שטח 4X4 > כתבות > נותנים בגז

מאמר דעה: נהיגת שטח - עובדות יסוד בעקבות אירועי בטיחות בשטח

ריבוי תאונות בשטח, מקרי התהפכות ו"ארועי "כמעט ונפגע" גרמו לי להרגיש כי אנחנו חייבים לתת למטיילים ברכב שטח כלים נוספים לנהיגה בטוחה ונכונה בתוואי שטח שונים ובמקביל להעמיק את הידע המקצועי - גם חשוב וגם מהנה.
הדרכות נהיגה, טיולים משולבים בהדרכה ובכלל טיולים במגוון סוגי עבירות בשטח מאפשרים לנו ללמד את רזי הנהיגה בשטח תוך מתן דגש למגבלות כלי הרכב והנהג, במטרה לשפר מקצועיות אך גם להגביר בטיחות, במטרה לחזור הביתה בשלום!
טור דעה של גיא זילברמן - מדריך באתר השטח, עם כמה תמונות וסרטונים מהאינטרנט ובסוף גם פסקת דעה של דרור ברלי - מדריך נוסף באתר השטח

גם היום, בזמן כתיבת שורות אלו, מגיעות אל הווטסאפ תמונות של רכב הפוך. ריבוי התאונות (ואני סופר גם "כמעט" כתאונה לכל דבר ועניין) מעסיק ומדאיג אותי מאוד ומכאן מאמר הדעה שלפניכם.

image

התמונה מתוך טיול של אתר השטח ואינה קשורה באופן ישיר לתוכן הכתבה

אקדים ואומר כי הטיול בשטח הפתוח הוא הבטוח! בטח בהשוואה לכבישי ישראל. ובכל זאת אני מאתר קשר ישיר בין תאונות בשטח ל"ג'ונג'ל" המתרחש על כבישי ארצנו.

העלייה החדה במקרי תאונות בשטח בנס לא גבתה מחיר בחיי אדם והיא נובעת לדעתי משילוב הסיבות הבאות: גידול מבורך במספר כלי הרכב של אנשים המעוניינים להרחיב את האופק ויוצאים לטייל בשטח ולצד זה גם תרבות היוהרה והזלזול שכנראה טבועה בנו - "לי זה לא יקרה". אנסה להסביר:

image

התמונה מתוך טיול של אתר השטח ואינה קשורה באופן ישיר לתוכן הכתבה

אנשים רוכשים רכב “שטח" עם מרכאות ובלעדיהן. חלק מהיבואנים רואים בהם לקוחות לטווח ארוך ומשקיעים בהעמקת הקשר ובהדרכת נהיגה, ואילו חלק משגרים את הרוכשים לדרכם עם גיבוב של שטויות שאנשי המכירות מוכרים להם על יכולותיו המופלגות של רכב השטח, אך מבלי להסביר ומבלי לפרט את המגבלות. הרשתות החברתיות עוזרות למעשה להעמקת הבורות והגדלת המכירות בהעבירן מסר שבו רק "גודל" ויכולת הרכב הם הקובעים! מיכולות הנהיגה, הכרת הביצועים והמגבלות של כלי הרכב ובעיקר של הנהג הם מתעלמים. ברור שלרכב מעמד יסוד בנושא אבל מקריאה ברשתות ובפרסומות נעדרות שתי עובדות בסיס: הראשונה היא מידת ההתאמה של הרכב לצרכי המשתמש והחשוב מכל זו המיומנות הנדרשת על מנת לבצע את כל אותן הפעולות שאיש המכירות או סרטון הטיקטוק נותן לנו את ההרגשה שהן בהישג יד ומיד.

הרשתות החברתיות מוסיפות למדורה מגוון סרטוני טסטוסטרון והצעות לשיפורים שמבטיחים כי ברגע שהנהג ומשפחתו מתיישבים מאחורי ההגה הם יכולים לצאת לחציית המדבר המערבי תוך דילוג קל מעל זיק עשוש ונחל דרגות.
החבר'ה קונים "הגבהות", שנורקלים, ספייסרים, גגונים, מכלי מים ועוד כל טוב לשיפור כלי הרכב, מרגישים מוכנים לשטח ויוצאים לדרך, לא לפני שהורידו מסלול מהאינטרנט אל מכשיר הניווט או הנייד וזאת מבלי להבין כלל היכן ועל איזה תוואי שטח עובר הסימון, כאילו מדובר במסלול בוויז. וכי אז מוצאים עצמם הנהגים והמטיילים בצירים לא מתאימים עד מסוכנים לעצמם ולכלי הרכב. במקרה הטוב הם מצרפים אליהם רכב נוסף, שהנהג בו גם לא ממש מבין עניין, ובמקרה הרע אף יוצאים לבד לשטח.

עיסוק ברכב עצמו ובסגולותיו הפך להיות מגוחך, החשיבות של הפרטים הנידונים ברשתות רלוונטי למתי מעט וגם זה בערבון מוגבל.

