הכלים חדשים מהניילונים ואחד קצת יותר ותיק, מהדור הקודם. מזג האויר הנפלא מביא מטיילים רבים לחורשן – ברגל, על אופניים, על אופנועים וטרקטורונים וגם ג'יפים, ופינות החמד ברחבי השמורה מלאות, כולל מעגל של מתרגלי מדיטציה שתפס את "פינת ההרצאות" המוצלת הקבועה שלנו... ומאלץ אותנו לנסוע עוד קצת פנימה לתוך היער כדי למצוא לנו פינה חלופית בה תוכל כל הקבוצה לפתוח כסאות ולשבת בנוחות ואני אוכל לדבר – על מכוניות בכלל ורכבי שטח בפרט. איך עובר כוח לגלגלים ואיך מיוצרים אחיזה ומשיכה שיאפשרו למכונית לנסוע. למה 4X4 זה כל כך טוב ואיך זה עובד, ערכנו היכרות עם מערכת ההנעה - הדיפרנציאלים, יתרונותיהם וחסרונותיהם, עם הדרכים להתגבר על החסרונות הללו ועם מערכות עזר אלקטרוניות שפועלות דרך מערכת הבלמים ומסייעות לדיפרנציאל לעבוד נכון יותר ו/או עוקפות, מתחמנות ו"מרמות" אותו וכמובן על תיבות העברה, הנעה 2X4 ו-4X4, מצבי "גבוה" ו"נמוך". דיברנו קצת גם על היצרן ועל דגם הרקסטון עצמו, איך הוא בנוי ומהם יתרונותיו (הרבים) וחסרונותיו (המועטים, אבל צריך להיות מודעים להם, להתחשב ולנהוג בהתאם) וגם על נהיגת שטח. איך להתייחס למכשולים ואיך לתקוף אותם נכון באופן שיבטיח מעבר חלק, ללא תקיעות וללא נזקים – הן לרכב והן לטבע.

image

image

אחרי הדיבורים, אנחנו יוצאים לסיבוב/טיול ברחבי שמורת הר חורשן, שמציעה את הכל מהכל לכל מי שבא לתרגל כאן – ממכשולי-שביל פשוטים לג'יפונים ועד אתגרים מפחידים ומסוכנים של ממש להארדקוריסטים במפלצות סלעים ייעודיות. אנחנו היום לא בעניין של טיפוס על קירות או צליחת גינות-סלעים מפחידות, אבל בהחלט שמחים להתעמת עם השביל האדום המטפס אל הר חורשן ממערב וכולל את כל הרפרטואר של המכשולים בהם אנו עלולים להיתקל בכל יציאה לשטח. לא מסלול קשה, אבל כן כזה שמחייב את כולם לשלב LOW ולהיות מרוכזים ועירניים.

image

image

image

כדי להכניס את החבורה ל-MODE נכון, אנחנו מתחילים בקפיצה למים העמוקים – לא, עוד לא ירד כאן גשם רציני שישאיר אחריו שלוליות.... אני מתכוון ל"נקיק" הסמוך לשביל הראשי, הירוק, זה שלא רחוק מבת-שלמה. חריץ בקרקע, משולב בפנייה חדה שמאלה + עלייה + הצלבות + מדרגה... זה כדי שיתנסו בחשיבות התנועה הזורמת, בסחרורי גלגל, ללמוד לתת למערכת בקרת המשיכה לעבוד וגם ללמוד לקרוא שטח ולתכנן נתיב התקדמות, לשמור על הצמיגים לבל יתפנצ'רו, וכל זה מול מכוון. בקבוצה שלי יש מנוסים יותר ופחות, ואלה שעד כה לא נהגו בשטח, טועמים כאן לראשונה מכשולי שטח אמיתיים וחווים את תפעול המערכות שהרכב מצויד בהן. הרקסטון מתמודד כאן בהצלחה ואפילו בקלות יחסית, מה שמוסיף לבטחון של הנהגים בהתמודדות עם המכשולים הבאים בהם ניתקל, בטיפוס להר. אחר כך נוסעים לאורך נחל דליה ומתחילים לטפס בציר האדום הסלעי במהלכו נעצור ליד מכשולים המחייבים התייחסות ונסביר כיצד להתמודד מולם. סוף השביל מביא אותנו לחורשה בפסגת הר חורשן שם נפתחת ערכת הקפה הבלתי-נמנעת...

image

image

בישול קפה/תה הם לא רק עונג-שטח ידוע שאני מקפיד לא לוותר עליו בשום הדרכה אלא גם הפעולה הראשונה המומלצת לעשות כשנתקעים, כדי להירגע ולחשוב בצלילות – אנחנו לא נתקענו ואפילו לא היינו קרובים לזה, אבל ערכת הקפה המדוגמת היא חלק מפק"ל החילוצים שצריך להימצא בתא המטען של כל רכב-שטח ואכן זה הזמן לדבר על תקיעות ועל חילוצים, לפרוס את מגוון הציוד ולהסביר על רצועה ועל שאקל, על ערכת תיקון פנצ'רים ועל מדחס אויר, להיכן מחברים את הרצועה בסאנגיונג רקסטון ולמה צריך שיהיו בבגאז' גם את חפירה מתקפל וערכת עזרה ראשונה. ומכיוון שאחרי יום שכזה התיאבון נפתח ורוצים עוד, אז לא שוכחים לדבר גם על הטיולים שלנו – טיולי מועדון רקסטון והטיולים הפתוחים. בהדרכות כאלה, כשגם נעים בחוץ, הזמן עף לנו בלי להרגיש, ערב שישי כבר בפתח וצריך לסיים ולחזור הביתה....היה טוב, כיף ומלמד, ואנחנו נשמח לפגוש אתכם שוב בטיולים שלנו!

הרשם לדיוור מועדון

160620345012416062034539771606203461685

מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

1606203470055160620347248916062034759771606203479243160620348391916062034872611606203490522

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1606203494483160620349725616062035019141606203505518

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

160620350791916062035144261606203525599160620352744416062035306561606203533127160620353592116062035396811606203541598160620354388416062035465761606203560126160620356243416062035663911606203570313160620358417716062035779941606203588016160620359377516062035906351606203598417160620361095316062036221651606203626166

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - דוד שמואל

26 בנובמבר 2020 ב 10:52

ראשית היה יום מהנה מאוד. השכלנו לא מעט, גם הנהגים (אני בתוכם) הותיקים.
בעיקר בנושא הכרת הרקסטון שכידוע הוא קרנף אמיתי, שונה במקצת ולא מוכר.
נראה לי שקיבלנו בונוס מהמדריך מרלי בתחום אביזרים וחילוץ. בנוסף לבונוס בזמן ההדרכה.
נהננו מאוד... כבר אמרתי.. תודה רבה.