שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

סיכום טיול מועדון רקסטון - חוצה רמות מנשה לשמורת הטבע חוף גדור - 12/8/23

זה כבר כמעט אמצע חודש אוגוסט, וכמיטב המסורת של מועדון רקסטון בחסות היבואן, נפגשנו בבוקר שבת לטיול בעבירות קלה שחוצה את רמות מנשה לאורך של כמעט 100 ק"מ, באזור רמות מנשה דרך מועצה אזורית אלונה, עמק חפר ונחל אלכסנדר עד לשמורת חוף גדור הנפלאה, עם התחלה של גל חום קיצוני האופייני בתקופה הזו של השנה.

שבת בבוקר יום יפה - נפגשים

נפגשנו בשבת בבוקר עם חברי מועדון רקסטון, חלק בפורמט משפחתי, חלק עם חברים, בחום של אמצע אוגוסט לטיול נהיגה בשבילים זורמים באזור רמות מנשה ועד חוף הים בשמורת חוף גדור שבין מכמורת לגבעת אולגה. אמרו שהשבת הזו היא תחילתו של גל חום קיצוני שילווה אותנו בכמה ימים הקרובים, אבל נראה לי שכבר התרגלנו. למרות שאני תמיד ממליץ לנסוע עם חלונות פתוחים, ברור שבחום שכזה כולנו נהננו מהמזגן המקפיא של הרקסטון. נקודת המפגש הייתה בכניסה לקיבוץ הזורע (על כביש 66), עם נהגות.ים מנוסות.ים לעבור ביחד יום של נהיגה כיפית, נופים קסומים בשטח ופינוקים מתנת יבואן סאניואנג.

המסלול שלנו הוא מסלול נהיגה ארוך, בשטח ובשבילים שרובם נוחים ומאפשר לנו לחוות את המעבר בין אזור רמות מנשה המתנשא עד לגובה של 400 מטר בנקודות תצפית מרהיבות, דרך הירידה למישור החוף ועד חוף הים.
אספתי את כולם להיכרות קצרה, תדרוך על האזור, חלוקת מכשירי קשר ותדרוך קצר על הנהיגה בשטח בשיירה וגם שמנו את משפחת בלדרמן היקרה כרכב מאסף, כשהילד מתן לוקח את מכשיר הקשר בהתרגשות להמשך הטיול, גם אני קיבלתי תיגבור של עוזר מדריך, הילד דולב שהצטרף לרכב שלי ועזר לי במהלך הטיול. לאחר מכן יצאנו בזריזות לכיוון פארק רמות מנשה ונחל גחר.

לפני הכניסה לפארק רמות מנשה הזכרתי את תל מגידו שהוכרז כאתר מורשת עולמית בשנת 2005 ע"י אונסק"ו, בו שרידי יישוב עוד מהתקופה הנאוליתית, והיה מקום מיושב לאורך כל תקופות ההיסטוריה של האזור.

לכיוון מצפור עין השופט

המשכנו בנסיעה בדרך מנדטורית, דילגנו על גבעת ג'וערה, ששמה העברי הוא "גבעת נח", על שם נוח לינדהיים, ארכיטקט שעזר לקנות את האדמות של קיבוץ עין השופט. הגבעה שימשה כבסיס של ההגנה והגדנ"א ושימש מוזיאון לתולדות הגדנ"ע. אך האזור נסגר ונותר מוזנח ומלוכלך.

מצפור עין השופט

המשכנו למצפור עין השופט, שנקרא מצפור אוכברג (1878-1937), על שם יצחק אוכברג שתרם את כספו לרכישת קיבוץ דליה ועין השופט. בדרך למצפור יש טיפוס כייפי וקצת יותר מאתגר שדורש מיומנות נהיגה והקבוצה עוברת את העלייה בצורה חלקה ללא כל בעיה. המצפור עם נוף נפלא לכיוון קיבוץ עין השופט, רמות השופט ויוקנעם ושם עצרנו לארוחת בוקר, פינוקים מהיבואן וכוס קפה עם בריזה נחמדה שהגיעה מכיוון מערב.

