שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

מועדון סובארו דרייב מטייל בגליל התחתון 15.9.2018

מועדון סובארו דרייב חורש את הארץ ולנו, מדריכי אתר השטח הישראלי, הכיף הגדול להוביל אותם לפינות החמד הרבות שארצנו הקטנה והיפה מלאה בהן. הפעם יצאנו לטייל בגליל התחתון, בדיוק באמצע הרצועה הנמתחת בין הכנרת למפרץ חיפה. מסלול מקסים שהתחיל בתל יודפת העמוסה באלפי חצבים, דרך נסיעה בנחל חילזון ומעבר טכני שדרש מכולם להפשיל שרוולים והסתיים בתצפית מרהיבה מהר כמון. הדריכו: עופר אדר וקובי בצלאל.

נקודת המפגש שנקבעה היא תחנת הדלק בכניסה לישוב כאוכב אבו אל-היג'א. אנחנו מצפים ל 20 מחברי מועדון סובארו דרייב, בעלי סובארו פורסטר ו-XV שנרשמו מראש לטיול הזה. בדיוק כמו שהמועדון הזה מסודר למופת, כך גם חברי המועדון מגיעים בזמן כשהם מלאי התלהבות. עדיין לא 09:00 וכולם כבר כאן. חלקם מוכרים לי מהדרכות נהיגת שטח וטיולים קודמים וחלקם חדשים.
רגע לפני תנועה, אספתי את הקבוצה שלי לתדריך. פתחנו מפה ודברתי קצת על המסלול שמחכה לנו, דגשים לבטיחות בנהיגה בכביש ובשטח, דיבור במכשירי הקשר, התנהלות בשיירה תוך כדי חלוקת מספרי ברזל ובחירת המאסף שתפקידו לעזור לי לשמור על כולם יחד עד סוף המסלול. אלכסיי, היית מאסף מצויין, תודה.
יצאנו לדרך לנסיעה קצרה על הכביש בדרכנו לתל יודפת כדי שנספיק להגיע למקום לפני כל שאר המבקרים. מעבר לעובדה שמדובר במקום עם סיפור היסטורי חזק מאד לעם היהודי שעליו אספר עוד רגע, הגבעה כולה עמוסה בחצבים פורחים ומהווה בימים אלו מקום עליה לרגל לכל אוהבי הטבע.

imageimageimageimage

החצב ידוע כמבשר על בוא הסתיו, סיומו של הקיץ ובלוח השנה העברית על תחילתה של השנה החדשה. חצב מצוי הינו צמח בר הפורח בכל חלקי הארץ, הוא בולט בנוף כשרביט עם עמוד פריחה בודד ועשרות פרחים לבנבנים ערוכים לאורכו בחלקו העליון על עוקצים קצרים כשיבולת. הפרח נפתח בשעה 01:00 בלילה, והוא נותר פתוח במשך כ-18 שעות עד השעה 19:00 בערב. הפריחה מתחילה מלמטה וכל יום נפתחת קבוצה אחרת של כ-30 פרחים מעל לקודמים, והפרחים שנפתחו ביום הקודם קמלים. מעבר לכל הכתוב, מראה הגבעה עמוסת אלפי החצבים מרהיב ומיוחד.
פרט לחצבים, מפוזרים על התל שרידי העיר יודפת מתקופת המשנה. בעת המרד הגדול ברומאים, בשנת 67 לספירה, התקיים ביודפת, שהייתה בירת הגליל של התקופה, קרב גבורה טרגי בין לוחמי ישראל ובין האימפריה הרומאית העצומה והאכזרית. יוסף בן מתיתיהו פיקד על הקרב הזה ובסופו בגד באחיו וערק לידי הרומאים. תיאור מוחשי ומזעזע של הקרב ניתן למצוא לאורך המסלול המעגלי שבמקום, כולם לקוחים מכתביו של יוסף (יוספוס פלוויוס) בספרו "מלחמת היהודים עם הרומאים".

imageimageimage

במקום הרבה בורות מים גדולים (שהתמלאו רק ממי גשמים), מערות וחרסים רבים. באחת המערות יש מין בית בד עתיק ובצידה הדרום מערבי של השלוחה, עליה נבנה הישוב כולו, ניתן למצוא שני בתי מגורים צמודים שנהרסו באותם קרבות כולל אבני הבליסטראות שנורו עליהם. באופן כללי, הממצאים הרבים והשילוט הידידותי, מאפשרים למבקר סוג של חזרה בזמן והבנת המציאות השלווה ששררה ביודפת בתקופה שלפני המרד ולעומתה, המציאות האכזרית והנוראה שבאה במהלך המרד והמצור שנמשך 47 יום.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

יצאנו מתל יודפת ועלינו על הכביש החוצה את שמורת הר השאבי לכיוון צומת יודפת, בהמשך לצומת משגב ומשם לשבילי דרך נוף שגב. הדרך עוברת מעל נחל שגב בין הישובים רקפת, שכניה, מנוף ועצמון-שגב. באחד מפיתולי השביל טיפסנו אל בין העצים, פרסנו מחצלות, כסאות, צידניות ופקלי קפה לארוחת בוקר מוצלת ונעימה.


