שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגת שטח - מועדון ג'יפ BY אוטומקס, הר חורשן 9/6/23

בבוקר שישי נפגשנו להדרכת נהיגה לבעלי ג'יפ רוביקון מטעם מועדון ג'יפ BY אוטומקס.
כשמטרת ההדרכה היא ללמד את הנהגים מה היכולות ומה המגבלות של הרוביקון שלהם, למען יוכלו לנצל את הג'יפ שלהם ולמצות יכולותיו בשטח, תוך כדי חזרה הבייתה בשלום

כאשר מדריכים נהיגת שטח למותג JEEP, אי אפשר שלא לזכור ולהזכיר את הג'יפ המיתולוגי של מלחמת העולם השניה, הלא הוא הרכב WILLIS MB שמוכר כל כך לכולנו משפע סרטי המלחמה אודות מלחמת העולם השניה, ועד תמונות וזכרונות משלנו ממלחמת השחרור. רק מאוחר יותר בשנת 1987 קיבל הרכב את שם המותג JEEP והדגם קיבל את האותיות CJ.

ג'יפ צבאי משתתף במבצע עובדה לכיבוש מפרץ אילת - מרץ 1949:

image

מבנה יום ההדרכה:

הדרכת נהיגת השטח שלנו כולל שני חלקים:
פרק א': לאחר התכנסות ובדיקת נוכחות אנו עורכים היכרות בין כל הנוכחים המספרים בקצרה על מקום מגוריהם ונסיונם ברכב השטח שרכשו. בהמשך מתחיל שיעור פרונטלי בו אנו סוקרים את ההשלכות של ירידת רכב ארבע גלגלי לשטח הפתוח (שאינו דרך סלולה או כבושה), ולומדים מדוע ולמה מתנהג הרכב כפי שהוא מתנהג בעת שמכוונים אותו הצידה מהכביש לתוך השטח.
התופעות העיקריות נסקרות ומוסברות בעזרת חוקי הפיסיקה והמכניקה הבסיסיים ביותר (הפיסיקה של ניוטון). ובעזרת מספר עקרונות הנדסיים פשוטים של תכנון ובניית רכב מנועי ארבע גלגלי. התופעות העיקריות שאותן אנו סוקרים ומסבירים הן:
1. אובדן אחיזת גלגל או יותר נכון - אבדן אחיזה בקרקע כתוצאה ממבנה הרכב ופני הקרקע שעליה הוא מנסה לנוע.
2. טיפוס במעלות תלולים יחסית שאין בנמצא בכבישים הסלולים והמתוכננים לנסיעה.
3. נסיעה בשיפוע צד.
4. מעבר מכשולים שונים וההשלכות על הרכב כתוצאה מצורת וגובה המכשולים אל מול תכנון ומבנה הרכב: זוויות גישה ונטישה, מרווח גחון, מרחק בין הסרנים וכדומה.
5. מסבירים את מערכות הבטיחות ABS ו-ESP שהאחת מאפשרת לצייד את הרכב במערכת אלקטרונית המאפשרת בקרת אחיזה, הלא היא ה-traction control, והשניה מהיותה מתערבת בנהיגה מפריעה בשטח ומחייבת ניתוק יזום ברכב שבו אין היא מתנתקת באופן אוטומטי בהעברה להילוך נמוך.

שיעור תאוריה בשטח:

שיעור תאוריה

השלב השני - ההתנסות המעשית ולימוד ה"איך" לנהוג נכון בשטח:

בשלב השני אנו נפגשים בשטח, הלכה למעשה, מצבים שבהם קורות אותן תופעות שתודרכו בשיעור העיוני:
1. אובדן אחיזה
2. מעלה תלול
3. מורד תלול
4. שיפוע צד
5. מעבר מכשולים.
בתמונות ובסרטונים להלן ניתן להתרשם מהמצבים והנהגים המתנסים בהם.

אובדן אחיזה - אפילו רוביקון עם שחרור מייצב מגיע למצב שגלגל מחליק על הקרקע

אובדן אחיזה - אפילו רוביקון עם שחרור מייצב מגיע למצב שגלגל מחליק על הקרקע

בעיית אובדן אחיזה במעלה

נהיגה נכונה בעת אובדן אחיזת גלגל

כאשר גלגל מאבד אחיזה המומנט המגיע לדיפרנציאל מהמנוע הפועל על הגלגל שיש לו פחות התנגדות, וכאשר הוא באוויר אין לו התנגדות כלל ואז הוא"שואב" אליו את כל המומנט של המנוע והרכב עוצר. הפתרון - לאפשר למערכת בקרת האחיזה (TC) לפעול ו"לעבור" את השניה ומחצה של זמן התגובה שלה באמצעות החזקת דוושת התאוצה (דוושת הגז) במצב של סל"ד קבוע.