169195323404916919532364311691953237795

עין שולמית

בסיום ארוחת הבוקר ירדנו חזרה לעין שולמית, שהינו מעיין קטן ששימש את הישוב העתיק שבחירבת בית ראש ולצערנו הבריכה של המעיין הייתה יבשה לגמרי ומלאה בדבורים, כבר אמרנו - אמצע אוגוסט. אבל המקום עדיין יפה וירוק.

169195329743716919532999101691953298734

חירבת בית ראש

המשכנו משם לכיוון כיכר הקיבוצים, כשבדרך עמד עדר פרות גדול שלא ממש התרגש שהגענו.

169195367859216919536797071691953680345

משם פנינו לכיוון חירבת בית ראש שנמצא בגבעה שלטת בסביבתה. הגבעה שימשה "כמשלט" של כוחותינו במלחמת השחרור וסייעה רבות לעמידתה של משמר העמק בקרבות על קיומה. מהגבעה יש תצפית מרהיבה לכיוון מישור החוף ועד ארובות תחנת הכוח בקיסריה. לצערנו בשל החום והאובך היה קשה לראות את החוף ואת ארובות קיסריה.

החלפת גלגל

ירדנו מחירבת ראס והמשכנו לכיוון אנדרטת הקיבוצים, שהוקמה לזכר חברי הקיבוצים שנפלו במערכות ישראל. הביקור באנדרטת הקיבוצים תמיד מרגש ומזכיר לכולנו את המורשת וההקרבה של הישוב למען תקומת וביסוס המדינה באזור. בשלב זה הרקסטון של אנדרי חטף קרע רציני בדופן הצמיג מברזל בולט בשטח שלא ניתן היה להבחין בו. היה ברור שחייבים להחליף צמיג ואנדרי שמצויד היטב בכל מה שצריך, החל מיד בפעילות, כשהחבר'ה מסייעים עם כלים ושיפורים כדי לעשות את העבודה יותר קלה.

169195345758216919534583981691953459396

אנדרטת הקיבוצים

בינתיים הקבוצה נכנסה לאנדרטה להתרשם מהמיקום שלה, שנבחר בעיקר מאחר שהוא מהווה נקודת תצפית נוחה אל עמק יזרעאל, שהיה אזור בו הייתה התיישבות קיבוצית ענפה בשנים הראשונות להקמת הקיבוצים בישראל ובשל הקרבה לג'וערה ומערת הפלמ"ח.

169195351624916919535172531691953518070169195351873716919535196161691953520499

כשחזרנו הרקסטון של אנדרי כבר היה מוכן להמשך נסיעה וכולנו התקדמנו לכיוון השבילים של רמות מנשה וגלעד. עלינו לגבעת האוטובוס לתצפית נפלאה נוספת על האזור, למרות הראות והאובך. המשכנו בשבילים היפים, חלפנו על פני חירבת בית ערס, שהייתה הניסיון הראשון להקים את הישוב גלעד ב-1945, משם חלפנו על פני גבעת הרקפות ונכנסנו לדרך נוף גלעד היפה ובמהרה הגענו לירידה לעין נל"י.

עין ניל"י

עין ניל"י הוא מעיין נסתר ונעים ליד המושב גבעת ניל"י , הירידה אליו קצת יותר מאתגרת ואני ממליץ לכולם לעבור להילוך כוח ולעשות את הירידה ואת העליה בהילוך ראשון. הרקסטון גיהץ את הירידה ללא כל מאמץ ושם עשינו עצירה קצרה ונהנינו מהמקום היפה והירוק.

1691953595170

לאחר העצירה , טיפסנו חזרה מעין ניל"י בשביל לכיוון דרך המוביל ולכיוון אנדרטת משמר הגבול דרך עמק אלונה. עצרנו באנדרטת משמר הגבול לשיחה על המקום וקצת על המורשת של מג"ב. יש שם מוזיאון מכובד על מג"ב שפתוח רק במהלך השבוע, מומלץ לבקר ולראות.

