שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

מעלה זיק

על ציר הנפט מעט דרומית לשדה בוקר ולמעלה צין (המתון) ולמרגלות מצוק הצינים ניצב לו, מלא בפודרה "נוזלית" עמוקה ו"איכותית", אחד המעלות הארוכים והמאתגרים שבארץ הקודש

image


בזיק ייבחן הרוכב/הנהג בישראל


אם "בנגב יבחן העם בישראל" (וקבר בן גוריון צופה עלינו מצידו השני של נחל צין) אז אפשר לכתוב כי במעלה זיק ייבחן הרוכב או הנהג בישראל...

לזיק יש את כל מה שמעלה צריך כדי שיהיה אכזרי: שיפוע חד - יש! מעלה ארוך - יש! מדרגת סלע באמצע - יש! פודרה בעומק חצי מטר ויותר - יש! ובתוך הפודרה המון הפתעות - גם יש! מדרגות סלע קטנות ואבנים משוחררות ונסתרות שרק מחכות לגלגלים שייגעו ויאבדו עליהן את מעט האחיזה שאפשר לייצר בתוך בתוך הפודרה הנזלית הזו. ובקיצור שיגעון - יש גם יש!!

1628402587701

את תמונות המאבריקים בכתבה צילם: ערן שלמה, בטיול מועדון CANAM

טיפוס המעלה או ירידה - ג'יפ או אופנוע?

לכאורה זה לא מסובך - יש למצוא הנתיב הנכון, לשמור על אחיזה של הצמיגים בקרקע ולטפס בנחישות כל הדרך מעלה. במקרה של רוכב אופנוע יש לעמוד על הרגליות, להוריד מרכז כובד, לייצר אחיזה ולנוע מעלה במהירות גבוהה. במקרה של רכב שטח יש לייצר אחיזה באופן רציף ולנוע מעלה בציר המתוכנן תוך כדי שמירת מהירות "נכונה" לעלייה - לא מהר מדי כדי לא לקפוץ ולצאת מהמסלול ולא לאט מדי כדי לא להיעצר. בפועל זה לא כל כך פשוט ובמיוחד שלא במעלה זיק - כאן חייבים להיות מוכנים להפתעות שכן הפודרה מסתירה תחתיה מדרגות סלע ואבנים המשבשים כל תוכנית וציר טיפוס מתוכנן.
וכאן עולה השאלה - עם איזה כלי הכי קל לטפס את המעלה? מחד לג'יפ (בשמו הגנרי לכול רכבי השטח וכמובן נדרש הילוך כוח / LOW) יש 4 גלגלים, קל לייצר אחיזה רציפה ואין סכנה של נפילה (למעט שיפוע צד) ומנגד לאופנוע יש יכולת תמרון ובחירת מסלול טובה יותר ואף יכולת לחמוק מהפודרה העמוקה לצידי המעלה, אך באובדן אחיזה באופנוע, בטח של הגלגל הקדמי, אפשר לפגוש את הקרקע ולא בהכרח כולנו חולמים על מקלחת של פודרה נוזלית לתוך הקסדה (מה שיש להיות מוכנים אליו בכול מקרה).
לאופנוע קל יותר להתגבר על מדרגות וגם קל לו יותר להחזיר אחיזה לגלגל האחורי, לעומתו ג'יפ "הנתקע" למול המדרגה שבאמצע המעלה יתקשה מאוד להחזיר אחיזה ולהמשיך לטפס מאותה הנקודה. אופנוע רגיש יותר לאבנים הקטנות שמסתתרות בעומק הפודרה והן מאיימות באובדן יציבות ונפילה וג'יפ רגיש יותר לשיפוע ולהתקלות במדרגת סלע במהירות גבוהה.
ואולי הכלי האידיאלי למעלה זיק הוא בכלל צל"צ (צד לצד צד - SBS בלעז') - כלומר מאבריק או רייזר קשוחים בעלי משקל נמוך, כוח לא מוגבל, מהלכי מתלי ארוכים וגלגלים עם בידלוק (נעילה של הצמיג על החישוק) המאפשרים הורדת אוויר לשיפור האחיזה בקרקע.

טיפ שטח - טיפוס עלייה טרשית
טיפ שטח חשוב - עלייה שנכשלה

image

מה בפועל?

ראשית המעלה משתנה ומושפע גם מעונות השנה. ביום שמש יומיים לאחר גשם חזק (וזה קורה פעם או פעמיים בשנה) הפודרה נשטפת, סלע הגיר מתייבש (אחרת הוא חלק כמו מרגרינה) ובסיס הקרקע נחשף כך שמעלה זיק הופך סביר לטיפוס, אם כי עדיין ארוך וחד וכולל את המדרגה באמצע והמון אבנים מפריעות פזורות סביב.
בשאר ימי השנה המעלה קשה (ראו הוזהרתם!!!) רוכבי אופנוע טובים יטפסו מעלה במאמץ קל, רוכבים בינוניים יתאמצו או יעזרו בחבריהם/ן הרוכבים/ות טוב, ורוכבים שלא מתחשק להם לטעום פודרה במלוא הקסדה שלא יתקרבו למקום.
לגבי הג'יפאים ובכלל כל מי שיש לו 4 גלגלים, לרבות מאבריק ורייזרים, הכינו ליבכם, כיסכם ובעיקר את הראש לאפשרות כי תשברו, תעקמו, תפרצו וכו' איזה חלק חשוב במערכת ההנעה של הכלי ותיאלצו לחזור לכביש בגרירה או בנסיעה איטית. בשאר הזמן הגיעו מוכנים לקרב, אך טיפסו חכם, חישבו היטב את הסיכונים והשאירו לכם מרווח גדול לטעות, אחרת הטיפוס עלול להסתיים בתוצאה כואבת ולפעמים גם בלתי הפיכה.
ואם לא ברור אז בלי צמיגי שטח, מרווח גחון ראוי, זווית גישה טובה, נעילת/ות דיפרנציאל או מערכת TC (בקרת אחיזה) יעילה וכמובן ניסיון של הנהג בשטח בכלל ובטיפוס מעלות בפרט - אין לכם מה לחפש במעלה זיק - מדובר בדיני נפשות!

