שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה בשטח של מועדון סוזוקי 11/6/21

24 נהגים שרכשו רכבי סוזוקי באו ללמוד ולהתנסות בנהיגת רכבם החדש בשטח.
הדריכו: חגי כספי, גיא זילברמן ואמיר נחומי
צילמו המדריכים והחניכים

כשגרה, כמו בכל הדרכת נהיגה של מועדון סוזוקי, לאחר התכנסות בנקודת מפגש, התארגננו בשיירה ונענו בשבילי היער לקרחת נחמדה בה יש מקום לחנות את כל הצי, וגם להתיישב במעגל ולהתחיל בלימוד.
כמו כל מיומנות שיש לרכוש, חשוב להבין את הבסיס התיאורטי להתנהגות הרכב בעת שאנו מכוונים אותו לרדת מן האספלט לשטח שאינו סלול ומתאפיין במכשולים, מהמורות, שיפועים ועוד, ועל כן כל יום הדרכה מתחיל בשיעור תאוריה לגבי מבנה הרכב באופן כללי ומאפייני רכבי הסוזוקי השונים. בשיעור התאוריה אנו נותנים את התשובות לשאלות "למה" - למה זה קורה כפי שזה קורה.
את ההדרכה התיאורטית העביר המדריך אמיר נחומי.

ההדרכה התיאורטית

ההדרכה התיאורטית

איך בנוי רכב שטח

בשיעור התיאוריה למדנו על המבנה הבסיסי של רכב גלגלי ממונע וחוקי הפיסיקה שבבסיס התכנון ההנדסי של הרכב.
הנהגים ובני לווייתם שמעו על מכלולים ברכב שבדרך כלל נסתרים מעיניהם אך הם בבסיס ההתנהגות הכל כך שונה של הרכב בעת שהוא יורד את השטח. הוסברו הבעיות ונסקרו הפתרונות ההנדסיים שניתנו במהלך השנים לבעיות אלו. בלב הבעיות הן הצורך בדיפרנציאל לכל הציר המניע גלגלים ובעיית אובדן מומנט מניע לגלגל שמאבד אחיזה בקרקע. הובהרו מושגים כמו כוח ומומנט, העברת מומנט מהמנוע לגלגלים, "הילוך כוח" ויחסי העברה. בהקשר של התגברות על מעלות תלולים, מרכזי כובד ויציבות צידית של הרכב במצבי קרקע הגורמים לרכב לנסיעה במצב של הטיה חריפה לאחד הצדדים. נסקרו מערכות הבטיחות ברכבים והובהרו מושגים כמו מניעת נעילת גלגל ABS, בקרת יציבות ESP, בקרת אחיזה ETC, והשלכתם על התנהגות הרכב בכביש ובשטח. לבסוף התמקד הזרקור על המאפיינים של רכבי הסוזוקי השונים בהקשר לנסיעה בשטח. לאחר השיעור בתאוריה, התפצלנו שוב לקבוצות קטנות יותר לחלק המעשי שבו רואים המתלמדים את הדברים קורים בשטח - אובדן אחיזה, פעולת מערכת בקרת האחיזה, נסיעה זהירה בשיפוע צד, התגברות על מכשולים המאיימים לפגוע בפגושי הרכב - הקדמי והאחורי, ולבסוף התמודדות עם מעלה תלול ומורד תלול.

החלק המעשי

אזור הר חורשן ודרכי הנסיעה שבו מזמנים את כל מכלול סוגי השטח שאנו מאפשרים לנהגים המתלמדים להתנסות בהם.
אובדן אחיזת אחד הגלגלים, הגורם מיידית לאובדן מומנט הנעה לכל הגלגלים ופעולת מערכת בקרת האחיזה ETC, שיפוע צד. מצב ש"מלחיץ" את הנהג שמתנסה במצב בפעם הראשונה. ואו אז מגיעים אל מעלה באחד משבילי היער, עליו אנו מטפסים. כאן מתווספים "טיפים" רבים מאת המדריכים, שמקורם כמובן בהרבה מאוד ניסיון והרבה מאוד הדרכות. אחרי המעלה מגיע כמובן המורד. ומטבע הדברים שבמורד המנוע נדרש רק על מנת לספק לרכב את אנרגית החשמל למכשור ולמערכות העזר לנהג. לחץ הידראולי לבלמים, והשליטה ברכב נעשית באמצעות הבלמים ומערכת לבקרת מורד תלול.

