שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגת שטח מועדון סוזוקי בהר חורשן - יוני 2015

הדרכות נהיגת שטח הן תמיד מעניינות ומהנות, אבל מגוון סיבות ותנאים ששיחקו לטובתנו הפכו את ההדרכה ב-19.6 בהר חורשן לבעלי סוזוקי לכייפית במיוחד

שלושה ימים לפני ההדרכה של יום שישי, בישרו החזאים על חמסין נוראי שצפוי לנו, מה שכנראה גרם לשניים מהמודרכים המיועדים לא להגיע, וכך התבשרתי שהקבוצה תהיה קטנה מהרגיל. ככל הנראה החום הגדול הבריח עוד נהגים מהכבישים, והנסיעה להר חורשן עברה חלק ומהר מהרגיל, מה שאפשר לי מספיק זמן להתמקם בצל עץ, לפתוח ערכת קפה ולקבל את פני המודרכים עם פינג'ן ריחני.

התמקמנו בצל העצים לפרק התיאורטי. ארבע גרנד-ויטארות וג'ימני אחד – קבוצה קטנה אולי, אבל בשלב ההיכרות התברר לי שרוב המודרכים בעלי נסיון והביאו את הנשים/בנות הזוג להתנסות ולצבור בטחון. כרגיל – הפרק התיאורטי מתחלק לשני חלקים – הכרת הרכב וכללים בסיסיים בנהיגת שטח. סקרנו  את המבנה הכללי של רכב שטח: הסבר על אופן הפעולה של מערכות הנעה שונות ברכב שטח, מתלים ברכב שטח, דיפרנציאלים, נעילות, מערכות עזר ובטיחות  אלקטרוניות כגון ABS, בקרת יציבות, בקרת משיכה, בקרת ירידה במדרון והכל בהתייחסות הן לג'ימני והן לגרנד ויטארה. ודיברנו על כללי נהיגה נכונה ובטוחה – חשיבות חגירת חגורת בטיחות בכל מצב, ישיבה נכונה, אחיזת הגה נכונה, בלימה נכונה ושמירת מרחק.

חלקו השני של הפרק התיאורטי עסק בעקרונות נהיגת שטח: קריאת שטח נכונה, שטחים מתים, דרכי התמודדות עם מכשולים שונים, התחשבות במרווח גחון ובזוויות מרכב, שימוש נכון בהילוך כוח, עבודה עם מכוון חיצוני, חשיבות עקרון התנועה הזורמת, שיפוע צד סטטי ודינמי ודרכי ההתמודדות עימו. בינתיים גם השמש  החליטה שמספיק לה להיום והתחבאה מאחורי עננים שהורידו את הטמפרטורות באופן מורגש וגם יצרו תנאי אור נפלאים לצילומים – ואנו יצאנו לתרגל מעשית את החומר שנלמד.

הקבוצה היתה כאמור קטנה, אבל נסיונם של חלק מהמודרכים איפשר לי לבחור במכשולים שיאתגרו אותם קצת יותר, כמובן ללא סיכון מיותר, אבל כאלה שמשלבים את רוב ההפתעות אותם עשויים נהגי השטח לפגוש בזמן נסיעה  בשטח טכני כמו החורשן. חלק מהמודרכים בעלי הנסיון עזרו בהכוונות כאשר הנשים על ההגה ובהתבוננות מהצד היה מעניין לראות כיצד כלי הרכב בעלי מבנה שונה לגמרי – הג'ימני בעל הסרנים החיים ומהלך המתלים המכובד מול הגראנד ויטארה בעל המתלים הנפרדים קצרי המהלך אבל עם בקרת משיכה יעילה, מתמודדים מול ההצלבות והבולדרים. עם הכוונה מדויקת והרבה משמעת עצמית, כולם הפגינו ביצועים יפים וחלקים ללא אף שריטה ואלה מבין המודרכים שזו להם הפעם הראשונה בשטח, היו קצת המומים מהיכולות המרשימות של כלי הרכב שלהם...

את ההדרכה סיימנו בסקירת ציוד החילוץ הבסיסי שצריך להיות בכל רכב שטח שיוצא לטייל ובטיפוס לנ.ג. 186 וקינחנו בתצפית מרהיבה. כמובן שלא העפלנו מהמדרון הצפוני המסוכן אבל גם העליה מהצד הדרומי מסולעת מספיק על מנת לאתגר אבל הקבוצה הטובה הזו התמודדה עם העלייה ללא שום קושי ונזק.

כל הדרכה גורמת לי הנאה וסיפוק רב, אבל הפעם נהניתי באופן מיוחד להדריך  קבוצה מצויינת באמת. את רכבי השטח של סוזוקי ואת הביצועים המעולים שלהם בשטח כולנו מכירים, אבל כאן התווספן למשוואה גם נהגים ונהגות מצויינים, קשובים וממושמעים – מתכון בטוח להדרכה מצויינת ומהנה. היה כיף, ואני מקווה שנתראה שוב בטיולים. תודה לכולם.

 

קשובה וממושמעת עם נכונות מופגנת ללמוד ולשפר כישורים וביחד עם מכוניות טובות בעלות יכולות בסיסיות גבוהות, התאפשר לנו לזרום בקלות בין המכשולים ולהיווכח שרכבי השטח של סוזוקי אולי קטנים ולא יקרים, אבל בשטח הם בהחלט ממזרים גדולים.

 

היה מוצלח וגם כיף. להתראות בהדרכות הבאות ובטיולים!

קישורים לסיכום הדרכת הנהיגה - החלק התאורטי והחלק המעשי:

אינציקלושטח: דיפרנציאלירידהעלייה,  שיפועשיפוע צדבקרת אחיזהבקרת יציבותABSESP מערכות ההנעה: הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו שימוש בנעילת דיפרנציאל מערכות הבטיחות ברכב: הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק טיפים לנהיגה בשטח: טיפוס עלייה ירידה תלולה שבילים מהירים שיפוע צד ציוד בשטח ג'יפונים – נהיגה עם אתגר   מבחן דרכים לסוזוקי גרנד ויטארה מבחן דרכים לסוזוקי ג'ימני

תגובות

0 תגובות