שלג, בוץ וקרח - טיפ נהיגה

הסופה בפתח ואנו מקווים שירד הרבה גשם וגם קצת שלג, כדי שנוכל לצאת למסע אתגרי בצפון... בינתיים קצת המלצות וטיפים לנהיגה בשלג, על קרח בכביש ובשטח בארץ ובעיקר בטיולים בעולם...
טיפ נהיגה משנת 2011 - עדכון ינואר 2015

אתגר בלבן

רובנו מכירים סלעים, חולות וכורכר וגם קצת בוץ וכבישים רטובים ומוצפים בחורף, אבל שלג, בוץ ובמיוחד קרח מחייבים נהיגה שונה ומאוד זהירה.
עם זאת נהיגה בשלג ובתנאים של אחיזה נמוכה היא חוויה מיוחדת... ומאוד יפה.

אתגר בלבן

על הכביש

הצמיגים שלנו אינם צמיגים ייעודים לשלג ובטח שלא לקרח. יש לנהוג במשנה זהירות ולדעת כי בשלג מקדם האחיזה נמוך מאוד, ובקרח אין אחיזה כלל! מכאן שיכול ולא יהיה היגוי ומרחקי הבלימה יתארכו מאוד.
שמרו מרחק, סעו לאט והיכנסו לפנייה באופן מחושב, תוך כדי השארת מרווחי בטחון נדיבים.

על הכביש

בזינוק על משטח קרח/בוץ/שלג כדאי להתחיל בהילוך שני, באופן נינוח ובלי הרבה גז, כדי לשמור על אחיזת הצמיג בקרקע ולמנוע פרפור במקום והחלקה.
בתיבת הילוכים ידנית זה פשוט. בתיבות הילוכים אוטומטיות ישנו כפתור לזינוק בהילוך שני (סימן של שלג) ובתיבות חדישות - טיפטרוניק ודומיהן בחרו בהילוך שני.
יש לנתק (באמצעות הכפתור) את מערכת בקרת היציבות (בקרת אחיזה) ESP לשלב הזינוק – שכן במצב בו אחד הגלגלים מאבד אחיזה ומחליק מערכת ה-ESP תעמיד את הרכב במקום.
הכירו את פעולת מערכת ה- ABS  שברכביכם – כדי שלא תיבהלו שהמערכת עובדת, קיים פידבק/החזר בדוושת הבלם ורעש שונה מבלימה רגילה, מומלץ להרגיש את פעולתה בבלימה חדה על משטח עפר.

בשטח

השלג מכסה מתחתיו בורות, אבנים ושאר מכשולים. בחרו קוליס (נתיב) קיים – זו הדרך הבטוחה ביותר. היזהרו מירידה מהשביל – זה פשוט לרדת מהשביל (החלקה קטנה ואתם מחוץ לשביל) – לחזור לשביל זו משימה שיכולה להיות גם בלתי אפשרית בשלג.
אם לא ברור היכן השביל והאם אפשר לנסוע עליו – בדקו את השביל ברגל.
היזהרו מנפילה למדרון – היה והשלג מכסה ערוץ נחל או בור עמוק – היצמדו לחלק הגבוה של הרכס.

בשטח

שלג, בוץ וקרח הופכים שיפוע צד לחלקלק – היזהרו (קישור לטיפ שטח – שיפוע צד).
זכרו כי הרכב לעולם יחליק מטה בכיוון הירידה ובספק אם תצליחו לחזור לשביל המתוכנן.
שימו לב כי במהלך היום השלג על השבילים הופך לקרח והופך להיות חסר אחיזה לחלוטין.
החליטו היכן המחסום של השלג אינו עביר יותר – בדרך כלל שעומק השלג מגיע לגובה הפגושים או שהסרן הקדמי נחסם בשלג ולא מאפשר לרכב להתקדם קדימה.