תרגול אובדן אחיזת גלגל

תירגול אובדן אחיזת גלגל

תרגול אובדן אחיזה כתוצאה מטיב הקרקע (דרדרת)

תירגול אובדן אחיזה כתוצאה מטיב הקרקע (דרדרת)

תרגול שיפוע צד

תירגול שיפוע צד

תרגול מעלה עם אובדן אחיזה

תירגול מעלה עם אובדן אחיזה

תרגול מורד עם שיפוע צד

תירגול מורד עם שיפוע צד

תרגול מעלה

תירגול מעלה

שיפוע צד של 27 מעלות

שיפוע צד של 27 מעלות

תרגול נסיעה בשיירה במסלול עם כל המצבים

תירגול נסיעה בשיירה במסלול עם כל המצבים

גם ביצוע אמת של החלפת גלגל מפונצ'ר הזדמן לנו

גם ביצוע אמת של החלפת גלגל מפונצ'ר הזדמן לנו

תרגול מעלה עם מדרגות

תרגול מורד משופע עם מדרגה

חינוך לנהיגה מקצועית

תרגול מעלה דרדרתי ותלול

תרגול מעלה עם מדרגות

אקורד הסיום

לאחר ההתנסות במצבי השטח הבסיסיים, הסתדרנו בשיירה ונסענו בשביל העולה ומטפס לראש גבעה הידועה בשם גבעה 182.
שם בצל העצים פרסנו שולחן, חתכנו אבטיח קר והעברנו תדריך על רכבי שטח, צמיגים, שיפורי רכב, אביזרים חיוניים לנסיעה בשטח, טיולים בכלל, וטיולי אתר השטח בפרט, ולבסוף גם ציוד נוחות ככל שניתן לרכוש בחנות הווירטואלית של אתר השטח.

הרשם לדיוור מועדון

במסלול המסכם לגבעה 182

במסלול המסכם לגבעה 182

162369478057616236947789721623694781676

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

162369478278216236947839941623694786044162369478482916236947868011623694787734162369478905816236947913951623694790227

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1623694792601162369479423016236947953471623694796526162369479782816236947993391623694800601

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

1623694801630162369480295916236948044181623694805529162369480660616236948078891623694810693162369481223416236948133551623694814352162369481547916236948167501623694817982162369481941116236948204861623694821436162369482252016236948235031623694824561162369482556616236948268401623694828046162369482920916236948305411623694831870162369483293116236948340631623694835323162369483631116236948374571623694838446162369483960316236948410151623694842107162369484311316236948445811623694845988162369484720016236948479321623694849048162369485176616236948505811623694852799162369485350116236948546091623694855765

תמונות וסירטונים מהקבוצה של גיא

162436533749516243653409121624365339438

16246059557621624605957542162460595936216246059610461624605962893162460596480516246059660381624605967550162460596913416246059707491624605972373162460597401316246059759901624605977509162460597943016246059811701624605982220

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

8 תגובות

1

אורח/ת - גיל ש.

06 ביולי ב 08:55

תודה רבה אמיר, היתה הדרכה מקצועית, מלמדת ובאוירה נעימה

2

אורח/ת - דורון ג.

06 ביולי ב 08:56

תודה לגיא ולכל המדריכים המסבירים ברוגע ובסבלנות בדגש על הבטיחות ואהבת הטבע.
נפגש בשטח

3

אורח/ת - סלמה

06 ביולי ב 08:56

אחלה של יום תודה רבה

4

אורח/ת - חמיס

06 ביולי ב 08:56

תודה לכולם

5

אורח/ת - משה ש.

06 ביולי ב 08:56

תודה היה מאוד מעניין ומהנה.

6

אורח/ת - רעות

06 ביולי ב 08:57

הייתה הדרכה נהדרת אתמול ותודה לכולם.
הייתי בקבוצה של חגי (תותח!)

7

אורח/ת - מיה ש.

06 ביולי ב 08:57

בהחלט היה מקסים! שוב תודה רבה…

8

אורח/ת - זוהר ר.

06 ביולי ב 08:57

תודה רבה לאמיר נחומי על הסבר מקצועי מלומד ומדוייק , ולגיא על מעשי שווה ומלמד ! ולצוות כולו , מעל המצופה ! שאפו