שטח 4X4 > כתבות > טכני

אוברול כללי - חלק רביעי ואחרון

אוברול לג'יפ CJ6 , כתבה רביעית בסדרה ...

יום שישי 1/9/00

09:00 אני נפגש עם עדי, הוא חרט בשבילי מוט אלומיניום בקוטר 23.2 מ''מ כאשר בקצה שלו יש הצרה לקוטר של 15.15 מ''מ בשביל לכוון את דסקית המצמד. תודה, עדי, ושוב תודה. 12:00 יפתח ושי מגיעים, אנחנו מכוונים את המצמד באמצעות המכשיר שעדי חרט לי, לאחר ליטוש קל של החלק הצר של המכשיר, שמסתבר שהיה טיפה יותר רחב מהדרוש. מורידים את המנוע אל הגיר, והעסק מתחבר, הפעם בצורה כמעט חלקה, ממשיכים להרכיב את כל שאר האביזרים החיצוניים. כנראה שהשיטה הקודמת שניסיתי למרכז את דסקית המצמד, על ידי בדיקה עם קליבר, שההיקף החיצוני של הדסקית הוא במרחק שווה מכל הכוונים אל קצוות גלגל התנופה, היא לא טובה, מכיוון שהנחת היסוד שהסתמכתי עליה, היא לא נכונה... דסקית המצמד לא לגמרי עגולה! אחרי שכיוונתי עם המכשיר של עדי, זה התברר לי בוודאות, בדקתי שוב עם הקליבר ומסתבר שיש סטייה של 2 מ''מ בין צדדים שונים של ההיקף של דסקית המצמד. בכל מקרה, עכשיו, עם המכשיר של עדי המנוע החליק אל הגיר והכול טוב. יש המלצות של מומחי הג'יפים לאתחל את משאבת השמן עם מברג ומקדחה לפני שמניעים את המנוע, על מנת לוודא שכל מעברי השמן מלאים בשמן והכול משומן לפני שהמנוע מונע, וזה לטענתם יכול להוסיף אפילו 10,000 מייל לאורך חיי המנוע. צעד זה בדרך כלל לא נעשה במוסכים, אבל אני מעדיף את הדרך הזהירה יותר. בבלגן של המעבר לבית החדש, אין איתי את המקדחה ולכן אני מכניס מברג אל החריץ של משאבת השמן ומסובב אותו ידנית בכיוון השעון עד שאני רואה לחץ שמן בשעון. עכשיו אני צריך להביא את המנוע לנ. מ. ע. של בוכנה מספר אחת כאשר היא בסוף מהלך הדחיסה ע''מ לכוון את רוטור המפלג והמפלג למקומם הנכון. ברוב חכמתי, סגרתי כבר את מכסה השסתומים, וקשה לי לדעת אם הבוכנה בסוף מהלך הפליטה או בסוף מהלך הדחיסה. לפני שפירקתי את המפלג בדקתי את הענין ע''י סיבוב של המנוע והרגשה עם האצבע על פתח פלג מספר אחד והרגשה של הקומפרסיה. עכשיו, אחרי שהמנוע מורכב, קשה מאוד לסובב אותו ברציפות, מכיוון שכל החלקים חדשים, עם מרווחים קטנים ביניהם, ולא משומנים בצורה אידיאלית ולכן שי מצליח לסובב את המנוע בכל תנועה רק קצת, וקשה מאוד להרגיש את הקומפרסיה. בכל מקרה, באיזשהו שלב חשבתי שאני מרגיש קומפרסיה והרכבתי בשלב זה את המפלג, רוטור מצביע אל חור של פלג מספר שלוש וקצה יחידת קידום ההצתה 11 ס''מ מבלוק המנוע (אלו המידות שלקחתי כאשר פירקתי את המפלג בתחילת השיפוץ). הפלגים עדיין לא בפנים ואני מסובב את המנוע עם הסטרטר ומוודא שיש לחץ שמן בריא בשעון. הכנסתי פלגים ואני מנסה להניע את המנוע וכל מה שאני מקבל זה בקפיירים נוראיים ועמוד אש מפתח המאייד. מסתבר שבכל זאת הרכבתי את המפלג כאשר בוכנה מספר אחת הייתה בסוף מהלך הפליטה, אני מרכיב מחדש את המפלג, הפעם נכון. 19:00 סיבוב של המפתח והמנוע מניע תוך חצי שניה, סוף הדרך, אני מנסה למחוק את החיוך ולא מצליח... מוודאים שלחץ השמן תקין, המנוע מתחמם לטמפרטורת עבודה, התרמוסטט מתחיל לסובב את המים במערכת בדיוק בזמן, יש טעינה, הכול נראה טוב, אפשר לעבור להרצה.