ציוד לשלג

שרשראות שלג לצמיגים עושות קסמים! ומאפשרות לרכב להמשיך ולנסוע בשלג, לטפס מעלה ולעבור מכשולים בשלג, בקרח וגם בבוץ.
הכי טוב זה 4 שרשרות שלג לכל הגלגלים.
היה ויש לכם רק זוג שרשראות – החליטו היכן אתם מרכיבים אותם. מאחור – לטיפוס ומעבר מכשולים. מקדימה – לירידה, אחיזה והיגוי.
המגבלה של נסיעה בשלג עם שרשראות זה עומק השלג. כשהשלג עמוק וחוסם את גחון  הרכב מלהתקדם הלאה – זה הזמן לוותר או לחפור...
המלצה חשובה – תרגלו את הרכבת שרשרות השלג טרם הגעתם לשלג – זה חוסר זמן לימוד יקר שמאוד קר בחוץ.
את חפירה חזקה, תעשה לכם את החיים קלים יותר.
רצועת גרירה, שאקלים מתאימים ורכב נוסף – חובה!
מגבהה (ג'ק) להרמת הרכב ושפאלות או קרשים) להניח תחת הגלגלים יכולים להציל אתכם מלישון את הלילה בשטח (כשבחוץ מאוד קר).
כפפות עבודה – חובה כדי לשמור על האצבעות מקפיאה ומפגיעה.
 

ציוד לשלג

ולא לשכוח את הנוסעים והנהג בשלג

ולסיום – לא לשכוח ביגוד חם, כפפות, כובע וכיסוי אוזניים, למקרה וצריך לצאת מהרכב, מים, מכשיר סלולארי טעון וכמובן להרכיב את משקפי השמש על השלג. בדיוק כמו בסקי כך גם בנהיגה – השלג הלבן מחזיר את קרינת השמש ישירות לעיניים.
אז קדימה - חוגרים חגורות בטיחות ויוצאים לדרך...

ולא לשכוח את הנוסעים והנהג בשלג

קצת קישורים מתוך האתר ליומני מסעות וחילוצים בשלג:

בארץ:  טיול שלג ברמת הגולן במעלה הר החרמון באנו לעבוד - טיול טרקטורונים בהרי ירושלים - דצמבר 2013 מרוקוחילוץ בשלג בהרי האטלס של מרוקו גיאורגיה: שלג בחבל סוואנטי של גאורגיה טורקיה: קצת שלג במסע חורף בהרי הטאורוס יוון: פסח ביוון - שלג, בוץ ונחלים זורמים ירדן: מדבר עם קרח - מזרח ירדן 2013 איטליה: הרפתקאות בצפון איטליה - נובמבר 2014 ואם אתם אוהבים לטפס ברגל בשלג אז: יומני המסעות של טיפוס הרים

קצת קישורים מתוך האתר ליומני מסעות וחילוצים בשלג:

סרט וטיפ נהיגה בשטח מושלג של רני פלג

טיפ שטח: שיטפונות - הכנות וכללי זהירות

מדבר עם קרח - מזרח ירדן 2013

מדבר עם קרח - מזרח ירדן 2013מדבר עם קרח - מזרח ירדן 2013

כיתות כוננות השלג והשיטפונות בארץ של אתר השטח

להרשמה לכוננות שלג בצפון - הקליקו כאן להרשמה לכוננות שלג בהרי ירושלים - הקליקו כאן להרשמה לכוננות שלג בדרום ירושלים וגוש עציון - הקליקו כאן להרשמה לכוננות שטפונות בדרום - הקליקו כאן

תגובות

4 תגובות

1

adini

18 בנובמבר 2011 ב 22:55

10!! כולנו יודעים אבל טוב וחשוב להזכיר

2

Ogash Ofer

12 בדצמבר 2013 ב 08:12

טיפ נהיגה: נהיגה בתנאי שלג, בוץ וקרח

טיפ נהיגה משנת 2011 - עדכון דצמבר 2013

3

guyvi

12 בדצמבר 2013 ב 14:21

מצוין מתאים גם לשלג באנגליה

4

Ogash Ofer

06 בינואר 2015 ב 15:04

טיפ נהיגה: שלג, בוץ וקרח

טיפ משנת 2011 - עדכון ינואר 2015