שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגת שטח לרכבי סובארו ביער בן שמן 24/12/21

בחלוף הסערה "כרמל" יצאנו ליער בן שמן ליום הדרכץ נהיגה בשטח טרשי מתנת היבואן - חברת סמלת, כשהשמש מבצבצת בין העננים והקרקע בוצית
צילמו: אמיר נחומי, ראפע זאהר, שי הבר, ערן, לביא, אייל אורן, רובי אמיר, וליאור ברייטשטיין.

היום המוקדש ללימוד נהיגת שטח, נפתח בהדרכה תיאורטית.
כדרכנו בהדרכות יבואנים, אנו מתכנסים, סועדים את ליבנו בקפה ומאפה באדיבות היבואן "סמלת" ומתרווחים בנחת להדרכה תיאורטית.
ראשית דבר מתוודעים אל הנוכחים ואל נסיונם בנהיגת שטח, מגיעים אלינו מכל קצוי הארץ וזה מחמם את הלב במיוחד בקרירות של הבוקר.
לאחר ההקדמות והבדיחות מתחילים בעבודה. את ההדרכה העביר אמיר נחומי.
כדרכנו הסברנו בתחילה את "הפיזיקה והמכניקה" של התנהגות רכב בעל ארבעה גלגלים בשטח, על מנת לענות על השאלות "למה" - למה רכב, כאשר מפנים את חרטומו אל מחוץ לאספלט ויורדים את השטח החשוף, מתנהג כפי שהוא מתנהג?
תוך כדי שאנו מסבירים את האופן שבו מגיב הרכב - כל רכב, בשטח. אנו מציינים את השונה והמיוחד ברכבי הסובארו.

image

בתום שעה של הסברים בנושאים:
1. אובדן אחיזת גלגל או יותר בקרקע - למה ומה יקרה
2. טיפוס בדרך העולה בזווית גבוהה (30 מעלות ויותר), למה מתקשים ומה הפתרונות
3. גלישה במורד תלול, בעיקר מה הצפוי ומה הטכניקה לנהיגה
4. נסיעה בדרך משופעת גם בציר הרוחב של הרכב (שיפוע צד), מה הסכנות ואיך לנהוג
5. ההשלכות על תכנון הצורה של הרכב, זוויות גישה ונטישה, מרווח גחון, מרווח בין גלגלים
6. בתוך כך מהי הטכנולוגיה והפתרונות המכניים שתעשיית הרכב מצאה לבעיות הנ"ל, כולל מערכות בטיחות מרכזיות שבלעדיהן רכב אינו יכול לקבל תקן נסיעה.

אנו מתחלקים לשתי קבוצות קטנות יותר הפונות בהובלת המדריכים יחיאל ואמיר לחלק המעשי של היום - כניסה למצבים שתוארו בשיעור העיוני, ותרגול והסבר העונה על השאלות "איך" - איך לנהוג בהגיענו למצבים השונים.
בתום החלק הזה אנו מבצעים קטע קצר של מסלול נסיעה בשיירה, בו לומדים את הפק"ל לנסיעה בשיירה, מתרגלים מעט מעברים של מצבי יסוד ללא הדרכה צמודה (נסיעה "סולו"), ועוצרים שוב בקרחת יער נוחה לחלק המסכם של היום, בו נרחיב את הדיבור בנושאים:
1. צמיגים - תכונות, מידות, סוגים וחוקי המדינה
2. לחץ אוויר בצמיגים - למה וכמה ואיפה
3. שידרוג הרכבים בדגש על מיגון תחתון
4. חילוץ וציוד חילוץ
5. ציוד אחר שהוא בגדר הכרחי בירידה לשטח
6. עזרי ניווט

בצל העצים שומעים שיעור עיוני בנהיגת שטח

בצל העצים שומעים שיעור עיוני בנהיגת שטח

image

מאזינים ברוב קשב

מאזינים ברוב קשב

יוצאים לשטח לתרגול

כאמור בתום כשעה מתחלקים לשתי קבוצות ויוצאים לשטח לתרגל.
השיטה: תחנות בהן מתקבצת הקבוצה, השטח מזמן מצב שאותו אנו רוצים להדגים ולתרגל את טכניקת הנהיגה הנכונה המתאימה למצב, ואחד אחד מתרגלים ולומדים. בכל תחנה מסבירים את פני הקרקע והתופעות הנגרמות לנסיעת הרכב על פניהם.

מקבלים הסבר על פני קרקע הגורמים לאחד או יותר מהגלגלים לאבד אחיזה

מקבלים הסבר על פני קרקע הגורמים לאחד או יותר מהגלגלים לאבד אחיזה

מתחילים בתרגול אובדן אחיזת גלגל

מחילים בתירגול

תירגול חציית מכשול הגבוה מחצי רדיוס הגלגל ללא פגיעת פגוש

תירגול חציית מכשול הגבוה מחצי רדיוס הגלגל (פגיעת פגוש)

תרגול גלישה במורד בקרקע מבותרת ומשופעת בשיפוע צד

תירגול גלישה במורד בקרקע מבותרת ומשופעת בשיפוע צד

התחנה הבאה - טיפוס במעלה תלול

מעלה תלול הוא אחד מהאתגרים של רכבים מסוג סובארו. הסיבה - העדר "הילוך כוח".
בתחנה זו אנו לומדים כיצד נוהגים בסובארו על מנת לרתום לעזרה את המנוע שאינו מתוגבר בהילוך כוח, את ה"תנע" של כל מסה הנמצאת בתנועה.