אזור עמק חפר ומבצר קקון

מפה עברנו לאזור שנקרא עמק חפר ולכיוון הגן הלאומי מבצר קקון, שבו יש שרידי מצודה צלבנית-ממלוכית. בתקופת מלחמת העצמאות תושבי הכפר הערבי במקום התנכלו להתיישבות החדשה ובמהלך מלחמת העצמאות הוחלט לכבוש את המקום. המשימה הוטלה על חטיבת אלכסנדרוני ולאחר קרב קשה שנמשך ימים מספר מול כוח מצבא עיראק שישב בכפר, נכבש המקום. במקום יש אנדרטה לזכר לוחמי חטיבת אלכסנדרוני.

1691953784184

ארוחת הצהרים למרגלות מצפור ויקר

הגיע הזמן לארוחת צהרים, אבל היתה לנו עוד קצת נסיעה עד לכניסה לשביל נחל אלכסנדר ולמצפור ויקר, שם בצל העצים והבריזה התיישבנו לארוחת צהרים ואבטיח קריר שהבאתי כחלק מפינוקי היבואן.

לאחר ההפסקה עלינו כולנו למצפור לראות את מאגר המים, להתרשם מהנוף היפה מסביב ולהנות מהבריזה שהגיעה ממערב. בעונת הנדידה ניתן לראות בו להקות ענק של שקנאים.
שמורת נחל אלכסנדר שוקמה החל משנת 1996, כאשר הוקם פרויקט גדול לשיקומו של נחל שכם ונחל אלכסנדר שהצליח לשפר מאוד את איכות המים בנחלים.

16919551759981691955177409

גשר הצבים

המשכנו בשביל נחל אלכסנדר, הנהיגה בשביל לאורך נחל אלכסנדר נפלאה. השביל זורם ומהנה, עם הרבה פינות צל ומנוחה שנבנו לאורכו. המשכנו עד לגשר הצבים, שלא רצו לצאת מהמים, אבל היו 2 ברווזים שדיגמנו לנו במקום הצבים, שאפשר היה לראות שוחים לארוך הגדה במים.

169195521756616919552181681691955219234

חירבת סמארה

המשכנו לכיוון גן לאומי נחל אלכסנדר שליד נחל חדרה ועצרנו בחירבת סמארה, שנמצאת ממש ליד כביש החוף ושימשה בית מכס ליצוא אבטיחים לנמל הקטן שהיה במכמורת בתקופה העות'מנית.

16919552596931691955262098169195526296416919552639861691955264903

המשכנו בקטע קטן נוסף עד הגשר מתחת לכביש החוף ועלינו על הכביש למכמורת. עברנו את החוף של כושי ונכנסנו עד לכניסה של שמורת חוף גדור.

הקבוצה נהגה נפלא, חלק ובקצב נהדר והגעו לשמורת חוף גדור באזור 16:45. הים והרוח המערביים קיררו קצת את החום. עשינו תמונת פרידה קבוצתית וחלק מהקבוצה ירדה לחוף הים הנפלא להתרענן. נפרדנו לשלום לקראת ערב נעים בכוחות מחודשים לקראת שבוע חדש.

חברות.ים יקרות.ים, היה לי כיף גדול להכיר אתכן.ם בטיול חוצה רמות מנשה לחוף גדור. קיבלנו נופים נפלאים, תצפיות נהדרות, אתרי מורשת ואפילו החלפת גלגל.
מזג האוויר היה חם אבל בכל זאת הייתה בריזה נעימה ברוב המקומות שעצרנו בהם. שאפו על נהיגה מקצועית וחלקה בקצב נהדר. תודה רבה ליבואן ולמועדון רקסטון על היום הנהדר הזה ועל הפינוקים. יש לכן.ם רכב נפלא ותמשיכו להנות ממנו.
היה לי העונג להוביל אתכן.ם, מקווה להיפגש איתכן.ים בקרוב שוב בשטח.