לייף סטייל > יין ואלכוהול

היי דרומה ליין דרום

יין DAROM מבית יתיר מביא אותנו לכמה המלצות טיול באזור היקב בשילוב מסלולי טיול באזור הדרומי של מדינת ישראל.
כתבת יין וקישורים למסלולי טיולי מפורטים בשיתוף יקב יתיר

חובבי היין בארץ כבר מכירים את יקבי הדרום המשובחים, חלקם ותיקים וחלקם חדשים בנוף. לא סתם קוראים לאזור "ארץ היין הדרומית". זה סיפור עתיק-חדש, תלוי איך מסתכלים על זה: ייצור יין באדמה הצחיחה-כביכול של דרום הארץ זו מסורת תנ"כית, אבל בשנים האחרונות יש באזור תסיסה מחודשת בתחום. דרך היין, קוראים לזה – מסלול היקבים שמתחיל בהרי יהודה וגולש למעמקי הנגב. אז נכון, לא מומלץ לשתות ולנהוג במדבר, אבל מאוד מומלץ לבקר ולטעום מהמיטב שיש ליקבים המקומיים להציע וגם לקחת בקבוק שיהיה לערב לסיום יום הנדודים במדבר.

image

צילומים: אייל קרן

משפט וחצי על יין ובלי היסטוריה הפעם

יין היום זה לא היין של פעם. ללא ספק, גדל כאן זן חדש של אוהבי יין. אם בעבר, בני 20+ הרשו לעצמם להתפנק ביין טוב רק באירועים מיוחדים, היום הם נפתחים יותר ויותר למנעד הטעמים העשיר של עולם היינות גם ביומיום. חלק מהסיבה היא שמחירי היין יורדים בעוד האיכות נותרת גבוהה. הדור החדש של חובבי היין הוא קהל שאוהב את היין שלו בוטיקי, עם טעמים ייחודיים ומרגשים; קהל שיודע להעריך לא רק את הטעם אלא גם את תנאי הגידול והזנים השונים של הענבים.

אחד מהיקבים הוותיקים בדרום הוא יקב יתיר, שמשמח לבבות כבר יותר משני עשורים. לאחרונה נולד מותג חדש העונה לשם
DAROM BY YATIR הכולל שני יינות, יין דרום אדום ויין דרום לבן, שני יינות רעננים בנוף הישראלי, הפונים לדור החדש של חובבי היין: קהל צעיר, מעודכן, ששואף להבין ולהתנסות ביינות משובחים במחירים נגישים.


"היינות מחוברים לאדמה, והצניעות המלווה אותם מורגשת בכל לגימה," מספר היינן ערן גולדווסר, העומד מאחורי היינות החדשים. יין דרום אדום ויין דרום לבן, "שניהם יינות פירותיים, מאופקים ורעננים." אם כל המונחים האלה לא גרמו לכם להרים גבה, אתם כנראה משתייכים לדור החדש שגילה את אהבת היין. ערן, אגב, הוא ממש לא מהדור הזה. אדמת הדרום לא הייתה קלה אליו, אבל למרות המחסור במים ורמת המליחות הגבוהה של הקרקע, הוא לא וויתר, עד שמצא את הטחי הכרמים האידאליים בדרום.

image

לטיב האדמה והאקלים בכרם (טרואר, לחובבי הטרמינולוגיה) יש חשיבות גדולה בכל הנוגע לטעם היין, ודרום הארץ משחק כאן תפקיד ראשי. הכרמים של DAROM לדוגמא, גדלים על אדמת לס באקלים מדברי, יבש וקריר בלילה. מרגישים את זה בטעם, ואי אפשר להתכחש לו – כל לגימה שואבת אותך למדבריות וההרים של יהודה והנגב.

נשמע טוב? זה נכון. אין כמו יין איכותי ומקומי לצד הנוף המדברי כדי לשים את החיים בפרופורציה. ולא, זה לא דורש תכנון מיוחד. נסיעה של שעתיים תביא אתכם ליקום מקביל: ארץ בראשיתית, חלקה פראית וחלקה מיושבת, עירוב של היסטוריה וחדשנות. ביומיום הכאוטי של שנת 2020, צריך את ההתנתקות הזו.

image

לא רק היין, אלא האזור כולו שווה טעימה: "הדרום הוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של עם ישראל בכלל, ובתחום הכרמים בפרט. זהו בית גידול טבעי נהדר מבחינת אקלים וקרקע ואפשר להפיק פה יינות מקומיים איכותיים," מתגאה יעקב בן דור, מנכ"ל יקב יתיר. היקב הוא אהבתו הגדולה, אותו הוא מלווה מיום הקמתו.
"והיום, ליקב הזה נולד אח קטן, קליל יותר, בדמות היינות החדשים,
דרום אדום ודרום לבן, שני היינות רעננים, אלגנטיים שורשיים ומאופקים, המאפשרים לאוהבי היין ליהנות מהטרואר הדרומי במחיר נגיש ולחדד את מנעד הטעמים שלהם".

image

יין דרום אדום הוא יין יבש המורכב מזנים מאזור הנגב ודרום הרי יהודה. ייין רענן ופירותי עם חמיצות טובה שהגיע לטעם משובח ומוכן לשתייה מיידית וילווה היטב מנות ים תיכוניות. ליין ניחוח פירותי של פטל שחור, שזיף ופלפל.
יין דרום לבן מורכב מזנים מאזור דרום הרי יהודה ורמת ערב, יין גסטרונומי מאוזן ומאופק בטעמי פרי מובהקים ששומרים על איפוק מצד אחד ורעננות מצד שני. היין מתהדר בארומה של הדר, יסמין וקמומיל.
שני היינות מבציר 2019 בציר מוצלח במיוחד, בהבשלה רציפה ואיכותית. להבשלה הזו יש חשיבות רבה ביצירת הטעמים הייחודיים של היינות החדשים.
היינות של דרום מושלמים לשתייה מיידית . לקנות.למזוג וליהנות.

