שטח 4X4 > כתבות > חדשות

כוח הרעם

הלאדה ניבה הוא אחד מרכבי השטח הוותיקים ביותר, שנבנה ללא שינוי כמעט מאז 1977, והוא ידוע כרכב פשוט אך קשוח עם עבירות לא רעה. הניבה ברונטו (רעם), לוקח את נושא העבירות כמה צעדים קדימה

עם שם שבוודאי לא משמח את אנשי השיווק של חברת פורד, מייצרת חברת אוטו-וואז דגם משופר של הלאדה ניבה הוותיק, הנקרא ברונטו (Bronto – מילה יוונית עתיקה שמשמעותה רעם שמשמשת לתיאור בעלי חיים גדולים מאוד מתקופת הדינוזאורים, כמו ברונטוזאורוס). הברונטו מבוסס על הדגם הרגיל של הניבה בעל שלוש הדלתות (היום יש כבר דגם עם חמש דלתות), שנבנה ללא שינוי כמעט מאז 1977, אבל עם טוויסט שהופך אותו למכונת שטח רצינית - שלוש נעילות דיפרנציאל: מרכזית, אחורית וקדמית. לניבה, גם בתצורה הבסיסית, יש עבירות לא רעה בכלל, והנעילות הרוחביות של הברונטו מקדמות אותו בהרבה בתחום הזה (קישור לכתבה על טיול במדבר המונגולי עם ניבה).

לקראת שנת הדגם 2022 יצאה היצרנית עם דגם מחודש של הברונטו, שבשלב זה לא פורסמו יותר מדי פרטים עליו, מלבד הצהרות על שיפורים במערכת בקרת האקלים לעומת הניבה הרגילה, מושבים קדמיים נוחים יותר, בידוד רעשים מוקפד יותר וקונסולה מרכזית חדשה. ברמת הגימור הבסיסית תקבלו צמיגי שטח מלא, קשתות גלגלים מורחבות, פגושים מפלדה ומסילות גג. בדגם הבכיר יותר מתווספים פגושים גדולים יותר עשויים פלסטיק, גריל בעיצוב שונה, הגנה על ספי הצד ועל קשתות הגלגלים ופנסי ערפל קדמיים. ניתן לקבל את שני הדגמים צבועים בצבעי ההסוואה של צבא רוסיה ועם זרקורי שביל המותקנים על הגג, בעלות נוספת.

בתא המנוע תמצאו משהו שנראה כאילו תוכנן עוד בתקופה שבה הממותות הסתובבו חופשי ברחבי סיביר: מנוע הבנזין העתיק בנפח 1.7 ליטר, המפתח 82 כוחות סוס ומומנט של כ-13 קג"מ בלבד. תיבת ההילוכים הידנית נשארה גם היא ללא שינוי, עם חמישה הילוכים ותיבת העברה עם הילוך כוח. עם הנתונים האלה, הברונטו מאיץ מ-0 ל-100 ק"מ תוך 17.0 שניות ארוכות מאוד, עד למהירות מירבית של 142 קמ"ש.

הברונטו המחודש כבר משווק ברוסיה, אבל אין כוונה להשיק אותו בשווקים שמחוץ למדינה. אין ספק שיש בארץ לא מעט "חולי שטח" שהיו שמחים לשים יד על הברונטו, אבל הוא אינו מצויד במערכות בטיחות ומערכות למניעת זיהום אוויר הנדרשות כדי לעמוד בתקינה האירופאית המחמירה הנהוגה גם אצלנו. התקינה הזו מרחיקה מאיתנו את האפשרות לרכוש כלי רכב קשוחים וזולים יחסית כמו הניבה וכמו המהינדרה טאר (קישור לכתבה) או הטרולר T4 הברזילאי (קישור לכתבה).