חזרה לרכבים והמשך נסיעה. במפגש דרך נוף שגב עם הכביש, היינו צריכים לפנות שמאלה אבל יש קו הפרדה רצוף. פנינו ימינה לנסיעה של כק"מ וחצי עד לכניסה לישוב יעד, ביצענו פרסה מסודרת וחזרנו מערבה כדי לפגוש את נקודת הירידה הבאה שלנו מהכביש לשטח ועלינו על שביל הסובב את הישוב יעד וממשיך דרך יער שגב עד לכניסה לשמורת נחל חילזון ודרך החתחתים העוברת לאורכו.


נחל חילזון נמשך לאורך 34 ק"מ ומנקז את בקעת סכנין, בקעת עין הכרם ואת הרכסים שגור ויטבת. הוא אינו נחל איתן שכן אין מעיינות גדולים השופעים באגן הניקוז שלו, אולם הוא זורם בעוצמה בימים גשומים ואז הכניסה אליו אינה מומלצת. בחלקו המרכזי של הנחל יש כרמי זיתים עתיקים בני עשרות ואף מאות שנים. לאורכו מפוזרים עצי אלון וחרוב גדולים ומפותחים המספקים פינות מוצלות גדולות בכל השנה. סביב הנחל חיים בעלי חיים אופיינים לאזור כמו תנים, שועלים, שפני סלע, סלמנדות, צפרדעי נחלים ועטלפים. הנחל סבל במשך שנים מגלישות של שפכים ופסולת, אשר פגעה פגיעה קשה במערכת האקולוגית ובערכי הנוף המיוחדים שלו ולכן הוקמה מערכת ביוב תת-קרקעית, שתפקידה למנוע את המשך זיהום הנחל וסביבתו.
בנחל חילזון קיימות מספר תופעות גיאולוגיות מרתקות בינהן מערכת מערות קארסטיות בסלעי הגיר. מערכת המערות היוו בעבר בית לאדם הקדמון ובין היתר, נמצא במערה קבר של שמאנית (מנהיגה רוחנית) שנקברה עם כלי הפולחן שלה וסדרה של בעלי חיים סביבה.

imageimageimage

את ארוחת הצהריים שלנו עשינו תחת עצי חרוב גדולים לצידי השביל, שם פגשנו את הקבוצה השניה שמטיילת במקביל אלינו וברגע אחד התקבל מפגן סובארו עוצמתי בשמורת נחל חילזון.
הנסיעה בנחל חילזון חייבת להיות איטית וזהירה. השביל עליו אנחנו נוסעים הוא סוג של שטיח מלא באבנים חדות, שעלולות לפגוע בדופן הרגישה של הצמיגים. יש לוודא שיש לחץ אויר תקין ובכל מקרה של חשש מאבן חדה, יש לטפס עליה עם סוליית הצמיג שהיא חזקה ועמידה הרבה יותר מהדופן. כפי שהבטחתי למשתתפים שלי, מיד לאחר העיקול הגדול של הנחל, זה המקיף שלוחה גדולה שבראשה נמצא הישוב מכוש, פגשנו את מעבר מכוש המסולע. עצרתי את השיירה וביקשתי מכל המשתתפים לצאת מהרכבים ולהתקדם קדימה אליי ולמעבר ה"בלתי עביר". דקות מעטות לאחר מכן הצטרפו אלינו כל משתתפי הקבוצה השניה וניתן היה לחוש במתח מסוים שאפף את כולם, ללא יוצא מן הכלל.

המשתתפים קיבלו שיעור על מעבר מכשול, תוך הסברים מפורטים והבנה מעשית למושגים כמו זווית גישה, זווית נטישה, מרווח גחון ובעצם, איך לשמור על חלקו התחתון של הרכב שלנו, תוך כדי תנועה וללא נזקים מיותרים.
חברי מועדון סובארו דרייב, שתחילה היו סקפטים לגבי סיכויי המעבר, הפשילו שרוולים ובהדרכתנו המדריכים, פצחו בעבודות מע"צ כדי ליישר את המכשול ולאפשר מעבר נקי ובטוח. אבנים קטנות וגדולות, שלא לומר סלעים, הועמסו מכל עבר, מידי פעם בחנו יחד את התוצאה ושיפרנו אותה מעט יותר, עד לכדי כך שזקני כביש 6 יכולים היו להתגאות בנו.

imageimageimage

אחד אחרי השני, צלחו כל הנהגים את המעבר לקול תרועות התפעלות ומחיאות כפיים של הנוכחים מסביב.

טיפים לנהיגה למי שרוצה להרחיב בעניין:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח



יצאנו משמורת נחל חילזון לחלק האחרון של הטיול שלנו. הנסיעה על שבילי עפר וכבישי אספלט לסירוגין, בין הישובים סחנין, צבייה וגבעת צוף דרך יער כרמיאל שנמצא בגבולה הדרום מזרחי של העיר. נקודת הסיום היא נקודת התצפית היחודית, הסמוכה לפסגת הר כמון (578 מ') בקצה הישוב כמון, ממנה ניתן לראות את הכנרת ממזרח ואת מפרץ חיפה ממערב, את רכסי ובקעות הגליל התחתון, הרי מירון, רמת הגולן ובימים בהירים גם דרומה עד התבור, הגלבוע והרי הגלעד. סיום דרמטי שמתאים לטיול כולו.
תודה רבה לכל חברי הקבוצה שלי, הייתם נהדרים.
נהניתי מאד להוביל אתכם.

להתראות בטיולים הבאים,
שנה טובה וחתימה טובה,

קובי בצלאל

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן