שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה של מועדון סובארו דרייב - 23/10/2020

יום שישי בבוקר ואחרי הרבה מאוד זמן של סגר וכמעט סגר ושוב סגר, אנחנו שוב נמצאים רגע לפני תחילת הדרכת שטח למועדון סובארו דרייב ביער בן שמן. שתי שורות ארוכות של סובארו-אים ונהגיהם, פגשו מדריכים נלהבים שבמהלך כמה שעות "הרביצו" בהם תורה על רזי הנהיגה בדרכים שמעבר לאספלט
הדריכו: עדי וייזל וקובי בצלאל

הסגר השני במניין בני ישראל מתחיל לראות את הסוף וכבר בשישי בבוקר פגשנו ביער בן שמן 28 רכבי סובארו פורסטר ו- XV מחנים בשתי שורות ארוכות ומסודרות לצידי השביל. אנחנו 4 מדריכים אז התפצלנו לשתי קבוצות עם שני מדריכים לכל אחת. עדי ואני עם הקבוצות שלנו, הוצאנו כסאות והתיישבנו במעגל תחת העצים בפינה הקבועה שלנו וכרגיל, ההדרכה מתחילה בהרצאה תיאורטית, אותה אני העברתי הפעם.

החלק התיאורטי עסק בנושאים רבים כמו אחיזה, צמיגים ולחץ אויר, מערכות דיפרנציאל מכניות ואלקטרוניות, מהלך המיתלים, מרווח הגחון, זוויות גישה ונטישה, שיפועי צד ועוד. בסופה כל מדריך לקח את הקבוצה שלו ונעלם איתה לפינה מרוחקת בין שבילי היער. הובלתי את הקבוצה שלי לתחנה הראשונה להיום ורגע לפני שהתחלתי לדבר עליה נתתי הסבר על חשיבות הישיבה הנכונה בנהיגת כביש ובטח בנהיגה בשטח.

התחנה הראשונה שנתרגל היא עלייה תלולה - מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון נכון של ציר הטיפוס שלו, בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז, כזו שתאפשר למערכת הנעת ה-4X4 המצויינת של סובארו לטפס למעלה בקלילות. אחד היתרונות של מערכת ההנעה של סובארו הוא היכולת להנגיש את השטח גם לאלו שנהיגת שטח אינה זורמת אצלם בדם מגיל אפס וכך, למרות הגשם שירד כאן בלילה האחרון שהשאיר אדמה בוצית וסלעי גיר חלקלקים ולמרות החששות וחוסר הניסיון, החבר'ה טיפסו את המעלה הקצר בקלות, תוך הכוונה שלי, גז קבוע ותנועה רציפה.

160441630741616044163086221604416311027160441631289616044163159931604416318344160441632059916044163244241604416327527

​​​​​​​החלק השני של תחנה זו הוא ירידה של אותו קטע דרך מחורץ והיכרות עם מערכת ה- X-Mode הכל כך יעילה של סובארו שכן זוהי הזדמנות להכיר את יתרונותיה גם בירידה תלולה. כולם ירדו תוך כדי הנפת גלגל או שניים באוויר (הצלבה) והחששות הפכו במהירות לקריאות התפעלות נרגשות.

לכתבה המלאה על מערכת ה-X mode הקליקו כאן

160441653830116044165480661604416550770160441655854316044165625451604416565528

160441676937816044167711311604416772698160441677459516044167758911604416779114160441678164816044167836111604416786825160441679413616044167976601604416799972

​​​​​​​המשכנו לתרגול של שיפוע צד (שפ"צ) בליווי הסברים וטיפים לגבי מה מותר לעשות ומה אסור לעשות. דיברנו על ה"אינסטינקטים" שלנו שלא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם.

​​​​​​​עצרנו להפסקת קפה ונשנושים ולאחריה, המשכנו לתרגול עליות וירידות תלולות יותר או פחות בתוואי שטח וקרקע משתנים. יש כמה עליות שונות ואנחנו בוחנים אותן במבט ובליווי הסברים ומנסים להבין האם זו עלייה רלוונטית עבורנו או לא? במהלך התרגולים כולם מכירים בחשיבותה של התנועה המתונה והרציפה ולומדים עוד קצת על מערכת ה- 4X4 של סובארו שבתפעול נכון יודעת לעשות הרבה יותר ממה שנראה לעין.

​​​​​​​היה לנו כיף של יום.
להתראות בשטח,
קובי ועדי.

1604417287966160441729751816044172990911604417300556160441730219116044173037561604417305091

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

160441730691816044173123211604417315207160441732508516044173266201604417328249160441732981316044173315851604417333097

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

1604417334575160441733619816044173379711604417339151160441734104216044173426001604417343875160441734518716044173471991604417350945

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

160441735216516044173546211604417355848160441735350816044173570771604417359204160441736077416044173625021604417365706160441737137416044173732451604417374700160441737770316044173838591604417385320160441738697916044173888731604417390713160441739322016044173956971604417398160160441740225516044174052331604417412845160441741518316044174211231604417425364160441743652716044174389061604417440888160441744375516044174454151604417447535160441744941116044174517071604417454247160441745922916044174619521604417463857

16045703792351604570386570160457038815216045703910111604570392686160457039490316045703978351604570399541160457040152616045704066511604570408549160457041107016045704130921604570417276160457042495916045704312491604570445222160457045897316045704685761604570474233160457047794516045704822611604570486093160457048792216045704926211604570516925160457052807416045705313511604570535932160457053780316045705395471604570541953160457054436316045705460031604570547736160457055238316045705561741604570558870160457056201116045705639441604570567985160457056952516045705710341604570574373160457060454116045706344451604570639773160457064114316045706424271604570643716

לעוד מסעות והדרכות של אתר השטח:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
​​​​​​​