שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגה בשטח של מועדון סוזוקי ביער בן שמן 28/5/21, קבוצה 1

אין כמו יער בן שמן להדריך נהגים בלתי מנוסים בנהיגת שטח נכונה ולכן יצאנו להדרכת נהיגה של מועדון סוזוקי - המועדון הרשמי מטעם היבואן, ביער בן שמן
צילמו: המדריכים גיא זילברמן ואמיר נחומי ורבים מבין הלומדים שצפו בחבריהם המתרגלים

הדרכת נהיגה בשטח. כמו תמיד, גם הפעם אנו מתכנסים בקרחת יער ליום הדרכה בנהיגת שטח לנהגים המעוניינים להעשיר את הידע שלהם ולשמוע ממדריכים מנוסים.
ההדרכה מתחלקת לשני חלקים:
בחלק הראשון נותן אחד המדריכים שעור תיאוריה שמסביר לנוכחים למה מתנהג רכב כלשהו שעוזב את האספלט ויורד לשטח כפי שהוא מתנהג. ההסברים כוללים את התופעות שעתידים הלומדים לחוות וההסבר התיאורטי (לרבות חוקי המכניקה והתרמודינמיקה של בית הספר התיכון). עבור חלקנו עבר זמן רב מאז ספסלי בית הספר, והמדריך מתזכר את המושגים והחוקים הכל כך מוכרים. לכל תופעה יש סיבה וחשוב לדעת ולהבין אותה.

לומדים את התיאוריה

לומדים את התיאוריה

התנהגות רכב גלגלי בשטח נחלקת לארבעה פרקים:
1. אובדן אחיזה של גלגל או יותר עקב פני הקרקע ומה קורה לרכב. זה היה תמיד, החל מהיום בו הותקנו בצירים המניעים של הרכב דיפרנציאלים. הלומדים מקשיבים בעניין ומבינים למה הם חווים סרבנות של הרכב להמשיך ולהתקדם כאשר גלגל אחד בלבד מאבד אחיזה. הפתרונות הטכנולוגיים שונים, והמדריך מפרט. וכך מתוודעים הלומדים למערכות שפותחו בעולם התעופה ומצאו את דרכם כמו רבות אחרות לעולם הרכב.
2. הפרק השני הוא התמודדות רכב שתוכנן לנסוע בכבישים בעיקר עם דרכים המטפסות על תוואי קרקע כמו הרים וגבעות בשיפועים משמעותיים (30 מעלות ומעלה). הסוזוקי מצוייד בהילוך כוח ועל פרק זה הוא קצר וכולם מברכים על המוגמר.
3. הפרק השלישי הוא הנסיעה בדרכים שנפרצו בשיפועי צד משמעותיים. כאן, בשל הסיכונים הטמונים במצבי שיפוע צד, מרחיב המדריך מעט את הדיבור ונאלץ להזכיר לשומעים את חוקי הכוחות המומנטים והאינרציה. כל אלו מסבירים היטב לשומעים למה עלול רכבם להתהפך על צידו במצבים שונים של נסיעה בשטח.
4. הפרק הרביעי מכיל את ההשלכות של הצורה הוויזואלית של הרכב, על יכולת ההתמודדות של רכב גלגלי עם מכשולי הדרך השונים. גם כאן מתרווחים השומעים בהנאה על כסאותיהם שכן הסוזוקי המיועד לרדת לשטח מתוכנן היטב להתמודד עם מכשולים.
לסיום מענה לשאלות ותזכורת שהתדריך לגבי צמיגים, לחץ אוויר בצמיגים, שדרוגים שונים, ציוד, מערכות ניווט יסקרו במסגרת שיחה מסכמת לאחר סיום החלק המעשי של ההדרכה.

החלק המעשי

בהתאם לפרקי התאוריה אנו מביאים את הלומדים לקטעי דרך שנמאו מתאימים להדגים ללומדים את התנהגות הרכב שלהם במצבי קרקע שונים שם הם לומדים את "האיך" - איך נוהגים נכון, וזאת משום שגם ברכב הכי מצוייד והכי מותאם לנסיעה בשטח עדיין ה"מערכת" הכי חשובה היא - הנהג.
בתחנה הראשונה אנו מדגימים אובדן אחיזת גלגל ומסבירים איך נכון לנהוג במצב הזה.

תרגול מצב של גלגל מאבד אחיזה בקרקע

תרגול מצב של גלגל מאבד אחיזה בקרקע

image

אחד אחד מתרגלים אובדן אחיזת גלגל

אחד אחד מתרגלים אובדן אחיזת גלגל

תרגול חציית ערוצים בשילוב אובדן אחיזה

המקום בו אנו מתרגלים מאפשר לנו גם להדגים וללמד איך נכון לחצות ערוצים לאחר שתרגלנו איך נוהגים במצב של אובדן אחיזה של גלגל.

תרגול חציית ערוצים

תרגול חציית ערוצים

התחנה השניה - תרגול נסיעה בשיפוע צד

לאחר שעה ארוכה של תרגול בנושא של אובדן אחיזה, אנו עוברים לתחנה הבאה בה יש פני קרקע המאפשרים לתרגל בביטחה מיירבית נסיעה בשיפוע צד מרשים של 27 מעלות.
הנהגים שלא התנסו עדיין במצב כזה מרגישים היטב את המתח והרגשת ה"כאילו הולכים להתהפך" למרות שבמצב זה אם נוהגים נכון - הסכנה מזערית.