מתרגלים טיפוס במעלה תלול

מתרגלים טיפוס במעלה תלול

תרגול טיפוס במעלה תלול

אחד אחד מתרגלים את הטכניקה המוסברת ומצליחים יפה

התחנה הבאה - גלישה במורד תלול

בתום התרגול של הטיפוס במעלה, בא תורו של תרגול הגלישה במורד תלול. אנו מתרגלים טכניקת ירידה נכונה שעיקרה "מינימום עד אפס תנע". שהוא האיום העיקרי על ירידה בטוחה ללא איבוד שליטה על הרכב.

תרגול הירידה במורד תלול

תירגול הירידה במורד תלול

אחד אחד גולש במורד

אחד אחד גולש במורד

תרגול הנסיעה בשיפוע צד

נסיעה בשיפוע צד היא גם "מפחידה" וגם טומנת סיכונים ממשיים. מטרת התרגול הינה לחוות את ההרגשה הבלתי נוחה שבנסיעה בשיפוע צד, וגם ללמוד את הטכניקה כיצד לנהוג נכון.
מתכנסים ליד קטע דרך ששוליו מתרוממים בשיפוע של קרוב ל-30 מעלות ממישור השביל ונוסעים על השוליים לתרגול המצב.

מתרגלים נסיעה (איטית מאוד), בשיפוע צד

מתרגלים נסיעה (איטית מאוד), בשיפוע צד

מחייכים בפחד...

מחייכים בפחד...

תרגיל אחרון - נסיעה בשיירה

בסיום תרגולי המצבים אובדן אחיזה, מעלה ומורד בשיפוע תלול, שיפוע צד, מעבר מכשול עמוק/גבוה, אנו יוצאים לתרגול נסיעה בשיירה בשביל שמזמן מצבים שקושיים קל, כראוי ל"סולו" ראשון.

תרגול נסיעה בשיירה

תירגול נסיעה בשיירה

סיכום היום

לסיכום היום שוב נפרוש בקרחת יער קטנה ונדון בנושאים הקשורים לרכב שטח בנסיעת שטח:
1. צמיגים, 2. שדרוגים, 3. חילוצים, 4. ציוד הכרחי, 5. עזרי ניווט, 6. טיולים.

בהתכנסות הסיכום של היום

בהתכנסות הסיכום של היום

תם ולא נשלם

ואו אז פוגשים את השעה 14:00.
בסיום של יום נחמד שמזג האוויר בסופו של דבר הסביר פנינו, למרות שהקרקע קצת התריסה בנו בבוץ ושלוליות, בא לסיומו יום הדרכה שכולם מעידים שהיה מלמד, תורם ומהנה.
נפרדים לשלום ולהתראות בטיולים.

הרשם לדיוור מועדון

164061355582916406135566161640613557459164061355810816406135591611640613560270

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

1640613561090164061356199416406135635981640613564468164061356519216406135659811640613566818164061356756516406135682311640613568924

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1640613569640164061357032316406135711251640613571863164061357248416406135733571640613574277

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

1640613575146164061357606516406135768951640613577644164061357831616406135795191640613580385164061358111016406135823831640613583225164061358410816406135850061640613585753164061358643016406135871701640613588100164061358903516406135899181640613590923164061359190816406135928591640613593676164061359444216406135954081640613596439164061359739716406135982171640613599073164061359991316406136008531640613601956164061360305816406136038791640613604672164061360564416406136073281640613608407164061360948816406136103851640613611265164061361208716406136127901640613613703164061361466716406136155851640613616466164061361715416406136178191640613618842164061362003916406136207721640613621571164061362231516406136233501640613623959164061362471916406136255101640613626433164061362730016406136282561640613629217164061363037716406136313801640613632148164061363310416406136341221640613634980164061363583416406136367681640613637832164061363885816406136400041640613640953164061364198616406136430981640613644082164061364477316406136459251640613646918164061364771116406136485671640613649597164061365057716406136514711640613652161164061370466616406137053151640613706140164061370692116406137078341640613708795164061370989116406137106331640613711589164061371258516406137133221640613714243164061371552116406137163021640613717278164061371829916406137192051640613720589164061372165416406137225711640613723719164061372451716406137263461640613725311164061372761416406137288031640613729818164061373105116406137323161640613733247164061373417116406137352401640613736298164061373723416406137383571640613739484164061374056816406137417231640613742665164061374366916406137447381640613745567164061374665816406137476851640613748803164061374984116406137509521640613751847164061375296616406137539741640613754997

