שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגה - סובארו דרייב, הר חורשן 21/9/18

ההצלחה המתמשכת של מכירות סובארו 4X4 מביאה לנו עוד ועוד קבוצות להדרכת נהיגת שטח. וכך שוב נפגשנו בהר חורשן עם קבוצה גדולה של בעלי  XV ופורסטר חדשים על מנת ללמוד על מערכות הרכב ויסודות נהיגת השטח

עם ישראל אוהב 4X4 ואוהב מכוניות טובות במחיר אטרקטיבי, זהו ההסבר המתקבל ביותר על הדעת לנוכח הכמויות הגדולות של דגמי סובארו 4X4 שמגיעים להדרכות הנהיגה. היתרונות של מערכת ההנעה הכפולה המצויינת ביחד עם ערכי מותג מסורתיים של סובארו כמו אמינות גבוהה, נוחות מעולה, בטיחות ושימושיות, עושים את שלהם ללא ספק. וכך עוד קבוצה גדולה הגיעה בבוקר יום שישי ה-21 בספטמבר לחניון בת שלמה. קבוצה כה גדולה שהצריכה התייצבות של כמה מדריכים. למרות מספר המכוניות הגדול, כמקובל בקבוצות סובארו, הסדר היה מופתי, כולם הגיעו בזמן וחיש קל יצאנו לשטח והתחלקנו לכמה קבוצות על מנת להעביר את השיעור התיאורטי.

תיאוריה לשם מה? כי לא כולם בעלי נסיון ובשביל זה כולנו כאן. אצל חלק מבעלי סובארו החדשים זהו להם רכב ראשון עם הנעה כפולה ויש הרבה מה ללמוד. אז פורשים כסאות בצל ומדברים על אופן הפעולה של מערכת ההנעה הייחודית של סובארו, דיפרנציאלים, נעילות, מערכות עזר ובטיחות אלקטרוניות כגון ABS, בקרת יציבות, בקרת משיכה, בקרת ירידה במדרון, X MODEוהתייחסות פרטנית לדגמי סובארו AWD השונים.

מדברים גם על כללי נהיגה נכונה ובטוחה – חשיבות חגירת חגורת בטיחות בכל מצב, ישיבה נכונה, אחיזת הגה נכונה, בלימה נכונה ושמירת מרחק וגם עקרונות נהיגת שטח: קריאת שטח נכונה, שטחים מתים, דרכי התמודדות עם מכשולים שונים, התחשבות במרווח גחון ובזוויות מרכב עבודה עם מכוון חיצוני, חשיבות עקרון התנועה הזורמת, שיפוע צד סטטי ודינמי ודרכי ההתמודדות עימו.

ואז יוצאים בשיירות קטנות לשטח. לתרגל מעשית את מה שדיברנו עליו. ציר "סובב פסגה" יוצא מערבה לכיוון זכרון יעקב, ואז פונה בחדות שמאלה ומטפס להר חורשן בכיוון כללי מזרח – הציר הזה מציע את כל מה שצריך על מנת לתרגל ולהכיר את הרכב, יתרנותיו ומגבלותיו: מגמת עליה ארוכה שכוללת בתוכה פיתולים, בולדרים, חריצים, מדרגות, מעברים טכניים, טיפוסים וירידות. הוא מצריך עירנות ובמבט ראשון נראה רצחני, אבל תוך כמה דקות מבינים את הפרינציפ. הנהגים/ות נדרשים לעירנות אבל הרכב עצמו לא מתרגש בכלל, ועד מהרה אנחנו בפסגה, בצל חורשת אורנים, מבשלים קפה שחור... חלק בלתי נפרד מכל טיול או הדרכה בשטח.

אחרי ההפסקה מחכה לחבורה מכשול לא פשוט בצורת ירידה ארוכה מלאה בורות עמוקים והצלבות קשות. לכאורה בלתי עביר ללא נזק – אבל אנחנו סוקרים את המכשול ברגל, מסבירים איך "לרמות אותו" בעזרת בנייה והכוונה מבחוץ ולומדים לעבוד בעדינות וזהירות מול מכוון, וכולם עוברים ללא שריטה.
ועכשיו פונים לתרגל נסיעה בשיפוע צד, תרגיל שאנחנו מבצעים על סוללה ליד בריכת הבקר בראש ההר. לומדים לברוח הצידה מהשיפוע ודרכים לסייע באיזון הרכב בזמן נסיעה בזוית צד.



לסיום – סקירת ערכת ציוד חילוץ הבסיסית שכל רכב שטח צריך להצטייד בה - ושחרור הביתה עם הרבה יותר בטחון וידע ברכב, והרבה טעם של עוד.

היה ממש כיף, נהניתי ללמד אתכם,

כמו כל הדרכות סובארו 4X4, גם זו היתה מוצלחת. להתראות בהדרכות הבאות ובטיולים!

לסיכום: טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

מונחים מעולם הנהיגה בשטח - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

קישור לכתבות על מערכות הבטיחות ברכב והשימוש בשטח:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק













תמונות מהקבוצה של אלי שחף













לסיכום ההדרכה של הקבוצה של רמון אשכר ועופר אדר - הלקיקו כאן

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן