מסלול טיול מערד למצדה דרך מצד חתרורים

רוצים להגיע למצדה מהצד המערבי – מערד, ולא רוצים לנסוע הלוך-חזור על הכביש?
מסלול נסיעה שכולו בשטח מערד עד למצדה דרך מצד חתרורים עם בונוס ענק בתצפית מקסימה על ים המלח מראש מצוק ההעתקים

אבני דרך לאורך מסלול הטיול

ערד, כביש 31, נחל מורג, נחל חתרורים, מצד חתרורים, מעלה יאיר, ים המלח, מצוק ההעתקים, נחל יעלים, נחל מור, נחל רחף, נחל קנאים, מצדה, כביש 3199.

מסלולי טיול נוספים ומאתגרים במדבר יהודה:
מסלול טיול אל נחל חמר שבדרום מדבר יהודה - 08/05/2015
מסלול טיול למרכז מדבר יהודה - 08/04/2015
מסלול טיול ללב מדבר יהודה - 06/03/2015
והמהדרין יוסיפו עוד מסלול רביעי וירדו עד צומת הערבה: 
מערד, חוצה מדבר יהודה הדרומי עד לים המלח - 22/09/05

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש במסלול הטיול

 

המסלול נוסע על שבילים מסומנים, חלקם עם דרדרת ומדרגות סלע קטנות.

המסלול בעבירות קלה לרכב שטח עם הילוך כוח ובעבירות בינונית לרכבי שטח ללא הילוך כוח (ג'יפונים).

המסלול חוצה שמורות טבע מדבריות מיוחדות -  אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח ובסביבת החיים של בעלי החיים במדבר.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר בתוך שטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה באמצע השבוע.

יש לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול כ-28.5 ק"מ והוא יארך כ-4 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.
 

שיטת הניווט במסלול הטיול

קישור לכל כתבות הניווט באתר

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו.
המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם  10 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה.
הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח.  מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .
הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?

בטרם היציאה לקיטוע  (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS  והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

 

הכנת אמצעים למסלול הטיול

 

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מספר 11 (דרום מדבר יהודה וים המלח),

מצפן ומכשיר GPS – לא חובה, אבל יכול לאפס אתכם על המיקום לאורך שבילי המדבר הארוכים.

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום בשטח.

קישור לטיפ שטח בנושא ציוד לשטח

 

תחילת מסלול הטיול

 

בכיכר הכניסה של ערד על כביש 31, כ-150 ק”מ ממרכז הארץ.

נ.צ. 1 – ערד

 

מתחילים ומאפסים מד אוץ

 

ממשיכים מזרחה על כביש 31 לכיוון ים המלח ולמטה בכביש סדום-ערד.

5.7 ק”מ הכניסה לראש זוהר מימין ומשמאל הכניסה לשביל המסומן בכחול לאורכו של נחל מורג – שהוא תחילת המסלול, אבל יש קו הפרדה רצוף כפול אוסר על הפנייה שמאלה ולכן יש להמשיך על כביש 31 עד לביצוע פרסה בצומת חתרורים. 

6.9 ק”מ צומת חתרורים - כאן מבצעים פרסה ועולים בחזרה על כביש 31. 

8 ק”מ ירידה ימינה לשטח לשביל המסומן בכחול הנוסע לאורכו של נחל מורג.

נ.צ. 2 –  כניסה לשטח
 

 

מאפסים מד אוץ

 

נוסעים על השביל המסומן בכחול.

1.1 ק”מ צומת שבילים החוצים את השביל המסומן בכחול בערוץ נחל מורג. 

נ.צ. 3 – צומת שבילים
 

 

מאפסים מד אוץ

 

פונים ימינה עם השביל המסומן בכחול.

1.5 ק”מ צומת שבילים בלב הערוץ בו ממשיכים ישר ולמעלה עם השביל המסומן בכחול. 

4.6 ק"מ צומת שבילים עם דרך שמתחברת מימין בו ממשיכים על השביל הכחול שמאלה ודרומה. 

5.9 ק”מ מצד חתרורים בשיא הגובה מעל הבקעה של נחל מורג ונחל יעלים

נ.צ. 4 – מצד חתרורים

 

נחל ומצד חתרורים

 

שמו של הנחל והמצודה מגיע מהתופעה הגיאולוגית בה המים חותרים בסלע ומשנים את צורתו, תופעה האופיינית בסלעי החוואר הלבנים שסביב ים המלח.

בראש השלוחה, בשליטה על הדרך העולה ויורדת מערד לים המלח, מעל בקעת נחל יעלים, נמצאים שרידי מצד מהתקופה הרומית-ביזנטית כשבליבה בריכה קטנה ושרידי מדרגות לקומה השנייה של המצודה הקטנה. המצודה הייתה תחנת מכס וחלק מקו הגבול של לימס פלשתינה כנגד פשיטות של נוודי המדבר לפנים הארץ.
 

 

מאפסים מד אוץ

 

ממשיכים לרדת לאורך השביל המסומן בכחול – שימו לב לבחירת הנתיב בין המדרגות הקטנות.

0.4 ק”מ חוצים את נחל מורג ומטפסים לגדה המזרחית. 

0.9 ק”מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובשחור.

נ.צ. 5 – צומת כחול שחור
 

 

מאפסים מד אוץ

 

פונים שמאלה לשביל המסומן בכחול. 

2.6 ק”מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובירוק.

נ.צ. 6 – צומת כחול ירוק
 

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר על השביל המסומן בכחול מזרחה לכיוון מצוק ההעתקים.

0.1 ק”מ מימין צומת שבילים עם שביל שחור מימי בו ממשיכים ישר ומזרחה. 

0.9 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה, עוזבים את השביל המסומן בכחול ומטפסים לתצפית לים המלח שמעל מצוק ההעתקים. 

1.1 ק”מ  - ראש מצוק ההעתקים בתצפית מדהימה לים המלח ולהרי אדום שממזרח - זהירות לא לקפוץ למטה...

נ.צ. 7 – ראש מצוק ההעתקים
 

ים המלח

ידוע גם בשם ים המוות, בגלל ריכוז המלחים הגבוה (34% למול 3.5% בים התיכון) שלא מאפשרים חיים. אבל ים המוות מביא גם חיים בזכות האשלג שכורים בו וממנו מייצרים דשן כימי להגדלת תוצרת גידולי השדה מהאדמה (בנוסף כורים כאן גם מגנזיום, ברום, סידן ותחמוצות כימיות נוספות).

לים המלח אין מוצא ולצערנו הוא קטן ומתייבש עם השנים – בגלל האידוי של מפעלי ים המלח בצד הישראלי ובצד הירדני, בגלל שיורד פחות גשם, בגלל שישראל סכרה את סכר דגניה ובגלל שהירדנים סכרו את הערוצים הזורמים והיורדים מהרי אדום לעבר ים המלח. בשל ההתייבשות של ים המלח יורד מפלסו מידי שנה כמטר שלם. את בריכות האידוי הדרומיות ואת חופי בתי המלון בצד הישראלי של הים מזינים באמצעות תעלה המזרימה מים מהאגם הצפוני לעבר הבריכות הדרומיות.
 

מאפסים מד אוץ

חוזרים לשביל המסומן בכחול ופונים ימינה לכיוון ראש מעלה יאיר.

0.4 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם השביל המסומן בכחול (ימינה אסור לטפס).  

0.8 ק”מ ראש המעלה. 

נ.צ. 8 – מעלה יאיר
 

מעלה יאיר

המורד (או המעלה) של דרך יאיר מחברים את ראש מצוק ההעתקים עם ים המלח בדרך אתגרית הקרויה על שם יאיר פלד - מפקד סיירת צנחנים אשר נרצח בשנת 1959 בידי בדואים בניווט בדד בהר הנגב, על גבול מצרים, והשאיר אחריו אישה ובת, שנולדה לאחר הירצחו.

יאיר איתר את הנתיב, שהיה חלק מדרך רגלית שנקראה: נקב אום אל-ביידון, ועמד בראש הצוות שפרץ את הדרך, במטרה ליצר דרך חלופית דרומית מראש מצוק ההעתקים לים המלח וקרא לה: מעלה היעלים. לאחר הירצחו קרא האלוף אברהם יפה את "מעלה יעלים" על שמו: "מעלה יאיר" והקים גלעד בראש המעלה.
 

עבירות קשה מעלה יאיר

מאפסים מד אוץ

למי שמחפש אתגר – יכול לרדת וגם לעלות את המעלה הקשה – שימו לב שהדרך למטה ובחזרה למעלה מיועדת לכלי רכב גבוהים עם הילוך כוח ולנהגים מיומנים!

4 ק"מ בירידה עד כביש 90. 

ועוד 4 ק"מ בעלייה חזרה לראש מעלה יאיר.