רכב בשיפוע צד במצב סטטי יציב לגמרי מפני התהפכות

רכב בשיפוע צד במצב סטטי יציב לגמרי מפני התהפכות

נסיעה בשיפוע צד

עוד התנסות של "פעם ראשונה בחיים" בשיפוע צד

אחרי ההתנסות "המפחידה" באים הטיפים - איך לנהוג

אחרי שהתנסו כולם בשיפוע צד אנו מתכנסים בצל העצים שבצד הדרך ומתחקרים את האירוע - נסיעה מפחידה בשיפוע צד.
שוב מתזכרים את הסכנות ומלמדים מה לעשות ומה לא לעשות על מנת להימנע מהתהפכות מיותרת. מזכירים בזהירות שהסוזוקי החדש לא "אוהב" כל כך שיפועי צד ועל כן יש לנהוג בכל מידת הזהירות הנדרשת.

קצת שיפוע צד

קצת שיפוע צד

תחנה שלישית - מעלה תלול

בתחנה הבאה אנו מתרגלים את הנהיגה הנכונה כאשר מתמודדים עם מעלה תלול. שוב מתזכרים את מערך הכוחות הפועל על הרכב, ואיך נתמודד עם קרקע תחוחה, מהמורות שיגרמו לאובדן אחיזה בזמן שאובדן כוח מהגלגלים אינו רצוי, איך מתמודדים עם מכשולי מדרגה במעלה והכי חשוב איך נוהגים במצב של "מעלה שנכשל". מה אסור לעשות באיסור חמור, ומה נוכל וצריך לעשות, החברים מקשיבים בשקיקה וכבר חסרי סבלנות להוכיח את עצמם במעלה מאתגר מעט המתאים לרכבי סוזוקי.

מעלה מאתגר

מעלה מאתגר

נהיגה נכונה במעלה מאתגר

נהיגה נכונה של מתלמד מוכיחה את עצמה

ואחרי המעלה בא כמובן המורד התלול

בתחנה הרביעית אנו מתרגלים מורד תלול ומהם הכללים הפשוטים של "עשה" ו"אל תעשה", במורד תלול (בתרגול שלנו 35 מעלות).

מורד תלול

מורד תלול

כולם מתרגלים

כולם מתרגלים

והתרגיל החמישי

לאחר תרגולי המצבים השונים בצהרי היום הגיע עת התרגיל המסכם. אנו מתארגנים בשיירה לאחר שתודרכו כללי הנסיעה בשיירה (ללא מכשירי קשר). ויוצאים למסלול לא ארוך המתרגל את המתלמדים שוב בכל מצבי הנסיעה בשטח, אך הפעם הם ב"סולו" אין מדריך צמוד (למעט במעלה מעט אתגרי שם כמו בכל טיול המדריך מחנה את רכבו במרחק מתאים להכיל את כל השיירה ומכוון אחד אחד במעבר המכשול). לסיום פורסים שולחן בצל העצים לשיחה המסכמת.

תרגול של מסלול טיול

תרגול של מסלול טיול

מעלה עם מכשול - מדריך מכוון וחונך אחד אחד

מעלה עם מכשול - מדריך מכוון וחונך אחד אחד

צלח את המכשול בהצלחה

צלח את המכשול בהצלחה

סיום המסלול בהתרווחות בצל העצים על קפה ומאפה לשיחה המסכמת

סיום המסלול בהתרווחות בצל העצים על קפה ומאפה לשיחה המסכמת

השיחה המסכמת

בסוף יום ההדרכה אנו משוחחים בקבוצות על נושאים שונים הקשורים לנסיעה השטח בשבילי הארץ:
צמיגים: סוג, מידות, התאמה, וכמובן לחצי אויר מתי להוריד ולכמה. שדרוגים: מיגון, הגבהות, גגונים, ציוד חובה, לחילוץ, עזרה ראשונה, קומפרסור, ערכת תיקון תקרים, וגם ציוד נוחות: ניווט, מכשירים ותוכנות. ולבסוף השיכנוע - יותר זול והכי כדאי לטייל עם מדריך מנוסה בחברה עם מוניטין. 4X4.CO.IL כמובן הכי טוב!!!

כולם מסכמים שנהנו, למדו המון וכבר לא יכולים להתאפק ולצאת לטייל.
ניפגש בשטח.
הרשם לדיוור מועדון

162231574242216223157437121622315745739162231574760216223157489481622315749908162231575167416223157531591622315754048

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

1622315755345162231575698716223157586261622315759757162231576082816223157616321622315763062

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1622315764472162231576556316223157667951622315768310162231576963116223157707541622315771561162231577293716223157739401622315775527162231577713916223157783561622315779560

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

162231578074616223157820551622315783817162231578503916223157859231622315786629162231578791516223157888621622315789704162231579061316223157914301622315792112162231579326416223157944071622315795350162231579653616223157971161622315797858162231579848816223157991011622315799786162231580058516223158013221622315802008162231580299416223158036371622315804253162231580494016223158056511622315806346162231580706916223158082371622315808930162231581025716223158113711622315812796162231581424216223158148831622315815709162231581731916223158184091622315819864162231582174616223158229081622315823897162231582497316223158255711622315826627162231582733016223158279531622315828660162231582943716223158306621622315831465162231583263716223158343461622315835690

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת - מיכאל

04 ביוני ב 11:13

אמיר תודה רבה על ההדרכה, היה ממש מועיל ומלמד.

2

אורח/ת - יעקב פ.

04 ביוני ב 11:15

תודה מקרב לב לתא"ל אמיר נחומי אלוף צהל בהפלות מטוסי אויב, ומדריך שטח מעולה, היתה לנן זכות גדולה להיות. תחת הדרכתך תודה מקרב לב

3

אורח/ת - אריאל

04 ביוני ב 11:15

היה מלמד ומעניין. למדתי הרבה