1669188195664

תמונה זו ״רצה ברשת״ ולא ידוע שם הצלם - נשמח שיפנה אלינו כדי לציין קרדיט


הנהיגה חברים, ונהיגת שטח בפרט לא קיימת בגנום האנושי. נהיגה בשטח זו מיומנות נרכשת שיצרני הרכב מבינים שרובנו המכריע לא מסוגל לשלוט בה עד הסוף ולכן מוסיפים מידי שנה מערכות תומכות לבטיחות. מערכות ועזרים שמרחיקים את הנהג מהצורך לתפקד ולנהוג נכון בשטח. וטוב שכך! מערכות אלו מצילות חייהם של אלפי בני אדם בשנה על הכבישים בארץ ובעולם, אבל רובן אינן באות לידי ביטוי בשטח. על אף קיומן של מערכות הבטיחות לכביש הן משאירות, לא עלינו, את קבלת ההחלטות והביצוע בשטח רק על הנהג. הבעיה עוד מסתבכת כאשר יש גם אגו ופחדים, ואלו מנהלים את הנהיגה עבור רובנו.
השאלה האם הצילום של המעלה יצא כמו שצריך או החשש לצאת פחות "גבר" בפני חברינו והפייסבוק אינם גורמים שמסייעים לנו להתקדם בבטחה בשטח. מה כן? הכוחות הפיסיקליים שפועלים על הרכב, קריאת השטח, הבנת המערכות ותפקודן בכל רגע נתון ועוד הרבה גורמים שנרכשים בלמידה ומחייבים אימון וניסיון. תרבות שלמה התפתחה לה סביב יכולות הרכב וביצועיו, מילים כמו "רכב חיה", "מפלצת שטח" ועוד כהנה וכהנה בהחלט מציתות את הדמיון. אבל איך זה משתלב עם נהג רכב ליסינג שעל אחוריו כתוב 4X4? עד כי האמין שבג'יפ עסקינן בעוד שמדובר בסקודה קודיאק שמכונה ג'יפ בחניית חברת ההיי טק שבה בד"כ הוא חונה ומוצא עצמו הפוך באחד המעלות הקשים בנגב?

1669188193818

תמונה זו ״רצה ברשת״ ולא ידוע שם הצלם - נשמח שיפנה אלינו כדי לציין קרדיט

סרטון זה ״רץ ברשת״ ולא ידוע שם היוצר - נשמח שיפנה אלינו כדי לציין קרדיט


ואיך זה מתיישב עם בעליו של "ג'יפ" / רכב שטח שנרכש במאות אלפי שקלים ומודה לשיירה שעברה במקרה וחילצה אותו לפנות ערב מלב המדבר ללא קליטת סלולר עם שני תקרים ואי יכולת תנועה. או בעליו של רכב שטח שתלוי על בלימה במעלה אחר סנטימטרים לפני נפילה אל התהום? כל אלה מתחברים למה שאני קורא ברשתות ושומע מאנשים. לפעמים זה משפט כמו "אני לא משלם על טיול או הדרכה, יש לי חברים מומחים" ולפעמים זה "מה יש לדעת? רכב בחצי מיליון שקל שם בדרייב, לוחץ על כפתור ועובר הכל".

סרטון זה ״רץ ברשת״ ולא ידוע שם היוצר - נשמח שיפנה אלינו כדי לציין קרדיט

קטע מודרך מתוך מסע של אתר השטח 4X4

1669188527976

יכולתי לספר לכם כי באתר השטח הישראלי עובדים כ-25 מדריכים ותיקים וכי אנחנו מדריכים בכביש ובשטח משנת 1997, מקיימים פורומים של תחקור ולמידה פנימיים של המדריכים וכאלו ציבוריים עם קהל המטיילים והמודרכים, אבל אין זו הכוונה.
צאו לשטח, אבל לפני - תלמדו! עשו הכול בנחת, אל תחשבו שאתם מקצוענים, אם רק לפני שנה רכשתם רכב שטח (כזה או אחר) במיטב כספכם. חשבו על איך אתם חוזרים הביתה בשלום, איך אתם נוסעים בשטח ולא גורמים נזק לכלי הרכב - זו מקצוענות! משהו קצת מפחיד אתכם - אל תעשו! ואם לא מפחיד אתכם - בדקו עצמכם, אולי אתם בהערכת חסר.
אם צריך תישאלו, תבדקו, לכו ברגל, עשו לעצמכם סימולציה, שאלו חבר, התכוננו לגרוע ושוב תחשבו - בטיחות!

וטיפ אחרון בהחלט - מכל שיפורי הרכב האפשריים, השיפור הבסיסי והחשוב מכולם היא ערכת קפה טובה! גם כי אין כיף כמו לשבת בשטח עם אנשים טובים וגם כי זמן הקפה מאפשר להירגע ולפעול אחר כך מתוך מחשבה.

באהבה,
גיא זילברמן.

תוספת - דרור ברלי - מעלה נוח, כבר לא נוח!

