שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת שברולט קולורדו, הר חורשן, 28/4/23

שברולט קולורדו ZR2 אינו סתם עוד טנדר. מדובר ברכב שטח רב-יכולות, כמעט קיצוני, בתחפושת של טנדר. זהו יותר רכב לפאן מאשר לעבודה וככזה, הדרכת נהיגה נדרשת על מנת להכיר את יכולותיו הגבוהות. התכנסנו בבוקר שישי בהר חורשן עם חבורה גדולה של בעלי קולורדו חדשים להדרכת נהיגה שונה מהרגיל

אנחנו אוהבים טנדרים. הם מתאימים מאוד למי שחי בשטח, יש שיאמרו שמתאימים אפילו יותר מג'יפים – אבל טנדרים נולדו כרכב שמיועד לעבודה ולא לכיופים. אלא שגם האקסיומה הזו השתנתה ודור חדש של טנדרי-ביצועים צץ ועלה בשנים האחרונות, עם יכולות שטח מרשימות ביותר הן בזחילות על סלעים והן בטיסה נמוכה על שבילי המדבר הארוכים.

image

168388201091716838820120181683882013084


שברולט קולורדו הוא הטנדר הקומפקטי-בינוני של קונצרן GM, כזה שמיועד להתמודד מול הטנדרים היפניים הבינוניים המוכרים לנו כמו היילקס ודימקס, שמשום מה עדיין לא משווק אצלנו (לצה"ל הוא דווקא כן התגייס). אולם בגרסתו הספורטיבית ZR2, בעלת מנוע בנזין חזק ומפרט-טכני-לשטח מעורר תיאבון, הגיעו לישראל כמה וכמה עשרות מסוגו במחיר אטרקטיבי (ביחס ליכולות) ונחטפו מהר מאוד על ידי לקוחות מביני-עניין שידעו לנצל הזדמנות (נשארו כמה יחידות בודדות שמחכות לקונה המתאים).

עם יותר מ-300 כוחות סוס, בולמי זעזועים מעולם המירוצים, נעילות דיפרנציאל מלפנים ומאחור, צמיגי שטח מלא משובחים והכנה קפדנית לעבודה בשטח לא בסדנא חיצונית אלא כסטנדרט - סטוק מהמפעל של היצרן - זהו אינו טנדר רגיל אלא רכב שטח כמעט קיצוני בעל יכולות חריגות שמצריך היכרות ולמידה מקדימות על מנת לנצל את יכולותיו הגבוהות בהנאה ובבטיחות.


1683882057990

חבורה גדולה של בעלי קולורדו חדשים התאספה בבוקרו של יום שישי ברחבת החניה שבכניסה למושבה בת שלמה הישנה. מתחילים עם ארוחת בוקר וקפה ראשון ב"טראק במושבה" למפגש עם אנשי UMI שחילקו חולצות, ולהיכרות ראשונית עם צמד המדריכים שיוביל ואת היום הכייפי הזה במשעולי הר חורשן – גיא זילברמן ואנוכי (הח"מ). למרות שמדובר בעשרות טנדרים, שמחנו לגלות חבורה ממושמעת וחיש-קל כולם מתגלגלים בטור ארוך וצבעוני לכיוון הר חורשן שהוא ה"מכה" של הג'יפאים בישראל, שטח הררי שמציע אינספור מכשולים ברמות אתגר שונות למשחקי עבירות, אחד השטחים הטובים ביותר להדרכת נהיגת שטח.

בזמן שבני דויטש הצלם מתרוצץ מסביב ונותן עבודה, אנחנו אוספים את כולם להדרכה תיאורטית מקוצרת שמתמקדת בקולורדו ZR2 ובמפרט הטכני הארוך והמרשים שלו – מערכות אלקטרוניות, הילוך כוח, נעילות, מערכת מתלים משודרגת מאוד, גלגלים בקוטר רציני עם צמיגי שטח מלא, מרווח גחון וזוויות מרכב ללא תחרות בקטגוריית הטנדרים. מסבירים איך לעשות מה ומתי, ובלי להשתהות, יוצאים מיד להתמודדות מול המכשולים – מתחילים בטיפוס לנ.ג. 186 בציר משובש מאוד שמכניס את כולם לעניינים ומוביל אותנו לזחילה לעבר הפסגה בנתיב המאתגר יותר, כול להתמודדות עם מדרגות סלע, אבל זהו רק המתאבן לאתגר האמיתי של היום – "המעלה הלבן". ארוך, תלול, מפחיד, כולו מדרגות סלע ועוד מדרגות סלע ועוד מדרגות סלע...
כשאנחנו מגיעים לשם, זוחלת במעלה חבורה של רוביקונים משופרים מאוד – כולם על צמיגי 33-35 אינץ', שאחרי שסיימו, ימהרו לחנות בצד ולצפות בעניין רב בהצגה – האם טנדרים סטוק מהחנות, ללא "שיפורים", יצליחו במשימה?....
איזו שאלה רטורית. הם אולי לא יודעים, אבל בקולורדו
ZR2 כל מה שמקובל לכנות בשם "שיפורים" זה סטוק. מפרט סטנדרטי מהחנות. אחד-אחד ניגשים הטנדרים הצבעוניים למדרגות הסלע המפחידות וזוחלים עד למעלה ללא קושי, כמעט בזילזול. מול עיניהם המשתאות של נהגי הרוביקונים (וגם עיני השתאו, יש להודות) חבורת הקולורדו ZR2 פשוט נשנשה את המעלה הלבן, אין לי תיאור מתאים יותר לביצוע הנינוח...

168388205451416838820558401683882056956

בלי להרגיש, כבר צהריים. כל השיירה חוזרת (בנתיב אחר, כי בכל זאת כל כך יפה אז למה לא) לכיוון בת שלמה לארוחת צהריים קלה ב"טראק במושבה" – סיום ראוי ליום מהנה. שברולט קולורדו ZR2 סיים את היום הזה ככוכב שטח אמיתי, רכב עם פוטנציאל כיף גדול מאוד – לכל לקוחות הקולורדו ולאנשי UMI, תודה על יום נהדר, נעמתם לנו ואנחנו עוד ניפגש שוב בשטח!

168405462999816838820994261683882100538168388210190616838821031001683882104378

מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק




1683882106596

16840546292641683882105525168405462689716840546276411684054628476168405463064416840546312991684054632082168405463290816840546334591684054634262168405463503116840546358141684054636620168405463730516840546629771684054639394168405463809016840546387251684054640170168405464088016840546415481684054642193168405464291916840546434621684054644223168405464487816840546456371684054646501168405464730216840546483601684054662066168405464927016840546505971684054649817168405465147716840546522771684054653676168405465486816840546562411684054657892168405465909416840546602411684054661227

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - דייויד

13 ביוני 2023 ב 15:58

1. מדוע אין אפילו תמונת פנים אחת ?
2. "מערכת מתלים משודרגת מאוד, גלגלים בקוטר רציני עם צמיגי שטח מלא,מרווח גחוןוזוויות מרכב ללא תחרות בקטגוריית הטנדרים". ----- היה נחמד אם היתם מפרטים איזה מתלים, קוטר וגודל גלגל/צמיג, מרווח גחון וכולי'....

2

Ogash Ofer

13 ביוני 2023 ב 17:43

אורח/ת - דייויד כתב/ה:
"

1. מדוע אין אפילו תמונת פנים אחת ?
2. "מערכת מתלים משודרגת מאוד, גלגלים בקוטר רציני עם צמיגי שטח מלא,מרווח גחוןוזוויות מרכב ללא תחרות בקטגוריית הטנדרים". ----- היה נחמד אם היתם מפרטים איזה מתלים, קוטר וגודל גלגל/צמיג, מרווח גחון וכולי'....

"
מדבור בסיכום של הדרכת נהיגה ולא במבחן דרכים או סקירה של הרכב.
אולי בעתיד נייצר כתבה שכזו (כלומר מבחן דרכים).