שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגה - סובארו דרייב, ביער בן שמן 13/7/2018

בוקר ביער בן שמן, ערימות של רוכבי אופניים מתחילים או מסיימים את האימון שלהם ואנחנו מתקבצים בנקודת מפגש חדשה, מפגש "זרזר" שמה, עם עוד קבוצה גדולה של רוכשי סובארו פורסטר ו- XV חדשים, שכנראה בעוד שעות ספורות, יאהבו ויעריכו את הרכב החדש שלהם, עוד הרבה יותר
הדריכו: עדי וייזל, חיים זרזר וקובי בצלאל.

דקות ספורות אחרי 9:00 בבוקר וכולם כבר כאן, כ-20 רכבי סובארו פורסטר ו- XV חדשים. בעלי הרכבים נרגשים ובסבב ההכרות שעשינו בתחילת הקטע התיאורטי, הובהר לנו המדריכים שעבור רוב המשתתפים זהו רכב השטח הראשון כך שעולם השטח אינו מוכר להם עדיין. בחלק התיאורטי דנו בנושאים רבים: אחיזה, צמיגים ולחץ אויר, מערכות דיפרנציאל מכניות ואלקטרוניות, מהלך המיתלים, מרווח הגחון, זוויות גישה ונטישה, שיפועי צד ועוד.
המשתתפים חולקו בין שלושת המדריכים ויצאנו לדרך כדי לתרגל באופן מעשי את כל מה שדיברנו עליו.

התחלנו בעלייה תלולה, מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון של ציר הטיפוס שלו בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז, כזו שתאפשר למערכת הנעת ה- 4X4 המצויינת של סובארו לעלות למעלה בקלילות. כולם טיפסו נהדר, היו כאלה שהרכב שלהם "ריחף" באדישות את המעלה למרות תוואי השטח הלא פשוט, אחרים למדו תוך כדי ובפעם הראשונה, מה בעצם צריך לעשות כדי שזה יקרה.
לאחר מכן ירדנו את אותו קטע הדרך המחורץ ולאלו מבין הרכבים שיש את מערכת ה- X-Mode הפשוט נהדרת, היתה הזדמנות להכיר את יתרונותיה גם בירידה תלולה. אחרי עלייה וירידה נוספת, אני יכול לראות על פניהם של כלל המשתתפים את הבעת הסיפוק, הם לא מפסיקים למלמל שהם פשוט לא האמינו שיש מצב שהסובארו שלהם מסוגלת למה שהיה כאן בדקות האחרונות. חזקי האופי גם הוסיפו שלא האמינו שהם בעצמם מסוגלים לנהוג כך את הרכב. כאן בדרך כלל זה הקטע שאני נהנה להבטיח להם שהם רק בתחילת הדרך ושעדיין לא ראו כלום.

המשכנו לתרגול של שיפוע צד בליווי הסברים וטיפים של מה צריך לעשות ולא פחות חשוב, מה אסור לעשות.

מונחים מעולם הנהיגה בשטח - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

קישור לכתבות על מערכות הבטיחות ברכב והשימוש בשטח:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

הפסקה קלה בין העצים, קצת אוכל ושתיה, סבב קפה אחד לפחות והמון המון שאלות.. שאלות על מערכות ברכב, שאלות על נהיגה, שאלות על מסלולי טיול.. זה נהדר השאלות האלו, הן אלו שמעידות שתפסנו אותם. שחיידק השטח נכנס להם לגוף וברגעים אלו ממש מחפש מקומות להשתקע בהם לנצח.
החבר'ה עם עיקצוצים בכל הגוף וברור לי שהם רוצים להמשיך ולנהוג. אז המשכנו, והפעם לתרגול עליות וירידות תלולות בקרקע עמוסת פודרה, כזו שכבר "טחנו" מכל כיוון. יש 7 עליות שונות ואנחנו בוחנים במבט בליווי הסבר האם זו עלייה עבורנו או לא? מתוך ה-7 רק 2 רלוונטיות עבורנו. שוב נוכחים בחשיבותה של התנועה המתונה והרציפה ולומדים עוד קצת על מערכת ה 4X4 של סובארו שבתפעול נכון יודעת לעשות הרבה יותר ממה שנראה לעין.
הפעם החבר'ה כבר מנהלים דיון מאיפה כדאי "לתקוף" את העליה בלי להיתקע ותוך כדי שמירה על מכלולי הרכב.
ככה אני אוהב אותם.

סיכום הטיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

בתחנה הזו קיים בין היתר אספקט מסוים של תעוזה.. וזרימה עם המדריך הפסיכי שעומד ממול ולא מפסיק לעשות סימנים משונים עם הידיים. תמיד אני מוצא גיבור אמיץ אחד כזה לפחות. מדובר בירידה קצרה ותלולה מאד אך במידה והנהג בוחר את ציר התנועה הנכון, כל האירוע מתגמד והדרמה כמעט ונעלמת. לאחר הניסיון הראשון של הגיבור התורן שלי, רוב המשתתפים האחרים נכנסים לרכבים ונעמדים בתור לביצוע שלהם. המצלמות בהיכון וההתלהבות בשיאה.

מאחר והקבוצה שיש לי היום היא פשוט אחלה קבוצה, למרות שתרגלנו המון ולמרות שחם לאללה, אף אחד לא ממהר לסיים ואני מציע טיול בשבילי יער בן שמן הרבים והמגוונים, חלקם צרים ומפותלים וחלקם רחבים ומהירים. ואם יש מקום שבו הסובארואים שלנו שולטים, זה בשבילים כאלה בדיוק. מערכת ה 4X4 שלהם כל כך מוצלחת בנסיעה על שבילים, מה שלא תדעו עד שתנסו. החבר'ה שלי ניסו והחיוכים בהתאם.

הייתם קבוצה נהדרת,
מקווה מאד לראות אתכם בטיולי סובארו דרייב ובטיולי שטח אחרים.

שלכם,

קובי בצלאל.

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - יריב אבירם

02 באוגוסט 2018 ב 10:27

השתתפות בהדרכת הנהיגה הייתה מדהימה.
הייתי בקבוצה עם המדריך התותח קובי בצלאל שהעביר גם את החלק התיאורטי בהדרכה באופן מושלם.
כנהג בעל ניסיון של 25 שנה (אומנם בכבישים) קיבלתי מידע רב על הרכב ועל נהיגה בכלל שנתן לי ביטחון ביכולת הנהיגה האישית.
החלק המעשי תרם לי רבות בהבנה לגבי יכולות הרכב והדרך הנכונה לנהוג בשטח ולשמחתי כבר עשיתי שימוש בידע זה.
אין לי ולו הערה בונה אחת.
מקווה ומאמין שבעתיד אצטרף לטיולים במסגרת חברתכם.

2

אורח/ת - שני

07 באוגוסט 2018 ב 22:13

היום השתתפתי בקורס נהיגת שטח.
הקורס היה מושלם!
זכיתי להיות בקבוצה עם המדריך המקצועי - קובי בצלאל, שדאג שתהיה למשתתפים חוויה מהנה ובטיחותית.
אני בטוח שהידע התיאורתי והמעשי שהועבר ישמש אותי בעתיד.
תודה רבה.