במשך שנים זלזלו במעלה נוח, השחצנות הישראלית עלתה למוח

"כל רכב עם הילוך כוח עולה"
"כל רכב בלי הילוך כוח עולה"
"אין בעיה לפורסטר"
"אין בעיה לאאוטלנדר"
"אין בעיה לפיאט פונטו"

אז בשנה האחרונה "הבחור" מנפח שרירים ועושה ככל יכולתו על מנת לנפץ את תדמית ה"נוח" הלפלפית שלו.
המדרגה באמצע הרימה ראש. כבר לא ממש פשוט לעלות ואם שואלים אותי, יכולה להיות גם מסוכנת לרדת!
מי שיורד מצד שמאל (צמוד למדרון) מסתכן בהישפכות למדרון ובהתהפכות בגלגולים
מי שיורד מימין (צמוד למצוק) מסתכן בשפ"צ ובהתהפכות על צד שמאל.
רכב עם בסיס גלגלים קצרצר (סוזוקים למשל) שיורד מימין בשפ"צ, כבר מרים גלגל אחורי-ימני גבוה באוויר וממש מועד להתהפכות - נדרשת עירנות נהג גבוהה ותגובה זריזה מאוד.
הדרך הבטוחה היא ישר באמצע, בניצב, אבל כל רכב עם זוית גישה לא טובה לכל הפחות ירטש שם פגוש קדמי. כלים עם בסיס גלגלים ארוך מאוד וזווית בטן בעייתית יגרדו כל מיני דברים בגחון. ולהם מוטב לרדת באלכסון... בקיצור, שמחה רבה.

לפני כשבועיים "נשפך" שם לנד קרוזר 120 למדרון והיה תקוע בשפ"צ חריף. הזעיק מחלץ מקצועי שגזר עליו עשיריה (10K שקלקלים).
ב-12/11/22 התהפך שם טויוטה היילקס על צידו.
קצת אח"כ הגעתי עם קבוצה מציר הנפט כדי לרדת למכתש. חצי מהקבוצה כלים רכים (סובארו / סוזוקי ויטארה חדשה) ועוד שניים "רכים למחצה" (דאצ'יה דאסטר / סאנגיונג רקסטון). בזמן שהאנשים אכלו ונחו ברחבה שמעל המעלה, ירדתי ברגל לוודא שהכל בסדר.
שום דבר לא היה בסדר! לא לקחתי סיכון לניפוץ של כלי רכב חדשים וקיפלתי אותם לכיוון מצפה רמון דרך ציר מצוק המכתש - השביל המסומן בשחור - עביר לג'יפונים רכים בלי בעיה אבל ארוך, איטי, טרשי ורק בכמה נקודות בודדות משיק לשפת המצוק ואז הנוף מעלף, אבל בכל שאר הזמן מטלטל.
אז קחו בחשבון:
עד שיטופל (ולדעתי לא תהיה ברירה אלא לטפל בו, כי במוקדם או במאוחר זה ייגמר באסון) מעלה נוח כבר ממש לא נוח. היום (2022) הוא מסוכן ואפילו מאתגר ועולה חזק בדירוג הקושי של המעלות.

image
התמונה מתוך טיול של אתר השטח ואינה קשורה באופן ישיר לתוכן הכתבה

תגובות

9 תגובות

1

אורח/ת - נמרוד

08 בדצמבר 2022 ב 07:29

יופי של כתבה גיא

2

אורח/ת - מוני

08 בדצמבר 2022 ב 10:56

כאחד שמפחד באופן קבוע, נהניתי לקרוא שגם מקצוענים כמו גיא ודרור ממליצים לפחד.

3

אורח/ת - אורח

08 בדצמבר 2022 ב 12:37

פחד הוא לא דבר רע והוא טבעי, החוכמה היא לדעת ׳לטפל׳ בו

4

אורח/ת - אודי אגרנוב

08 בדצמבר 2022 ב 12:47

היה מעניין וחשוב - תודה!

5

אורח/ת - יובל

08 בדצמבר 2022 ב 19:33

[object Object]

אחלה כתבה,
פחות "שופוני" ויותר עבודה מקצועית עם בקרה.

6

אורח/ת - שי

10 בדצמבר 2022 ב 13:41

צודק בכל שכתבת.
בסוף נהג שטח טוב ומיומן , הוא לא זה שיודע איך לצאת משקיעה או שיפוע צד, נהג שטח מיומן הוא זה
שמכיר את רכבו, את יכולותיו ומיגבלותיו , ויודע איך.מלחתחילה לא להגיע למצב דל שיפוע צד או שקיעה .

7

אורח/ת - סולומון איתן

11 בדצמבר 2022 ב 10:04

כתבה מעניינת ונכונה. הנחתי במעלה נח .לא ירדנו חזרנו על הציר השחור . תודה למדריך

8

אורח/ת - אלון

28 בפברואר 2023 ב 14:27

כתבה חכמה ונכונה ! תודה.
תודה, ואשמח לעוד כתבות מהסוג המלמד והמציב גבולות נכונים.

9

Ogash Ofer

01 במרץ 2023 ב 09:24

אורח/ת - אלון כתב/ה:
"

כתבה חכמה ונכונה ! תודה.
תודה, ואשמח לעוד כתבות מהסוג המלמד והמציב גבולות נכונים.

"
ראה טיפים לנהיגה בשטח - קישור לטיפ שטח