שטח 4X4 > יצרנים

מיצובישי

היצרן היפני ידוע בתחום השטח בעיקר בזכות הפג'רו, שזכה למספר הנצחונות הגדול ביותר בראלי פריז–דקאר

הולדתה של מיצובישי בשנת 1870, כשיזם צעיר בשם יאטארו איוואסקי (Yataro Iwasaki) הקים חברת ספנות זעירה עם ''צי'' של שלוש ספינות קיטור רעועות. תחת הנהלה משפחתית צמחה החברה כשהיא שולחת זרועות לענפים נוספים: כריית מחצבים, בניית אניות, מטוסים ותעשייה כבדה אחרת, נדלן, בנקאות, ביטוח, תעשייה כימית, מוצרי חשמל ועוד. עד לתקופת מלחמת העולם השנייה, קונצרן מיצובישי כבר הקיף מאות חברות, שכל אחת מהם מנוהלת כמרכז רווח עצמאי, עדיין בשליטת משפחת איוואסקי.

טרום המלחמה ובתקופתה, ייצר הקונצרן אניות, מטוסים (ביניהם מטוס ה''זירו'' הידוע Mitsubishi A6M), טנקים וציוד אחר לצבא, לצי ולחיל האוויר היפני. בתום המלחמה, אילצו בעלות הברית את התאגידים היפניים הגדולים להתפרק. מיצובישי התפצלה לרסיסי-רסיסים ורק במהלך איטי, שהחל באמצע שנות החמישים ונמשך למעלה מעשור, שבו החברות והתקבצו תחת סמל היהלום המשולש.

חטיבת הרכב של מיצובישי החלה לפעול בשנת 1917, ודגם A שלה היה המכונית היפנית הראשונה בייצור סדרתי. ב-1934 הוציא הצבא היפני דרישה לכלי רכב עם הנעה 4X4. התוצאה היתה המיצובישי PX33, מכונית נוסעים עם הנעה קבועה בארבעת הגלגלים, מצוידת במנוע דיזל בהזרקה ישירה בנפח 6.7 ליטר. נבנו ארבע אבות טיפוס, אך לפרויקט לא היה המשך משום שהוחלט להשקיע את המאמצים בייצור משאיות וכלי רכב מסחריים. כ-70 שנה מאוחר יותר, ה-PX33 ''גוייסה'' לטובת מסע הפרסום של הפג'רו דור רביעי (אליו נגיע בהמשך).
ב-1953, חתמה אחת מרסיסי החברות חוזה עם חברת ויליס, שאז כבר נשלטה ע''י קייזר, לבניית הדגם האזרחי של הג'יפ, ה-CJ3B, ביפן. ייצור זה נמשך עד 1998, 30 שנה אחרי שייצור הדגם הופסק בארה''ב. היתה גם גרסת סטיישן לג'יפ הזה, תכנון יפני מקורי, והיצע המנועים כלל גם מנוע דיזל.

ב-1971 נחתם הסכם לשיתוף פעולה עם קרייזלר, הסכם שנתן למיצובישי דריסת רגל ראשונה בשוק האמריקאי. קרייזלר גם רכשה חלק ממניות מיצובישי, מכרה אותן, קנתה אותן שוב עם האיחוד בין דיימלר לקרייזלר ומכרה אותן שהאיחוד הזה התפרק. היום נמצאות מרבית המניות בידי מיצובישי עצמה.

למיצובישי יש היום הסכמי שיתוף פעולה – ובחלק מהמקרים גם בעלות מסוימת – עם יונדאי, פרוטון (יצרנית רכב מלזית), וולוו, פיג'ו-סיטרואן ועוד.
מבחינת רכבי שטח, מיצובישי ידועה בעיקר בזכות הפג'רו. אבטיפוס ראשון שלו הוצג בתערוכת רכב בטוקיו בשנת 1973, אבטיפוס שני הוצג ב-1978, אך הייצור הסדרתי החל רק ב-1982. ייצור הדור הראשון נמשך עד 1990, הדור השני ייוצר מ-1991 עד 2000, השלישי מ-1999 עד 2006, אז הוצג הדור הרביעי (מבחן השוואתי בין פג'רו דור שני לדור רביעי). הדור השלישי, הידוע בארץ כקינג, הציג תפיסה שונה בבניית רכבי שטח, עם שלדה אחודה ומתלים נפרדים בכל הגלגלים. הפג'רו משווק בארצות מסוימות כ'מונטרו' ובבריטניה הוא מוכר כ'שוגון'.

פאג'רו לדורותיו

כמעט מיד עם יציאתו לשוק, הכניסה מיצובישי את הפג'רו להתחרות בראלי פריז-דקאר, וזהו הרכב עם מספר הנצחונות הרב ביותר בראלי הקשה הזה. אמנם הדמיון בין רכב התחרות לרכב שאפשר לקנות בסוכנות הוא בשם בלבד, אבל המוניטין שנצבר בחולות מאוריטניה תרם רבות להצלחת המכירות.

מלבד הפג'רו, מיצובישי ייצרה ומייצרת גם היום טנדרים עם הנעה 4X4, את הפג'רו ספורט, את האנדובר, את האאוטלנדר ודגמיAWD של הספייס גיר.

קישורים למבחני דרכים של מיצובישי באתר השטח הישראלי

המלך ואני – מבחן למיצובישי פג'רו במדים - קישור
השוואתי ג'יפונים: מיצובישי אאוטלנדר מול דודג' ניטרו - קישור
רכב השנה 2007: פג'רו בראש - קישור
פאג'רו במבחן הזמן 2 - קישור
מקסי וסאמי - איסוזו די-מקס מול מיצובישי מגה-מגנום - קישור
מיצובישי פג'רו בארומה מדברית - קישור
מיצובישי האנטר מול ניסאן נבארה בפיק אפ בר - קישור
פאנדוש''ים - הונדה CRV מול מיצובישי אאוטלנדר וסובארו פורסטר טורבו - קישור

לנד רובר דיסקברי מול מיצובישי פאג'רו במבחן השוואתי - קישור
מיצובישי מגה מגנום - מגה טנדר - קישור
מיצובישי פג'רו קינג - המלך או בגדי המלך? - קישור

תגובות

0 תגובות