שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגת שטח סובארו דרייב, הר חורשן 27/7/2018

שישי בבוקר בכניסה לבת שלמה הישנה ושוב אנחנו מחכים לחברי הקבוצה שלנו שרובם רכשו לאחרונה רכבי סובארו חדשים. יש לנו היום קבוצה גדולה ומולה נעמוד 3 מדריכים, שלמה הלב"ץ, דרור ברלי ואני, ונרביץ בהם תורה- תיאורטית ומעשית, כזו שתכניס אותם לעולם חדש ומופלא של נהיגה וטיולי נהיגת שטח

כמעט כולם הגיעו בזמן, המכוניות חדשות ומבריקות וחדי העין יכולים להבחין שהמכוניות מחזיקות חיוך קטן ומאופק לקראת המשך הדרך הנראה לעין.. המשך הדרך מנקודת האיסוף שלנו הוא שביל עפר היורד לתוך השטח הגדול של שמורת הר חורשן. הולך להיות כיף. נכנסנו בשיירה ארוכה לתוך השמורה ועצרנו תחת כמה עצים לחלק הראשון של היום. כולם הוציאו כסאות, מחצלות, קצת קפה ועוגיות והנה זה מתחיל. לאחר הצגה אישית קלה של כל המשתתפים פצחתי בהרצאה התיאורטית. דיברנו על אחיזה בסוגי קרקע שונים וחשיבות הצמיגים כולל לחץ האויר שבהם. דיברנו על מהלך המיתלים, מרווח הגחון, זוויות גישה ונטישה, חשיבות המבט הרחוק קדימה ותכנון הנסיעה, דיפרנציאל ונעילות דיפרנציאל מכאניים ואלקטרוניים כמו זה המוצלח מאד שיש בהנעת ה 4X4 של סובארו XV ושל סובארו פורסטר. נגענו גם בהעברות משקל ושיפועי צד, מעבר מכשולים והצלבות גלגלים ולשמחתי הרבה, החבורה שלנו מבינה עניין ושואלת שאלות טובות בהתאם.

חילקנו את המשתתפים על רכביהם ל-3 קבוצות שבראש כל אחת מדריך ויצאנו לחלק המעשי של היום בו נטעם ונתרגל את כל הנושאים עליהם דיברנו בהרצאה. עשינו הרבה עצירות להסברים לפני כל מכשול והחבר'ה תרגלו ולמדו גם תוך כדי צפייה באחרים.

התחלנו במעבר של מדרגה אחת פשוטה והמשכנו לטיפוס קטע דרך עמוס במדרגות שונות, חריצים ומכשולים אחרים ולאט לאט החבר'ה התחילו להבין איך מערכת ה-4X4 הנפלאה של סובארו יודעת לעבוד כשיודעים להשתמש בה.

עצרנו להפסקת צהריים בתיאום מושלם של 3 הקבוצות, בין ביס לביס הועלו "סיפורי גבורה" על השעתיים האחרונות כשברקע דרור מנצח על ערכת הקפה.

מיד לאחר מכן התפצלנו שוב, הקבוצה שלי פנתה לכיוון הירידה הלבנה והמחורצת שמובילה לכיוון הישוב עמיקם. מקום מצוין לתרגול מעבר דרך משובשת ולא פשוטה, הגלגלים הונפו באויר לפי התור, המצלמות לא נחו וקריאות ההתפעלות נשמעו למרחק.

לאחר עוד כמה עליות וירידות, תרגלנו מעבר בשיפוע צד, קודם כל כדי לקבל את התחושה הלא מוכרת ובנוסף כמה טיפים חשובים לגבי מה לעשות ומה לא לעשות במקרה שנקלעים לדרך עם שיפוע צד.

מונחים מעולם הנהיגה בשטח - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

קישור לכתבות על מערכות הבטיחות ברכב והשימוש בשטח:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

אני מרגיש שהחבורה שלי נלהבת לנסות ולתרגל עוד ועוד ובהתאם לכך, רמת הקושי עולה עוד קצת. פנינו לאזור אחר בשמורה לכיוון עליה ארוכה ומלאת דרדרת. החבר'ה יודעים שהאוטו מסוגל והמבחן כרגע הוא שלהם. קצת כיוונונים ועזרה ממני וכולם למעלה. כל אחד בתורו יצא מהאוטו וזרק מבט ארוך לדרך שזה עתה טיפסנו, המבט על פני כולם אמר משהו בסגנון "וואלה, אני והסובארו שלי עלינו את זה עכשיו..?"

סיכום הטיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

אקט אחד אחרון ואנחנו מטפסים לנ.ג. 186 כדי לעשות סיכום ותוך כדי להינות מתצפית נפלאה.

היתה לי אחלה קבוצה וכיף של יום.
מקווה לראות את כולכם בטיולים של סובארו דרייב ואחרים.