אובדן אחיזה נהיגה נכונה

מורד תלול - תנע לא רצוי

מורד תלול מזמן אתגר של שמירת הרכב בציר המורד (למנוע שיפוע צד), ושמירה על נסיעה איטית ומבוקרת למניעת פגיעה ממכשולים. החברים מתנסים כולם ומיישמים את התדריך.

מורד תלול בשיטת "איפוס התנע"

מורד תלול בשיטת

הנושא הבא - נסיעה בשיפוע צד

הרעיון להביא את הרכב בשביל מבוקר ובטיחותי למצב של שיפוע צד משמעותי של 26 מעלות. שם להתרשם מה"אי נוחות" לנהג ולנוסעים כאשר הרכב נוטה על צידו ולהפנים את המצב שאין בו סיכון אם נוהגים נכון.
אחד אחד מהלומדים חווה את המצב.

ללא מילים - פשוט נסיעה איטית

ללא מילים - פשוט נסיעה איטית

למדנו כיצד ניתן לאבטח רכב בשיפוע צד

למדנו כיצד ניתן לאבטח רכב בשיפוע צד

הנושא הבא - נסיעה באזור מבותר והתגברות נכונה על מכשולים

מהות התרגיל הוא נסיעה בשיירה לאחר שכולם תרגלו בהצלחה את מצבי היסוד, והמטרה ליישם את הנלמד ב"סולו". כאשר המוטו הוא "לנסוע על המקומות הגבוהים"

מעבר מכשולים

מעבר מכשולים

מעבר מכשול במדרגה

מעבר מכשול במדרגה

שטח מבותר

שטח מבותר

ולסיום - שיחה בנושאים שקשורים לטיולים בשטח

בתום ה"טיולון" הקצר לתרגול כל מרכיבי הלימוד - אובדן אחיזה, מעלה עם מכשול, שיפוע צד, ודילוג על מכשול, מגיעים לצל בין העצים לפרוס שולחן ולשוחח בנושאים שונים "שסביב" הנהיגה:
צמיגים, מבנה, מידות, פרופיל, לחץ אוויר, מיגונים, גחון פגושים הגבהות, משמעויות חילוצים טכניקה וציוד ניווטים מפות ומערכות JPS ציוד מומלץ ברכב ולבסוף סיכום ולהתראות בטיולים.
תודה למשתתפים, תודה לחברת אוטומקס.
נתראה בשטח.

הרשם לדיוור מועדון

מתארגנים לשיחת הסיכום :

מתארגנים לשיחת הסיכום

מונחים לחיזוק ההדרכה - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

image

168657594863516865759495611686575950509168657595126816865759519661686575952643168657595343916865759541071686575954728

סיכום של טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

168657595542816865759567551686575957777168657595873016865759594461686575960154

העמקה: מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

16865759611061686575961917168657596267316865759634341686575964278168657596506716865759659391686575966820168657596773316865759687211686575969619168657597043416865759712641686575971872168657597248116865759730641686575973659168657597447516865759752691686575976020168657597680216865759776861686575978512168657597949216865759804071686575981211168657598434216865759819571686575982755168657598361516865759851881686575985993168657598672216865759898731686575988242168657598915516865759873751686575990690168657599145216865759922131686575993211168657599405516865759948591686575995670168657599639916865759971381686575998092168657599894816865759999381686576000809168657600158616865760024041686576005203168657600330516865760060401686576008649168657601045116865760112181686576013933168657601485116865760164141686576017100168657601787016865760190671686576019903168657602084616865760218591686576022732

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - אריה

05 בספטמבר 2023 ב 14:53

אמיר תודה רבה לך על ההדרכה המעולה וההסבר המפורט דאגת שלא להחסיר שום פרט ופרט ובאופן הכי מקצועי שרק יכול להיות נכון שקשה לייצר דרמות עם רוביקון אבל בכל זאת הכנסת קצת אקשן לכל ההדרכה שמחתי להכיר איש משיכמו ומעלה ונעים הליכות שנותן תחושה של רוגע אז שוב תודה רבה לך על הכל אין עלייך אשמח להיפגש ולצאת איתך שוב לעוד טיולים

2

אורח/ת - משתתף בהדרכה

05 בספטמבר 2023 ב 14:53

אמיר מצטרף לכל מילה .היה ממש כיף ומלמד.