נקודות ששוות אזכור:

יש מי שמקטלג כל בורג בשקית במהלך הפירוק וזו גם שיטה טובה, אני מעדיף להחזיר כל בורג ואום למקומם מייד לאחר שפירקתי את מה שדרש פירוק. ברגים שלא ניתן להחזירם למקומם כמו ברגי ראש המנוע, הברגים של מכסה הטיימינג... מכיוון שחלקים אלו צריכים להישלח לבית מלאכה ולא ניתן להשאיר עליהם את הברגים, אני לוקח קרטון, מצייר עליו את הצורה של החלק ועושה חורים בהיקף הצורה, היכן שנמצאים הברגים, ומשחיל לתוך החורים את הברגים שהוצאתי, וכך הם לא מתערבבים. אותו הדבר צריך לעשות לגבי כל חלקי המנוע שלא מוחלפים בזמן השיפוץ, הם אמורים לחזור בדיוק למקומם המקורי, מכיון שהם נשחקו כבר בצורה תואמת למקום שלהם, ולא טוב להחליף ביניהם. חיזוק ברגים נעשה אך ורק עם ידית מומנט על פי ערך מומנט שכתוב בספר הטיפולים ובסדר החיזוק הנכון, לא כדאי לחפף כאן, כי זה עלול לעלות מאוד ביוקר ובאובדן מוחלט של המנוע. שימון, שימון, שימון כל חלק שמרכיבים ואתחול נאות של משאבת שמן על מנת למנוע התנעה יבשה שתקצר מאוד את תוחלת החיים של המנוע. נקודות ששוות אזכור: יש מי שמקטלג כל בורג בשקית במהלך הפירוק וזו גם שיטה טובה, אני מעדיף להחזיר כל בורג ואום למקומם מייד לאחר שפירקתי את מה שדרש פירוק. ברגים שלא ניתן להחזירם למקומם כמו ברגי ראש המנוע, הברגים של מכסה הטיימינג... מכיוון שחלקים אלו צריכים להישלח לבית מלאכה ולא ניתן להשאיר עליהם את הברגים, אני לוקח קרטון, מצייר עליו את הצורה של החלק ועושה חורים בהיקף הצורה, היכן שנמצאים הברגים, ומשחיל לתוך החורים את הברגים שהוצאתי, וכך הם לא מתערבבים. אותו הדבר צריך לעשות לגבי כל חלקי המנוע שלא מוחלפים בזמן השיפוץ, הם אמורים לחזור בדיוק למקומם המקורי, מכיון שהם נשחקו כבר בצורה תואמת למקום שלהם, ולא טוב להחליף ביניהם. חיזוק ברגים נעשה אך ורק עם ידית מומנט על פי ערך מומנט שכתוב בספר הטיפולים ובסדר החיזוק הנכון, לא כדאי לחפף כאן, כי זה עלול לעלות מאוד ביוקר ובאובדן מוחלט של המנוע. שימון, שימון, שימון כל חלק שמרכיבים ואתחול נאות של משאבת שמן על מנת למנוע התנעה יבשה שתקצר מאוד את תוחלת החיים של המנוע.

מחירים:

בוכנות, רינגים, מיסבי גל זיזים, מיסבי קרנק ומיסבי טלטל, תרמוסטט, פינים של הבוכנות, סט אטמים ומחזירי שמן מלא, הכול חדש, כמובן 1700 ש''ח עבודה של בית המלאכה 1100 ש''ח עבודה של בית המלאכה הנוסף לתיקון הסדקים בראש המנוע 500 ש''ח משאבת שמן חדשה עוד 250 ש''ח סה''כ 3550 ש''ח. סדקים בראש המנוע הם לא דבר שגרתי ולכן אוברול כזה יכול להסתכם גם ב3050ש''ח. ובנוגע למצמד: ליטוש גלגל תנופה 60 ש''ח רפידת מצמד מחודשת 220 ש''ח חידוש דסקית לחץ 220 ש''ח מיסב לחץ 70 ש''ח פיילוט בושינג 15 ש''ח מזלג קלץ' 100 ש''ח (את המזלג בדרך כלל אין צורך להחליף אבל בשלי היה חור היכן שהדחיף החיצוני יושב ולכן הייתי צריך להחליף אותו). סה''כ 685 ש''ח הכול כולל מע''מ בהתחלה הערכתי שסיפור השיפוץ יקח כארבעה שבועות ו 3500 ש''ח, בסופו של סיפור התברר שהשיפוץ עלה 3550 ש''ח ושלושה סופ''שים. (אם היה לי מראש את המכשיר לכיוון המצמד הסיפור היה נגמר בסופ''ש השני), כך שהסיפור, לדעתי, עדיף בהרבה על אופציות החלפת המנוע האחרות שהזכרתי בהקדמה.

קרדיטים:

ליפתח, נמרוד, טלי ושי על העזרה בעבודה. לאלי, על המנוף, מכווץ הרינגים והייעוץ הטלפוני הצמוד. לעדי, על הצעת הכננת הידנית וחריטת המכשיר לכיוון המצמד. לקיה, על השאלת השרשרת. לטלי, על הסבלנות. לש.מ.ר. על החריטות, העבודות והסבלנות, עם כל השאלות שלי. לדיסקל, על העבודה על המצמד. לינוביץ' על חלקי החילוף. לכל מי שיעץ והמליץ על בתי מלאכה ופרוצדורות עבודה על גבי פורום זה, איציק, עדי, צחי, אלי, אבי ש. וסליחה עם מי ששכחתי. דבר נוסף שאני מוכרח לציין זה הצעות העזרה הרבות שקיבלתי, חלקן מאנשים שעוד לא יצא לי להכיר בכלל, שזה היה אחד מהדברים הנחמדים ביותר בתהליך השיפוץ. מעין שותפות לתחביב ונדיבות שדי קשה למצוא סתם כך ברחוב, או בכביש, סיפרתי את הסיפור למכרים שלא קשורים לתחביב והם היו מאוד מופתעים מכל הענין הזה, אז שנמשיך כולנו כך ולהתראות בשטח.

לכתבות הסדרה:




כתבה ראשונה בסדרה
כתבה שניה בסדרה
כתבה שלישית בסדרה

תגובות

0 תגובות