והם מתומחרים במחיר 80 ש"ח בלבד, מחיר סביר ביותר ביחס לאיכות היין, המאפשר לאוהבי היין ליהנות מיינות כיפיים וקלילים במחיר נגיש,
DAROM נמכר בחנויות היין המובחרות ובמסעדות ברחבי הארץ,
קשה לפספס את תוית הבקבוק הנקייה והמעוצבת עם סמל הכלנית אייקון מוביל בדרום המסמל את הפריחה באזור.

image

דרום הארץ חווה פריחה מעודדת ומרעננת בעשור האחרון, עם פתיחתם של יותר ויותר עסקים קטנים ומשובחים השמים דגש על חיבור לאדמה ולאזור. גבינות, תוצרת חקלאית איכותית ומוצרי קוסמטיקה מפיקים את המיטב מתנאי המדבר המורכבים ועושים לעצמם – ולישראל – שם בארץ ובעולם. וכמובן, יין.
image
קל ללכת לאיבוד (באופן מטאפורי ומעשי גם יחד) בקסם המדבר. הרים צהובים חומים ומרבדי חול עם ואדיות ונביעות נסתרות, מכתשים (תופעה ייחודית לאזור, מכתשים שנוצרו כתוצאה מהפרדות אדמה ולא מפגיעת מטאור) ומעל הכל – שמיים חפים מתאורה, כוכבים זוהרים ושקט מהפנט. קשה להישאר אדישים, ואין דרך נעימה יותר להתמסר לפרא הזה מאשר עם בקבוק יינות דרומיים.

להרחבה על היקב והאזור כנסו לאתר של היקב

image

חרבת יתיר נזכרת בתנ''ך בסיפור כיבוש הארץ ע''י יהושע וגם אצל דויד המלך

משלבים מסלולי טיול מיוחדים באזור יקב יתיר:

קרוב ליקב: גבעות עירא והרי ענים

גבעות עירא והרי ענים - שתי שלוחות ארוכות מקבילות ושוממות המזמינות את הג'יפאי לטיול של 30 ק"מ בעבירות בינונית בתא שטח התחום מצפון על ידי גדר ההפרדה ממערב כביש 316 המטפס ליער יתיר, מדרום כביש 31 וממזרח תל ערד והר עמשא.

קישור למסלול הטיול המלא של גבעות עירא והרי ענים

image

נחל אביה בדרך לנחל אמציהו

מסלול טיול ארוך סובב דרום מדבר יהודה

טיול שטח לאורך 120 ק"מ במסלול מעגלי שיוביל אתכם ללב השממה של מדבר יהודה הדרומי. המסלול אפשרי ליום טיול אחד עמוס או ליומיים רגועים, המסלול שכולו שבילים מסומנים הוא בעבירות קלה לרכבי שטח (ג'יפים) בעלי הילוך כוח, טרקטורונים, רייזרים (SBS) ואופנועים ובעבירות בינונית לרכבי כביש-שטח (ג'יפונים) נמוכים וללא הילוך כוח.

קישור למסלול הטיול המלא בדרום מדבר יהודה

image

נחל מורג מעל מצוק ההעתקים

מסלול טיול מערד למצדה דרך מצד חתרורים

רוצים להגיע למצדה מהצד המערבי – מערד, ולא רוצים לנסוע הלוך-חזור על הכביש?
מסלול נסיעה שכולו בשטח מערד עד למצדה דרך מצד חתרורים עם בונוס ענק בתצפית מקסימה על ים המלח מראש מצוק ההעתקים.

קישור למסלול הטיול המלא מערד למצדה

image

הכתבה בשיתוף יקב יתיר

תגובות

5 תגובות

1

MOTTIZ

26 בינואר 2021 ב 14:14

אם כבר עושים פרסומת למותג(וזה בסדר כי צריך להתפרנס) לכו עם זה הלאה ותציעו קופון למשתמשי האתר.

2

Ogash Ofer

27 בינואר 2021 ב 13:26

MOTTIZ כתב/ה:
"

אם כבר עושים פרסומת למותג(וזה בסדר כי צריך להתפרנס) לכו עם זה הלאה ותציעו קופון למשתמשי האתר.

"
רעיון מצוין.
ביקשתי מסמדר (אשת השיווק של האתר) לבדוק עם אנשי היקב בנוגע לקופון.

3

אורח/ת - רמי

28 בינואר 2021 ב 11:20

אז איפה קונים?
האם נמצא גם בחנויות?

4

אורח/ת - שמואל

28 בינואר 2021 ב 11:20

לא שותה ולא קונה יין אבל תודה על המסלולים וכל האזור עושה חשק לביקור.
היקב פתוח למבקרים בימים שאין סגר?

5

אורח/ת - שמואל

28 בינואר 2021 ב 11:21

לא שותה - אבל נשמע לי רעיון נהדר ומיוחד למתנה לחגים