נ.צ. 8 – מעלה יאיר
 

עבירות קשה במעלה יאיר

מאפסים מד אוץ

חוזרים לאחור על השביל הכחול. 

0.6 ק”מ צומת העלייה לתצפית בו ממשיכים ימינה ולמעלה עם השביל המסומן בכחול. 

1.4 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר על הכחול. 

1.6 ק”מ צומת שבילים מסומנים בכחול וירוק (כבר עברנו כאן). 

נ.צ. 6 – צומת כחול ירוק

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וצפונה עם השביל המסומן בירוק. 

0.2 ק”מ השביל הירוק חוצה את נחל יעלים. 

0.4 ק”מ אפשר לפנות ימינה לצורך עצירה למרגלות עץ שיטה מקסים. 

5.3 ק”מ תצפית מדהימה לפני הירידה לנחל רחף. 

7.1 ק”מ חוצים את ערוץ נחל רחף.

נ.צ. 9 – נחל רחף
 

מאפסים מד אוץ

ממשיכים צפונה על השביל המסומן בירוק.

5.9 ק”מ רואים את מצדה ממזרח מעבר להר אלעזר. 

6.1 ק”מ חוצים את נחל מצדה. 

6.6 ק”מ השביל מגיע לכביש ערד – מצדה, כביש 3199. 

נ.צ. 10 – כביש 3199
 

מצדה

מצדה הייתה לסמל והיוותה את המעוז האחרון של לוחמי חירות יהודיים מול הצבא הרומי בזמן המרד הגדול של שנות ה-70 לספירה. נפילת מצדה מסמלת את אחריתה של ממלכת יהודה בסוף ימי בית שני ולאחר שהרומאים כבשו ושרפו את בית המקדש השני שבירושלים.

מצדה נבנתה ע"י הורדוס כארמון מדברי מפואר, מבודד ומאובטח היטב בזכות המיקום הטופוגרפי על צוק בלב מדבר.

הגישה לגן הלאומי של מצדה מצדה (הכניסה בתשלום) יכולה להיות מכיוון ים המלח (כביש 90) עם טיפוס לאורכו של "שביל הנחש" - 350 מטרים בהפרש גובה וכ-40 דקות הליכה או בקרון הרכבל הגדול במשך כמה דקות. לחילופין אפשר לטפס למצדה דרך "הסוללה הרומית המערבית"  בב-20 דקות הליכה, כשההגעה אליה מכיוון ערד (כביש 3199).
 

עד כאן 28.5 ק”מ של מסלול הטיול בשטח

פונים ימינה  ויורדים כק"מ לכיוון הכניסה המערבית למצדה.

פונים שמאלה ומטפסים לערד – 19 ק"מ של כביש סלול חדש, ומשם לכל מקום בארץ.

 

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש
 

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
 

קובץ בפורמט TWL למכשירי GPS ולתוכנת נביגייד ולעמוד ענן

 

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000
 

 

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1073685

170005

2

1070807

173778

3

1071400

174503

4

1070169

179096

5

1069877

179927

6

1070881

182047

7

1071062

182992

8

1071754

182745

9

1076694

183258

10

1080868

182472

 

מסלולי טיול בארץ
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
מיוחדים:
כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות

קישורים לטיולים והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם

טיולי ג'יפים בארץ  | הדרכות נהיגה וניווט

מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים  | טיולי אופנועים  | טיולי כביש בעולם

תגובות

4 תגובות

1

amza30

28 בינואר 2018 ב 18:20

האם גם ג'יפונים ללא 4x4 יכולים לעבור אותו?  כמו כן האם אחרי גשם יש שינוי בעבירות? 

2

Ogash Ofer

28 בינואר 2018 ב 22:28

כרשום במסלול:
מסלול בעבירות קלה לרכב שטח עם הילוך כוחובעבירות בינונית לרכבי שטח ללא הילוך כוח (ג'יפונים).

3

omerico30

13 ביוני ב 07:23

האם גימיני סטנדרטי ללא נעילות והגבהה יכול לרדת את מעלה יאיר בבטחה?

4

Ogash Ofer

13 ביוני ב 07:54

omerico30 כתב/ה:
"

האם גימיני סטנדרטי ללא נעילות והגבהה יכול לרדת את מעלה יאיר בבטחה?

"
התשובה היא כן!
וכמו תמיד זה הרבה תלוי בנהג - במיוחד שאין הגבהות ומיגונים.
ממליץ לקרוא טיפ שטח בנושא ירידות ולהשקיע בשיפועים המסולעים:
https://www.4x4.co.il/article/4021