תמונות נוספות מהקבוצה של יחיאל דניאל

תמונות נוספות מהקבוצה של יחיאל דניאל

מתרגלים שיפוע צד והצלבות

מתרגלים  שיפוע צד והצלבות

image

image

164084902805616408490283761640849028518164084902877116408490289501640849029200164084902943616408490295941640849029838164084903010216408490303501640849030585164084903080016408490309891640849031240164084903140016408490316661640849031841164084903216116408490323421640849032584164084903275016408490330861640849033402164084903361616408490339741640849034260164084903451516408490348321640849035176164084903554316408490361281640849037239164084903836016408490392001640849040297164084904176016408490426441640849043652164084904484816408490458891640849046959

מתרגלים עלייה וירידה

מתרגלים עלייה וירידה

image

164084932240616408493226241640849322802164084932302816408493232031640849323441

image

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

13 תגובות

1

אורח/ת - הרדוף יעקובי

02 בינואר ב 12:03

ההדרכה היתה מאורגנת ומקצועית מאוד.

ההדרכה תרמה להבנת מערכות הרכב ולהכרת יכולות הרכב בשטח.

ההדרכה בהחלט תרמה לתחושת ביטחון ביכולות הרכב בשטח.

אמיר מדריך מעולה, מנוסה ומעביר את התכנים ברמה מקצועית גבוהה

2

אורח/ת - רובי א.

12 בינואר ב 12:22

תודה רבה! היה פגז!

3

אורח/ת - שי ה.

12 בינואר ב 12:23

חברים שלי
אני אישית מאוד מאוד מאוד נהניתי וגם הילד שלי מאוד נהנה ...

תודה רבה על ההדרכות העיוני היה ממש מושלם ותרם לי אישית .
ישר כוח ...!!!

יתרה מכך
ההדרכה המעשית עם המדריך יחיאל. שזה בתכלס
היה מאוד מאוד מושלם ומהאתר
אני אישית מאוד נהניתי ומצאתי את היכולות של הרכב xv
הילד שלי מאושר עד השמיים .

באמת שווה

תודה רבה לכולם
ואשמח להיפגש עם כולם עם המשפחות ביום טיול שכזה .

4

אורח/ת - עמית

12 בינואר ב 12:23

יעל ואני היינו בקבוצה של יחיאל ומאוד נהננו מהמקצועיות.
גם ההדרכה העיונית של אמיר נחומי הייתה מקצועית ולמדנו בה המון.
היה ממש כיף.
תודה רבה 🙏

5

אורח/ת - ראפע

12 בינואר ב 12:24

תודה רבה על ההדרכה המהממת והעשירה בידע אני חושב שכל אחד חזר הביתה עם המון טיפים והסברים איך להתמודד עם מכשולים ואיך לגשת לשטח ולעבור בבטחה.
אני בקבוצה של אמיר אז אני מודה לך מאוד אמיר עזרתי לי המון באופן אישי וההדרכה שלך מאוד מעשירה ומוסברת ישר ולעניין תודה רבה לך.
מקווה שנפגש שוב בטיולים.
לכל הקבוצה תודה רבה לכולכם

6

אורח/ת - ערן

12 בינואר ב 12:24

הדרכה עיונית מעולה של אמיר נחומי והדרכה מקצועית מעולה גם היא של יחיאל. היה כיף עם כולם ומאד מעשיר. מקווה שנתראה מתישהו שוב בשבילים

7

אורח/ת - אייל

12 בינואר ב 12:25

הדרכה מצויינת ומקצועית..תודה לאמיר
למדנו המון 👏🏼👏🏼👏🏼

8

אורח/ת - אדוארד

12 בינואר ב 12:25

תודה רבה למדריכים👍👏
הרבה דברים מעניינים ומועילים למדתי ושמעתי היום בהדרכה!! 💪✌️!!
וזה אחרי הוותק של 52 שנה ליד ההגה, ומתוכם 3 שנים נהג בצה״ל!!
שוב, רב תודות🤝🥂

9

אורח/ת - טלי ושבי 

12 בינואר ב 12:25

תודה ענקית לצוות המקצועי היה ממש מושלם נהננו וכמובן למדנו 👍
גם עיוני וגם המעשי
וכמובן המשתתפים עצמם אחלה אנשים חברה מעולים היה ממש כייף

10

אורח/ת - אלי

12 בינואר ב 12:26

תודה אמיר על הדרכה מקצועית , עניינית ומועילה

11

אורח/ת - סעד

12 בינואר ב 12:26

חייבים להגיד תודה לאמיר התותח.
גם בעיוני גם במעשי. אלוף.

12

אורח/ת - אליאור

12 בינואר ב 12:26

אמיר
היה ממש אפקטיבי
תודה רבה

13

אורח/ת - ליאור

12 בינואר ב 12:27

תודה לאמיר ויחיאל על ההדרכה המקצועית בעיוני והמעשי