image


איך מגיעים למעלה זיק?

מעלה זיק נמצא על ציר הנפט דרומית למעלה צין (השביל המסומן בשחור) היורד מכיוון שדה בוקר, כ-5 ק"מ, אל נחל צין ובקעת הצינים. מלב בקעת הצינים ממשיך השביל כ- 6 ק"מ דרומה (מסומן בירוק) דרומה לכיוון הכניסה לעין זיק ומשם המעלה הנראה בבירור בהמשך הציר עוד 1.5 ק"מ על השביל (המסומן בכחול) עד לתחתית המעלה.
מעלה זיק נראה בבירור ומאיים למרחקים עם הירידה משדה בוקר ולאורכו של מעלה צין היורד לנחל צין.
שימו לב כי מעלה זיק והדרכים אליו נמצאים בשמורות טבע מוגנות בהן אסור לרדת משבילים מסומנים, אסור לשהות בלילה ויש לשמור על הטבע והחיות בהקפדה ייתרה.

טיפ שמירת טבע - ביקור בטבע שאינו פוגע

image


ומה בהמשך?

לאחר שעליתם את מעלה מומלץ להמשיך דרומה ומזרחה ולבקר במאגורות נחש צמא - אותם מנהרות (רק אחת פתוחה לביקור) הנמצאות במצוק הצינים ולא ברור מי יצר אותן ומדוע? אך הן מוצלות, קרירות וחשוכות ומהרפסת לפניהן נוף מדהים לבקעת הצינים.

קישור למסלול טיול לעבר מאגורות נחש צמא

אפשר לחזור ולרדת את מעלה זיק, קל יותר, אך עדיין דורשת בחירת נתיב ירידה נכון והמון זהירות!
אפשר להמשיך דרומה על ציר הנפט עד לשפת מכתש רמון ומשם מערבה למצפה רמון.
ואפשר לצאת לכביש 40 דרך שטחי האש ומתקן האימונים של הבנוי (זהירות שלא להפוך למטרה באמצע השבוע) של בה"ד 1.

image

מסלולי טיול סביב בקעת הצינים:

מסלול טיול משדה בוקר למצפה רמון עוקף מעלה זיק
מסלול מעיינות בבקעת הצינים
מסלול טיול לאורך הגבים של נחל צין תחתון
מסלול טיול חוצה בקעת אבו טריפה
מסלול טיול בין מעלה מחמל לבין מעלה זיק

162840258195716284025852481628402589735

את המאבריקים צילם: ערן שלמה

image

תודה על הסיוע לשותפי לרכיבה של קיץ2021 - האלופים טדי הרוש ואייל כהן

תגובות

9 תגובות

1

אורח/ת - Tedi Harush

07 בספטמבר 2021 ב 20:51

כל מילה בפודרה

2

אורח/ת - Guy Malamud

07 בספטמבר 2021 ב 20:51

הרבה דיפרנציאלים החזירו את נשמתם לבורא במעלה זיק...

3

אורח/ת - Ami

08 בספטמבר 2021 ב 12:03

עליתי .עם טטרה. היה הכי פשוט.

4

אורח/ת - Paz

08 בספטמבר 2021 ב 12:04

אין ספק אחד הקשים

5

אורח/ת - Oded

08 בספטמבר 2021 ב 12:04

גם הירידה, "חוויה"...

6

אורח/ת - Gal

08 בספטמבר 2021 ב 12:05

מעלה מטורף , פודרה במעלה הראשונה וסלעים המתחבאים להם בתוכה

7

אורח/ת - גיל מועלם

08 בספטמבר 2021 ב 15:41

לי יש שיטה נוספת להגיע למעלה.
פשוט נוסע מסביב עד למאגורות נחש צמא.
לא שוכח לעצור לקפה בדרך.
קצת נחת בטיול...🤣

8

Ogash Ofer

08 בספטמבר 2021 ב 15:58

אורח/ת - גיל מועלם כתב/ה:
"

לי יש שיטה נוספת להגיע למעלה.
פשוט נוסע מסביב עד למאגורות נחש צמא.
לא שוכח לעצור לקפה בדרך.
קצת נחת בטיול...🤣

"
השיטה הממולצת 😉
לכן גם צרפתי קישורים למסלולי טיול שמגיעים מסביב.

9

אורח/ת - Jackal

02 בנובמבר 2021 ב 20:31

מי שלא יודע שובר.