שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת מועדון סאנגיונג רקסטון – הר חורשן 5/10/18

בשקט בשקט, בלי להרגיש, סאנגיונג רקסטון החדש הולך וצובר נוכחות שאי אפשר להתעלם ממנה בכבישים ובשבילים, ועוד קבוצה של בעלי רקסטון חדשים מגיעים ללמוד על הרכב ועל יכולותיו במשעולי הר חורשן

סאנגיונג רקסטון החדש הוא דוגמה מובהקת ל"תמורה טובה": המון אוטו במעט כסף. טוב נו, לא כל כך מעט כסף אבסולוטית בישראל מוכת המיסים... אבל בהשוואה לכלים בגודל, אבזור וייעוד דומים כמו לנדקרוזר ופאג'רו, הוא זול בעשרות אחוזים רבים מבלי להתפשר על איכות ולא מעט רוכשי רכב חדש מזהים את הפוטנציאל ומתחדשים באחד כזה. כמו בכל רכב עם יכולות שטח, חלק מהבעלים החדשים הם ג'יפאים ותיקים ובעלי נסיון, אבל אחרים אינם כאלה ויש גם את אלה שלא מחפשים כלל את יכולות השטח - אבל רכב כביש-שטח כמו הרקסטון פותח בפניהם עולם חדש של אפשרויות שכדי להשתלב בו ולנצל היטב את יתרונותיו, צריך וכדאי ללמוד - והדרכת נהיגת שטח היא התשובה.

image

נפגשנו בחניון בכניסה לבת שלמה הישנה, שער הכניסה ל"מכה" של הג'יפאים חובבי השטח הטכני בישראל -שמורת הר חורשן. קבוצה קטנה אבל ממוקדת של בעלי רקסטון החדש. לקבוצות קטנות יש יתרון מובהק – הן זריזות וקלות תנועה, ובפרק הזמן המוקצב להדרכה פשוט מספיקים יותר – יותר חומר תיאורטי, יותר מכשולים מעשיים.

בהתחלה מדברים דיבורים – מדברים על אחיזה, על משיכה, על מערכות הנעה, דיפרנציאלים, בקרות אלקטרוניות, ABS ו-ESP, הילוך כוח, מבנה של רכב שטח – מבנה שילדה, מתלים, תיבת העברה, הכל בדגש על כוכב היום, סנגיונג רקסטון החדש. מדברים גם על כללי נהיגה נכונה ובטוחה – חשיבות חגירת חגורת בטיחות בכל מצב, ישיבה נכונה, אחיזת הגה נכונה, בלימה נכונה ושמירת מרחק וגם עקרונות נהיגת שטח: קריאת שטח נכונה, שטחים מתים, דרכי התמודדות עם מכשולים שונים, התחשבות במרווח גחון ובזוויות מרכב עבודה עם מכוון חיצוני, חשיבות עקרון התנועה הזורמת, שיפוע צד סטטי ודינמי ודרכי ההתמודדות עימו.

image

ואז יוצאים לשטח. לתרגל מעשית בתכל'ס את מה שדיברנו עליו. חששות ראשונים בנוגע למרווח הגחון ולנזקים אפשריים מתחילים מהר מאוד בבטחון הולך וגובר ברכב וביכולותיו וכמובן גם יכולת הנהיגה הולכת ומשתפרת והחבר'ה מפגינים ביצועים יפים.

image

ציר "סובב פסגה" המטפס להר חורשן מציב בפנינו אתגרים בדמות פיתולים, בולדרים, חריצים, מדרגות, מעברים טכניים, טיפוסים וירידות. אבל מהר מאוד מבינים את הפרינציפ. ברכב כביש-שטח אמיתי, עם הילוך כוח, מרווח גחון ראוי ובקרות אלקטרוניות שמקלות על החיים במעברים טכניים, צירים מעין אלה עוברים בניחותא וללא פחד או דאגה ועד מהרה אנחנו בפסגה, בצל חורשת אורנים, נהנים מהבריזה של תחילת אוקטובר ומתענגים על קפה שחור מהביל ושתיה קרה ... זהו חלק בלתי נפרד מכל טיול או הדרכה בשטח.

image

אחרי ההפסקה מחכה לחבורה מכשול לא פשוט בצורת ירידה ארוכה מלאה בורות עמוקים והצלבות קשות. אנחנו סוקרים את המכשול ברגל, מסבירים איך "לרמות אותו" בעזרת בנייה והכוונה מבחוץ ולומדים לעבוד בעדינות וזהירות מול מכוון. כאן לרקסטון יש יתרון מובהק על ג'יפונים – הגלגלים שלו גדולים יותר, יש לו הילוך כוח קצר ובקרת ירידה במדרון אפקטיבית והמכשול הזה מתגלה ככזה שלא בדיוק גורם לו או לנהגים/ות להתרגש יותר מדי.

image

לסיום – סקירת ערכת ציוד חילוץ הבסיסית שכל רכב שטח צריך להצטייד בה - ושחרור הביתה עם הרבה יותר בטחון וידע ברכב, והרבה טעם של עוד. תענוג לדעת שעדיין נמכרים רכבי כביש-שטח כמו הרקסטון, שלצד מרחב, אבזור ופינוקים, מציעים יכולת שטח גבוהה ואפשרות לטיולי שטח של ממש בכל תוואי, והכל במחיר אטרקטיבי.
היה ממש כיף, נהניתי ללמד אתכם – להתראות בטיולים!

image

לסיכום: טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

מונחים מעולם הנהיגה בשטח - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

קישור לכתבות על מערכות הבטיחות ברכב והשימוש בשטח:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

image

imageimageimageimageimageimage

image


imageimageimageimageimageimageimageimageimage

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן