שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ נהיגה

שלג, בוץ וקרח - טיפ נהיגה

הסופה בפתח ואנו מקווים שירד הרבה גשם וגם קצת שלג, כדי שנוכל לצאת למסע אתגרי בצפון... בינתיים קצת המלצות וטיפים לנהיגה בשלג, על קרח בכביש ובשטח בארץ ובעיקר בטיולים בעולם...
טיפ נהיגה משנת 2011 - עדכון ינואר 2015 - עדכון נוסף ינואר 2021 (בסיום הסגר השלישי)

image

אתגר בלבן

רובנו מכירים סלעים, חולות וכורכר וגם קצת בוץ וכבישים רטובים ומוצפים בחורף, אבל שלג, בוץ ובמיוחד קרח מחייבים נהיגה שונה ומאוד זהירה.
עם זאת נהיגה בשלג ובתנאים של אחיזה נמוכה היא חוויה מיוחדת... ומאוד יפה.

אתגר בלבן

על הכביש

הצמיגים שלנו אינם צמיגים ייעודים לשלג ובטח שלא לקרח. על הכביש יש לנהוג במשנה זהירות ולדעת כי בשלג מקדם האחיזה נמוך מאוד, ובקרח אין אחיזה כלל! מכאן שיכול ולא יהיה היגוי ומרחקי הבלימה יתארכו מאוד.
שמרו מרחק, סעו לאט והיכנסו לפנייה באופן מחושב, תוך כדי השארת מרווחי בטחון נדיבים.

image

זינוק בהילוך שני ועוד כמה מערכות חשובות

בזינוק על משטח קרח/בוץ/שלג כדאי להתחיל בהילוך שני, באופן נינוח ובלי הרבה גז, כדי לשמור על אחיזת הצמיג בקרקע ולמנוע פרפור במקום והחלקה.
בתיבת הילוכים ידנית זה פשוט. בתיבות הילוכים אוטומטיות ישנו כפתור לזינוק בהילוך שני (סימן של שלג) ובתיבות חדישות - טיפטרוניק ודומיהן בחרו בהילוך שני.
אפשר אם מתקשים בזינוק לנתק (באמצעות כפתור הניתוק) את מערכת בקרת היציבות (בקרת אחיזה) ESP לשלב הזינוק – שכן במצב בו אחד הגלגלים מאבד אחיזה ומחליק מערכת ה-ESP (המערכות הפחות רגישות) תעמיד את הרכב במקום.
הכירו את פעולת מערכת ה-ABS שברכביכם כדי שלא תיבהלו כאשר המערכת פועלת, קיים פידבק/החזר בדוושת הבלם ורעש שונה מבלימה רגילה, מומלץ להרגיש את פעולתה בבלימה חדה על משטח עפר.

image

image

בשטח

השלג מכסה מתחתיו בורות, אבנים ושאר מכשולים. בחרו קוליס (נתיב) קיים – זו הדרך הבטוחה ביותר. היזהרו מירידה מהשביל – זה פשוט לרדת מהשביל (החלקה קטנה ואתם מחוץ לשביל) – לחזור לשביל בשטח מושלג זו משימה שיכולה להיות כמעט בלתי אפשרית.
אם לא ברור היכן השביל והאם אפשר לנסוע עליו – בדקו את השביל ברגל.
היזהרו מנפילה למדרון – היה והשלג מכסה ערוץ נחל או בור עמוק – היצמדו לחלק הגבוה של הרכס.

בשטח

שלג, בוץ וקרח הופכים שיפוע צד לחלקלק – היזהרו (קישור לטיפ שטח – שיפוע צד).
זכרו כי הרכב לעולם יחליק מטה בכיוון הירידה ובספק אם תצליחו לחזור לשביל המתוכנן.
שימו לב כי במהלך היום השלג על השבילים הופך לקרח והופך להיות חסר אחיזה לחלוטין.
החליטו היכן הופך מחסום השלג ללא עביר יותר – בדרך כלל כשעומק השלג מגיע לגובה הפגושים או כשהסרן הקדמי נחסם בשלג ולא מאפשר לרכב להתקדם קדימה.

image

ציוד לשלג

שרשראות שלג לצמיגים עושות קסמים! ומאפשרות לרכב להמשיך ולנסוע בשלג, לטפס מעלה ולעבור מכשולים בשלג, בקרח וגם בבוץ.
הכי טוב זה 4 שרשראות שלג לכל הגלגלים.
היה ויש לכם רק זוג שרשראות – החליטו היכן אתם מרכיבים אותם. מאחור – לטיפוס ומעבר מכשולים. מקדימה – לירידה, אחיזה והיגוי.
המגבלה של נסיעה בשלג עם שרשראות היא עומק השלג. כשהשלג עמוק וחוסם את גחון הרכב מלהתקדם הלאה – זה הזמן לוותר או לחפור...
המלצה חשובה – תרגלו את הרכבת שרשרות השלג טרם הגעתם לשלג – זה חוסך זמן לימוד יקר כשמאוד קר בחוץ.

image

את חפירה חזק, יעשה לכם את החיים קלים יותר.
רצועת גרירה, שאקלים מתאימים ורכב נוסף – חובה!
מגבהה (ג'ק) להרמת הרכב וגם שפאלות או קרשים להניח תחת הגלגלים יכולים להציל אתכם מלישון את הלילה בשטח (כשבחוץ מאוד קר).
כפפות עבודה – חובה כדי לשמור על האצבעות מקפיאה ומפגיעה.

ציוד לשלג

ולא לשכוח את הנוסעים והנהג בשלג

ולסיום – לא לשכוח ביגוד חם, כפפות, כובע וכיסוי אוזניים, למקרה וצריך לצאת מהרכב, מים, מכשיר סלולארי טעון וכמובן להרכיב את משקפי השמש על השלג. בדיוק כמו בסקי כך גם בנהיגה – השלג הלבן מחזיר את קרינת השמש ישירות לעיניים.
אז קדימה - חוגרים חגורות בטיחות ויוצאים לדרך...
הרשם לדיוור מועדון

רוצים לקבל עדכונים בזמן אמת על טיולי שיטפונות ושלג?

הצטרפו לתפוצת הוואטסאפ של טיולי השיטפונות והשלג של אתר השטח. כך תוכלו לקבל עדכון ישירות לוואטסאפ שלכם בזמן אמת על התארגנות ליציאת טיול הרפתקני - לפרטים והצטרפות הקליקו כאן

ולא לשכוח את הנוסעים והנהג בשלג

החילוץ של 36 השעות במזרח ירדן...

סיפור שהיה כך היה: אחר הצהרים של היום השלישי במסע, כשלפנינו עוד כשעה וחצי של אור וכ-120 ק"מ של שטח, והנה מגיעה המליחה (קע - בערבית) הראשונה שיש לחצות. המים אינם עמוקים והשיחים כולם בולטים מעל המים, סוף המליחה אמנם אינו נראה לעין אך גם שום דבר אינו נראה חריג בימה המוצפת. הדיפנדר מתחיל בחצייה ולאחר כשלושה קילומטרים בלב הביצה חום המנוע מתחיל לעלות ואני רק יכול לקוות שהשיירה הנוסעת אחריי מחכה בחוף מבטחים. הדיפנדר נעצר כ-200 מטרים לפני המשטח היבש וכל גלגליו חלקים ומסרבים לדחוף קדימה! סוף מערכה ראשונה!
ההמשך ביומן המסע:

לקריאת יומן המסע "מזרח ירדן הכי אתגרי שיש! ועוד יממה מעבר..." - הקליקו כאן

imageמתוך מסע ג'יפים למזרח ירדן - הכי אתגרי שיש ועוד יממה מעבר - דצמבר 2019

קצת קישורים מתוך האתר ליומני מסעות וחילוצים בשלג:

בארץ: טיול שלג ברמת הגולן במעלה הר החרמון
באנו לעבוד - טיול טרקטורונים בהרי ירושלים - דצמבר 2013
מרוקו: חילוץ בשלג בהרי האטלס של מרוקו
גיאורגיה: שלג בחבל סוואנטי של גאורגיה
טורקיה: קצת שלג במסע חורף בהרי הטאורוס
יוון: פסח ביוון - שלג, בוץ ונחלים זורמים
ירדן: מדבר עם קרח - מזרח ירדן 2013
איטליה: הרפתקאות בצפון איטליה - נובמבר 2014
ואם אתם אוהבים לטפס ברגל בשלג אז: יומני המסעות של טיפוס הרים

קצת קישורים מתוך האתר ליומני מסעות וחילוצים בשלג:

סרט וטיפ נהיגה בשטח מושלג של רני פלג

image

טיפ שטח: שיטפונות - הכנות וכללי זהירות

מדבר עם קרח - מזרח ירדן 2013

מדבר עם קרח - מזרח ירדן 2013

כיתות כוננות השלג והשיטפונות בארץ של אתר השטח

להרשמה לכוננות שלג בצפון - הקליקו כאן
להרשמה לכוננות שלג בהרי ירושלים - הקליקו כאן
להרשמה לכוננות שלג בדרום ירושלים וגוש עציון - הקליקו כאן
להרשמה לכוננות שטפונות בדרום - הקליקו כאן

תגובות

7 תגובות

1

adini

18 בנובמבר 2011 ב 22:55

10!! כולנו יודעים אבל טוב וחשוב להזכיר

2

Ogash Ofer

12 בדצמבר 2013 ב 08:12

טיפ נהיגה: נהיגה בתנאי שלג, בוץ וקרח

טיפ נהיגה משנת 2011 - עדכון דצמבר 2013

3

guyvi

12 בדצמבר 2013 ב 14:21

מצוין מתאים גם לשלג באנגליה

4

Ogash Ofer

06 בינואר 2015 ב 15:04

טיפ נהיגה: שלג, בוץ וקרח

טיפ משנת 2011 - עדכון ינואר 2015

5

אורח/ת - גיל מועלם

15 בפברואר 2020 ב 17:39

חשוב להזכיר שנסיעה עם שרשראות על הכביש ללא קרח /שלג, עלולה לגרום להחלקה וגם לבלאי גבוה לשרשראות.

6

Ogash Ofer

15 בפברואר 2020 ב 18:05

אורח/ת - גיל מועלם כתב/ה:
"

חשוב להזכיר שנסיעה עם שרשראות על הכביש ללא קרח /שלג, עלולה לגרום להחלקה וגם לבלאי גבוה לשרשראות.

"
צודק! מסוכן ולא לצורך!!

7

Ogash Ofer

05 בפברואר ב 09:14

הטיפ עודכן לשנת 2021.
מקווים לסיום הסגר בקרוב - לפי החלטת ממשלה סיום הסגר וחזרה לטיולים החל מיום ראשון 7.2.21.